پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۴
کد مطلب: 56143
۶
۱

مراحل مهم و اساسی برای گذر آسان از یک رابطه ناسالم

مراحل مهم و اساسی برای گذر آسان از یک رابطه ناسالم
یک رابطه سالم می تواند از راه هایی زندگی شما را آسان کند که هیچ وقت حتی تصورش را هم نمی کردید و البته در طرف مقابل حضور در یک رابطه ناسالم هم به جنبه هایی از سلامت جسمی و روانی شما آسیب خواهد رساند که در ابتدا باورنکردنی بنظر می رسد.

حقیقت این است که چنین رابطه هایی که در این مقاله به آن ها عنوان رابطه مسموم می دهیم، بسیار بیشتر از آنچه ما فکر می کنیم رایج است و بسیاری از ما بدون اینکه به درستی بدانیم درگیر چنین روابطی هستیم. به هیچ قیمتی از یک رابطه سمی مراقبت نکنید! اگر شریک زندگی تان باعث ایجاد درد های روحی ، جسمی و عاطفی در شما شده و خود را مسئول نمی داند، شاید لازم باشد به این رابطه پایان دهید.

 
رابطه مسموم چیست؟
در یک تعریف کوتاه هر رابطه ای که آسیب رسان باشد، مسموم است. در عمل، اما هرچند که برخی از نشانه های یک رابطه مسموم مانند سوءاستفاده فیزیکی، خیانت مکرر و رفتار های نامناسب و نامعمول جنسی، واضح و غیرقابل چشم پوشی است، اما بخش قابل توجهی از این نشانه ها هم پنهان است و حتی توضیح دادن آن ها برای یک فرد خارج از رابطه سخت یا غیرممکن به نظر می رسد.
 
 
سواستفاده و خشونت خانگی
اگرچه لازم نیست در رابطه ای حتما سواستفاده در آن باشد تا سمی شناخته شود، اما تمام روابطی که در آنها سواستفاده کننده هست سمی هستند. سواستفاده می تواند به طرق مختلفی از جمله عاطفی، کلامی، اقتصادی، جنسی و جسمی بروز کند.

نشانه های یک رابطهٔ سواستفاده کننده می تواند به صورت خشونت جسمی یا جنسی، تحقیر یا تهدید تظاهر پیدا کند. این نوع روابط معمولاً با رفتارهای مالکانه و کنترل کننده همراه هستند. اگر هر نوع سواستفاده ای را تجربه می کنید، بدانید سزاوار این نوع رفتار و زندگی نیستید و سریعاً کمک بگیرید.
 
 
دلایل ماندن در رابطه اشتباه
نمی توانید تصمیم خود مبنی بر تمام کردن رابطه را اجرا کنید چون:
۱) از چیز های ناشناخته ای که ممکن است برای شما بعد از پایان رابطه اتفاق بیفتد می ترسید.
۲) با خودتان رو راست نیستید و به احساساتی که دارید شک دارید.
۳) از شکست خوردن و قضاوت شدن توسط خانواده، دوستان و جامعه می ترسید.
۴) نگران این هستید که طرف مقابلتان چطور قرار است با جدایی کنار بیاید.
۵) از شکست خوردن در رابطه احساس شرمساری و گناه می کنید.
۶) حس وظیفه شناسی، وفاداری و یا احساس مسئولیت بیش از حد نسبت به طرف مقابلتان دارید و صرفاً خوشحالی و رضایت طرف مقابل برایتان بسیار اهمیت دارد.
۷) به طرف مقابلتان بسیار وابسته هستید. در واقع از دلبستگی سالم به وابستگی ناسالم و نهایتا چسبندگی عاطفی رسیده اید.
 
 
۸) ترس از آینده، ترس از تنها شدن شما را دچار اضطراب جدایی کرده است.
۹) نگران هستید مبادا فرصت های دیگری برای تجربه کردن رابطه نداشته باشید.
۱۰) زمان و انرژی زیادی برای این رابطه صرف کرده اید پس به هر قیمتی میخواهید ادامه بدهید.
۱۱) به رابطه ادامه میدهید چون به لیاقت خودتان برای داشتن یک رابطه سالم شک دارید. توهین ،تحقیر و ….. را تحمل می کنید چون عزت نفس پایینی دارید و خودتان را لایق، خواستنی و پذیرفتنی نمی دانید.
۱۲) احساس می کنید ماندن در این رابطه بالاخره روزی برای شما فایده ای خواهد داشت.
۱۳) در نهایت چون برای تصمیم گیری به خودتان اعتماد ندارید و می ترسید که مبادا دچار اشتباه شوید ماندن در رابطه با وجود آسیب های موجود را ترجیح میدهید.
 
 
آموزش مراحلی برای ترک یک رابطهٔ سمی
پایان دادن به یک رابطهٔ بد ممکن است واقعاً پیچیده باشد. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای سهولت این کار انجام دهید:
در مورد جدایی و احساسات خود نسبت به شریک تان، تصمیم قطعی بگیرید
اگر از احساس خود نسبت به شریک تان مطمئن نباشید، به آسانی در باتلاقی از احساس گناه و پشیمانی گیر می کنی ؛ در تصمیم خود برای جدایی قاطع باشید، در غیر این صورت این باتلاق شما را به درون خود می کشد.
پا پس کشیدن و قانع کردن خود با حرف هایی نظیر "شاید من خیلی بد برخورد کردم" یا "من درست به این مسئله نگاه نکردم" ، نه تنها کمک کننده نیست ، بلکه شما را درگیر شک و انتقاد از خود کرده و احساس گناه تان را چندین برابر می کند.
اگر از باور داشتن به احساساتتان دست کشیده و شروع به زیر سوال بردن خود کنید، احساس گناهی که از خارج کردن شریکتان خواهید داشت ، مدام ادامه می یابد – در یک کلام ! باید به خود اعتماد کنید.
قبول کنید که تصمیم شما، به نفع همه افرادیست که به نحوی درگیر رابطه سمی تان هستند. احساس درد و گناه موقتی ای که پس از جدایی دارید ، در مقایسه با احساس گیر کردن بین دو راهی اطمینان و عدم اطمینان جدایی از یک فرد سمی، هیچ است – فقط به خودتان اعتماد کنید، شما تصمیم درستی گرفته اید!
 
انکار نکنید که در یک رابطه سمی هستید
زمانی که در یک رابطه سمی هستید، چندین راه پیش رویتان است اما پذیرفتن این حقیقت که در یک رابطه سمی هستید، همواره بهترین انتخاب است؛ می توانید راه قضاوت و انتقاد از شریکتان را انتخاب کنید اما چیزی جز احساس تنش ، عصبانیت ، نا امیدی و تنهایی نصیبتان نمی شود . احساس استرس ، نا امیدی و ناراحتی نیز با تلقین این حرف که "هیچ وقت نمی توانم از او جدا شوم" در شما شکل می گیرد . شاید هم راه انکار کردن را انتخاب کرده و تظاهر کنید که او یک غریبه است و حضورش شما را آزار نمی دهد.
غیر از راه "پذیرش سمی بودن رابطه" ، سایر استراتژی ها نه تنها از جسم و روح شما محافظت نکرده ، بلکه به شریک سمی تان این اجازه را می دهد که بیشتر در ذهن و روح و احساس تان رخنه کند.
پذیرش حقیقت بدین معنی نیست که شما بدبخت هستید و اوضاع هرگز بهتر نمی شود – بهتر شدن یا نشدن اوضاع ، به نگرش و انتخاب شما بستگی دارد . انکار نکردن سمی بودن یک رابطه شما را نرم تر کرده و فرصت تصمیم گیری عاقلانه را به شما می دهد.
 
احساساتتان را ثبت کنید
نوشتن درباره احساسات ، احتمالاً آخرین کاری است که دلتان بخواهد انجام دهید ؛ زیرا برای نوشتن بیش از حد عصبانی بوده و حتی نگرانید که حالتان بدتر شود. به گفته روان شناسان، شما بلافاصله بعد از نوشتن احساساتتان ، مضطرب شده ، ترسیده و ناراحت می شوید اما این احساسات پایدار نبوده و تنها بعد از گذشت چند هفته ، متوجه حال خوب روحی و جسمی خود خواهید شد ؛ تحقیقی در سال 2018 ، بیش از 12 پیامد مفید برای نوشتن احساسات را گزارش کرد که در ادامه چندین مورد از آن آورده شده است:
مراجعه کمتر به پزشک برای استرس
بهبود سیستم ایمنی بدن
فشار خون بهتر
بهبود عملکرد ریه
بهبود روحیه
احساس تندرستی بیشتر
به جای دروغ گفتن، با صراحت صحبت کنید

اگر در یک رابطه سمی باشید، بعد از مدتی شروع به دروغ گفتن کرده و خود را با دلایلی مانند آسیب نزدن به احساسات و ناراحت نکردن او، قانع می کنید ؛ در واقع شما تبدیل به شریک جرم در ایجاد و حفظ "واقعیت سمی بودن همسرتان" شده اید ، کاری که برای خودتان هم سمی و زیان آور است.

دروغ گفتن برای انسان ها عملی استرس زا است ؛ به طوری که دستگاه های دروغ سنج، نه خود دروغ، بلکه افزایش ناخودآگاه استرس و ترس ناشی از آن را تشخیص می دهند. دروغ گفتن و تظاهر کردن، کمکی به رابطه تان نخواهد کرد، پس به جای گیر انداختن خودتان در چرخه بی پایانی از دروغ ، برای پنهان کردن عیب های شریکتان ، حقیقت را با او در میان بگذارید.

به جای قضاوت یا مقایسه، حقیقت را در مورد وضعیت جسمی و روحی تان به شریک خود بگویید ؛ گفتن حقیقت در مورد رابطه اندکی شجاعت می طلبد زیرا اغلب ناراحتی و عصبانیت فرد مقابل را به دنبال دارد ؛ اما اگر در مورد کار های اشتباه آن ها صریح صحبت کنید، حداقل از اقدامات خود آگاه خواهند شد در صورت نیاز برای آگاه کردن فرد مقابل از رفتار های سمی اش ، با متخصص مشورت کنید.
 
سم زدایی
همه ما می دانیم رها کردن کسی که دوستش داریم ، حتی اگر یک رابطه سمی باشد، کار سختی است؛ اگر تصمیم به ترک یک رابطه سمی گرفته اید، ممکن است وسوسه شده تا همچنان یک رابطه معمولی یا مجازی با شریک سابقتان داشته باشید اما فراموش نکنید که افراد سمی همواره شما را بازی داده و کاری می کنند که دلتان برای آن ها بسوزد اینگونه است که رابطه سمی بر سلامت روانی شما تأثیر می گذارد!

اگر با یک رابطه سمی روبرو هستید ، باور داشته باشید که قدرت کافی برای خروج و پشت سر گذاشتن آن را دارید؛ تنها راه رهایی از یک رابطه سمی، قطع کردن تمام روش های ارتباطی با شریک تان است می توانید در طول این مسیر از کمک یک متخصص استفاده کنید.
 
 
رشد و توسعه شخصی
اگر بپرسید که چگونه می توان یک رابطه سمی را در اسرع وقت ترک کرد ، باید بگویم که هیچ میانبر و جادویی وجود ندارد ؛ روند این کار تدریجی بوده و احتمالاً بیش از چیزی که انتظارش را دارید طول می کشید.

اول باید به خودتان قول دهید که از نظر جسمی و روحی، تمام تلاش تان را برای خروج از رابطه انجام خواهید داد؛ پس به جای اتلاف زمان با فکر کردن به رابطه شکست خورده، از وقت و انرژی خود برای رشد شخصی استفاده کنید.

قول دهید از این پس به دنبال زندگی شگفت انگیزی خواهید بود که همیشه رویای آن را داشتید؛ ذهن و جسم خود را با مطالعه مجله، خواندن کتاب های توسعه شخصی و ملاقات هفتگی با روانشناس ، آماده رشد و پیشرفت کنید.
 
بگذرید ...
شما یک رابطه سمی داشته اید و این دلیل نمی شود که دیگر هیچ زن یا مردی برای شما مناسب نباشد ؛ یک تصمیم غلط ، نمی تواند زندگی آینده تان را تعیین کند پس روی تجربیات گذشته متمرکز نشوید ، از این مرحله عبور کرده و زندگی کنید . هزاران موقعیت پیش رویتان است ، فقط باید با یک طرز فکر مثبت وارد فرایند آشنایی شوید – شاید عشق زندگی تان در همین حوالی منتظر باشد.

 
نویسنده: شایسته محمدی
منبع : ساعد نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مطهره
Seychelles
سلام
من یه دوره 5 ساله درگیر یه رابطه ی نا سالم بودم و تو این رابطه طرف مقابلم اعتماد بنفس من رو به صفر رسوند و خیلی آسیب دیدم و کم تجربه بودم و اطلاعاتم هم تو این زمینه کم بود و به جایی رسیدم که کل زندگیمو رها کرده بودم و فقط غصه میخوردم و اون زمان یکی از هم کلاسیام بهم گفت من یه روانشناس میشناسم و قبلا واسه افسردگیم پیشش میرفتم... یه چند جلسه به زور منو برد مشاوره پیش ایشون و واقعا تاثیر گذار بود و الان حالم خوبه خداروشکر.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن