سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۴
کد مطلب: 54179
۲

از مشاوره ازدواج نترسید!

زینب شاهدی
از مشاوره ازدواج نترسید!
این‌ها حرف­های کسانی است که زیر بار مشاوره پیش از ازدواج نمی­روند؛ چون به باور غلط آن‌ها مشاور ازدواج در تصمیم‌گیری‌شان دخالت می‌کند، ممکن است فرد یا طرف مقابل را از ازدواج منصرف کند و یا بدون داشتن صلاحیت و آگاهی کافی به آنان راهکار بدهد. اما درصورتی‌که شما هم چنین نظری درمورد مشاوره ازدواج دارید، اگر نگاهی به اوضاع پیچیده کسانی بیندازید که بدون مشورت وارد ازدواج ­های نادرست شده ­اند و الان ناگزیر برای زوج ­درمانی یا حتی مشاوره طلاق اقدام کرده ­اند، احتمالا نگاهتان به این موضوع عوض خواهد شد.

یکی از چیزهایی که کمک می­کند ترس تان از مشاوره ازدواج بریزد و نگاه واقع ­بینانه ­تری نسبت به آن پیدا کنید، این است که با فرایند مشاوره پیش از ازدواج بیشتر آشنا شوید. این مطلب هم برای همین نوشته شده است. ولی اول بیایید ببینیم اصلا چرا به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟
 
 
چرا به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟
در روزگاران قدیم تصمیمات مربوط به ازدواج بیشتر بر عهده خانواده ­ها بودن و آن‌ها شرایط و اوضاع را می‌سنجیدند و به صلاح­دید خودشان، به وصلت با خانواده ­ای دیگر تن می­دادند یا از آن دوری می­کردند. خانواده­ ها خودشان هم در بافت بزرگ‌تری قرار داشتند که آن هم روی تصمیمات مربوط به ازدواج جوان­ترها موثر بود: قوم و خویشان. به این صورت، ازدواج یک تصمیم جمعی بود و در نتیجه بسیار به شور و مشورت گذاشته می­ شد و فکرهای زیادی روی هم ریخته می­شد تا نتیجه نهایی معلوم شود اگرچه خیلی از اوقات تصمیم نهایی چندان موردپسند خود دختر و پسر نبود.

کم­ کم مردم شهرنشین شدند و از هم فاصله گرفتند. زندگی ­ها مستقل ­تر شد و نقش افراد در تعیین سرنوشت خودشان بیشتر شد. تا جایی که الان خیلی از جوانان این آزادی را دارند که خودشان برای ازدواج خودشان تصمیم بگیرند. این آزادی اگرچه بسیار شیرین و نجات­بخش به نظر می­رسد، اما دردسرهای خودش را دارد. این را جوانانی می­دانند که تمام بار تصمیم­ گیری درباره ازدواج به دوش خودشان است.

اینجاست که مشاور ازدواج وارد صحنه می­شود! او به کمک افرادی می­ شتابد که تصمیم به ازدواج دارند اما خودشان آنقدر تخصص و تجربه ندارند که بتوانند تصمیم درستی بگیرند. مشاور ازدواج با تجربیاتی که کسب کرده، مهارت­ها و دانشی که یاد گرفته و مطالعات و پژوهش­ هایی که انجام داده، تا حدودی می­تواند آینده خیلی از ازدواج­ ها را پیش ­بینی کند.

بنابراین، او کسی است که شاید بتواند جای خالی ریش­سفیدان و قوم و خویشان را دست­کم تا حدی پر کند و به شما کمک کند با آگاهی و درایت بیشتری تصمیم بگیرید.


مشاور ازدواج برای ما چه کار می­کند؟
برای اینکه دقیقا مشخص شود مشاور ازدواج چه کار می­کند، شاید بهتر باشد اول بگوییم مشاور ازدواج چه کارهایی را نمی­کند یا نباید بکند.
مشاور ازدواج این کارها را نمی­کند:
- مشاور ازدواج به جای شما تصمیم نمی­گیرد. این خود شما هستید که درباره ازدواج کردن یا نکردن با این فرد تصمیم نهایی را می­گیرید، و مسلما خودتان هم مسئول انتخاب خود هستید.

