شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۴:۳۰
کد مطلب: 54437
۱

برادرم بدون اجازه از کیفمون پول برمیداره، راه حل چیه؟

برادرم بدون اجازه از کیفمون پول برمیداره، راه حل چیه؟
ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 18 ساله )
برادرم ۸سالشونه بی اجازه میره سر کیف بابا و مامان و خودم و سر کلاس بعضی وقتا لوازم دوستاشو بی اجازه میاره خونه. آیا شما راه حلی دارید برای این مشکل؟ پولی هم ببینه بی اجازه از ما برمیداره


پاسخ مشاور: سیده نرجس رضایی
سلام همراه گرامی

شرح حال را خواندم، پسر 8 ساله ای که بدون اجازه ی والدین پول برمی دارد.
یکی از راههای مناسب برای اموزش رعایت حق مالکیت دیگران، الگو بودن والدین است. والدین الگوی رفتاری فرزندانشان هستند، اگر ما در خانه به حریم شخصی هم احترام بگذاریم و بدون اجازه به وسایل افراد، حتی کودک دست نزنیم حتما فرزندان یاد خواهند گرفت. اما بنا نیست که هر کودکی که بدون اجازه از والدین پول بردارد در اینده بزهکار شود!

این بدین علت است که کودک در کنترل هیجان و رفتار ناتوان است، به جای برچسب زدن و یا تحقیر و سرزنش باید به دنبال راه حل باشید. پس صبور باشید و با برخورد منطقی مسئله را حادتر نکنید. انچه لازم است بدانید تیتر وار خدمتتان عرض می کنم:

1- اگر والد یا خانواده سخت گیری باشید و مرتب او را کنترل کنید مسلم بدانید که این سرکوب موجب گسترش رفتار بد او خواهد شد. کودکان در جریان رشد "بازداری" را یاد می گیرند و می اموزند باید بر اساس قوانین و اخلاقیات عمل کنند و در نتیجه و به تدریج خواسته هایشان با واقعیت هماهنگ تر می شود و درک می کنند که نمی توانند هر چیزی را هر زمان بدست اورند. گاه بچه ها به درک درستی از این بازداری نرسیده اند.

2- گاهی کودک بخاطر استرس و اضطراب فراوانی که در خانه به او تحمیل شده می خواهد جلب توجه کند و شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس شرایط زندگی اش را بررسی کنید و ببینید ایا او از ارامش روانی برخوردار است یا خیر؟

ابتدا هیجانات منفی خود را کنترل کنید تا بتوانید یک رابطه ی توام با محبت با او فراهم کنید. می توانید با او بدون دعوا و جنجال حرف بزنید، برایش پول توجیبی معین کنید یا روزانه یا هفتگی و مسئولیت های کوچک به او بدهید تا بتواند خودش را مدیریت کند. اگر واکنش هایتان ارام و صبورانه باشد تغییر در فرزندتان تسهیل می شود.

3-برای کار نادرستش جریمه در نظر بگیرید. این جریمه باید همراه با اقتدار و مهربانی و بدون خشونت باشد. مثلا محروم شدن از دیدن فیلم مورد علاقه اش.

اگر به او برچسب دزدی بزنید عزت نفس و اعتماد به نفسش کم می شود، پس به او یاد بدهید اگر پولی بدون اجازه برداشت باید از پول توجیبی اش جایگزین کند. با این همه اگر روند برداشتن پول باز هم ادامه داشت حتما به صورت حضوری با مشاوره کودک ارتباط بگیرید.
موفق باشید.
مرجع : راسخون
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.