پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۷:۰۰
کد مطلب: 50740
۴

در مصاحبه استخدامی چه سوالاتی بپرسیم؟

محمدامین سفاری-علیرضا ملازاده
در مصاحبه استخدامی چه سوالاتی بپرسیم؟
مدیران و مسئولان زیرکِ در مصاحبه استخدامی با چند سوالِ منسجم گزینش‌شده می‌توانند اطلاعات زیادی را از مصاحبه شونده کسب کنند. برای این منظور باید از قبل سوالاتی را در نظر گرفت و طراحی کرد تا اطلاعاتی را راجع‌ به فرد آشکار نمایند. احتمالا بسیاری ار مراجعه کنندگان برای استخدام تمام تلاش خود را می‌کنند که مسایلی را مخفی نگه‌ دارند و با جملات فریبنده، گول‌زننده و اغراق درباره توانایی های خودشان باعث انحراف مصاحبه شونده از معایب فرد بشوند.

در این مقاله با 7 سوال هوشمندانه که در مصاحبه‌ شغلی می توانید بپرسید، آشنا خواهید شد:

1- این مطلب که عضو تیمی باشید برای شما به چه معناست؟
این فرصتی است که به شما بگویند که چه کسی هستند و نظرشان نسبت به کار گروهی چیست. آیا واقعاً درباره با گروه می گویند یا بیشتر به سوار شدن خود بر گروه فکر می کنند؟ آیا خود را به آب و آتش می زنند تا گروه از فشار خارج شود یا این که صرفاً سوار بر موج شده و آنچه که به آنها گفته شده را انجام می دهند؟ آیا مثالی از زمانی که در یک گروه مؤثر حضور داشته اند به یاد دارند یا این که خیلی نسبت به گروه حس خوبی ندارند؟ آیا به طور کلی نسبت به کار گروهی مشتاقند یا خیر؟

۲-آیا ترجیح می دهید به طور شخصی کار کنید یا از کار گروهی لذت می برید؟
شگفت زده می شوید اگر بدانید چند نفر حقیقت را به شما می گویند وقتی سوال تان را ساده و مستقیم بپرسید. ممکن است اقرار کنند که کار شخصی را ترجیح می دهند یا این که به نوع کار و افراد هم تیمی بستگی دارد، یا این که واقعاً عاشق کار گروهی هستند. شما باید بدانید که به طور مشخص دنبال چه جوابی هستید.

۳- آیا می توانید یک تجربه از کار گروهی با هدفی سخت را بیان کنید؟
سوالات رقابتی از بهترین راه های ارزیابی افراد در توانایی های مشخص است. در جواب ها به دنبال جملاتی که نشان دهنده توانایی های فرد در کار گروهی و کنترل بحران باشد، باشید. افرادی که با نگرش مثبت و “خندان” نسبت به کار گروهی به شما رجوع می کنند، کسانی هستند که تجارت شما را هنگام فشار های کاری بهبود می بخشند. اگر از صحت گفته های فرد مطمئن نیستید، از سوالات کاشفانه برای اطمینان بیشتر استفاده کنید. حتی اگر هم دروغ بگویند به زودی متوجه می شوید.

۴-آیا تا به حال با مدیر یا همکار خود مخالفت کرده اید ؟ چگونه برخوردی داشتید؟
یک هم‌تیمی خوب باید بتواند نظر خود را در موارد مورد نیاز اظهار کند، این که شخص بتواند به صورت سالم و سازنده با مدیر یا همکار خود مخالفت کند، نشانه مثبتی است. اگر بگویند که حتی یک برخورد هم در محیط کار قدیمی خود نداشته اند، یا سر به راه ترین آدم ها هستند یا دروغ می گویند. هرکس که مشغول انجام کاری باشد، در مراحل مختلف بالاخره به کشمکش می رسد و این لزوماً بد نیست.( مگر این که کشمکش ها زیاد باشد و رفتار غیرمعقولی نشان دهد). توجه داشته باشید که شما به دنبال توانایی های آنها در ارتباط برقرار کردن هستید، نه اتفاقی که افتاده است. به دنبال عناصر ساده ای مثل یک دلی و احترام باشید. کسی که هیچ اشتباهی را گردن نگیرد و مسوولیت اتفاق ها را نپذیرد، می تواند یک گروه موفق را به شکست بکشاند. به دنبال یک داستان متناسب باشید. اگر آنها توانسته اند با شرایط به وجود آمده ساخته و بهترین نتیجه ممکن را گرفته باشند، این نکته خوبی است. اگر در مشکلات دیگران را سرزنش می کنند نشانه ی جالبی نیست.


۵- آیا تا به حال در تیم های کوچک به طور هم زمان کار کرده اید؟
این امر به خودی خود یک نکته مثبت است و هر کسی از این کار برنمی آید. اگر چنین کاری کرده باشند شما می توانید بگویید شخص با کوله باری از تجربیات مدیریت زمان و سختی های آن به سمت شما آمده است. بیشتر دانشجویان در کارهای گروهی شرکت کرده و بر گروه تمرکز می کنند، پس تجربیات شان می تواند راهبردی باشد. وقتی صحبت می کنند اگر خود به این نکنه اشاره نکردند حتماً از آنها بپرسید که نقش شان در هر گروه چه بوده است. این امر خبر خود آگاهی آنها را به شما می دهد و نشان می دهد که آیا به درد تیم “به خصوص” شما می خورند یا خیر.


۶- آیا تا به حال به صورت از راه دور یا مجازی کار گروهی انجام داده اید؟
این مورد نیز یکی دیگر از برگ برنده های افراد در دنیای امروز است. اگر فرد تجربه چنین کاری را داشته باشد و ارتباط شغلی کوچکی با افراد دیگری به صورت از راه دور برقرار کرده باشد، شما خواهید دانست که با شیوه متفاوتی از کار با گروه و افراد نیز آشنا هستند. این نکته مثبتی است که بتوانند مشکلات محتمل ارتباطی را با صداقت بیان کنند. وقتی متوجه شوید فرد می تواند تماس با اسکایپ با تیم های فنی در گروهی داشته است، احتمالاً این شخص می تواند از راه دور هم با گروه کار کند.


۷- آیا در حین کار دوست پیدا می کنید؟
این سوال هیچ جواب صحیح یا غلطی ندارد ، بلکه بیشتر به فرهنگ و موقعیت شغلی برمی گردد. برخی از گروه ها زندگی شخصی و شغلی شان را کاملاً مجزا از یکدیگر نگاه می دارند. در حالی که برخی به قدری به هم نزدیک می شوند که تعطیلات را نیز با هم می گذرانند.

بدیهی است که اگر داوطلبی به شما رسید که دارای مهارت ارتباطی خوبی است و مایل است روابط دوستانه بلند مدت مفیدی برقرار کند، این به خودی خود نکته مثبتی در وی است. این مورد این معنی را می دهد که آنها احترام همکار خود را نگاه داشته اند و به آنها ثابت کرده اند که انسان منطقی هستند.

گردآوری:
محمدامین سفاری؛ دانشجوی دکتری دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر علیرضا ملازاده ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده و روان درمانگر alimollazade@yahoo.com
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند