جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۷
کد مطلب: 53229
۱

چگونه در دام افراد چاپلوس نیفتیم؟

چگونه در دام افراد چاپلوس نیفتیم؟
مدیریت و رهبری کردن کار بسیار دشواری است چرا که دام‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند یک رهبر یا مدیر را بکُشد، اما یکی از مرگبارترین آن‌ها دام چاپلوسی است و دلیل موجهی هم برای این امر وجود دارد، زیرا چاپلوسی باعث می شود که توجه رهبر و مدیر از ظاهر مسائل به سمت داخل معطوف شود و در حقیقت, چاپلوسی, توانایی هدایت کردن را خفه کرده و پیشرفت را فلج می‌کند و توسعه و پیشرفت را کاهش می‌دهد.

یکی از مواردی که در اغلب موارد مشاهده می کنیم این است افرادی که به ظاهر  طرفدار مدیر و رهبر مجموعه هستند, برای پنهان کردن خشم، جاه‌طلبی، ناامنی و یا هر انگیزه ناسالم دیگری که باعث تضعیف روابط مدیر یا رهبر و کارمند و افراد زیردست می شود، تملق و چاپلوسی را به کار می‌گیرند.

چاپلوسی در خالص‌ترین شکل خود فریب است و رهبران و مدیران باید در مقابل افرادی که به طور مداوم و به ظاهر, اظهارات و حرکات چاپلوسانه می‌کنند، مراقب و محتاط باشند چرا که شاید در ابتدا با یک تعارف بدون ضرر برای هر دو طرف شروع شود اما وقتی این روابط چاپلوسانه پیش می رود در عمل و در نتیجه کار, به عنوان یک دام خود را نشان می دهند که در این میان، مسئله مهم این است که چگونه افراد در دام چاپلوسی نیفتند. به همین منظور، در ادامه مطلب به برخی از این موارد اشاره کرده ایم.


 مرز‌های خود را مشخص کنید
برای چگونگی تعامل افراد با خودتان محدودیت‌هایی تعیین کنید.

 تعریف‌ها را قبول کنید و از آن‌ها رد شوید
وقتی مردم از شما تعریف می‌کنند، مؤدبانه از آن‌ها تشکر کنید، اما خیلی زیاد در مورد این تعریف‌ها صحبت نکنید و‌ به تعریف و تمجیدهای ظاهری  که باعث دور شدن شما از خودِ واقعی تان می شوند اهمیت ندهید.

از این روابط خود  برای دستیابی به نتایج  استفاده کنید
ایجاد روابط مهم است، اما موارد بیشتری هم در این زمینه وجود دارد. بنابراین، روابط و تعاملاتی با با افراد ایجاد کنید که به شما در رسیدن به اهداف سازمانی کمک کنند.

 روی نتایج تمرکز کنید
 بسیاری از اوقات، رهبران و مدیران در جزئیات ایجاد روابط گم می‌شوند که این موضوع نشان می دهد فراموش نشدن، از روابط مهم تر هستند  و حتی مهم‌تر از آن هم  این است که از نتایج غافل نشوید.

به ثابت‌قدم بودن متعهد باشید
در رفتار خود با هر فردی و حتی کارمندانتان ثابت قدم باشید چرا که همه در حال تماشای شما و به دنبال درمان ترجیحی هستند و این موضوع حاکی از این است که ثبات در زندگی  بسیار مهم و ضروری است.

 همه را نظارت کنید
اگر یک سازمان و مجموعه ای به دنبال پیشرفت باشد باید توجه کند که هر یک از کارمندان خود را تحت نظر کاری داشته باشد و به تمامی این مسائل توجه کند. 

 به طور عادلانه و منصفانه رفتار کنید
اغلب دیده می شود که مدیر و یا رهبر مجموعه تظاهر به عادلانه و منصفانه رفتار کردن،  می کند اما در حقیقت، این طور نیست و شمشیر خود را برای برخی از افراد از رو بسته است و اگرچه در ظاهر نشان می دهد که از آن ها حمایت می کند اما در واقع چنین نیست و با کارمندان دیگر خود ارتباط نزدیک تری دارد. بنابراین، مدیران و رهبران باید با تمامی کارمندان خود منصفانه و عادلانه رفتار کنند چرا که رهبران و مدیران موفق و کارآمد با رفتارهای افراد روبرو می شوند و به آن اهمیت می دهند نه با مردم و با همه به همان شیوه رفتار می کنند. 

 برای صداقت ارزش قائل باشید
با افرادی که در همه شرایط صادق هستند تعامل داشته باشید و واقعا صادقانه رفتار کنید نه فقط افرادی را ببینید که می‌دانند چه موقع باید کارت صداقت خود را رو کنند.

درگیرتحریک فکری شوید
رهبران و مدیران بزرگ، درگیری و گفتمان حرفه‌ای را تسهیل می‌کنند که در این صورت، چاپلوسی هیچ فرصتی برای جلوه دادن پیدا نمی‌کند.

بحث کنید
رهبران می‌توانند با بحث و گفت وگوی سالم و صحیح با افراد در مورد روند سازمان و مدیریت خود، به سرعت تشخیص دهند که یک فرد چاپلوس است یا خیر؟

 برای سازمان ارزش بیشتری نسبت به افراد چاپلوس قائل باشید
مردم چاپلوس می‌آیند و می‌‎روند، اما یک سازمان باید برای همیشه دوام داشته باشد و رهبران و مدیران موفق و مؤثر همیشه از آینده سازمان محافظت می‌کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