- مشاور ازدواج شما را درمان نمی­کند. اگر به مشکلی مبتلا هستید که پیش از ازدواج باید برطرف شود، به روان­درمانگر یا متخصصین دیگر نیاز دارید، نه مشاور ازدواج.
- مشاور ازدواج برای شما همسر پیدا نمی­کند. شاید عجیب به نظر بیاید، اما خیلی از افراد هستند که پیش مشاور ازدواج می­روند و می­گویند: «با کی ازدواج کنم؟!»
- مشاور ازدواج شما را مجبور به کاری نمی­کند. حتی اگر احساس کردید مشاوری چنین قصدی دارد، باز هم شما آزاد هستید که تن به این اجبار ندهید!
- مشاور ازدواج، انتخاب شما را تایید و توجیه نمی­کند. مشاوره پیش از ازدواج به هیچ وجه اینطور نیست که شما دست کسی را بگیرید و پیش مشاور ببرید تا او انتخابتان را تایید کند یا مثلا خانواده­تان را به این ازدواج راضی کند.
 
با این حساب، مشاور ازدواج چه کار می­کند؟
بهترین تشبیهی که می­توانم درباره مشاور ازدواج به کار ببرم این است: مشاور ازدواج برای شما چراغ می‌گیرد تا راهی که پیش رویتان است را بهتر ببینید و درنتیجه با این دید بتوانید تصمیمی را بگیرید که برایتان مناسب­تر است. گام بعدی برای آشنایی با فرایند مشاوره پیش از ازدواج این است که بدانید باید خودتان را برای چه چیزی آماده کنید.

در جلسات مشاوره پیش از ازدواج چه اتفاقی می ­افتد؟
به طور کلی مشاوره ازدواج دو فرایند را در بر دارد: مصاحبه­ های شخصی رو در رو و تست­ها و آزمون­های پیش از ازدواج.

روند یک جلسه مشاوره پیش از ازدواج به احتمال زیاد به این شکل است:
شما شرح کاملی از خودتان، داستان کاملی از رابطه ­تان و کمی هم اطلاعات از خانواده و گذشته ­تان به مشاور می­دهید.
آزمون­های پیش از ازدواج را به صورت جداگانه پر می­کنید، که عموما شامل تست­های شخصیت، آزمون­های تشخیصی بالینی و نگرش ­سنج­ هایی است که بر حسب نیاز و تشخیص مشاور به کار می‌رود.
اگرچه معمولا پیش نمی­ آید، اما اگر لازم باشد، مشاور با خانواده ­ها یا اشخاص دیگر صحبت می­کند.
در نهایت، مشاور شما بر اساس مجموع این اطلاعات، بینشی را که نسبت به رابطه شما به دست آورده است، با شما در میان می­گذارد، نقاط قوت و ضعف ازدواج شما را بیان می­کند و پیشنهادات و راهکارهایی برای بهتر کنار آمدن با هم و داشتن ازدواجی بهتر یا حل مشکلات در اختیار شما می­گذارد. علاوه بر این، مشاور ازدواج به شما کمک می­کند مسائلی را که از آن‌ها غافل مانده­ اید یا خودتان به تنهایی نمی­توانستید مطرح کنید را در نظر بگیرید، باورهای اشتباهی را که درباره ازدواج و زندگی مشترک دارید، بشناسید، با مشکلات احتمالی آینده همین الان روبه‌رو شوید و درکل بهتر بتوانید برای آینده ­تان برنامه بریزید.

نکته مهم: حتما می­دانید که بهترین راه برای اینکه مشاور بتواند بهتر شما را راهنمایی کند این است که اطلاعات بیشتر و صادقانه­ تری در اختیار او بگذارید. چون در نهایت مشاور ازدواج شما بر اساس همین یافته‌ها درباره شما و آینده ­تان قضاوت می­کند.


یک مشاور خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
این مهم­ترین سوالی است که باید جواب آن را بدانید. مشاور ازدواج خوب چه کسی است؟ آیا می­توان به همه اعتماد کرد؟ از کجا باید بفهمیم کدام مشاور بهتر است؟

واقعیت این است که زیاد نمی­شود درباره خوب و بد بودن مشاور قضاوت کرد، چون اولا روش­های متنوعی برای مشاوره وجود دارد و مشاوران مختلف ممکن است از روش­های متفاوتی استفاده کنند و بعد اینکه بخش بزرگی از کیفیت فرایند مشاوره به کیفیت رابطه بین مراجع و مشاور بستگی دارد. درواقع شما هم سلیقه خاص خودتان را دارید و ممکن است یک مشاور و روش او را بپسندید، اما مشاور دیگر را نه، درحالی‌که هردو خوب هستند. اما گذشته از این موارد، مشاور شما بهتر است این ویژگی­ها را داشته باشد:
- در حوزه پیش از ازدواج متخصص باشد: خیلی وقت­ها دیده ­ام افراد برای مشاوره ازدواج پیش روانپزشک یا متخصصین دیگر می­ روند. درست است که هریک از متخصصین حوزه­ های مربوط به روان­شناسی ممکن است در زمینه کاری خودشان تخصص بالایی داشته باشند، اما لزوما در همه زمینه­ ها استاد نیستند. بهتر است برای مشاوره پیش از ازدواج پیش کسی بروید که به طور خاص در زمینه خانواده و مسائل پیش از ازدواج، زوج­درمانی و از این قبیل کار می­کند.

- تجربه کافی داشته باشد. تجربه چیزی است که مشاوران خوب را از مشاوران دیگر متمایز می­کند. یک مشاور هرقدر هم که درس­ خوانده باشد، باز هم تجربه چیز دیگری است و دست­کم در زمینه مشاوره، حرف اول را می­زند.(یک مشاور مجرد که نباید مشاوره ازدواج بدهد)
- از اطلاعات مستند و معتبر استفاده کند. مشاوران معمولا از نتایج تازه­ ترین پژوهش­ های علمی برای معتبر کردن کار خود استفاده می­کنند. با این حال، هستند کسانی که صرفا از روی سلیقه یا باورهای شخصی یا دیدگاه­ های تاریخ­ گذشته حرف می­ زنند. تشخیص این دو گروه کمی سخت است، اما اگر کمی وقت بگذارید و رزومه یا روش کار مشاورتان را مطالعه کنید، می­توانید انتخاب درست­تری داشته باشید.

- از «کارهایی که یک مشاور نباید بکند» پرهیز کند. این کارها را در قسمت «مشاور ازدواج برای ما چه‌کار می­کند» توضیح دادم.
همچنین شما باید در هنگام انتخاب مشاور، به هزینه هر جلسه مشاوره توجه کنید و ببینید آیا این هزینه مناسب شما هست یا نه. اگر نگران هزینه­ ها هستید، مشاوره در مراکز دولتی( آموزش و پرورش و بهزیستی) معمولا هزینه کمتری دارد و ممکن است بیمه شما مشاوره و روان­درمانی را هم شامل شود.


نکته پایانی
مشاوره پیش از ازدواج هرچند سخت و پردردسر به نظر برسد، اما یک سرمایه­ گذاری است که ارزشش را دارد. اگر هنوز از مشاوره ازدواج هراس دارید، با خودتان خلوت کنید و ببینید دلیل اصلی این ترس چیست؟ آیا آنقدر به همدیگر وابسته شده ­اید که هرچند می­دانید رابطه ­تان اشتباه است، باز هم به ادامه آن اصرار دارید؟ آیا از اینکه مجبور شوید با بعضی از مشکلات خودتان روبرو شوید هراس دارید؟

هرچه باشد، حتی همین مسائل را هم می­توانید با مشاورتان در میان بگذارید و نظر او را بخواهید. در ضمن، یادتان نرود که هیچ انسانی بی‌عیب‌ونقص نیست، مهم این است که شما و طرف مقابلتان آگاهانه و با آمادگی کافی برای ساختن یک زندگی مشترک خوب، نه بی‌عیب‌ونقص، اقدام کنید.
مرجع : موفقیت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!