سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۴
کد مطلب: 53300
۵
۲
دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز روانشناسی دانشگاه تهران مطرح کرد:

نباید اینگونه مشاوره داد که سن دختر حتما باید کمتر از سن پسر باشد

مشاوره با اهل بصیرت ازدواج را پایدار خواهد کرد
نباید اینگونه مشاوره داد که سن دختر حتما باید کمتر از سن پسر باشد
دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه و رییس اسبق دانشگاه تهران در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اهمیت مشاوره قبل از ازدواج گفت: مهمترین انتخاب انسان در طول حیات خود، انتخاب همسر است و هیچ انتخابی به این اندازه در سرنوشت انسان دخیل نیست. انتخاب دوست، انتخاب محل تحصیل انتخاب شغل و ... همه انتخاب های فردی هستند اما انتخاب همسر اصلی ترین انتخاب بشر است چون ازدواج نیاز فطری و ضرورت اجتماعی است و حیات مشترک با همسر می تواند پر برکت ترین انتخاب باشد.


اولین رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه رسیدن به آرامش هدف اصلی ازدواج است، گفت: تشکیل خانواده، فرزندآوری، از تنهایی درآمدن، همه از نتایج قهری ازدواج است اما هدف اصلی، رسیدن به آرامش یعنی تجربه حقیقی خوشبختی است.


دکتر افروز اظهار داشت: همسری که وجودش آرامش گر، رامشگر و نوازشگر در همه لحظه ها و موقعیت ها باشد یک اصل مهم در ازدواج است. همسران آرامشگر، در باورهای دینی و ارزشهای اخلاقی هم اندیشی دارند، طهارت نفسانی دارند یعنی پاکان با پاکان ازدواج می کنند و این فرموده خداوند و اصل کفویت است.

استاد ممتاز روانشناسی دانشگاه تهران ادامه داد: همسران در حقیقت لباس زندگی خود را انتخاب می ‌کنند بنا بر این باید خیلی در این خصوص مشورت کنند. سرمایه اصلی انتخاب همسر سرمایه معنوی است پس باید با کسانی که در این حوزه پر بصیرت هستند مشورت کرد.

وی افزود همسران آرامشگر اهل مودت، محبت، ایثار و از خودگذشتگی هستند و همیشه همه جاذبه های خود را بدون منت و توقع به همسر خود ارائه می کنند. اگر با اهل بصیرت در این حوزه مشورت داشته باشیم یقیناً هم ازدواج ماندگار خواهد بود و هم می‌توانیم فرزندانی سالم و صالح و توانا داشته باشیم. در حقیقت بهترین زمان فرزندآوری زمانی که زن و شوهر همدیگر را دوست دارند و محبوب، آرامشگر و عاشق همدیگر هستند.

این استاد دانشگاه در خصوص دوره های دانش افزایی وزارت ورزش و جوانان گفت: دوره های دانش افزایی مدیران، روانشناسان و مشاوران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان از مهم ترین برنامه های اثرگذار ملی به ویژه در حوزه ازدواج ماندگار و اندیشه فرزندآوری و فرزندپروری است.

وی ادامه داد: تقویت جاذبه های متقابل زیستی، شناختی و عاطفی همسران، حاکم شدن آرامش در خانه و حاکمیت حقوق عاطفی اعضای خانواده، مدیریت خشم و به خصوص توجه به سلامت روان و پیشگیری از افسردگی بسیار بسیار در زندگی مشترک مهم است که در این دوره ها به آنها پرداخته می شود.

رییس اسبق دانشگاه تهران با اشاره به این که این دوره ها به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می شود، تاکید کرد: مشاوران و روانشناسان باید با گفت و گوی بیشتر با مخاطبان، در حوزه شناختی آنها باور تازه ای ایجاد کنند در حقیقت این دوره ها زمانی بسیار ارزشمند است که بتوانیم در حوزه شناختی مخاطبان باور ایجاد کنیم و این باور هاست که تغییر رفتارها را رقم می‌زند در حالی که ارائه اطلاعات و دانش محدود شاید زیاد اثرگذار نباشد اما قدرت مربیان و استادان در ایجاد باور بسیار مهم است.

دکتر غلامعلی افروز با بیان این که برگزاری دوره های دانش افزایی برای مدیران و روانشناسان مراکز مشاوره جهت ارائه خدمات بهتر به جوانان و خانواده ها کمک زیادی می کند، تصریح کرد: ضروریست یک هم اندیشی برای مدیران، مشاوران و روانشناسان مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برگزار شود تا همه این مراکز از یک رویکرد مشابه در خدمات روانشناسی به جوانان و خانواده ها استفاده کنند.

