شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۵
کد مطلب: 52830
۰
نحوه رفتار با همسر افسرده

چگونه با همسر افسرده مان رفتار کنیم؟

چگونه با همسر افسرده مان رفتار کنیم؟
ابتلا به افسردگی در طول زندگی یک نفر از هر چهار خانم اتفاق می افتد. پس نباید این بیماری را فقط مختص افراد ضعیف دانست. برخی معتقدند میزان ابتلای آقایان به افسردگی نصف خانم ها است ولی عوامل اجتماعی و محیطی موجب تشخیص ندادن بیماری آنان کمتر از خانم ها می شود.

افسردگی مرحله بسیار دشواری در زندگی است، به خصوص اگر همسر شما به آن دچار شده باشد. بسیاری از خانم‌ها در زمانی که همسرانشان افسرده می‌شوند، احساس ناامیدی کرده و فکر می‌کنند کاری از دستشان ساخته نیست. اما به یاد داشته باشید برای این که در پشت سر گذراندن این مرحله سخت حامی همسر خود باشید، باید از خود شجاعت و قدرت نشان دهید. این مرحله برای هر دوی شما موقعیتی خسته کننده، کلافه کننده و چالش بر انگیز خواهد بود، اما برای بازگرداندن همسرتان به حالت عادی باید پشتیبان او باشید.

 
نقش روابط بیمار با نزدیکان و به ویژه همسردر رابطه با افسردگی حائز اهمیت است. اطرافیان نقش بسیار مهمی در درمان فرد بیمار دارند و دربین نقش همسر از همه مهم تر است، همسر می تواند از میزان درد و رنج بیمار بکاهد و فرآیند بهبود در او را سریع تر کند. بارعایت نکات زیر می توانید به همسر افسرده خود کمک کنید تا بهبود یابد.




راه ها و اصول رفتار با همسر افسرده
تشخیص به موقع افسردگی
تشخیص به موقع افسردگی مهم ترین کمکی است که همسرمی تواند به همسر افسرده اش کند. در صورت مشاهده علائم افسردگی دراولین قدم همسرتان را نزد پزشک متخصص ببرید و در صورت تشخیص افسردگی کمک کنید دستورات متخصص در رابطه با مصرف دارو یا شرکت در جلسات روان درمانی، را انجام دهد.

از ویژگی های بیماری افسردگی بیشتر بدانید
از جمله عواملی که باعث سوِء برداشت از رفتار فرد بیمار و مشکلات بیشتر می شود عدم اطلاعات درست درباره افسردگی است . ادراک، نگرش، احساس ، اعمال و تحمل فرد از عوامل هستند که تحت تاثیر افسردگی قرار می گیرند.بیشتر افراد افسرده در زندگی فقط به اتفاقات تلخ توجه دارند و دیگران را در مشکلات خود مقصر می دانند. باید بدانید یکی از ویژگی های بیماری همسرتان ایراد گرفتن است ، پس ناراحت نشوید. توجه کنید که همسرتان قصد اذیت کردن شما را ندارد و این رفتارها نشانه بیماری او است. نشانه های افسردگی در افراد مختلف ، متفاوت است.


وقتی رابطه زناشویی آسیب می بیند
رابطه زناشویی از اولین مسائلی است که طی بیماری افسردگی همسرمان می تواند آسیب ببیند. باورهای اشتباه و تفکرات غیرمنطقی درباره دیگران ازجمله علائم افراد افسرده است .این باورها برای دیگران بسیارنامطلوب است. عموما فرد افسرده، ساده ترین رفتارهامثل دیر جواب دادن به تلفن را به عجیب ترین شکل ممکن تفسیر می کندوآن رابه معنای طردشدن، بی علاقگی همسر یا لجبازی او برداشت می کنند. شناخت این باورها به شماکمک می کندتا از همسرتان کمتر برنجیدو بتوانید با صبربیشتری در کنار همسرتان باشید.

با او بحث نکنید
افراد افسرده غالباً احساسات و برداشت های افراطی دارند. درصورتی که همسرتان چیزهای اشتباه و غیرمنصفانه گفت، با او بحث نکنید وبه او اثبات نکنید زندگی بد نیست یا او آدم خوبی است. این طرز برخورد می تواند باعث شود او علاقه ای به صحبت با شما نداشته باشد، بیشتراحساس تنهایی کند و شدت افسردگی او افزایش یابد. هنگامی که همسر افسرده تان بیان میکند «هیچ کسی در این دنیا به فکر من نیست.» با این جمله به او یاد آور شوید«خیلی تلخ است که این احساس را داری، برای بهبودی حالت چه کاری میتوانم انجام دهم ؟»


ایجاد یک محیط امن و حامی فراموش نکنید
وقتی که همسر افسرده‌تان بیمار است و نیاز به محیطی آرام دارد. تغییر در سبک زندگی بسیار مهم است. تغییراتی مثل تغذیه سالم و مقوی، کم کردن تنش‌ها و فشارهای روانی، برنامه ریزی برای دیدن دوستان و ترتیب دادن مهمانی، خوشگذرانی با هم، تشویق همسر و تایید مثبت او، تمجید از نقاط قوت و ورزش بسیار موثر هستند. ورزش کردن می‌تواند مانند قرص‌های ضد افسردگی عمل کرده و شما حتی با یک پیاده روی ده دقیقه ای روزانه، می‌توانید قدم‌های بزرگی برای درمان افسردگی بردارید. برای اطلاعات بیشتر تاثیر ورزش بر افسردگی را مطالعه کنید.


فرزند خود را فراموش نکنید
اگر فرزند دارید از همان ابتدای ابتلا به بیماری بهتر است با او حرف بزنیدو شرایط را بیان کنید. هنگامی که بچه ها با تغییر رفتار والدین مواجه می شوند دچار اضطراب می شوند. درصورت آسیب رابطه عاطفی فرزندتان با یکی از والدینش در این شرایط وظیفه شما دو برابر شده و باید تا بهبود نسبی شرایط، رابطه قوی تری با فرزندتان برقرارکنید.


اگر تو افسرده ای، من هم خسته ام
اگر حس کردید که دیگر تحمل همسر افسرده تان را ندارید و هرچه شما انرژی صرف او می کنید در مقابل پاسخی دریافت نمی کنید یا به طور کلی دیگر نمی خواهید همسرتان را بببینید و از او خسته شده اید ، بهتر است قبل از اینکه فکر طلاق به سرتان بزند ،ادای قهرمانان را در نیاورید و به یک روانشناس خانواده مراجعه کنید زیرا این تصمیم شما بر پایه فکر و منطق نیست و بر مبنای احساسی است که شما برای دوره ای نه چندان طولانی گرفتار آن بوده اید.


او را سرزنش نکنید
همسر افسرده ممکن است در زندگی بسیار کج خلقی کند و یا مدام بی حوصله باشد و بهانه بگیرد؛ خیلی مواقع برای فرزندان وقت نمی‌گذارد و تمام مسئولیت‌ها به دوش شما می‌افتد. به یاد داشته‌باشید که همسرتان تحت کنترل بیماری قرار دارد و نمی‌تواند عواطف و احساسات منفی خود را مدیریت کند. گاه عواملی همچون مشکلات کودکی و خانواده باعث افسردگی او شده‌اند. بنابراین او را به خاطر بی حوصلگی و بیماری‌اش سرزنش نکنید.


خودتان را پاک نکنید
درمان افسردگی همسرتان معمولاً زمان زیادی می برد که این صرف زمان سبب خستگی و عصبانیت شما می شود پس بهتر است در این شرایط کمی به فکر خود باشید و درست و کامل غذا بخورید، ورزش کنید، خواب کافی داشته باشید، با دوستان و نزدیکان ارتباط برقرار کنید و تفریحات خود را از یاد نبرید اما باید در این کارها تعادل را رعایت کنید زیرا این روند باعث دلخوری همسرتان می شود و او گمان می کند که او را درک نمی کنید.


توقع انجام درست کارها را نداشته باشید
افراد افسرده درطی روز انرژی کمی دارند و خیلی از کارهای روزمره شان را نمی توانند انجام دهند ممکن است که خانم تا آمدن همسرش از سر کار نتوانسته باشد ظرف های صبحانه را جمع کند یا یک آقا کارهایی که قرار بوده از صبح انجام دهد را نتوانسته باشد انجام دهد. در این شرایط احتمالاً همسرافسرده تان از دست شما عصبانی هم می شود زیرا او را تنها گذاشته اید. برای تحمل چنین شرایطی بهتر است با همسر افسرده تان به انجام ورزش بپردازید زیرا داشتن فعالیت بدنی به درمان افسردگی کمک می کند و شما نیز می توانید از فواید ورزش کردن بهره مند شوید زیرا تنش تان کاهش یافته و رابطه شما و همسرتان بهبود پیدا می کند.


شما مقصر نیستید
احساسی که معمولا همسران افراد افسرده با آن دست و پنجه نرم می کنند احساس تقصیر و گناه است . همسران افراد افسرده گمان می کنند که در بیماری همسرشان مقصرند معمولاً ترکیبی از عوامل درونی مثل تغییر میزان مواد شیمیایی در مغز و عوامل بیرونی مثل از دست دادن عزیزان یا وجود باورهای غیرمنطقی باعث بیماری افسردگی می شود در عین حال یادتان باشد شدیدترین افسردگی ها هم درمان می شوند و قرار نیست وضعیت شما ماه ها یا سال ها به این شکل باقی بماند.


او را برای درمان تشویق کنید
علائم افسردگی در همسرتان ممکن است آنقدر شدید باشد که زندگی وی را مختل کند. با این حال ضرورت مراجعه به متخصص روانپزشک یا روانشناس را درک نکند و آن را نپذیرد و فقط فکر کند که احساساتی زودگذر است. بنابراین وظیفه شماست که او را برای درمان تشویق کنید. افسردگی نه تنها خود به خود خوب نمی‌شود، بلکه به مرور زمان کهنه‌تر و شدیدتر خواهد شد. برای این کار می‌توانید علائم همسرتان را با یک درمانگر مطرح کنید، نگرانی خود را به همسرتان ابراز کنید، قرار ملاقات یا تماس با روانشناس ترتیب دهید و درباره چیزهایی که درباره افسردگی و درمان آن می‌دانید به او توضیح دهید.


اهداف کوچک تعیین کنید
بی هدفی و بی انگیزگی یکی از مهمترین علائم افسردگی است، بنابراین حتی بلند شدن از تختخواب نیز برای همسر افسرده تان یک موفقیت محسوب می‌شود. اهداف بزرگ را به اهداف کوچک تقسیم کنید و هیچ قدم مثبتی در همسرتان را بدون بازخورد نگذارید. همین گام‌های کوچک به برگشتن او به زندگی و فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند. روزانه دوش گرفتن، زود بیدار شدن، تغذیه سالم و ... قسمت‌هایی از این گام‌های کوچک است.


افکار متمایل به خودکشی او را نادیده نگیرید
اگر شخصی افسرده باشد، خطر فکر کردن درباره خودکشی او را تهدید خواهد کرد. اگر حرف‌های همسرتان مرتبط با خودکشی یا این گونه مسائل بود، هرگز آن‌ها را نادیده نگیرید. در اولین فرصت این مسئله را با روان پزشک مطرح کنید. نگذارید همسرتان در منزل تنها بماند. به کوچک‌ترین رفتارهای او توجه کنید. ممکن است همسرتان به شما ابراز علاقه کند و در صورتی که شما متوجه این ابراز علاقه نشوید به شدت نا امید شود. در چنین شرایطی همیشه هوشیار باشید.


راه حل اساسی
هیچ چیز مانند یاد خدا آرامش بخش نیست و به همین علت است که افراد مذهبی کمتر به افسردگی دچار می شوند زیرا معنویت ویاد خدا باعث می شود که دل ها آرام بگیرد ، یاد خدا و معنویت به شما هم می تواند کمک کند و هم می تواند در بهبود بیماری همسرتان تسریع بخشد.



 
جملاتی که نباید به همسر افسرده گفت
نحوه رفتار با همسر افسرده

تصور کنید که همسرتان به هر دلیل افسرده شده و چند وقتی است که توی خودش فرو رفته است. برای اینکه حال او را بهتر کنید، از چه جملاتی استفاده می کنید؟ اصلا آیا با او حرف می زنید یا سعی می کنید تنهایش بگذارید تا خودش سر حال شود. به هر حال تصمیم با شماست اما این 5 جمله را هرگز به کار نبرید چون اوضاع را بدتر می کند.چرا کاری نمی کنی که قضیه را فراموش کنی؟ افرادی که افسرده نیستند بصورت طبیعی از انفعال و سکونی که در افراد افسرده می‏بینند، می ترسند و به همین خاطر تا می بینند که همسرشان کوچکترین علامتی از افسردگی نشان می دهند به او می گویند که بلند شو، تکانی به خودت بده و اوضاع را بهتر کن! در حالیکه نمی دانند فرد افسرده بیش از هرکس دیگری می‏خواهد در زندگی خود تغییراتی ایجاد کند اما با توجه به انژی پایین و اعتماد بنفس درهم شکسته شده خود، نمی‏تواند این کار را انجام دهد و شنیدن این جمله بیشتر حالش را بد می‏کند.


چرا نمی‏توانی مثل بقیه خوشحال باشی؟
افسردگی، ذهن را بسوی افکار منفی و اندوه سوق می‏دهد. اگرچه برخی از انواع روان‏درمانی برروی بهبود افکار مثبت تلاش می‏کند، اما باید بدانید که این فرآیند به سرعت اتفاق نمی‏افتد. این سبک از درمان بیشتر برروی تعادل بین درک افراد از واقعیت تمرکز می‏کند و به آنها نشان می‏دهد که اتفاقات مثبت در کنار رویدادهای منفی می‏آیند. تمرکز روی شادمانی می‏تواند برای فردی که غم و اندوه بسیاری دارد، غیر واقعی بنظر برسد و فرآیند درمان آنی و فوری نخواهد بود بلکه نیاز به زمان دارد و درخواست‏های این چنینی از افراد افسرده آنها را فقط به تنهایی نزدیک‏تر می‏کند.


پیش روانشناس نرو!
نحوه برخورد و رفتار با همسر افسرده در بهبود بیماری او و افزایش سطح کیفیت رابطه عاطفی در زندگی مشترک تأثیر بسیار زیادی دارد. زندگی با شخص مبتلا به افسردگی به مرور زمان تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیمار افسرده جدایی طلب است، این اتفاق می‌تواند بر رابطه زناشویی شما اثر منفی بگذارد. افسردگی همسرتان او را فردی بی انگیزه، غمگین و بد اخلاق می‌کند، بحث و دعواهای بین شما بیشتر شده و یک شکاف میان شما ایجاد می‌شود. ممکن است بدون آن که بدانید ریشه تمام مشکلاتتان افسردگی همسرتان است اقدام به جدایی بکنید. شاید فکر کنید هیچ کاری از دست شما بر نمی‌آید و هرکاری می‌توانستید انجام دادید اما پیشرفتی نداشته‌اید. در حالی که تنها با شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی می‌توانید بسیاری از اختلافات میان خود را حل کنید.

از سوی دیگر مردم غالبا از رفتن پیش روانشناس هراسانند، چون فکر می‏کنند که برچسب بیمار روانی توسط جامعه به پیشانی آنها چسبیده خواهد شد. یا شاید از این می‏ترسند که مسائل خصوصی خود را با یک غریبه در میان بگذارند که البته این مسئله می‏تواند به فرهنگ خانوادگی و اجتماعی شان نیز ارتباط داشته باشد. هرچند تحقیقات نشان داده که جلسات روان‏درمانی و مراقبت‏های سالم، تاثیر فوق ‏العاده‏ای بر فرآیند بهبود افسردگی دارد و تا 80 درصد افرادی که به دلیل افسردگی به روان شناس مراجعه می کنند طی روند درمانی وضعیت عادی پیدا می کنند.


شخصی را بیابید که بتواند به شما کمک کند
وقتی همسر شما افسرده می‌شود، شما نباید ضعیف شوید. پس حتما از دوستان، خانواده و آشنایان خود کمک بگیرید. شما نیز نیاز دارید در طول این بحران توسط شخص دیگری حمایت شوید تا قدرت خود را از دست ندهید. باید خوب غذا بخورید و به مقدار کافی بخوابید تا بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. افسردگی یک بیماری غیر قابل درمان نیست، پس نگران نباشید. همسر شما می‌تواند دوباره به زندگی پر شور و فعال خود بازگردد، اگر شما نیز عزم آن را داشته باشید. پس صبور باشید و انتظار بهترین اتفاق‌ها را داشته باشید.


این اتفاق انقدرها هم که فکر می کنی بد نیست!
بله طبیعی است که مساله کاری یا خانوادگی که برای همسرتان اتفاق افتاده در مقابل اتفاقی نظیر از دست دادن فرزند در جنگ و...، بسیار ساده است اما نکته مهم این است که افسرد گی یک فرآیند خود محور است و بصورت کاملا درونی عمل می‏کنند و در شرایط حاد تبدیل به توهم و هذیان می‏شود. بنابراین احساست منفی که در بیماری افسردگی برای فرد ایجاد می‏شود، بسیار مخرب و فلج‏ کننده بوده و نباید آن را با چیز دیگری مقایسه کرد. دست از منفی‏ بافی بردار در کنار فرد افسرده بودن کار بسیار سختی است چون انرژی پایین و خلق‏ و‏خو عبوس آنها می‏تواند روی شما هم تاثیر بگذارد. بنابراین ممکن است دائما از مواجه با این احساسات منفی، ابراز ناراحتی کنید و گاهی این ناراحتی را بطور مستقیم به فرد افسرده بگویید.

اما او نگاه انتقادی و سرزنش ‏آمیز شدیدی نسبت به خود دارد و از تنهایی بسیار رنج می‏برد و زمانیکه می‏شنود که دیگران او را سرزنش می‏کنند، افسردگی اش عمیق‏تر می‏شود و تنهایی ‏اش گسترده ‏تر. حمایت بدون قضاوت از فرد افسرده و عدم تفسیر افکار و رفتار او بصورت منفی و غیرقابل تحمل، بزرگ‏ترین کمکی است که شما می‏توانید به همسرتان بکنید.
مرجع : نمناک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.