جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۲
کد مطلب: 54493
۶
۴
خدمات روانشناسی به «کالای لوکس» تبدیل شده است

هنوز مردم ما نمی‌دانند باید به روانشناسی مراجعه کنند که پروانه داشته باشد

هنوز مردم ما نمی‌دانند باید به روانشناسی مراجعه کنند که پروانه داشته باشد
به گزارش میگنا دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در نشست خبری امروز خود با اشاره به تصویب و ابلاغ تعرفه های خدمات روان شناسی گفت: حدود دو سال است که مسئولیت سازمان روانشناسی را بر عهده گرفتم. در سال ۱۳۹۸ براساس قانون، شورای مرکزی سازمان تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره را به هیئت دولت جهت تصویب پیشنهاد داد.

حاتمی ادامه داد: در شورای عالی بیمه سلامت در سال ۱۴۰۰، تعرفه‌ها تصویب و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد و تعرفه ها در این سازمان نیز به تصویب رسید و مجددا به هیئت دولت ارسال شد و هیئت دولت در ۱۴۰۰/۴/۶ تعرفه‌های خدمات روانشناسی را تصویب کرد که براساس آن تعرفه یک جلسه 45 دقیقه ای ارائه خدمات مشاوره روانشناسی با مدرک کارشناسی ارشد 130 هزارتومان و دکترا 187 هزار تومان است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بیان کرد: تعرفه ها، موفقیت بسیار بزرگی برای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تلقی می‌شود. به این دلیل که ۱۷ سال همکاران و مسئولین سابق دنبال تصویب تعرفه‌ها بودند، اما نتوانستند. ولی به هرحال امسال این اتفاق افتاد و تصویب شد و این امر اتفاق بسیار مهمی بود چرا که پیش از آن حقوق مردم رعایت نمی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در تشریح این فرایند افزود: مصوبه شورای مرکزی براساس قانون می‌گوید شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی باید تعرفه های خدمات روانشناسی را به هیات دولت جهت تصویب پیشنهاد دهد. طی فرایندی به این قانون عمل کردیم و این موضوع در هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی تصویب شد و آقای حریرچی گفتند در بیمه سلامت هم باید تصویب شود. و در شورای عالی بیمه سلامت هم تعرفه ها تصویب شد.  همچنین به سازمان برنامه و بودجه احاله شد و مورد تصویب قرار گرفت و سرانجام هیات دولت تیرماه 1400 تعرفه های روانشناسی را تصویب کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی خطاب به سازمان بهزیستی بیان کرد: تعرفه های خدمات روانشناسی که اعلام شد معیار است و همه باید از آن تبعیت کنند، یعنی سازمان بهزیستی و تمام ارگان ها، نهادها و سازمان های دیگر که می خواهند فعالیت های روانشناسی و مشاوره انجام دهند باید طبق این تعرفه عمل کنند و حقوق مشاوران را نیز رعایت کند چون حقوق همکاران ما که در مراکز سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند رعایت نمی‌شود.

حاتمی گفت: از زمان اعلام تعرفه ها تمام روانشناسان و مشاوران موظف هستند آن مبالغ را در دفتر خود نصب کنند و کسی حق ندارد از این مبلغ بالاتر بگیرد وگرنه مردم با تماس به بخش بازرسی سازمان نظام روانشناسی می‌توانند اطلاع دهند.

او ادامه داد: قیمت ارائه خدمات مشاوره مجازی و حضوری یکسان است و اگر کسی بالاتر از 45 دقیقه وقت بگذارد قانونی نیست مگر موارد خاص مانند خانواده درمانی که نهایت یک ربع بیشتر وقت می‌برد.

حاتمی در ادامه با اشاره به اینکه شماره تلفن ۶۶۹۰۳۵۴۴ ویژه بازرسی نظام روانشناسی است که افراد می توانند تخلفات مربوط به تعرفه را به آن اطلاع دهند.
 

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیان کرد: یکی از دغدغه های اصلی بنده بیمه های پایه و تکمیلی بود که به دلیل اهمیت موضوع با همه مسئولین مربوطه صحبت کردم. شاید همین مبلغ تصویب شده را مردم نتوانند پرداخت کنند چون همه مردم از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند به همین دلیل متاسفانه خدمات مشاوره روانشناسی جز کالای لوکس شده است و 90 درصد مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند و تنها راهکار آن بیمه های پایه و تکمیلی است.

او افزود: قانون برنامه ششم بیمه های پایه و تکمیلی را پیش بینی کرده اما اجرا نشده است. نامه ای به آقای نوبخت ارسال کردم و از ایشان به دلیل شرایط بحران کرونا خواستم به صورت خارج از نوبت این مسئله را بررسی کنند و بیمه های پایه و تکمیلی را وضع کنند تا مردم که الان در بحران وجود دارند بتوانند استفاده کنند.

حاتمی عنوان کرد: شاید 80 درصد مردم به داروخانه نیاز ندارند اما نیاز به این دارند با کسی درباره مسائل روزمره خود صحبت کنند. با سازمان برنامه و بودجه جلساتی گذاشتیم و دو شرط را گذاشتند را بیمه ها اجرایی شود اول اینکه باید خدمات روانشناسی و مشاوره به عنوان خدمت درمانی محسوب شود دوم اینکه تعرفه ها توسط هیات دولت تصویب شود.

او افزود: در حال حاضر تعرفه ها را تصویب کردیم فقط مانده بحث اینکه خدمات درمانی قرار بگیریم که 40 درصد راه را رفتیم و وزیر دستور دادند کار ما خدمات درمانی است بنابراین 80 درصد راه ایجاد بیمه پایه و تکمیلی روانشناسی و مشاوره را رفتیم و به مردم عزیز نوید میدهم در کوتاه ترین زمان این مشکل را پیگیری میکنم.

حاتمی درباره واکسیناسیون روانشناسان گفت: وزارت بهداشت پذیرفت خدمات روانشناسی جزء خدمات درمانی است و ما تمام روانشناسان و مشاوران که از سازمان نظام روانشناسی پروانه داشتند را واکسینه کردیم و هفته آینده نوبت تزریق دُز دوم آن فرا می‌رسد.

او ادامه داد: 6 هزار نفر از روانشناسان واکسینه شد‌ه‌اند. متاسفانه 12 نفر از همکاران بنده طی یکسال گذشته به دلیل کرونا فوت کردند.

حاتمی عنوان کرد: هنوز مردم ما نمی‌دانند باید به روانشناسی مراجعه کنند که پروانه داشته باشد، کسی که برای مشاوره 1 میلیون تومان می‌گیرد غیرقانونی است، نمی‌دانند باید تعرفه ها در دفتر روانشناس ثبت شده باشد بنابراین این وظیفه رسانه هاست که فرهنگسازی کنند.

او ادامه داد: برنامه ای برای برخورد با روانشناس نماها داریم که جزئیات آن اعلام خواهد شد و همان طور که پزشک بدون پروانه نظام پزشکی تخلفی انجام دهد مجرم است و اگر پروانه داشته باشد قصور صورت می گیرد، در حوزه روان شناسی نیز هر کسی پروانه این سازمان را نداشته باشد، طبق قانون مجرم است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی درخصوص آسیب های روانی ناشی از کرونا گفت: کسی که دچار کرونا شده از نظر روانی مشکلات زیادی را تجربه می‌کند برای مثال نزدیک ترین فرد برای ما خانواده ماست و در اوج ناراحتی ها به آنها پناه می‌بریم ولی وقتی کسی به کرونا مبتلا می‌شود آنها هم از او اجتناب می‌کنند و فرد از نظر روانی فشار زیادی را متحمل می‌شود درکنار اینکه کرونا جسم او را نابود می‌کند.

حاتمی ادامه داد: بسیاری از افراد هستند که کرونا گرفتند ولی به مراکز درمانی مراجعه نکردند و قطعا با احتساب این افراد آمار مبتلایان بالاتر است و باید گفت خانواده و نزدیکان او از نظر روانی دچار مشکل می‌شوند و الان تقریبا همه مردم جامعه ما با مشکل سلامت روان مواجه هستند.
 

حاتمی بیان کرد: مسئله سلامت روان در دوران کرونا و پساکرونا مسئله اول کشور است. اگر 600 نفر در روز فوتی داریم در پساکرونا تعداد تلفات به لحاظ اختلالات روانی بیشتر خواهد شد و سونامی اختلافات روانی به راه میفتد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی عنوان کرد: متاسفانه در صدا و سیما اخباری که مردم را به آرامش برساند کمتر دیده می‌شود و ما انتظار داریم رسانه ملی به مردم آرامش دهد. در گام اول مسئولین باید درباره کرونا به مردم اطلاعات دهند درحالی که مردم دچار ابهام هستند و کسی نیست کاملا درباره این بیماری توضیح دهد گام دوم هم از سرمایه های اجتماعی مانند اصناف، اساتید دانشگاه، امامان جمعه، جامعه شناسان، حقوقدانان، روانشناسان برای کنترل کرونا استفاده کنند اما در حاشیه هستند برای مثال ما خودمان را به زور جا می‌دهیم و اعلام می‌کنیم می‌توانیم فلان کار را انجام دهیم اما کل اطلاعات کرونا خلاصه در آقایان نمکی، زالی، رئیسی شده است.

حاتمی گفت: نوجوانان قرنطینه شده در خطر هستند و باید خدمات روانشناسی به آنها ارائه شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی در درخواستی از رئیس جمهور گغت: باید در کمیته های ستاد ملی کرونا کمیته مقابله با بحران کرونا و پساکرونا با محوریت سازمان نظام روانشناسی شکل بگیرد و همه پروتکل های بهداشتی که برای همه مردم تعریف میکنیم پیوست سلامت روان داشته باشد وگرنه نتیجه اش همین شرایط موجود است لذا از رئیس‌جمهور جدید تقاضا داریم در ستاد ملی مقابله با کرونا کمیته سلامت روان را فعال کند. ما باید غربالگری ملی را در دستور کار قراردهیم.

حاتمی بیان کرد: پس از حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست شخصا نزد آقای کولیوند رئیس اورژانس رفتم و اعلام آمادگی کردم که ما می‌توانیم به خبرنگاران خدمات مشاوره روانشناسی ارائه دهیم ضمن اینکه خانواده آنها هم باید مور حمایت قرار گیرند. پیشنهاد دادم دبیرخانه مقابله با بحران شکل بگیرد و اگر بحرانی ایجاد شد این دبیرخانه به صورت دائمی هنگام بحران کار کند و من می‌توانم به هزار روانشناس آموزش دهم تا در این دبیرخانه دائمی کار کنند. از آنجایی که ما قدرت اجرایی نداریم به ما قول هایی دادند که اجرایی نشد و نتوانستیم به خبرنگاران خدماتی ارائه دهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: در روز 140 هزار مشاوره ارائه می‌دهیم و بیشترین مراجعه کنندگان ما کودکان و نوجوانان در موضوعات افسردگی،اضطراب، انزوا و.... بوده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی اکبر دارینی
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت جناب آقای حاتمی ایشان از وقتی ریاست محترم سازمان را برعهده گرفتند.خیلی کارهای خوبی انجام داده اند.وخیلی تلاش دارند فقط روانشناسان و مشاوران که پروانه دارند را رسمیت ببخشند وبقیه که چند برابراین تعداد هستند را روانشناس نما بخوانند و این در حالیست که یک روانشناس ومشاور ماهها و سالها باید منتظر بماند که آقایان به کمیسیون برای دادن پروانه ایشان را دعوت کند.
Iran, Islamic Republic of
لایک داری
Iran, Islamic Republic of
درود .جناب دارینی
فاطمه دهقان
Iran, Islamic Republic of
درود ،روان شناسی در کشورهای مدرن سالهاست ب عنوان کالای لوکس شناخته شده است .با آرزوی موفقیت برای سازمان نظام روان شنسی و همه همکارانم ارادتمند فاطمه دهقان
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی