پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ تير ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۴
کد مطلب: 50849
۰
با انجام این تمرین‌های ساده سلامت ذهن كودكتان را تضمین كنید

10 شیوه پرورش ذهن كودكان

10 شیوه پرورش ذهن كودكان
بنابراین همان‌قدر كه نگران خورد و خوراك و لباس و اسباب‌بازی‌های كودكتان هستید، با در نظر گرفتن برخی نكات ساده می‌توانید فعالیت‌های مغزی و ذهنی كودكتان را نیز به شكل بهتری پرورش دهید. در ادامه 10 فعالیت برای حفظ سلامت ذهنی كودكان را بررسی می‌کنیم.

 
زمان بروز نگرانی‌ها
روزانه زمان مشخصی را برای صحبت كردن با فرزندتان در مورد نگرانی‌ها و اضطراب‌هایش اختصاص دهید. برای انتخاب ساعت و طول زمان این مكالمه نظر فرزندتان را جویا شوید. در طول این زمان كودكتان می‌تواند نگرانی‌ها یا دلایل اضطرابش را یادداشت كند و بعد در مورد آنها با یکدیگر صحبت كنید و در صورت امكان راهكارهایی را برای برطرف شدن نگرانی‌هایش به‌كار برید.

در لحظه بودن
به كودكتان بیاموزید كه در لحظه زندگی كند. حاضربودن ذهن در لحظه با انجام تمرین‌های ساده‌ای قابل دستیابی است. برای مثال زمانی را به قدم زدن با كودكتان اختصاص دهید و سعی كنید همه حواس پنجگانه‌اش را به‌كار بگیرید تا ذهنش در لحظه حضور داشته باشد.

چالش‌های فكری
از كودكتان بخواهید كه هر فكر اضافه، حواس‌‌پرت‌كن و بی‌فایده‌ای را كه دارد، یادداشت كند. سپس چالشی با این افكار برایش ایجاد كنید. از او بخواهید به این افكار بی‌پایه و اساس فكر كند و آنها را به سمت افكار واقع‌بینانه‌ سوق دهد.

برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها
همراه با كودكتان دفتری برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های روزمره‌اش درست كنید. از او بخواهید برای انجام كارها، تفریحات و فعالیت‌های مورد علاقه‌اش برنامه‌ریزی و خود را ملزم به رعایت این برنامه كند.


بیان احساس
زمانی را در هفته به این اختصاص دهید كه كودكتان از احساسات و افكارش با شما صحبت كند. سعی كنید این مكالمه دو طرفه باشد تا از شما بروز احساس و افكارش را بیاموزد.

آزمون افكار
بازی‌های ساده‌ای را طراحی كنید تا با كمك آنها كودكتان بتواند افكار مختلف را بیازماید و به كمك این بازی درك كند چه افكاری درست و چه افكاری خیالی است.

احساس حال خوب
تلاش كنید به فرزندتان بیاموزید مراقب سلامتی و احوالش باشد. با هم غذاهای سالم بپزید، نرمش روزانه یا ورزشی تخصصی انجام دهید و حتما مراقب باشید كه خواب كافی داشته باشد.

تصویرسازی
با كودكتان تمرین كنید تا خود را در آینده ذهنی مورد انتظارش تصور كند. آینده‌ای ایده‌آلی كه دوست دارد به آن دست پیدا كند.


سه كار خوب
پیش از خوابیدن با فرزندتان زمانی را برای پیدا كردن سه كار خوبی كه انجام یا دستاوردی كه در آن روز داشته اختصاص دهید. این موضوع كمك می‌كند كه هر روز تلاش كند تا دستاوردهای بیشتری برای پایان روزش داشته باشد و زمانش را به بطالت نگذراند.


بازی‌های فكری
سعی كنید در انتخاب اسباب‌بازی‌ها و وسایل بازی كودكتان با وسواس بیشتری عمل كنید و حتما در میان بازی‌های مورد علاقه‌اش جایی برای انجام بازی‌های پرچالش فكری متناسب با سن او باز كنید. با مشاركت در این بازی‌ها انگیزه بیشتری به فرزندتان برای انجام فعالیت‌های ذهنی خواهید داد.
مرجع : روزنامه جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .