جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۲
کد مطلب: 55012
۰

بهترین روش مواجه شدن با مشکلات چیست؟

بهترین روش مواجه شدن با مشکلات چیست؟
به گزارش میگنا، حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مواجه شدن با مشکلات گفت: در واقعیت بهترین روش، حل کردن مشکلات است. شاید اصلا بهترین روش این است که کلمه‌ مشکل را از ذهنمان برداریم و به جای آن کلمه‌ مسئله را قرار دهیم.
 
وی بیان کرد: زمانی که کلمه مشکل در فکر تداعی شود، ذهنیت افراد به این سمت می‌رود که آن را نمی‌توان حل کرد و درگیری وجود دارد. ولی زمانی که بحث مسئله را به جای مشکل مطرح کنیم، این ذهنیت به وجود می‌آید که مسئله را می‌توان حل کرد. همانطوری که از دوران کودکی یاد گرفته‌ایم که برای حل مسئله اقدام کنیم.

ابراهیمی مقدم تصریح کرد: مسائل مختلف در دنیای پیرامون افراد در ارتباط با انسان‌های مختلف، زمان و جوامع متفاوت یا حتی در موقعیت‌هایی که قرار می‌گیرند اتفاق میفتد و طبیعی است که هر کدام از آن‌ها راهکارهای خاص خودشان را داشته باشند.

وی اظهار کرد: شاید اگر قرار باشد ما تک به تک مسائل مختلف را تجربه کرده و بعد راه حل‌ها را تمرین کرده باشیم که بتوانیم در مراحل زندگی از آن‌ها استفاده کنیم به قول معروف باید عمر نوح داشته باشیم که چنین چیزی واقعا عملی نیست؛ بنابراین باید راهکارهایی را یاد بگیریم که این راهکارها به طور کلی در حل مسئله به ما کمک خواهد کرد.

این روانشناس ادامه داد: شاید این موضوع هم در بحث مدیریت مطرح شود. ما می‌بینیم که بعضی از افراد مدیرهای خوب، کارآمد و لایقی هستند و در موقعیت‌های مختلف کارهایی را انجام می‌دهند و از همین مدیر می‌توان در جای دیگر و در زمینه‌های دیگری که شاید ارتباطی با رشته قبلی او هم نداشته باشد، کمک و یاری خواست. آن فرد با فن مدیریت خود در آن موقعیت، کار را راه می‌اندازد و می‌چرخاند. به علت اینکه او راهکارهای حل مسئله را یاد گرفته است. شاید لزوما در این ارتباط خاص هم اطلاعاتی نداشته باشد.

راهکارهای حل مسئله
ابراهیمی مقدم تصریح کرد: در ابتدا افراد می‌بایست بدون هیچگونه جانبداری، به طور کامل و بدون حب و بغض با یک نگاه بی‌طرفانه مسئله را ببینند و راه‌حل‌های احتمالی را در ذهن خود مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان از دیگران مشورت گرفت، اما اینکه بتوانیم از قوه خلاقیت و هوش خود استفاده کنیم و بهترین راهکار را در نهایت در پیش بگیریم می‌تواند در بحث‌های بعدی به ما کمک کند.

این روانشناس بیان کرد: در ارتباط با اینکه خودمان را مجبور کنیم برای اینکه حتما با یک راهکار خاص جلو بروم و به قول معروف سرمان به سنگ نخورده است، خودمان را از این وضعیت باید بیرون بکشیم و احتمالات متفاوت در ارتباط با اینکه شاید با آن راهکار به نتیجه نرسیم مدنظر ما باشد. نه اینکه به مسائل بدبینانه نگاه کنیم بلکه واقع‌بینانه باشیم و خطرات احتمالی که می‌تواند سر راه ما قرار گیرد را به آن توجه کرده و سعی کنیم آن‌ها را پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر چیزی که می‌تواند کمک کند، این است که اصلا سود و زیان حل کردن یا نکردن یک مسئله را بسنجیم. آن هزینه‌ای که می‌کنیم و عمری که می‌گذاریم و مسائلی از این دست، آیا ارزش حل کردن آن مسئله را دارد یا ندارد.

ابراهیمی مقدم افزود: گاهی اوقات با گذشت کردن و درگیر نکردن خود به مسائلی که می‌تواند استرس‌های زیادی را برای ما به همراه آورده و صرفا فقط خواستیم خودمان را ثابت کنیم، بهترین کار است.

این روانشناس بیان کرد: ضمنا اگر در کنار اعضای خانواده و دوستانمان به صورت یک تیم باشیم، بسیار در حل مسائل به ما کمک می‌کند. یک بعدی وتک نفره  جلو رفتن معمولا محکوم به شکست است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد