جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۲:۳۷
کد مطلب: 50651
۳

بی وفایی و خیانت

مجتبی حبیی عسگرآباد
بی وفایی و خیانت
میگنا: خیانت در جوامع و فرهنگ‌های مختلف، به اشکال گوناگون تعریف شده است و هر زوج بنا به تعهدی که در رابطۀ خویش با یکدیگر بنا نهاده‌اند، نگرش و تعریف خود را دارند. برای عده‌ای داشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج خیانت محسوب می‌شود و برای عده‌ای دیگر، داشتن رابطه عاطفی بدون رابطه جنسی. بر مبنای تعریف کلی، منحصراً رابطۀ جنسی با فردی غیر از همسر را رابطۀ فرا زناشویی می‌نامند. اما لازم نیست تنها رابطۀ جنسی انجام گیرد تا بتوانیم رابطه‌ای را در این مقوله قرار دهیم، بلکه هر ارتباطی با فرد غیر هم‌جنس، که از همسر پنهان شود، یک رابطۀ فرا زناشویی محسوب می‌شود. بنابراین پژوهشگران اسامی و تعاریف مختلفی برای این پدیده در نظر گرفته‌اند، اما جنبۀ مشترک همۀ آن‌ها، پنهانی بودن آن است.

بعضي افراد تجربه مواجهه با خيانت را به شكل يك آسيب يا به اصطلاح تخصصي " تروما" تجربه مي كنند. در بسياري از مواقع هم فرد خيانت كننده و هم فرد خيانت ديده دچار رنجش روان شناختي شديدي مي شود. معمولا گفته مي شود وقوع خيانت هاي جنسي ، بيشتر براي مردان و وقوع خيانت هاي عاطفي بيشتر براي زنان، رنج آور است. در اکثر موارد، زمانی که مرد یا زن، پی به بی وفایی همسرش می برد، تصمیم به جدایی می گیرد. بی وفایی همسر ممکن است به دلیل روابط متشنجی باشد که دو طرف با یکدیگر داشته اند. پی بردن به این دلایل می تواند به افراد کمک شایانی کند.

دکتر حبیبی، روانشناس سلامت، به این نکته تاکید میکند: بهتر است وقتی به خیانت همسرتان پی می بردید به جای واکنش سریع به این مسئله، با متخصص مشورت کنید تا بعد از اجرای تصمیمتان پشیمانی به سراغتان نیاید.

آسیب پذیری و عوامل زمینه ساز خیانت
یکی از عوامل آسیب زا در ساختار و ثبات خانواده، مسئله روزافزون روابط فرازناشویی است. طبق نتايج پژوهش حبیبی و حاجی حيدري سه عامل مسائل بين فردي، روابط همسران، و جامعه، اصلي‌ترين علل خيانت از ديدگاه زنان و مردان مراجعه کننده به دادگاه خانواده هستند. يافته‌ها نشان داده است كه راهبرد اصلي مردان در مقابل خيانت همسر، خشونت و تصميم به جدايي است، در حالي كه اين راهبردها در مورد زنان طيف وسيع‌تري را در بر می‌گرفت؛ و آن‌ها با تكرار خيانت جنسي همسر، بعد از گذشت حداقل شش ماه تصميم به جدايي مي‌گرفتند.

به‌طور کلی برای بی‌وفایی در زندگی مشترک نمی‌توان یک عامل را برشمرد، بلکه فردی که نسبت به زندگی مشترک خود وفادار نیست و به عبارتی خیانت می‌کند، ترکیبی از ویژگی‌های فردی و اجتماعی را داراست. هرچند گاهی تنها یک اتفاق باعث این موضوع می‌شود و فرد را در شرایطی قرار می‌دهد که ناگزیر دست به خیانت بزند، اما اگر ریشه‌یابی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد به مجموعه‌ای از عوامل چون کمبودهای شخصیتی، محیط خانواده، جامعه و آموزش‌هایی که فرد از جامعه دریافت کرده، تجربه‌های فردی و ویژگی‌های شخصیتی می‌رسیم. بنابراین اگر فردی که قصد ازدواج با او را دارید، یکی از این ویژگی‌‌ها را دارا بود، می‌توانید این احتمال را بدهید که او به شما خیانت خواهد کرد.

در ادامه به ذکر برخی ویژگی مردان خیانت کار می پردازیم.
1. مردان بی صبر: این مسئله که آیا ویژگی صبوری و خویشتن‌داری در فردی شکل گرفته است یا نه، از دیگر نکته‌های مهم در مسئله سنجش احتمال بی‌وفا بودن یک فرد است. البته در این مسئله تاحدودی عوامل تربیتی و جامعه نیز تاثیرگذار هستند. برای مثال باید دید آیا فرد تحمل شرایط نامطلوبش را دارد و اگر در جمعی خیلی به او خوش نمی‌گذرد، بازهم حاضر است آن جمع را تحمل کند یا نه.

2. مردان آزادی طلب: به‌طور کلی هر فردی یک‌سری نیازهای طبیعی مانند نیاز به تفریح، آزادی و رعایت حریم شخصی‌اش از سوی دیگران را دارد، اما اگر لذت‌جویی و آزادی‌ فردی بیش از اندازه بالا باشد و نخواهد هیچ‌ چیز او را محدود کند و حتی به همسرش هم نسبت به مسائلی مانند اینکه کجا می‌رود، چه می‌‌کند یا چرا کاری را انجام می‌دهد، توضیحی ارائه کند، بازهم چنین افرادی مستعد خیانت کردن هستند.
3. مردان غیرمطمئن: شک داشتن به رابطه از همان ابتدا، مطمئن نبودن فرد نسبت به انتخاب همسر یا اصولی که برای ازدواج در نظر گرفته هم می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که فردی مستعد خیانت کردن به همسر خود است.

4. مردان ریسک پذیر: این مسئله که فرد در زندگی ریسک‌پذیر باشد یا نه، او را مستعد خیانت و بی‌وفایی می‌کند. در حقیقت افرادی هستند که ریسک‌پذیرترند و حتی به این موضوع هم می‌اندیشند که اگر قضیه بی‌وفایی آنها برای همسرشان فاش شود، چه چیزهایی را از دست می‌دهند علاوه بر آن، مطالعات داخلی و خارجی درزمینه نگرش نسبت به روابط فرازناشویی نشان داده اند که، نحوه چگونگی تعریف زوجین از عشق و شیوه های عشق ورزی آنان می توانند درپیش بینی وقوع خیانت زناشویی نقش داشته باشن.

به طور کلی 6 سبک عشق به شکلزیر معرفی شده:
1. عشق رومانتیک: درعشق رومانتیک ، کشش هیجانی وفیزیکی شدیدی وجود دارد. افرد دارای این سبک عشق ورزی، نگاهی آتشین مزاج به عشق دارد و مایل به افشاگری از جانب خود و طرف مقابل هستند.

2. عشق بازیگرانه: در سبک بازیگرانه تعهد خالص و حقیقی به محبوب وجود ندارد. خودافشایی کم و نیاز فراوان به هیجان وجود دارد. این افراد ورود خود به روابط عاشقانه را با دقت کنترل می کنند و اغلب در روابط چندگانه درگیر بوده و روابطشان عمرکوتاهی دارد.

3. عشق دوستانه: سبک دوستانه از لحاظ سطح عاطفه و تعهد بسیار عمیق است. از مشخصه های این سبک، ایجاد اعتماد به مرور زمان، رابطه دوستانه بلندمدت و عدم تأکید بر ” عاشق بودن” است.

4. عشق واقع گرایانه: در عشق واقع گرایانه، افراد به دنبال شریکانی با سبک زندگی یا ویژگی های زمینه ای خاص هستند (مانند سطح تحصیلات ،وضعیت شغلی)

5. عشق آتشین (شهوانی): درسبک آتشین، نوعی ازعشق تملک گرایانه و مضطربانه تجربه می شود و فرد اشتیاق شدیدی به افشاگری خود و دیگری نشان می دهد. اشتغال ذهنی مفرط با معشوق ،حسادت و وسواس به عشق، ازدیگر ویژگی های این سبک است

6. عشق فداکارانه: در سبک فداکارانه، منطق بر هیجان برتری دارد و نوع دوستی از ویژگی های بارزآن است که باعث می شود عاشق، نیازهای معشوق را برنیازهای خود مقدم بداند. فرد دارای این سبک، همیشه ازخود گذشته است. بیشتر پژوهش ها حاکی از آن است که سبک های عشق ورزی بازیگرانه و آتشین بیشترین ارتباط را با روابط فرازناشویی دارند. اما برخی پژوهش های انجام شده در کشور ارتباط سبک فداکارانه با خیانت را نیز نشان داده اند. مثل مردی که تا دیروقت در دفترکارش می ماند(حتی وقتی که کار روزمره پایان یافته است)؛ و زنی که کل شب را به خواندن داستان برای بچه ها سپری می کند(در حالی که همسرش تلویزیون تماشا می کند)؛ هر دوی این افراد تلاش می کنند لذتی را که در رابطه شان وجود ندارد را در جای دیگری پیدا کنند.

علل خیانت
خیانت معمولا از جایی شروع میشه که تصورش را هم نمی کنید . از یک درد و دل ساده با همکارتان، دوست دوران مدرسه، همسر دوست صمیمی. اول فکر میکنید چقدر خوب درکتان میکند، به مرور دلتان می خواهد بیشتر با اوصحبت کنید. بعد یواش یواش دلتان می خواهد او را ببینید. کم کم ذهنتان درگیر مقایسه او با همسرتان میشود و در بیشتر اوقات همسرتان در این مقایسه بازنده است‌‌. همین باعث میشود روابطتان سرد و سردتر شود. بي وفايي، اعتيادي بسيار نيرومند است. اشتياق بودن با محبوب ممكن است به قدري شديد باشد كه واقعيت عيني فرصت عرض اندام نداشته باشد، و همسر و فرزندان شخص از چنين شيوه رفتاري بي رحمانه اي به شدت آسيب مي بينند. تنها در كنار محبوب بودن اهميت دارد و همين نشانه اعتياد است. افراد بنا به دلایل مختلفی از جمله: کنجکاوی، تنوع‌طلبی، انگیزه‌ تجربه کردن، مبارزه با ناکارآمدی و کسب اعتماد به نفس، سرگرمی، گریز از واقعیت، انتقام و کنجکاوی جنسی، وارد روابط فرا زناشویی می‌شوند.

در ادامه به بررسی نظرات روانشناسان مطرح دنیا درمورد علل خیانت می پردازیم.

گلس و رایت، چهار عامل جنسی، هیجانی، انگیزۀ پیشرفت و عاشق شدن را به عنوان علل خیانت نام می‌برند. براون نیز در پژوهش خود از عللی مانند: اجتناب از تعارض، آشیانۀ خالی و اعتیاد به عادات ناهنجار جنسی نام می‌برد.

فیشر نیز، به جلب توجه، قدرت طلبی، اثبات مردانگی و زنانگی و اثبات جذابیت به عنوان علل خیانت اشاره می‌کند. در نهایت گلسر تجربۀ مجددِ صمیمیتِ فردي و جنسی را مهم‌ترین انگیزۀ زن و مرد متأهلی می‌داند که به سوي روابط نامشروع کشیده می‌شوند؛ چیزي که دیگر آن را در زندگی مشترک‌شان نمی‌یابند. بنابراین جذابیت روابط نامشروع به این دلیل است که هیچ یک از طرفین، سرزنش و شکوه نمیکنند.

طبق پژوهش های انجام شده در چند سال اخیر، تنها "۱۲ درصد" از مردان خیانتکار معتقدند که معشوقه شان اندام و چهره ای جذاب تر از همسرشان دارد. به عبارت دیگر، بر خلاف باور عموم مردان به خاطر داشتن یک رابطه جنسی گرم تر با زنی زیباتر به سوی خیانت نمی روند بلکه دلیل اصلی آن ها برای خیانت، دلایل عاطفی است. ابتدا یک رابطه عاطفی بین مرد و معشوقه شکل می گیرد و رابطه جنسی به دنبال آن آغاز خواهد شد. در نتیجه، قابل توجه خانم هایی که مدام به دنبال عمل های زیبایی و فقط جذابیت های ظاهری هستند اگر از خیانت همسر خود می ترسید به دنبال ایجاد رابطه عاطفی محکم تر و عاشقانه تری با همسرتان باشید نه این که فقط خود را لاغرتر کنید و یا سعی در زیباتر کردن چهره خود داشته باشید.


دیدگاه روانکاوی به خیانت
از منظر دیدگاه روانکاوی، افراد "هم-وابسته " در کودکی در خانواده ای رشد کرده اند که نیازهای احساسی اش برآورده نشده است. کودک در خانواده از گرفتن محبت و توجه و حس مهم بودن توسط والدینش محروم بوده است و نیازهایش تامین نشده است. بنابراین در پروسه رشد کردن، کودک همواره این حس را داشته است که نیازهای او مهم نیستند و کم کم حتی نیازهای خود را فراموش می کند. کودک همواره تلاش می کند تا توجه والدینش را جلب کند تا به نیازهایش پاسخ داده شود تا جایی که دیگر ناامید شده و این تلاش بی ثمر را رها می کند. حالا وقتی همان کودک بزرگ می شود همچنان جذب آدمهایی با الگوی رفتاری پدر و مادرش در دوران کودکی می شود.

افرادی که از لحاظ عاطفی خاموش هستند، جذب فردی می شود که بتواند مانند دوران کودکی همواره تلاش کنند و تلاش کند و تلاش کند تا نهایتن آن چیزی را که مد نظرش است یعنی مقداری عشق و محبت از او دریافت کند. اثرات چنین رابطه ای در دراز مدت وحشتناک است. فرد هم-وابسته در طول زمان نوعی اعتیاد به این روابط دردناک و ناسالم پیدا می کند و در روابط آینده اش هم این الگوی روابط بیمارگونه را اجرا می کند. درد و غم روحی برایش به نوعی ارزش تبدیل می شود و به آن عادت می کند و تصورش از یک رابطه خوب همین روابط دردناکی می شود که تجربه می کند.

انواع خیانت
خيانت انواع مختلفتي دارد و دلايلي فراواني براي ارتكاب آن وجود دارد كه شناسايي آنها، احتمال بروز آن را در زوجین كاهش خواهد داد.

1. خیانت رفتاری: يكي از همسران به صورت رفتاري و با ارتباط برقرار كردن با شخصي خارج از سيستم خانواده به همسرش خيانت مي كند كه بخش أعظم آن را ارتباط هاي جنسي تشكيل مي دهد.
2. خیانت ذهنی: افرادي كه در فكر و تخيلاتشان مدام به شخص ديگر مي انديشند. آن فرد در ذهنش شخص ايده ال به شمار مي آيد و مدام در ذهن خود همسرش را آن شخص مقايسه مي كند.
3. خیانت کلامی: در اين نوع خيانت زن يا مرد بصورت تلفني يا اينترنتي و يا در هر موقعيتي كه فراهم شود با يكديگر صحبت كرده و گرم مي گيرند
4. خیانت موقعیتی: تسليم شدن در مقابل ميل جنسي . فرد شريك جنسي خود را دوست دارد اما در موقعيتي خاص در برابر تکانه های جنسی خود تسلیم می شود.
5. خیانت تحت اجبار: در اين نوع خيانت فرد به شريك جنسي خود علاقمند است أما از ترس واكنش هاي فردي كه نسبت به او ماجراجويي جنسي نشان مي دهد تن به رابطه می دهد.
6. خیانت عشقی و مبتنی بر یک رابطه رمانتیک: در اين نوع خيانت فرد علاقه خود نسبت به شريك زندگي اش را ازدست داده است . این نوع از پیمان شکنی، با عاشق شدن همراه است. رمانتیک ها، پیمان شکنی های مبتنی بر رابطه رمانتیک را به اجرا می گذارند. چنین پیمان شکنی هایی، با انفجار به پایان می رسند و به میزان زیادی، به افراد درگیر در آن، آسیب وارد می کنند.
7. خیانت عشقی متعارض: در اين نوع خيانت فرد بطور همزمان به چندين نَفَر علاقمند است
8. خیانت اتفاقی: تلاش برنامه ریزی نشده ای که مبتنی بر رابطه عاشقانه نیست برای مثال زمانی که فرد در سفر است، یا در هنگام تنهایی و وجود مشکل در خانه.
9. رابطه نامشروع قراردادی: این نوع از پیمان شکنی، در شرایطی اتفاق می افتد که هر دو همسر، به صورت آشکارا یا مخفیانه، با یکدیگر توافق کرده اند که هر کدام، روابط فرازناشویی داشته باشند. این عمل در واقع، راهی است برای ایجاد فاصله در رابطه و در عین حال، حفظ برخی مصلحت ها(فرزندان، رودربایستی با بزرگترهای خانواده و ...

رابطه مجازی شکل جدیدی از خیانت های زناشویی
این رابطه با یک بحث که برای هردو طرف مهم است آغاز شده و به پیش می رود. گرایش به این ارتباط به تدریج افزایش یافته و به صورت وسواسی در می آید. ساعات بسیاری از برنامه روزانه فرد، صرف عشق مجازی می شود به طوری که فرد تخیلاتی را در مورد طرف مقابل و قرار ملاقات با او در ذهن می پروراند و داستان هایی برای باهم بودن طرح می کند. شروع به نوشتن پیغام جنسی برای یکدیگر می کنند که این مسیله، آنها را در راستای پیوستار به پیش می برد. آنها به جایی می رسند که با رد و بدل کردن کلمات تحریک کننده جنسی، یکدیگر را ارضا می کنند. ممکن است تعاملات آنها صرفاً به صورت نوشتن متن نباشد بلکه با داشتن دوربین دوطرفه عکس هایی از خودشان را به یکدیگر ارسال کنند و ممکن است ضمن دیدن یکدیگر، خودارضایی کنند. که این پدیده به عنوان خودارضایی در محیط مجازی معروف است.

نشانه های زیر، می تواند بیانگر وضعیت خطر و انجام خیانت اینترنتی باشد:
1. قرارهای گاه و بیگاه اینترنتی به منظور طراحی یک قرار ملاقات یا ارتباط جنسی. معمولاً افراد با گفتن اینکه این دیدارها جدی نیست و فقط سرگرمی است این موضوع را کوچک می کنند و این طور توجیه می کنند که حتی این فرد را نمی شناسند. آنها انرژی، پول و ارتباطات عاطفی متنوعی را از ارتباط اولیه تا ملاقات آنها صرف می کنند.
2. در فضای مجازی، در مورد مباحث جنسی باهم گفتگو می کنند به این خیال که به دلیل مجازی بودن رابطه احساس امنیت وجود دارد.
3. در تخیلات خود به پردازش رویاهایی با آن فرد که جنبه ی شهوانی دارد می پردازد. زمانیکه این اتفاق بیفتد، فرد از واقعیت دور شده و احتمال خطر را برای بقا زندگی زناشویی بیشتر می سازد.
4. مخفی نمودن رفتار اینترنتی از همسر، چون حالا این رابطه بصورت دایمی درآمده، نمی توان به راحتی آن را ترک نمود و باید مخفی نگه داشته شود.
5. صرف زمان زیاد برای صحبت با آن فرد تا همسر خود. در این مورد زمان صرف شده برای نفرسوم در طول روز بیشتر و بیشتر می شود و احساس نزدیکی و صمیمیت از سمت همسر به سمت آن شخص تغییر می یابد) 6. زمانی که با همسر خود رابطه جنسی دارد در مورد فرد جدید افکار پرشور و حرارتی دارد.

جذابیت های رابطه های اینترنتی
1. اینترنت، قابلیت دسترسی بالایی دارد، فرد متحمل هزینه های بالایی نمی شود، می تواند هویت واقعی خود را مخفی کند و ناشناس باقی بماند ومجبور نیست خانه خود را ترک کند.
2. مدیریت یک رابطه مجازی آسان تر از نوع سنتی است و فرد می تواند خطر آشکار شدنش را کاهش دهد.
3. نیازهایی همچون تنهایی، هیجان، کاهش اضطراب یا تمایل به کامیابی فوری بطور سطحی ارضا می شود و برای رفع این نیازها آمادگی پیشرفته ای نیاز نیست.
4. اینترنت شیوه ای تکنولوژیکی برای مقابله با تنهایی اجتماعی و عاطفی است و یکی از پیامدهای آن، خیانت های مجازی است. و در نهایت دنیای مجازی ممکن است خانه ای باشد که با ورق های بازی ساخته شده است و روزی خراب خواهد شد اما رنج عاطفی آن واقعی است در حالیکه خانه واقعیت ندارد.

قربانیان بی وفایی همسري كه مورد بي وفايي قرار گرفته هميشه از خودش مي پرسيد: چطور توانست چنين كاري با من بكند؟ چطور توانست به من خيانت كند و بارها و بارها به من دروغ بگويد؟ هرگز نمي توانم به او اعتماد كنم.

متخصصان و روان شناسان به شما اين اطمينان را مي دهند كه در صورت در نظر گرفتن اين پيشنهادات و دريافت كمك هاي تخصصي، آينده خوبي در انتظار زندگي مشترك تان خواهد بود.
گام اول: قرباني بي وفايي بايد از خود بپرسد چه بلايي بر سر عشق مان آمده ؟ در برطرف كردن كدام نياز همسرم شكست خورده ام؟
گام دوم: قرباني بي وفايي، مسير مستقل و سختگيرانه اي را در پيش بگيرد و درصدد باشد كه براي همسر بي وفا روشن كند كه به هيچ عنوان اين وضعيت را تحمل نخواهد كرد. اشتباه نكنيد منظور اين نيست كه داد و فرياد به راه اندازيد و همه را مطلع كنيد و يا خانه را ترك كنيد بلكه منظور اين است كه به سرعت ميدان را براي نَفَر سوم خالي نكنيد.

گام سوم: بدانيد چه انتظاري داريد . بعد از چند روز از وقوع اين حادثه ، وقتي به اندازه كافي توانستيد بر اعصاب خود مسلط شويد، مهر سكوت را بشكنيد و در فضاي مناسب و در غياب فرزند بطور مفصل با همسرتان صحبت كنيد .

گام چهارم: شروع به رفع نيازهاي يكديگر كنيد، وقتي مي آموزيد مهم ترين نيازهاي عاطفي يكديگر را برطرف كنيد عشق و ازدواج نيرومند تَر از هميشه مي شود.

و گام آخر اينكه براي اجراي همه كأم هاي ذكر شده و اموزشي مناسب در اين راستا با همسرتان نزد متخصصين و روانشناسان برويد زيرا گاهي اوقات برخي مطالب از ديد افراد ناديده گرفته مي شود تنها چشمان تيز بين يك متخصص مي تواند مشكلات اصلي را شناسايي كند.

رهایی از خیانت
روانشناسان برای رهایی از خیانت و افکار مربوط به آن توصیه های زیر را کرده اند:
1. -بپذیرید که اشتباه کردید.
2. کاملا پذیرای پیامدهای طبیعی اشتباهتان باشید.
3. بیشتر سعی در درک کردن داشته باشید تا درک شدن.
4. منطقی باشید نه هیجانی.
5. بیشتر روی آنچه می خواهید تمرکز کنید(نه آنچه نمی خواهید).
6. سعی کنید در عمل جبران کنید نه با حرف. 7. ایمان داشته باشید‌ که شایسته بخشش و دوست داشتن هستید.
8. به دنبال مشاوره تخصصی و حرفه ای باشید.
9. خود را به مسیر اصلی زندگی برگردانید.
10. با هیحانات خود کنار بیایید، نه اینکه مقابله کنید.
و در آخر فراموش نکیند که بدون جدايي و قطع كامل ارتباط، بهبود از وضعيت بحراني اغلب غير ممكن است.

چهار قانون بهبود زندگی خیانت دیده
1. قانون حمايت: عامل ناخشنودي همسرتان نباشيد.
2. قانون توجه: مهم ترين نيازهاي عاطفي همسرتان را برطرف كنيد.
3. قانون زمان: زمان ويژه اي براي خلوت كردن با همسرتان و توجه كامل به او اختصاص دهيد.
4. قانون صداقت: با همسرتان بطور كلمل صادق و روراست باشيد سخن اخر و در اخر فراموش نکنیم خوشبختی یک احساس است و لزوما با ثروت و مال اندوزی به دست نمی آید. خوشبختی رضایت از زندگی و شکرگزاری بابت داشته هاست نه افسوس بابت نداشته ها پس دست از پاییدن و سین جین کردن همسرتان بردارید.

زندگی مشترک بر اساس اعتماد دو جانبه بنا میشود. شک و بدگمانی‌ های بیش از حد شما، در نهایت او را به ستوه ٱورده به سمت فرد دیگری هل می دهد.پس مواظب باشید که با دست خودتان عشقتان را نابود نکنید. طبق تحقیقات انجام شده، براورده شدن نیازهای عاطفی زیر در زندگی زناشویی مانع از بی وفایی میشود:
1. محبت: محبت يعني إبراز و آشكار كردن عشق. محبت نماد امنيت، حمايت، آرامش و تاييد است و بخش حياتي در هر ارتباط است
2. ارضای جنسی: در اغلب موارد ، به طور معمول مردان در مقايسه با زنان نياز زيادتري به ارتباط جنسي دارند حال اگر اين نيازها ارضا نشود موجب بوجود آمدن اختلاف مي شود.
3. گفتگو: برخلاف نيازهاي جسماني ، گفتگو نيازي روحي است كه در اغلب موارد در ازدواج أرضا نمي شود اما اين نياز هيجاني و عاطفي مهم است و هر كس اين نياز رابهتر برطرف كند عشق بين زوجين بيشتر مي شود.
4. همراهی در تفریحات: انجام فعاليت هاي تفريحي به همراه يكديگر به ميزان زيادي به سپرده ي بانك عشق شما مي افزايد.
5. صداقت و روراستی: جدا از جنبه هاي عملي صداقت ، شخصي كه اين نياز را دارد در صورت آگاهي از مهم ترين افكار خصوصي همسرش احساس خوبي پيدا میکند و در صورت پنهان شدن آن ها احساس ناكامي مي كند.
6. جذابیت جسمانی: جذابيت ظاهري موجب جلب توجه مشاهده گر مي شود و احساس خوبي به همسران مي دهد و دراثر عدم وجود آن احساس ناكامي حاصل مي شود.
7. حمایت مالی: مردم اغلب براي امنيت مالي و آنچه همسرشان برايشان فراهم مي كند ازدواج مي كنند رفع اين نياز به بانك عشق مي افزايد
8. حمایت خانوادگی: اين حمايت يعني ايجاد نظم و آرامش در خانه كه شامل تهيه غذا، شستن ظرف ها، اتو كردن و ... مي باشد . اين حمايت هاي خانوادگي احساس رضايت بوجود مي آورد.
9. تعهد خانوادگی: تعهد خانوادگي تنها حمايت هاي خانوادگي نيست بلكه خوب تربيت كردن، آموزش ارزش ها و... جز تعهد خانوادگي است. مشاركت همسرتان بر ميزان سپرده او در بانك عشق مي افزايد.
10. تحسین: همسرتان قادر است تنها با جند كلمه حاكي از تحسين يا انتقاد موجودي حسابش را در بانك عشق افزايش يا كاهش دهد.


 
دکتر مجتبی حبیی عسگرآباد
روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند