جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۶
کد مطلب: 53100
۱

راهکارهایی برای زندگی عاشقانه زوجین

راهکارهایی برای زندگی عاشقانه زوجین
 شقایق درویشی درباره مهم‌ترین اهداف مشاوره قبل از ازدواج گفت: مشاوره قبل ازدواج، زوجین را در زمینه ایجاد زندگی مشترک بهتر راهنمایی می کند و آنها را از گرفتن تصمیم های احساسی که نهایتاً بعد از مدتی متوجه تصمیم اشتباه خود خواهند شد، باز می دارد و کمک می کند که به صورت منطقی درباره ازدواج تصمیم گرفته و به بیراهه نروند.
 
وی خطاب به زوجینی که قرار است زندگی مشترک خود را آغاز کنند گفت: برای درک بهتر مشاوره قبل از ازدواج،حتما سری به دادگاه های خانواده بزنید و در مورد طلاق زوجین به تحقیق بپردازید تا متوجه شوید که بر اساس چه مسائل پوچ و بیهوده ای یک زندگی مشترک از بین رفته و قصد جدایی از یکدیگر را دارند که اگر آنها پیش از ازدواج از مشاوره های مربوطه استفاده می کردند ، خیلی زودتر متوجه عدم تفاهم با یکدیگر می شدند و وارد زندگی مشترک نمی شدند.

درویشی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 10 «سیاستهای کلی خانواده» بر ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی برای استحکام خانواده تأکید کردند.

وی ادامه داد: یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانواده‌ها که در دادگاهها مشاهده می‌شود، این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره، وارد زندگی مشترک می‌شوند و این امر کاملاً اشتباه است؛ «هم کُف» بودن از توصیه‌های دین اسلام برای همسرگزینی است در نتیجه یکی از راهها برای ضمانت پایداری زندگی، چند جلسه مشاوره و آزمونهای شخصیتی است.

این روانشناس و مشاوره خانواده با بیان اینکه نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج تشکیل می‌شود گفت: آموزش و مشاوره در مراحلِ قبل، حین و پس از ازدواج می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد؛ آموزش در مراحل مختلف ازدواج می‌تواند از آمار ازدواجهای ناموفق و به تبع آن آسیبهایی همچون طلاق، کودک‌آزاری، خشونتهای خانوادگی، اعتیاد، همسرآزاری و ...را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است؛ این مرحله مهمترین مرحله‌ مشاوره ازدواج است زیرا جنبه‌ پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود.

درویشی توضیح داد: اهمیت مشاوره پیش از ازدواج زمانی مشخص می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم که انسانها از یکدیگر شناخت کافی ندارند بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیاز داریم.محققان معتقدند که مشاوره قبل از ازدواج آن قدر اهمیت دارد که باید برای آن وقت زیادی گذاشته شود.

این روانشناس و مشاورخانواده ادامه داد: مشاوره قبل ازدواج و تطبیق تناسبهای لازم بین دو فرد برای تشکیل زندگی مشترک باید حتماً قبل از ازدواج به ویژه پیش از ازدواج و نه بعد از آن انجام شود.

وی در این زمینه توضیح داد: زن و مرد در مرحله اول به لحاظ رفتاری، خانوادگی، سبک زندگی و تحصیلات باید مورد بررسی قرار گیرند که اگر این مرحله مثبت بود در مراحل دیگر باید به لحاظ ذهنی و تفکراتی که دارند بررسی شوند تا نکات مشترک و غیر مشترک ذهنی‌شان مشخص شود بعد از این هم، نوع نگاه به زندگی، سرگرمی و تفریحاتی که می‌خواهند داشته باشند و لحظات مشترکشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ به نظر بنده همه اینها مرحله به مرحله است و باید به صورت اجمالی بررسی شوند.

درویشی تاکید کرد:مشاوره پیش از ازدواج همانطور که گفتیم به زوجین کمک خواهد کرد که بتوانند شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنند .متاسفانه امروزه می توانیم شاهد طلاق های بسیار باشیم که به دلیل عدم تفاهم زوجین با یکدیگر شکل می گیرد. دلیل عمده ازدواج هایی که به طلاق منتهی می شوند، این است که افراد تنها شور و اشتیاق عشق اولیه خود را در نظر می گیرند و مابقی موارد را پشت گوش خواهند انداخت که همین مسئله در آینده گریبانگیر آنها خواهد شد.

درویشی خطاب به زوجین گفت: با مشاوره قبل از ازدواج، شما و همسرتان می توانید شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنید. حتما برای شما هم پیش آمده قبل از اینکه بخواهید ازدواج کنید، می بینید که شخصی قصد ازدواج دارد و به هیچ مسئله ای توجه نمی کند و تنها قصدش این است که با شخص مورد نظر زندگی مشترک خود را آغاز کند.

اتفاق جالب اینجاست که بعد از گذشت چند ماه همین افرادی که با علاقه و اشتیاق به سمت محضر ازدواج برای عقد رسمی می رفتند، اکنون به قدری از یکدیگر تنفر دارند که حتی مراحل طلاق را هم بدون یکدیگر طی خواهند کرد و این مسئله وقتی نمود پیدا می کند که شما تنها ذوق و اشتیاق خود را مد نظر قرار دهید و از منطق در این راه استفاده نکنید.

این مشاور خانواده ادامه داد: مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک خواهد کرد که علاوه بر عشق و اشتیاقی که برای تشکیل رابطه دارید، از منطق هم استفاده کنید تا مبادا زندگی مشترکتان به سمت نابودی کشیده شود؛ به عنوان‌مثال در این مشاوره ها در مورد روابط اجتماعی بحث و گفتگو می شود و در این زمینه، مشاور راهنمایی هایی را به افراد خواهد کرد.

وی افزود:به عنوان مثال شخصی با تیپ شخصیتی درونگرا و کم حرف قصد ازدواج با شخصی با تیپ شخصیتی برونگرا و خواهان تشکیل روابط اجتماعی بسیار دارد که در این بین مشاور به آنها کمک می کند که چگونه با این ویژگی های شخصیتی یکدیگر کنار بیایند و در جامعه و اجتماع در کنار هم حضور پیدا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا