جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۴
کد مطلب: 52657
۱

جالب‌ترین حقایق روانشناسی که از آن‌ها خبر ندارید

جالب‌ترین حقایق روانشناسی که از آن‌ها خبر ندارید
دوپامین باعث اعتیاد شما به جستجوی اطلاعات می شود
آیا تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است که مدت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی خود بگذرانید و به دنبال اطلاعات باشید؟
همه این‌ها به «حلقه پاداش جستجوی دوپامین» مربوط می‌شود. زیرا وقتی در گوشی خود به دنبال چیزی هستید، دوپامین را تحریک می‌کنید و بسیاری از افراد, دوپامین را به عنوان ماده شیمیایی لذت‌بخش می‌شناسند. به این معنی که این ماده شیمیایی باعث می‌شود به دنبال لذت و شادی و فعالیت‌های لذت‌بخشی مانند غذا، بازی و ... بروید  و کنجکاو شوید و  در نتیجه اطلاعاتی کسب کنید.

بنابراین، وقتی به فید شبکه اجتماعی خود نگاه می‌کنید، حلقه دوپامین باعث می‌شود که برای جستجوی اطلاعات بیشتر به این کار خود ادامه دهید، ولی مسئله ترسناک این است که شما هرگز از میزان اطلاعات راضی نخواهید شد و به احتمال زیاد، همچنان به پیمایش در فید خود ادامه خواهید داد تا جایی که چیزی یا کسی مانع کار شما شود.


عاشق بودن از نظر بیوشیمیایی همان ابتلا به وسواس شدید است
دوناتل ماراتزیتی، روانشناس و محقق ایتالیایی, فردی است که این حقیقت را کشف کرده و در کتاب خود نوشته است: «اغلب گفته می‌شود که وقتی عاشق هستید، کمی دیوانه می‌شوید و این ممکن است حقیقت باشد.»

فاز‌های ابتدایی عشق اغلب مانند یک وسواس به نظر می‌رسند که دانشمندان علوم اعصاب، سلول‌های عصبی انتقال‌دهنده سروتونین 5-HT را به روان رنجوری و همچنین اختلال وسواس اجباری (OCD) مرتبط می‌دانند.

یک مطالعه روی ۲۰ نفر از افرادی که در ۶ ماه گذشته عاشق شده بودند و بیماران OCD، انجام و مشخص شد که هر دو گروه به طور قابل توجهی تراکم ناقل 5-HT دارند و عشق و وسواس بودن در مغز شبیه هم هستند.


 شما در عرض چند ساعت می‌توانید متقاعد شوید که مرتکب جرمی شده اید که اتفاق نیفتاده است؟
شواهدی از موارد محکومیت نادرست منجر به توسعه این مطالعه شده است و این مطالعه شامل مصاحبه با مظنونان بزرگسال در یک محیط دوستانه و استفاده از تکنیک‌های ضعیف بازیابی حافظه بود که در عرض ۳ ساعت، از مظنونان به روشی که منجر به اعتقاد و اعتراف به ارتکاب جرمی می‌شود که در واقع مرتکب نشده‌اند، سؤال شد که آن‌ها حتی قادر به توصیف وقایع با جزئیات دقیق بوده و برخی از آن‌ها معتقد بودند که در سال‌های نوجوانی خود جنایتی به اندازه حمله به وسیله سلاح گرم مرتکب شده‌اند.

 ژن‌هایی در بدن  که تعیین می‌کنند شما سحرخیز هستید یا دیر می‌خوابید
شما از نظر ژنتیکی سیم کشی شده‌اید تا در طول شبانه‌روز فعالیت بیشتری داشته باشید و این که شما یک فرد سحرخیز هستید، یا یک جغد شب توسط صفتی شناخته شده که به عنوان کرونوتیپ شناخته می‌شود.

این کشف با نظارت بر ۸۵ هزار فرد با استفاده از مچ‌بند به دست آمد و آن‌ها همچنین دریافتند که افراد سحرخیز,  به طور متوسط نیم ساعت زودتر از کسانی بیدار می‌شوند که شب‌ها دیر می‌خوابند. بنابراین, ممکن است استدلال علمی وجود داشته باشد که چرا شما می‌خواهید هر روز صبح بخوابید.


تنها بودن برای مدت طولانی به اندازه سیگار کشیدن بد است
آیا می‌دانید احتمال مرگ زودرس در افراد تنها ۵۰ درصد بیشتر از افرادی است که دارای روابط اجتماعی سالم هستند؟
این به دلیل چندین فاکتور مختلف است. اول این که، تنهایی ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و بنابراین, خطر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود که مانند سیگار کشیدن, بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن را تشدید می‌کند.

از نظر روحی روانی, تنها بودن همچنین منجر به تأثیر بیشتر استرس بر شما می‌شود که روی سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اگر احساس تنهایی می‌کنید، مطمئن شوید که قدم‌هایی برای مبارزه با انزوا برمی‌دارید چراکه این می‌تواند مسئله زندگی یا مرگ باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