جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۸
کد مطلب: 56297
۱۲
محمدرضامقدسی

تاب آوری ناشنوایان نیازمند فرآیندهای چندگانه است / محمدرضامقدسی

باشگاه تاب آوری
تاب آوری ناشنوایان نیازمند فرآیندهای چندگانه است / محمدرضامقدسی
الگوهای سازگاری با ناشنوایی و کم شنوایی و دشواری­‌‌های این شکل از زندگی تا چه­‌‌ حد در میان فرهنگ­‌‌ها متفاوت است؟ آیا مجاورت با میراث فرهنگی (مثل فرهنگ پدربزرگ‌­ها و مادربزرگ­‌‌ها) همیشه منبع قدرت است یا می­‌‌تواند به ­‌‌ضرر ما باشد؟
آیا فرهنگ می­‌‌تواند روی ارزشی که به الگوهای متفاوت سازگاری می­‌‌دهیم، تأثیر بگذارد و به برخی به­‌‌لحاظ اجتماعی امتیاز بدهیم و آن­‌‌ها را قابل قبول بدانیم و یا موارد دیگر را به‌-عنوان الگوهای ناهنجار برچسب­‌‌گذاری کنیم؟
اگر قرار باشد رابطه­‌‌ی بین تاب­‌‌آوری و فرهنگ را درک کنیم، هریک از این سؤالات مهم‌­‌‌اند. با توجه به تفاوت­‌‌های فرهنگی در مواجهه با مساله ناشنوایی ، تاب­‌‌آوری در این خصوص هم  نیاز به تعریفی دارد که به­‌‌صورت تلویحی به نقش فرهنگ در حمایت یا مدیریت توانایی کودکان و نوجوانان ناشنوا برای سازگاری اشاره کند. دیدگاه فرهنگی به ­‌‌ما کمک می­‌‌کند تا درک خود را از تاب­‌‌آوری تغییر دهیم. چنین دیدگاهی تمرکز کم­‌‌تری بر روی آن­‌‌چه کودک انجام می­‌‌دهد، دارد و بیش­‌‌تر روی این مطلب تمرکز می­‌‌کند که محیط چ­طور می‌­تواند فرآیندفرایندهای رشد مثبت و دسترسی به انواع  را تسهیل کند.

تحقیقات درمورد کودکان و جوانان ناشنوا با دیدگاه­‌‌های متحول­‌‌کننده انجام شده و استراتژی­‌‌های متفاوتی را توصیف می­‌‌کند که جوانان از آن­‌‌ها در برابر سالمندان و جامعه­‌‌ی ناشنوای خود استفاده می­‌‌کنند تا بتوانند تنش­‌‌های مرتبط با چالش­‌‌های ناشنوایی را حل‌ و فصل کنند و بتوانند ماهیت مثبت رشد خود را افزایش دهند.
به­‌‌طور خلاصه، سازگاری با ناشنوایی نیازمند فرایندهای چندگانه­‌‌ی تاب­‌‌آوری است که مستقل بوده و به خطرهایی که در انتظار ناشنوایان و مختص آن­‌‌هاست، احترام می­‌‌گذارد.

مهم­‌‌تر این­که سازگاری با این خطرات برای جوانان  پرچالش­‌‌تر می­‌‌شود. در این رابطه، الزامی وجود دارد که به جوانان ناشنوا،؛ به­‌‌ویژه جوانان ناشنوا، فرصتی داده شود تا تجربیات حاشیه­‌‌نشینی خود و مورد ستم ­‌‌بودن را پردازش کنند تا تضمین کنند که در جامعه، دارای جایگاهی هستند.
علاوه بر این، جوانان نیاز به مدافعان و راهنمایانی دارند که بتوانند فرهنگ آنها افراد ناشنوا را درک و به­‌ ‌آن افتخار کنند و بتوانند حمایت عاطفی و آموزش معنادار فراهم کرده و رشد شخصی را ارتقاء دهند.
مطالعه و پژوهش در میان جوانان به ویژه جوانان ناشنوا به ارزش­مندی راهنمایان و مدافعان اشاره می­‌‌کند،؛ کسانی که ریشه­‌‌های قومی مشترکی با جوانانی که مدافع آنان هستند،دارند مطالعات انجام­‌‌شده در این فصل نشان­‌‌دهنده­‌‌ی ارتباطات و پیوندهای کاملی بین روابط،؛ به­‌‌ویژه در جامعه­‌‌ی ناشنوایان و دسترسی به منابع به­‌‌شکل مدارس و معلمان خوب و ارتباطات مؤثر اجتماعی و الگوی­‌‌های مؤثر بصری هستند. ماهیت چندلایه­‌‌ی هویت در جامعه­‌‌ی ناشنوایان، در تجارب غنی، آشکار و مشخص است و بین اعضای جامعه­‌‌ی ناشنوایان سیاه­‌‌پوست و بومیان آمریکایی مشترک است.
جامعه­‌‌ی ناشنوایان قدرت و توان هم­بستگی و فراهم­‌‌کردن مکانی امن و سالم برای جوانان و نشان­‌‌دادن هویت آن­‌‌ها و آموزش درباره­‌‌ی فرهنگ­‌‌های آن­‌‌ها را به ­‌‌رسمیت می­‌‌شناسد و کلیتی منسجم را شکل می­‌‌دهد که می­‌‌تواند به ­‌‌نفع منافع و عدالت اجتماعی ناشنوایان دفاع کند.
کودکان ناشنوا شایسته  تا زمانی که به مدارس خاص ناشنوایان یا مدارس عمومی می­‌‌روند، آموزش­‌‌های مناسب را دریافت کنند. آن­‌‌ها حق دارند که به­‌‌ هنگام نیاز از خدمات مکمل بهره­‌‌مند باشند. این فرهنگ کلان، جوانان ناشنوا را قادر می­‌‌سازد تا مهارت­‌‌های خاص یادگیری و زندگی را به­‌‌ویژه در میان جامعه­‌‌ی ناشنوایان بیاموزند؛ گرچه فرهنگ کلان حمایت، همیشه تحقق پیدا نمی­‌‌کند.
شواهد پژوهشی نشان می­‌‌دهد که جوانان ناشنوای آمریکایی در برخی مناطق و خانواده­‌‌های آن­‌‌ها می‌­توانند خدمات و مشاوره مناسبی را در مدارس خاص ناشنوایان دریافت کنند (برای مثال، مرکز ملی سنجش شنوایی و مدیریت شنوایی).؛ علاوه بر این، از والدین دعوت می­‌‌شود که با پزشکان و سایر افراد متخصص هم­کاری کنند و احتمال دارد که آن­‌‌ها به‌­عنوان مدافع و معلم کودکان خود بهتر بتوانند نقش خود را ایفاء کنند.
وقتی والدین بتوانند به­‌‌طور مؤثر با فرزند ناشنوای خود ارتباط برقرار کنند، انسجام خانواده بیش­‌‌تر می­‌‌شود؛ بنابراین، علاوه بر فراهم­‌‌کردن حمایت­‌‌های لازم جوانان ناشنوا متناسب با نیازهای خاص و فرهنگ آن­‌‌ها، لازم است که والدین آن­‌‌ها به­‌‌طور محترمانه و مناسبی مشارکت کنند.

همان­‌‌گونه که قبلاً خاطرنشان شد، علی­‌‌رغم فرهنگ کلان حمایت­گر، بسیاری از چالش­‌‌ها در مسیر رشد مؤثر جوانان ناشنوا و به­‌‌خصوص جوانان ناشنوای رنگین­‌‌پوست وجود دارد( تحیقی انجام شده مربوط به ایالت متحده امریکاست )
به ­‌‌عبارت دیگر، لازم است درمورد فرایندهای تاب­‌‌آوری جوانان ناشنوا تحقیقات مستمری انجام گیرد و این­که چ­طور فرهنگ کلان و خرد می­‌‌توانند حمایت بهتری از این فرایندها به­‌‌ عمل آورند.
نابرابری های آموزشی منجر به نتایج ضعیف دانش­‌‌آموزان می­‌‌شود برخورداری و سابقه­‌‌ آموزشی در هویت جوانان ناشنوا، عامل مهمی است. برای مثال،مسائل هویتی در میان جوانانی که به مدارس معمولی می­‌‌روند در مقایسه با کسانی که به مدارس ناشنوا می­‌‌روند، متفاوت‌ هستند.
جوانانی که به مدارس شبانه­‌‌روزی ناشنوایان می­‌‌روند، به فرهنگ ناشنوایان ارزش داده و روی اهمیت مدارس ناشنوایان تأکید می­‌‌کنند؛ بنابراین، مهم است که جوانان ناشنوا فرصت­‌‌هایی داشته باشند تا بتوانند تجربیات خود را با بررسی فرهنگ­‌‌های ناشنوا پردازش کرده و بتوانند هویت خود را بهتر درک کنند
فضا و فرصت های ورزشی  هم جنبه­‌‌ مهمی از زندگی افراد را شکل داده و محلی برای رد‌ و‌ بدل­‌‌کردن وقایع فرهنگی برای یک کودک ناشنوا هستند که می­‌‌تواند تجربه­‌‌ای مشترک و افتخار و منبعی برای درک مراسم و ارزش­‌‌ها در دنیای ناشنوایان باشد (لین و دیگران،؛ 1996).
اسارکوسکی و برایس (2005) روی دسترسی والدین کودکان ناشنوا به مدارس خاص ناشنوا و تعامل با جامعه­‌‌ ناشنوایان به این دلیل که کودکان بخشی از این جامعه­‌‌ی بزرگ­‌‌تر باشند، تأکید کردند. آن­‌‌ها می­‌‌خواستند بخشی از جامعه­‌‌ای باشند که واقعاً به آن افتخار و برای آن می‌­‌‌جنگیدند و برایش قربانی می­‌‌کردند.


 ترجمه دکتر محمدرضا مقدسی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.