جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۱
کد مطلب: 52454
۱

۱۴ تکنیک مؤثر برای افزایش تمرکز در کودکان

۱۴ تکنیک مؤثر برای افزایش تمرکز در کودکان
برای افزایش تمرکز در کودکان می‌توانید استراتژی‌های مختلفی را در پیش بگیرید و ببینید کدام یک برای آنها بهتر است. استفاده از تکنیک‌های مختلف برای افزایش تمرکز برای بزرگسالان آسان است، اما تمرکز بیش از چند دقیقه برای یک کودک دشوار است.
این عدم تمرکز به دلیل نشاط طبیعی و سطح کنجکاوی زیاد آنها رخ می‌دهد. به همین جهت در این مقاله تکنیک‌هایی که امکان دارد در این راه به شما والدین کمک را آوردیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


تکنیک‌های مؤثر برای بهبود و افزایش تمرکز در کودکان
استفاده از تکنیک‌های مختلف برای افزایش تمرکز در بزرگسالان آسان است، اما تمرکز بیش از چند دقیقه برای یک کودک دشوار است. این عدم تمرکز به دلیل نشاط طبیعی و سطح کنجکاوی زیاد آنها رخ می‌دهد، اما با افزایش سن، کودکان باید یاد بگیرند، که بر روی مطالعات و سایر کارهای اساسی خود تمرکز کنند.

برای افزایش تمرکز در کودکان می‌توانید استراتژی‌های مختلفی را در پیش بگیرید و ببینید کدام یک برای آنها بهتر است. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه کودک را وادار به مطالعه و تمرکز بهتر کنید، روش‌های اثبات شده زیر را برای افزایش تمرکز در کودکان امتحان کنید.


1. کارها و وظایف کودکان را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید
از آنجا که یک کار بزرگ نیاز به تمرکز و نظم و انضباط بهتری دارد، سعی کنید آن را به کارهای کوچکتر و قابل کنترل تقسیم کنید. این روش می‌تواند هنگام انجام تکالیف، یادگیری مهارت‌های جدید و انجام کارهای خانه مفید باشد.

پروژه‌های کوچک برای اتمام و تأمین رضایت از پیشرفت به زمان کمتری نیاز دارند. این کار افزایش تمرکز در کودکان را بسیار ساده تر می‌کند. مسئولیت یا انجام یک کار بزرگتر می‌تواند برای کودک دلهره آور به نظر برسد، زیرا زمان بیشتری طول میکشد و ممکن است کودک شما نسبت به ادامه کار بی میلی نشان دهد.


2. کار را با لذت و سرگرمی همراه کنید
اگر بچه‌های جوان همزمان درگیر تعدادی از کارها شوند، ممکن است، دستپاچه شوند. انجام کارهای زیاد می‌تواند مغز کوچک آنها را خسته کند، بنابراین به آنها وقت کافی بدهید تا از خود و کاری که انجام می‌دهند، لذت ببرند.
به این ترتیب، آنها تحت فشار قرار نمی‌گیرند، زیرا بدون سر و صدا برای انجام وظایف محوله یا انجام تکالیف خود آزاد هستند. برای افزایش تمرکز در کودکان از هرگونه فعالیتی که باعث خستگی سریع آنها می‌شود، یا برای سن آنها جالب نیست، باید خودداری شود.


3. موضوعاتی که موجب حواس پرتی یا عدم تمرکز می‌‌شوند، را مدیریت کنید
به عنوان والدین، ​​ایجاد محیطی که کودکان بتوانند وظایف خود را با کمترین حواس پرتی انجام دهند، بسیار مهم است. تا زمانی که بچه‌ها به فعالیت‌هایی که واقعاً دوست دارند نپردازند، دور کردن حواس پرتی‌های کوچک برای آنها دشوار است.
تلویزیون، موسیقی با صدای بلند، سر و صدا و تلفن‌های همراه عمده حواس پرتی‌ها برای کودک هستند. هنگام مطالعه آنها را از خواندن پیام یا مرور اینترنت بازدارید. این اقدامات احتیاطی می‌تواند به افزایش تمرکز در کودکان کمک کنند، زیرا عوامل بازدارنده تمرکز کاهش می‌یابند.

از آنجا که چند وظیفه‌ای باعث کاهش تمرکز می‌شود، مهم است که حواس پرتی‌های اضافی کاهش یابد. برنامه‌های نظارت والدین باید به گونه‌ای باشد که دسترسی کودکان به اینترنت را بعد از زمان مشخصی قطع کنند.

با بزرگتر شدن بچه‌ها، والدین می‌توانند از نرم افزارهای نظارتی استفاده کنند، تا نوجوانان بتوانند به طور مستقل وقت خود را مدیریت نمایند.


4. بازه زمانی برای تکمیل کار خواسته شده تعیین کنید
اطمینان حاصل کنید که برای اتمام یک هدف خاص محدودیت زمانی تعیین کرده‌اید، زیرا این کار باعث می‌شود، فرزند شما در زمان تعیین شده کار را انجام دهد.
با این حال، اطمینان حاصل کنید که محدودیت زمانی که تعیین کرده اید خیلی کوتاه یا طولانی نباشد، زیرا این امر می‌تواند کودکان را مضطرب کند. تنظیم محدودیت‌های زمانی سفت و سخت همچنین توانایی تمرکز کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محدودیت‌های زمانی ۱۵ دقیقه یا ۲۰ دقیقه ای آنها را بر روی کار متمرکز می‌کند و توجه آنها بیش از حد متزلزل نخواهد شد. یک محدودیت زمانی طولانی تر ممکن است باعث کم توجهی و حواس پرتی شود و رسیدن به هدف را با شکست مواجه کند.


5. فعالیت بدنی را در برنامه آنها قرار دهید
بچه‌ها پر از انرژی هستند و سرشار از هیجان هستند. برای کمک به آنها در خارج کردن انرژی اضافی، باید برای زمان بازی که شامل دویدن یا انجام برخی ورزش‌ها است، برنامه ریزی کنید. این نوع فعالیت ها به افزایش تمرکز در کودکان کمک می‌کند و کسالت و بی قراری کودک را کاهش می‌دهد.
 
 
6. فعالیت مشابه را در یک زمان تکرار کنید
از کودک خود بخواهید که تکالیف خود را به موقع انجام دهد و هر روز در یک زمان و وقت معین به انجام آنها بپردازد. این امر به او کمک می‌کند، تا از زمان تکرار فعالیت، عادت ایجاد کند و دیگر نیازی به تلاش برای تمرکز نخواهد داشت.
سازگاری به ذهن فرزندان ما کمک می‌کند، تا وقتی زمان آن تکلیف فرا می‌رسد برای انجام مشق شب یا مطالعه آماده شوند و تمایل بیشتری به مطالعه نشان دهند.


7. فاصله زمانی بین فعالیت‌ها قرار دهید
در حالی که فرزند شما به انجام یک کار مشغول است، به او اطلاع دهید که وظیفه دیگری نیز در پیش است. با این حال، قبل از اینکه فعالیت بعدی را شروع کند، بین دو کار کمی به او فرصت دهید.
معمولاً اگر بچه ای کاری را انجام دهد که دوست داشته باشد، احتمالاً تمایلی به ادامه کار جدید نخواهد داشت.


8. بازی‌هایی را که نیاز به تمرکز دارند، برای کودک خود فراهم کنید
بازی‌های زیادی در بازار موجود است که انجام آنها نیاز به تمرکز دارند و بچه‌ها را به فکر وا می دارند. این بازی‌ها در ایجاد و افزایش تمرکز در کودکان برای مدت زمان طولانی بسیار مفید هستند.

چنین بازی‌هایی را می‌توانید به صورت آنلاین یا از اسباب بازی فروشی‌ها خریداری کنید. با تهیه بازی‌هایی که به برنامه ریزی دقیق و استفاده از حافظه نیاز دارند، می‌توانید به کودکان خود کمک کنید تا همزمان که از بازی لذت می‌برند، تمرکز خود را نیز تقویت کنند.
 

9. زمانی را برای خواب و استراحت در نظر بگیرید
اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول روزهای هفته خیلی دیر نمی‌خوابد و در طول شب خواب کافی دارد. اگر می‌خواهید افزایش تمرکز در کودکان بهبود ببخشید، باید آنها از طریق استراحت به بدن و مغز خود انرژی کافی بدهند.

در طول روز نیز آنها را برای استراحت تشویق کنید، زیرا ممکن است کل روز به فعالیت‌های زیادی مشغول باشند. چرت زدن در طول روز باعث افزایش تمرکز در کودکان می‌شود.


10 تمرینات تنفسی را انجام دهید
اگر مغز مقدار کافی اکسیژن دریافت کند، در سطح مطلوب خود عمل خواهد کرد. از کودک خود بخواهید برخی تمرینات تنفسی اساسی را برای کمک به ذهنش انجام دهد و اگر نسبت به انجام این کار بی علاقه است، می‌توانید همزمان این تمرینات را با او انجام دهید.

دمیدن در حباب صابون یا نواختن سازهای موسیقی مانند ساز دهنی از روش‌های جالب تمرینات تنفسی است. تنفس مداوم، دیافراگم ضربان قلب را کند می‌کند و ذهن ما را تمیز می‌‎کند تا بتوانیم بهتر تمرکز کنیم.

این مهارت مهمی است که بچه‌ها باید در هنگام مواجهه با یک کار چالش برانگیز داشته باشند. آنها باید زمانی که احساس اضطراب می‌کنند و ضربان قلب آنها افزایش می‌یابد.

اضطراب منجر به پراکندگی تفکر و اندیشه می‌شود و این همان نقطه مقابل تمرکز است. بنابراین یافتن راه‌هایی برای دستیابی به افزایش تمرکز در کودکان مهم است و آرامش بدن یکی از این راهکارهاست.

 
11. وظایف یا مسئولیت‌های روزانه را به عهده آنها قرار دهید
چند کار روزانه به فرزند خود بدهید تا انجام دهند. این به افزایش تمرکز در کودکان کمک می‌کند. والدین اغلب نگران چگونگی افزایش تمرکز در کودکان خود هستند، اما پاسخ اغلب اوقات در بسیاری از فعالیت‌های روزمره نهفته است.

از او بخواهید مجموعه کتاب‌هایش را به ترتیب حروف الفبا مرتب کند. مرتب کردن کمد یا کمک به شما در تهیه ساندویچ چند نمونه از این وظایف روزانه است.

12.از کودکان بخواهید همزمان یک کار را انجام دهند
ما ممکن است توانایی چند وظیفه‌ای را در زندگی بزرگسالان ستایش کنیم، اما تحقیقات نشان داده است که واگذاری چند وظیفه به کودکان تمرکز و عملکرد آنها را کاهش می‌دهد.

در راستای مفهوم ذهن آگاهی، هر بار در یک لحظه باید از آنها خواست تا یک کار انجام دهند. برای کودکان بسیار کوچک، به سادگی حروف الفبا را هنگام تماشای آنها بخوانید.

برای بچه‌هایی که کمی بزرگتر هستند، مثلاً بچه‌های ده ساله، می‌توانید در ابتدا یک مسئله تقسیم طولانی را با هم کامل کنید. برای افزایش تمرکز در کودکان به سایر مشکلات نگاه نکنید، فقط هر بار روی یک مسئله تمرکز کنید.


13. در برنامه ریزی برای انجام تکالیف وقت کوتاه برای استراحت قرار دهید
بچه‌ها پس از مدتی تمرکز بر روی کار، باید بلند شوند، حرکت کنند و کار دیگری انجام دهند و شما نباید مانع حرکت آنها شوید. به خصوص هنگام انجام مشق شب بعد از مدرسه، کمی وقت برای استراحت و شارژ مجدد لازم است.

کودکان کوچکتر می‌توانند میان وعده بخورند یا استراحت کنند و نوجوانان نیز می‌توانند از فرصت استفاده کرده و پست ها یا متن دوستان خود را چک کنند.

14. با انجام بازی‌های هدفمند توانایی تمرکز را تقویت کنید
کودکان توسط محرک‌های درونی مانند احساسات بدنی یا خاطرات سرگرم کننده دچار حواس ‌پرسی می‌شوند. در حالی که تخیل کودک یک چیز شگفت انگیز است، شما باید بتوانید توانایی تمرکز را در او ایجاد کنید.

می‌توانید از انواع بازی‌ها برای افزایش تمرکز در کودکان استفاده کنید، به عنوان مثال از کودک خود بخواهید اشیا داخل اتاق را به دقت نگاه کند، سپس یک وسیله را در اتاق جابجا کنید و از کودک بخواهید وسیله جابجا شده را پیدا کند، این بازی را می‌توانید با موسیقی نیز انجام دهیم.
به این صورت که وقتی کودک به وسیله مورد نظر نزدیک می‌شود، ضرب اهنگ موسیقی را بیشتر کنید. این یک بازی خوب در جهت تقویت تمرکز در کودکان است.
 
***
ما درباره ۱۴ تکنیک افزایش تمرکز در کودکان نوشتیم اگر شما هم تجربه یا سؤالی در این زمینه دارید در پایاین این مقاله در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
مرجع : موفقیت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.