وی با اشاره به این که مشاوره ها باید بر اساس یافته های علمی، اخلاقی، معنوی، دینی و اسلامی باشد، افزود: به طور مثال سن و مدرک گرایی صرف نباید در ازدواج مورد توجه قرار بگیرد بلکه در ازدواج هوشمندی، قدرت حل مسئله، مهارت های ارتباطی و اجتماعی، هوش شناختی و اجتماعی اهمیت دارد و نباید در مراکز مشاوره مقوله سن و یا مدرک تحصیلی مانع از ازدواج شود بنابراین در بحث سن و تحصیلات باید یک هم‌اندیشی و وحدت رویه در همه مراکز داشته باشیم و دوره های تخصصی باید این باور را ایجاد کند که با رویکرد عقلانی و منطقی مشاوره دهیم و با موضوعات کلیشه‌ای، احساسی و یک جانبه که منبع علمی ندارد با مخاطبان برخورد نکنیم.

دکتر افروز در خصوص ارزیابی خود از خدمات مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده گفت: لازم است روانشناسان و مشاوران شاغل در این مراکز حتماً از یک هم اندیشی و بصیرت همسو برخوردار باشند و مبانی مشاوره آنها منطقی، عقلانی و جهان شمول باشد.

وی ادامه داد: یک روانشناس باید به خدمات و گفته‌های خود افتخار کند، مثلاً در مقوله سن ازدواج نباید اینگونه مشاوره داد که سن دختر حتما باید کمتر از سن پسر باشد زیرا این یک باور غلط است و بر اساس گفته های علمی و عقلانی نیست بنابراین یک مشاور باید با مطالعه زیاد و با عقلانیت و علمی صحبت کند.

دکتر افروز در خصوص نقش مراکز مشاوره ازدواج و خانواده در ازدواج پایدار و استقبال از این مراکز گفت: باور دارم وقتی خانواده‌ها یقین پیدا ‌کنند که مراکز‌ مشاوره نقشی اثربخش و ماندگار در ازدواج دارند و از مباحث کلیشه‌ای دور هستند، خیلی استقبال می‌کنند و این مراکز را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی می کنند.

در شرایط امروز و با این پیچیدگی های مباحث اجتماعی و در این شرایط حساس زندگی و فراوانی طلاق، این مشاوره های اساسی و منطقی و عقلانی برای ازدواج ماندگار ضروری است. مؤسس و اولین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران با بیان این که در مشاوره ازدواج نباید به فرعیات مثل سن، تحصیلات، زیبایی و ... توجه شود، تصریح کرد: پرداختن به فرعیات و آزمون های ترجمه ای، کم اثر هستند در حالی که به اصول ازدواج که در اوایل این گفتگو به آن ها اشاره کردم باید توجه شود.


وی تصریح کرد: ریشه همسر گریزی، حاکمیت دافعه های روانی، رفتاری و جنسی است و خمیر مایه احساس آرامش و تجربه خوشبختی حقیقی، آرامش گری و رامشگری، ایثار و گذشت و تقدیم جاذبه‌های خود به همسر است.


محقق برگزیده جشنواره بین ‏المللی خوارزمی و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران گفت: بر این باورم که فرهنگ مراجعه برای انتخاب همسر در کشور بالا رفته و خود من به شخصه بعد از انقلاب در رسانه ملی و برنامه های تلویزیونی مرتبا این مساله را تاکید کرده ام و برای ازدواج ماندگار و یافتن همسر محبوب از خانواده ها می خواهم که با متخصصان این حوزه مشورت کنند و به اصول مهم در زوجیت توجه داشته باشند.

اگر اصول را باور داشته باشیم و به آنها عمل کنیم، دیگر تفاوت های فرهنگی، زبان، آداب و رسوم و تفاوت های ظاهری نمی تواند آرامش ما را کم کند و ازدواج ماندگار خواهد شد. اگر هم اندیشی در باورهای دینی و ارزشهای اخلاقی بین همسران یکی باشد دیگر آداب و رسوم محلی یک تنوع محسوب می شود و زیبایی خود را دارد.


دکتر افروز گفت: طهارت نفسانی یعنی کفویت اصل مهمی است و ازدواج بر حسب مودت، محبت و رحمت و ایثار مهم است.

برنده جایزه ویژه سازمان بهداشت جهانی (WHO) اظهار داشت: معتقدم که مشاوره ها روز به روز بیشتر خواهد شد به شرطی که خانواده‌ها احساس کنند که اثربخشی دارد. یقیناً مشاوره های اثربخش، بنیادی و اصولی همراه با تبیین فروع و توجه به اصول هم اندیشی، اصول انتخاب همسر، اصول جهان شمول بودن انتخاب همسر و مبتنی بر دین می تواند ازدواجی ماندگار را رقم بزند و از پدیده طلاق و آسیب های دیگر مصونیت پیدا کند بنابراین باید مشاوره ها بر اساس اصولی که می تواند آرامش را در خانواده نهادینه کند پیش برود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
مثل همیشه بسیار عالی
جوادی
Iran, Islamic Republic of
خدا آقای افروز را برای ما نگهدارد . انسان فرهیخته و مودب و متواضع با دانش
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.