پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ / ۲۲:۳۴
کد مطلب: 54068
۰

استرس بر یادگیری تاثیر منفی دارد؟

استرس بر یادگیری تاثیر منفی دارد؟
به نقل از ریسرش گاید، نیازهای جسمی و روحی اغلب متناسب با پیشرفت فراگیران افزایش می‌یابد. علاوه بر این، عوامل بیرونی مانند زندگی خانوادگی، امور مالی، دوستان و سلامت روانی ممکن است نقش حمایتی یا عامل ایجاد حواس پرتی در تحصیل ایجاد کنند. در یک نظرسنجی تحقیقات ملی ارزیابی سلامت کالج ملی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی از استرس و اضطراب به‌عنوان مهمترین عوامل منفی در عملکرد تحصیلی یاد می‌کنند.

هدف این مطلب بحث در مورد آمار استرس فراگیران در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها و شناسایی برخی از دلایل اساسی استرس و تعداد دانش‌آموزان و دانشجویانی است که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. همچنین منابع احتمالی رهایی از استرس موجود در مدارس یا محافل اجتماعی برای دانش‌آموز را شناسایی کرده است. به این ترتیب، مربیان، مدیران مدارس و والدین می‌توانند عوامل مختلفی را که باعث ایجاد استرس در دانش‌آموزان می‌شود و آنچه را که می‌توانند برای رفع آنها انجام دهند، درک کنند. همچنین باید به دانش‌آموزان در مورد چگونگی کنار آمدن آنان با استرس ایده بدهد.


آمار استرس دانشجویان عمومی
با وجود بیماری همه‌گیر ویروس کرونا که هنوز نشانه‌هایی از پایان آن وجود ندارد، بسیاری از فعالیت‌های معمول، زمینه کاهش یا حتی توقف را دارند. اما نتایج مطالعات قبل از شیوع جهانی نشان می‌دهد که دانشجویان به‌طور معمول در هنگام تحصیل در دانشگاه دچار استرس بیشتری می‌شوند. در سال ۲۰۱۸، ۴ درصد متقاضی بیشتری برای کالج‌های ایالات‌متحده در مقایسه با سال ۲۰۱۷ وجود داشت اما فقط ۶۵ درصد پذیرفته شدند. ۲۴ درصد از دانشجویان در مورد آینده خود و پیدا کردن شغل پس از فارغ‌التحصیلی تحت فشار قرار دارند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که از هر پنج دانشجوی دانشگاه‌های انگلستان که قبل از ورود به دانشگاه بدون استرس بودند، یک نفر از اواسط دوره تحصیلی از لحاظ بالینی مضطرب تشخیص داده می‌شود.

سالانه حدود ۵۰۰ دانش آموز ژاپنی زیر ۲۰ سال خودکشی می‌کنند. در ابتداء هر سپتامبر (یا شروع سال تحصیلی)، میزان خودکشی در نوجوانان سه برابر بیشتر از روزهای دیگر است.

از هر ۱۰ دانشجو ۶ نفر «اضطراب طاقت فرسا» را تجربه کرده‌اند، در حالی که بیش از ۴۰ درصد از آنان با افسردگی فلج‌کننده روبرو شده‌اند. بین سال های تحصیلی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، ۳۰ درصد تعداد دانشجویان آمریکایی که به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه کرده بودند، افزایش یافته است.


استرس در بین دانش‌آموزان
استرس برای یک دانش‌آموز متوسطه ممکن است کمی با آنچه دانشجویان دانشگاه تجربه می‌کنند متفاوت باشد اما به این معنی نیست که آنان این استرس را راحت‌تر تجربه می‌کنند. سروکار داشتن با تکالیف مدرسه و یک شبکه اجتماعی رو به رشد، همراه با جسمی که به سرعت خود را به دوره نوجوانی می‌رساند، چیزی است که می‌تواند منجر به استرس شود.

در اینجا برخی آمار وجود دارد که نشان می‌دهد نوجوانان چگونه با نقش جدید خود به‌عنوان دانش‌آموز دبیرستانی برخورد می‌کنند. در ایالات‌متحده آمریکا از هر ۱۰ نوجوان، هفت نفر (بین ۱۳ تا ۱۷ سال) اضطراب یا افسردگی را به‌عنوان یک مشکل عمده در میان همسالان خود در جامعه عنوان کرده‌اند. ۷۵ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی در دوران تحصیل خستگی، عصبانیت، غم، ترس یا استرس را ابراز کردند. در یک مقیاس ۱۰ نمره‌ای، که مقادیر طبیعی برای بزرگسالان ۳.۸ است، نوجوانان آمریکایی میزان استرس خود را با نمره متوسط ۵.۸ ارزیابی می‌کنند. سه چهارم (۷۵ درصد) دانش‌آموزان دبیرستان‌ها اغلب یا همیشه با احساس استرس در مورد تکالیف مدرسه روبرو هستند.


استرس در بین دانشجویان کالج و دانشگاه
همان‌طور که پیش از این گفته شد، زندگی دانشگاهی در مقایسه با دبیرستان کمی پیشرفته‌تر است. دانشجویان نه‌تنها باید با حجم کاری علمی بیشتری کنار بیایند بلکه از آنان انتظار می‌رود که برای اولین بار عملکرد اجتماعی داشته باشند، برنامه‌ریزی مالی کنند و با زندگی در خارج از خانه کنار بیایند. انجمن بهداشت کالج آمریکا (۲۰۱۵) اعلام کرد که استرس به جدی‌ترین مانع تحصیلی در بین دانشجویان بیش از ۱۰۰ کالج و دانشگاه در سراسر ایالات‌متحده تبدیل شده است. ۴۰ درصد دانشجویان اقرار می‌کنند که از هفت روز هفته پنج روز استراحت ناکافی دارند. از هر چهار دانشجوی آمریکایی یک نفر کمبود خواب دارد که بر عملکرد تحصیلی تاثیر منفی داشته و موجب نمرات پایین‌تر، از دست دادن مهلت ارائه مقاله یا پروژه یا اجبار به انصراف از کلاس شده است. دانشجویان که ۶ ساعت یا کمتر در شب می‌خوابند، میانگین نمره آنان پایین‌تر از دیگران است. ۴۰ درصد از دانشجویان آمریکایی چرت می‌زنند اما در کل کمتر از افرادی که چرت می‌زنند، می‌خوابند. ۴۵درصد دانشجویان ادعا کردند که متحمل استرس بیش از حد متوسط شده‌اند، در حالی که ۳۳ درصد از دانشجویان استرس متوسط را گزارش کرده‌اند و ۱۲.۷ درصد گفته‌اند که این استرس بیش از اندازه است. دانشجویانی که بدون استرس یا استرس کمتر از حد متوسط را گزارش کردند، در مجموع ۹ درصد بودند.

از هر ۱۰ دانشجوی دانشگاه انگلیس هشت نفر در مدرسه استرس و یا اضطراب را گزارش کردند و ۴۵ درصد از دانش‌آموزان در دوره  تحصیل خود احساس استرس کرده‌اند که این آمار بالاتر از تعداد دانشجویانی است که از کلاس‌های خود لذت می‌برند (۴۱ درصد).


عوامل شایع استرس دانشجو
استرس به اشکال مختلف وجود دارد، زیرا ظرفیت انسان برای نگرانی نامحدود است. به غیر از گمان‌های معمول در مورد امتحانات و نمرات، استرس از طریق ناتوانی در سازگاری با زندگی خارج از منطقه راحت شما (خانه) و برخورد با یک حلقه اجتماعی جدید به دور از دوستان دوران کودکی و خانواده نیز ایجاد می‌شود. مشکلات دیگری که برای بزرگسالان وجود دارد مانند بودجه، وام‌ها و گرفتن شغل، برای اکثر افراد از دبیرستان یا دانشگاه شروع می‌شود.
 


تکالیف مدرسه یا تکالیف ترم
آزمون‌های پایان ترم  و میان دوره  به‌عنوان مهمترین منبع استرس برای ۳۱ درصد از دانشجویان ایالات‌متحده محسوب می‌شوند. استرس ناشی از کلاس و حجم تکالیف با ۲۳ درصد در جایگاه سوم بود. تکالیف خانه در رتبه چهارم با ۱۳ درصد قرار گرفت.   ۳۶.۵ درصد از دانشجویان  استرس را  بزرگترین عامل عملکرد منفی علمی و ۲۹.۵ درصد اضطراب را عاملی منفی ذکر کردند. در مورد دانش‌آموزان متوسطه آمریکا، ۶۱ درصد از نوجوانان اعتراف کردند که برای گرفتن نمرات خوب فشار زیادی را تحمل کردند. در مقابل، ۲۹ درصد برای خوب به نظر رسیدن تحت فشار هستند، ۲۸ درصد  باید از نظر اجتماعی مناسب باشند و ۲۱ درصد  تحت فشار درگیر کردن خود در فعالیت‌های فوق برنامه و مهارت در ورزش هستند.


زورگویی و آزار و اذیت
قربانیان زورگویی ۲۹ درصد از دانشجویان را تشکیل می‌دهند. ۳۷ درصد دانش‌آموزان آمریکایی دوران دبیرستان و متوسطه بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفتند. دانش‌آموزان دختر آمریکایی در مدرسه بیشتر از مردان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند (۲۴ درصد در مقابل ۱۷ درصد). درصد بالاتری از دانشجویان پسر گزارش می‌کنند که مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گرفته‌اند (۶ درصد در مقابل ۴ درصد).

جدایی یا دوری از خانواده
بیش از ۳۰ درصد دانشجویان آمریکایی احساس غربت می‌کنند. دانشجویان سال اول این احساس را بدتر تجربه می‌کنند، زیرا  ۶۹ درصد احساس دلتنگی شدید را گزارش کردند. ۹۲ درصد از بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی در ایالات‌متحده می‌گویند که آنان هنگام تحصیل در خارج از کشور دلشان برای خانه تنگ می‌شود.


وام‌های دانشجویی؛ نگرانی‌های مالی
هزینه متوسط دانشگاه چهار ساله دولتی آمریکا سالانه بیش از ۲۰ هزار دلار است، در حالی که هزینه موسسات خصوصی حداقل دو برابر با ۴۰ هزار دلار اضافی در سال است. به‌دلیل مشکلات مالی، ۳۲ درصد از دانشجویان آمریکایی گفته‌اند که تحصیلات آنان گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. ۶۰  درصد دانشجویان نگران این هستند که پول کافی برای پرداخت هزینه تحصیل خود نداشته باشند. ۷۰ درصد دانشجویان در مورد سلامت مالی خود استرس دارند. برای تهیه شهریه، ۴۳ درصد از دانشجویان به صورت تمام وقت و ۸۱ درصد دانشجویان به صورت نیمه وقت در ساعات خارج از تحصیل کار می‌کنند. وام‌ها، روش اصلی تامین هزینه تحصیل دانشجویان برای ۶۴ درصد دانشجویان است. ۳۳  درصد دانشجویان دانشگاه‌های ایالات‌متحده با وام کمتر از ۱۰هزار دلار بدهی دارند، در حالی که ۲۰ درصد بیش از ۳۰هزار دلار بدهکار هستند. حدود ۳۰ درصد دانشجویان به‌دلیل مبلغی که به‌عنوان وام بدهکار هستند، گفتند که تعداد واحدهای خود را کاهش می‌دهند، ۱۶ درصد از تحصیل به‌طور موقت انصراف می‌دهند و ۱۳ درصد به موسسه دیگری که شاید ارزان‌تر است، منتقل می‌شوند.

مسائل بهداشت روان دانشجویان
تعداد دانشجویان آمریکایی با افکار خودکشی یا سایر نتایج مربوط به خودکشی از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۷، ۴۷ درصد (از ۷.۰ درصد به ۱۰.۳ درصد) افزایش یافته است. ۵۴.۲ درصد از پزشکان بهداشت روان تحت بررسی، بر این باورند که اضطراب، افسردگی و استرس مهمترین نگرانی دانشجویان است. طبق انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، ۸۰ درصد دانشجویان آمریکایی گزارش می‌کنند که بعضی اوقات یا اغلب دچار استرس می‌شوند، در حالی که ۳۴ درصد افسردگی دارند.

استرس مربوط به ویروس کرونا
بر اساس گزارش‌های پایش یونسکو در هنگام شیوع همه‌گیری، از هر ۱۰ دانش‌آموز (۸۷ درصد) در ۱۶۵ کشور، ۹ دانش‌آموز در ماه مارس به‌دلیل ویروس کرونا تحت تاثیر تعطیلی مدارس قرار گرفتند.  ۲۰ درصد یا از هر پنج دانشجوی آمریکایی، یک دانشجو در یک نظرسنجی در آوریل ۲۰۲۰ اذعان کردند که امسال سلامت روان طی همه‌گیری به‌طور قابل توجهی بدتر شده است. ۷۸  درصد از خانه‌های دارای دانش‌آموزان دبیرستانی یا کالج در آمریکا اختلالات تحصیلی ناشی از کووید-۱۹ را گزارش کرده‌اند. از این دانشجویان، ۸۰ درصد اعتراف کردند که به‌دلیل این اختلالات از افزایش استرس رنج می‌برند. ۴۴ درصد از دانشجویان نگران هستند که آیا هنوز می‌توانند در دانشگاه ثبت نام کنند. ۶۹ درصد دانش‌آموزان آمریکایی که دچار اختلالات شده‌اند، معتقدند که مدرسه آنان در تمام مراحل انتقال از پشتیبانی کافی برخوردار است.

پشتیبانی بهداشت روانی از دانش‌آموزان
در حالت ایده‌آل، مدارس، مراکز و اشخاص مشخصی را برای کمک به دانش‌آموزان در مقابله با استرس، از جمله هر مسئله اساسی پزشکی یا بهداشت روان، تعیین کرده‌اند. با این حال، تعداد دانش‌آموزانی که از چنین خدماتی بهره‌مند شده‌اند بسیار کمتر از حد انتظار است به این معنی که دانش‌آموزان روش‌های  برای مقابله با استرس ایجاد کرده‌اند و یا این‌که به‌طور کلی از کمک اجتناب کرده‌اند.
۲۳ درصد دانشجویان انگلیس از منابع بهداشت روان موجود در دانشگاه خود راضی هستند. در میان دانشجویان کالج و دانشگاه ایالات‌متحده ۷۵ درصد می‌دانند که برای خدمات حرفه‌ای بهداشت روان در دانشگاه کجا باید بروند.   ۲۰.۳ درصد از دانشجویان که در سال ۲۰۱۸ به دنبال خدمات بهداشت روان بودند از مشاوره یا خدمات بهداشتی کالج یا دانشگاه  خود استفاده کردند. ۶۱ درصد از دانش‌آموزان گزارش کرده‌اند که اطلاعات مربوط به کاهش استرس را از مدرسه دریافت کرده‌اند. ۴۱ درصد دانشجویان به‌دلیل پایان دوره یا ترم خدمات بهداشت روان خود را خاتمه دادند. استفاده از دارو برای مقابله با مسائل مربوط به سلامت روان به آرامی اما به‌طور پیوسته در میان دانشجویان دانشگاه  افزایش یافته است. تعداد دانش‌آموزانی که از ۳۱.۳  درصد در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ دارو دریافت کرده‌اند به ۳۴.۳ درصد در ۲۰۱۸-۲۰۱۹ رسیده است.

استرس فقط برای بزرگسالان نیست
استرس واقعی است. فضای رقابتی بیش از حد برنامه‌های دانشگاهی، تقاضای دوره‌های آموزشی، شهریه‌های شگفت‌آور، احساس عمومی دوری از خانواده و دوستان برای مدت زمان طولانی، همه برای جدا کردن انعطاف‌پذیرترین‌ها در کلاس طراحی شده‌اند. متاسفانه، در یک سیستم رتبه‌بندی، همیشه کسانی در پشت خط وجود دارند. تشخیص اینکه استرس اتفاق می‌افتد و به‌ندرت قابل پیشگیری است، قدم بزرگی در جهت کمک به رفع آن است.

اطلاعات همچنان کلید کنترل استرس در بزرگسالان است و به اشتراک گذاشتن دانش در مورد امکانات موجود در دانشگاه، می‌تواند به آنان در کم کردن احساس تنهایی کمک کند. همچنین شناخت نگرانی‌های دانشجو در مورد دوره‌های تحصیلی، امور مالی، اضطراب اجتماعی و پذیرش عمومی می‌تواند به مسئولان کمک کند تا برنامه‌هایی را ایجاد کنند که استرس کمتری را موجب شوند.

این مقاله آماری به‌هیچ وجه کامل نیست، بلکه بخش‌هایی از چگونگی اوضاع در زمینه دانشگاه را نشان می‌دهد. مطالعات به‌روز شده، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند استرس یادگیری از راه دور، روش‌های جدید برای حمایت از دانش‌آموزان مبتلا به استرس، و روش‌هایی در مورد چگونگی توسعه برنامه‌های آموزشی که استرس‌های غیرضروری را کاهش می‌دهند، ابزارهای با ارزشی هستند. اگر نتوانیم استرس دانش‌آموزان را برطرف کنیم، حداقل قادر هستیم که وقایع آن را کاهش دهیم.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن