پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
کد مطلب: 54491
۵

هشت راه برای کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی

جواد طلسچی یکتا
هشت راه برای کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی
به گزارش میگنا افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است برای پایان تحصیل،پیدا کردن شغل، حفظ روابط، و رسیدن به تمامی اهدافی که برای خود در نظر گرفته اند، به حمایت قابل توجهی از اعضای خانواده و سایر عزیزان نیاز داشته باشند.

کریستا بیکر، سرپرست برنامه خدمات سرپایی اسکیزوفرنی در مرکز پزشکی بالتیمورِ دانشگاه جان هاپکینز بی ویو در بالتیمور می گوید: اگرچه ممکن است گاهی اوقات چالش برانگیز باشد، برای چنین افرادی در صورت پذیرش برخی عادات سالم مرتبط با سبک زندگی، رسیدن به استقلال فردی و بهبود کیفیت زندگی دور از دسترس نیست که در اینجا به هشت روش کاربردی اشاره می شود.

تشویق افراد به برنامه ریزی جلسات منظم با پزشک
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است باور نکنند که بیماری دارند یا نیاز به خدمات روانپزشکی دارند. علیرغم این باورها، رعایت قرارهای ملاقات با پزشک بسیار مهم است. هرچقدر فرد زودتر روند درمان را آغاز نماید، زودتر به نتیجه می رسد. بیکر توصیه می کند که به چنین افرادی یادآوری کنید که چگونه درمان، در رسیدن به اهداف زندگی شان موثر است. پس سعی کنید که در فرد انگیزه لازم را ایجاد نمایید.

یادآوری مصرف داروها
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است متوجه نشوند که داروهای آنها سلامت روان یا روند فکر آنها را بهبود می بخشد، اما می تواند متوجه عوارض جانبی شوند. عوارضی چون خستگی، سرگیجه، گرفتگی عضلات، و افزایش وزن باعث می شود که فرد مصرف دارو را قطع نماید. مشورت با دکتر متخصص درباره داروهایی که علائم بیماری را تحت کنترل قرار داده و عوارض کمتری دارند به روند درمان عزیزانتان کمک می کند.
از تقویم دارویی و جعبه های قرص هفتگی می توان برای یادآوری مصرف قرص،برای کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و استفاده منظم از داروها استفاده کرد. 

کمک به پرهیز از مصرف الکل و داروهای مخدر
مصرف الکل و مواد مخدر علایمی چون شنیدن صداهای مبهم بیمار را کاهش داده و به آن ها احساس متفاوتی دست می دهد. در اینجا ضرورت دارد تا خانه را از وجود چنین چیزهایی پاک کرده و با بیمار خود به گفتگو نشسته و به او گوشزد کنید پرهیز از مصرف الکل و مخدر، سلامتی عمومی و نیل به اهدافشان را تضمین می‌کند.
 

کمک به کاهش استرس بیمار
استرس بر عملکرد شخص تاثیر مستقیم داشته و محرکی برای بازگشت و عود بیماری است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در صورت زندگی در خانه ای پر سروصدا و آشفته به همراه سایر عوامل استرس دچار هذیان، توهم و دیگر علایم روان پریشی خواهند شد. همه افراد خواهان رفتار محترمانه با خود هستند، پس چه بهتر که در محیطی جذاب و آرام اتفاق بیفتد. در عین حال باید به خاطر داشت که حفظ سکوت جهت عدم آزار شخص بیمار  به صورت مفرط، استرس را به سایر اعضای خانواده وارد می سازد؛ پس با صدای آرام اما محکم و راسخ صحبت کرده و محیطی ایمن و آرام ایجاد نمایید.


کمک به حفظ وزن سالم
داروهای درمانی اسکیزوفرنی باعث افزایش وزن شده که ریسک ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی را نیز بالا می برد. داشتن رژیم غذایی مغذی بهترین روش برای حفظ وزن مناسب می باشد. همراهی این افراد در خرید مواد غذایی سالم و یا معرفی متخصص تغذیه برای انتخاب و برنامه ریزی برای تغذیه مناسب نیز مفید فایده است. ورزش منظم بخش دیگری برای مدیریت وزن بیمار بوده، پس آن ها را تشویق نمایید تا از لحاظ فیزیکی فعال باشند.

محدود کردن اعمال‌ قدرت والدین
بیماری اسکیزوفرنی معمولا در اواخر دوره نوجوانی زمانی که فرد در طلب آزادی و استقلال است، رخ می دهد. به هر حال فرد در هر سنی که باشد دوست ندارد که به صورت ذره بینی و جزئی تحت کنترل قرار گرفته و بابت هر چیزی پاپی/پیگیر او شوند؛ از مصرف دارو گرفته تا تمیز کردن اتاق. بیکر توصیه می کند که به جای جملات امری ، بر اهداف شخص و روش های نیل به آن ها متمرکز بود. خانواده-درمانگر نیز می تواند در محدودیت اعمال قدرت والدین و ایجاد مکالمه دوطرفه که به نفع بیمار می باشد کمک نماید.

کمک به حفظ مهارت های اجتماعی
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به معکوس کردن چرخه خواب به صورت دیر خوابیدن در شب و عصر بیدار شدن، تمایل دارند. دیر خوابیدن در کارهای روزمره اختلال ایجاد کرده و باعث انزوای فرد می گردد. کناره گیری از اجتماع و مهارت های ضعیف میان فردی این انزوا را تشدید می‌کند. مراقبین سلامت می توانند در حفظ مهارت های اجتماعی بیمار متناسب با کارهای روزمره نظیر گردش ها و فعالیت های اجتماعی برنامه ریزی شده مساعدت نمایند.

مجبور به مداخله و اقدام در صورت‌ لزوم
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که از درمان سر باز زده و هر نوعی از مساعدت را رد می کنند ممکن است نیاز به  بستری شدن داشته باشند.  در برخی موارد، خانواده در صورت احساس خطر از طرف بیمار مجبور می شود که با پلیس تماس بگیرد. پس از شروع درمان و فروکش کردن علائم بیماری ، خانواده ها می توانند دوباره عزیزانشان را در مسیر رسیدن به اهداف شان راهنمایی و راهبری کنند.



منبع: everydayhealth

 مترجم:  دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مددکار اجتماعی و مدیر مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.