پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۷
کد مطلب: 56431
۷
چگونه انسان خوشبختی باشیم؟

۱۰ اصل اساسی برای ایجاد تحول در زندگی

چگونه انسان خوشبختي باشيم؟ 10 اصل اساسي براي ايجاد تحول در زندگي
۱۰ اصل اساسی برای ایجاد تحول در زندگی
  ۱۰ اصل اساسی برای ایجاد تحول در زندگی

اصل اول ، خوشبختی

یکی از بزرگترین سوالاتی که از خود می­پرسیم و مربوط به احساس خوشبختی است، این است: چطور من به فردی که امروز هستم،تبدیل شده ام؟
فردی که اکنون احساس خوشبختی می­کند، آیا همیشه احساس خوشبختی می کرده و یا ناکامی های زیادی را نیز در زندگی خود تجربه کرده است؟

چه چیزی باعث شده است که شما در زمره اشخاصی قرار بگیرید که احساس می­کنید محبوب هستند و ارزش خوشبختی را دارند یا جزو اشخاصی باشید که متقاعد شده اند،محبوب نیستند و لیاقت خوشبختی را ندارند.
بخشی از جواب در کودکی شما و نحوه مراقبتی که از شما به عمل آمده، نهفته است.
میگویم بخشی از جواب!زیرا اگرچه والدین شما در دوران طفولیت شما تاثیر زیادی داشته اند.اما همانطور که بزرگتر شده اید، شرایط دیگر نیز روی شما و چگونگی احساس شما از جمله سطوح خوشبختی شما تاثیر گذاشته است. این تاثیرات شامل انتخابهای شما، دوستان تان و حوزه  گسترده ی روابط تان، زندگی شما در دوران دبیرستان و فعالیتهای فوق برنامه تان است.برای مثال در کلاس تئاتر احساس کرده اید که به تئاترعشق و علاقه واقعی دارید، علاقه ایی که برای شما دوران بلوغ احساس خوشبختی را به ارمغان آورده است.
یا شما از آن تیپ بچه هایی بودید که دزدکی پشت پارکینگ دوچرخه ها سیگار می­کشیدید؟ یا با معلمان خود دچار مشکل می­شدید؟ یا به بحث و مجادله بسیار با والدین تان می­پرداختید؟ آیا این مسایل روی زندگی و خوشبختی شما تاثیر گذاشته است؟
تاثیرات دیگری که از افرادی غیروالدین تان گرفته اید،شامل کسانی است که در زندگی کاری تان و مراحل آموزشی خود با آنها روبرو بوده اید، به علاوه بر افرادی که شما با آنها تماس داشته و ارتباط برقرار کرده اید.
بهرحال نمی­توانیم از این حقیقت صرف نظر کنیم که والدین تان، بیشترین تاثیر را روی شکل گیری شخصیت،رفاه و لذت بردن شما از زندگی برای 18 سال اول زندگی دارند.
درحقیقت چگونگی مراقبت از شما و این که پدرومادرتان چه تاثیری روی رفاه و خوشبختی شما داشته اند، .هدف من اولین اصل خوشبختی یعنی موضوع کلیدی "بازی  احساس گناه و تقصیر " است. این بازی می­تواند از دوران کودکی شما به وجود آمده باشد.
موضوع کلیدی " بازی تقصیر و احساس گناه" که به آن می­پردازیم، در واقعیت های مختلف
نقش دارد.زیگموند فروید خاطر نشان کرده است که به خصوص پنج سال اول زندگی به لحاظ رشد شخصیت کودک اهمیت زیادی دارد. او چه دور اندیش بود! تحقیقات دیگر مراحل کلیدی رشد و تبلور شخصیت را در دهه دوم زندگی و دوران بلوغ نشان داده اند.بخش بزرگی از آنچه برای شما رخ می­دهد و چگونگی مقابله شما با آنها تعیین می کند بعدها در زندگی چقدر می توانید احساس خوشبختی کنید. شخصیت شما درکودکی شکل گرفته است.حالات مختلف مثلا آرامش،جدیت یا ساده لوحی، اهل کتاب بودن،ورزشکار بودن و غیره درکودکی شکل می­گیرند.
جالب این که میراث ژنتیک شما در بخش هایی از خوشبختی شما موثر است. تحقیقات اخیر نشان می­دهند که 50% از ویژگی های شخصیتی ما از جمله داشتن ظاهری شاد، به ژنهای ما مربوط است.
اصولا این به آن معناست که یک ارتباط و تعامل واقعی بین ما و شیوه حمایت و پرورش ما وجود دارد.ما توان خوشبخت بودن را از والدین خود به ارث می­بریم.اگر پدرما فردی عبوس باشد، ما نیز فردی بدخلق می­شویم.طرز پرورش ما روی میزان احساس لذت و خوشبختی ما اثرگذار است.
اما قبل از آن که فکر کنید که خوب پدرم بداخلاق بود، و من بداخلاقم و کاری هم نمی شود کرد و من هرگز خوشبخت نخواهم بود، یک نظریه برای شما دارم.با قاطعیت باور دارم که میتوانید آنچه را به ارث برده اید، نیز بهبود ببخشید.خواست و اراده شما قویتر از ماهیت و ذات شماست.بنابراین با غلبه بر آنچه که بخشی از شخصیت شماست،می توانید خوشبخت شوید.تحقیقات نیز این مطلب را تایید می­کنند.
یک حقیقت جالب: خوشبختی مسری است!تحقیقات نشان می دهد که 30 برابر بیشتر احتمال دارد که در جمع خوشبخت باشید تا در تنهایی!
مردم تا زمانی که به آنها یادآوری نشود،درک نمی­کنند که چطور والدین آنها و مهارتهای فرزندپروری والدین می تواند چنین تاثیری روی رشد آنها داشته باشد.این معمولا به دلیل این حقیقت ساده است که آنها نمی توانند رابطه بین چگونگی رفتار والدین خود، با آنچه در آینده برای آنها رخ می دهد را درک کنند.بهرحال هر چقدرهم مراقبتهای پدرومادرتان روی شما تاثیر گذاشته باشد،باور دارم که قدرت دارید تا خوشبختی را در آغوش بگیرید.



 

برگرفته از کتاب چگونه می­توانیم انسان خوشبختی باشیم؟
10 اصل اساسی برای ایجاد تحول در زندگی.
نوشته پام اسپور.برگردان عفت حیدری.نشرفراروان .1396
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی