جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ / ۲۲:۲۹
کد مطلب: 46321
۲
چرا فرزندم پرخاشگر شده

دلایل پرخاشگری و خشونت در دوران نوجوانی

دلایل پرخاشگری و خشونت در دوران نوجوانی
طرح مسئله: پسری یازده‌ساله دارم که خیلی پرخاشگر و بی‌منطق شده است و گاهی خوب و مهربان و گاهی هم بدخلق و بداخلاق می‌شود و در کل مدتی است که اخلاقش تند شده است و کمی بی‌ادبانه برخورد می‌کند ممنون میشم راهنمایی‌ام کنید.

فرزند شما در آستانه سن نوجوانی و بلوغ است و لذا تغییراتی که در مورد آن صحبت می‌کنید مربوط به این تغییر و تحولات است. من یک سری مطالب کلی در اختیار شما قرار می‌دهم اما شما و همسرتان توجه داشته باشید که فرزندتان در معرض یک تغییر بسیار بزرگ است و لذا شما به‌عنوان والدین باید سعی کنید اطلاعات کامل و کافی از آن به دست آورده تا بتوانید واکنش مناسب در برابر رفتارهای متغیر فرزندتان داشته باشید.

مطالعه درزمینهٔ دوران نوجوانی (کتاب‌های انتشارات رشد) و حتی صحبت و مراجعه حضوری با یک مشاور کودک و نوجوان توصیه می‌شود.

ویژگی‌های دوران نوجوانی 
- ویژگی‌های جسمانی: ناهماهنگی در حرکات، سن ناشی گری، احساس درد عضلانی و خستگی، آغاز بلوغ جنسی

- ویژگی‌های شناختی: رشد تفکر، مفهوم خود و رشد هویت، استقلال‌طلبی و مسئولیت‌پذیری

- ویژگی‌های عاطفی: ناپایداری هیجان‌ها، ناشیگری در ابراز عواطف، ترس، اضطراب و کم‌رویی، تخیل

- ویژگی‌های اجتماعی: نیاز به کسب موقعیت اجتماعی، نقش گروه همسالان در رفتار نوجوانان، تشخص طلبی و نیاز به استقلال.
هنگامی‌که نوجوان دچار اختلالات روانی است، قادر به کنترل خود نبوده و کنترل هیجانی کمتری دارد و در نتیجه از خود پرخاشگری نشان می‌دهد.

علل پرخاشگری نوجوانان
- مقابله با تهدیدهای جسمی و روانی - الگوبرداری: هنگامی‌که در محیط اجتماعی نوجوان، خشونت حکم‌فرماست وی نیز پرخاشگری را یاد گرفته و در موقعیت‌های گوناگون نشان می‌دهد.

- اختلالات روانی: هنگامی‌که نوجوان دچار اختلالات روانی است، قادر به کنترل خود نبوده و کنترل هیجانی کمتری دارد و در نتیجه از خود پرخاشگری نشان می‌دهد.

- نیاز به قدرت: نوجوان گاهی اوقات نیاز به نمایش قدرت‌طلبی‌های خود دارد و ازآنجاکه نوجوانی دوره کسب استقلال است، کسب قدرت نیز راهی برای رسیدن به استقلال بوده و در نتیجه نوجوان برای نشان دادن استقلال خود پرخاشگری می‌کند. 

- رسیدن به اهداف: گاهی فرد بارها از این روش استفاده کرده و به نتیجه رسیده و بعداً آن را تکرار می‌کند. علت تفاوت پرخاشگری نوجوان در محیط خانه و بیرون از خانه این است که نوجوان درجایی که آزادتر است رفتارها و حالات خود را بیشتر بروز می‌دهد و شاید هم در خانه عادت به پرخاشگری کرده است. درجاهایی که احساس می‌کند حاکمیتی برقرار است کمتر این نوع رفتارها را انجام می‌دهد و احساس کم‌رویی و خجالت می‌کند.

برای برخورد درست با پرخاشگری نوجوانتان توجه کنید که: والدین الگوی رفتاری فرزندان خویش هستند پس صعه صدر و رفتار شما در ذهن و رفتار آنان تأثیرگذار است. هرگز با خشونت و پرخاشگری فرزند خود مقابله‌به‌مثل نکنید، خونسردی و آرامش خود را حفظ نمایید. اطمینان حاصل کنید که به آن‌ها فرصتی برای بیان دیدگاه خود می‌دهید و به گوش دادن به آن‌ها اهمیت دهید.

برقراری ارتباط صحیح با نوجوان: ارتباط مثبت چهره به چهره سریع‌ترین و کارآمدترین راه برای کاهش استرس و خشم و دستیابی به آرامش و تمرکز سیستم عصبی است. انجام این کار باعث نفوذ بیشتر در نوجوانان شده و روابط پایدارتری را شکل می‌دهد.

آموزش مهارت‌های رفتاری در زندگی بین اعضای خانواده: والدین می‌توانند به‌راحتی زمینه‌های استدلال مثبت با فرزندان را پیدا و از طریق جلب‌توجه آنان مهارت‌های لازم را رشد دهند. برای مثال می‌توان با تشویق آنان به ورزش زمان خاصی از روز را سپری و روابط مثبتی شکل دهند.

والدین در نظر داشته باشند که در دوران نوجوانی، دوستان و همسالان نقش پررنگ‌تری از والدین ایفا کرده و برای حفظ روابط خانوادگی حتماً مهارت رفتاری را بکار گیرند.

آموزش کنترل خشم و راه‌های مقابله با آن: نوجوانان، درست مانند هر کس دیگری، باید یاد بگیرند که خشم خود را کنترل کرده و با اطرافیان رفتار تهاجمی نداشته باشند. به‌عنوان پدر و مادر، ممکن است مفید باشد که برخی از تکنیک‌های مدیریت خشم را به آن‌ها آموزش دهید.

 
مرجع : مرکز مشاوره تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.