چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۷
کد مطلب: 56528
۳
مروری بر مباحث نظری

مهاجرت از تعاریف و مفاهیم تا تبعات و دستاوردها

مهاجرت از تعاریف و مفاهیم تا تبعات و دستاوردها
 به گزارش میگنا مهاجرت یکی از پدیده های مهم جمعیت شناختی و یکی از جنبه های تحلیل جمعیت است ، پدیده ای که به نقل و انتقال سکونتی انسان از مکانی به مکان دیگر مربوط می شود . مهاجرت و جابجایی مکانی انسان ها ، به عنوان موضوعی پایدار در رشته های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی ، توجه پژوهشگران را به خود معطوف داشته است . مهاجرت یکی از چهار عامل اصلی تغییر و تحول جمعیت بوده و به دلیل ماهیت خود می تواند علاوه بر تغییرات دراز مدت و طولانی ، آثاری سریع و کوتاه مدت نیز در تعداد و ساختار جمعیت ایجاد کند .
مهاجرت به عنوان پدیده اجتماعی دارای پیامدها و بازتاب های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، زیست محیطی و سیاسی و امنیتی می باشد .
 
مباحث نظری مهاجرت
.
تعریف پذیرفته شده و جامعی برای مهاجرت وجود ندارد . تعریف ها در این مورد اغلب مبهم ، بحث برانگیز یا متناقض است و این ریشه در این حقیقت دارد که استفاده از واژه مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و یا حتی در درون یک کشور نیز متفاوت است . با این حال مهاجرت را می توان مجموعه ای از فرآیند ها با ابعاد مختلف دانست که به عبور از مرز های سیاسی کشور ، به صورت فردی ، خانوادگی و گروهی اشاره دارد طوری که این حرکات به اقامت آن ها در موقعیت جدید جغرافیایی بینجامد .
عبدالعلی لهسائی زاده از صاحب نظران ، سه دیدگاه عمده را در مورد مهاجرت به صورت زیر بیان می دارد : کارکرد نگری ، تضاد باوری و نظریه سیستمی . هر یک از این دیدگاه ها مهاجرت را مرتبط با علل ، ماهیت ، جهت و نتایج خاصی دانسته اند . چنانکه کارکرد نگران بر این باورند که نوعی عدم امنیت برای شخص باعث می گردد تصمیم به مهاجرت بگیرد . در باور نظریه پردازان مکتب تضاد ، مهاجرت پدیده ای چند بعدی است که ریشه ای طبقاتی دارد و علت های آن از نتایجش جدا پذیر نیست . در این دیدگاه مهاجرت ناشی از توسعه نابرابر در نظام اجتماعی است که مهمترین مظهر آن ، توسعه نا موزون سرمایه داری است . سرانجام نظریه سیستمی پدیده مهاجرت را در رابطه با عوامل ساختاری و تغییرات ساختاری مورد بررسی و تبیین قرار می دهد . طرفداران این نظریه ، مهاجرت را به صورت فرآیندی در نظر می گیرند که در سطوح مختلف نظام اجتماعی اتفاق می افتد .
 
مفهوم امنیت ملی
.
برخی معتقدند امنیت بیشتر در حوزه های غیر نظامی نظیر حوزه های اقتصادی و محیطی قابل بحث و بررسی است . در مقابل عده ای به توجه بر ابعاد نظامی آن پافشاری می کنند . ویور از مکتب کپنهاک ، با مورد مثال قراردادن مهاجران غیر قانونی ، قاچاق ، مواد مخدر و نظایر آن به عنوان تهدیدات امنیتی ، استدلال می کند که پس از جنگ سرد به دلیل پدیدار گشتن تهدید های تازه ، دیدگاههای امنیتی از امنیت نظامی به سمت امنیت اجتماعی گرایش یافته است . وی معتقد است امنیت مفهوم نسبی است که باید به طور همه جانبه و در ابعاد مختلف آن بررسی شود . از دیدگاه بیشتر کارشناسان ، امنیت ملی عبارت از شرایطی است که در آن منافع ملی و ارزش های داخلی ملت از گزند خطر ها و تهدید های داخلی و خارجی دور نگاه داشته شود . به گفته دیگر ، توان جامعه در حفظ و پیگیری منافع ملی و بهره گیری از ارزش های داخلی به دور از تهدید های داخلی  و خارجی را ( امنیت ملی ) می گویند . در مجموع ، امنیت ملی را می توان حالتی دانست که به موجب آن ، یک ملت فارغ از تهدید و ترس از دست دادن تمام یا بخشی از سرزمین ، جمعیت ، رفاه اقتصادی و نیز فارغ از از دست دادن نظام حکومتی ، هویت ملی ، زبان ، دین و ارزش های فرهنگی خود به سر می برد .
 
وضعیت مهاجرت های بین المللی 
.
هرگونه مهاجرت در ماورای مرز های کشور را مهاجرت خارجی یا بین المللی می نامند . امروزه مهاجرت های بین المللی به صورت قسمتی از ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور ها در آمده و پیامد ها و نتایج مثبت و منفی این نوع مهاجرت ها بیشتر کشور ها را درگیر کرده است .
طبق آمار سازمان ملل در سال 2010 مهاجران بین المللی 3.1 درصد جمعیت دنیا را شامل می شوند و نرخ تغییر سالیانه آن ها به خصوص در کشور های توسعه یافته در حال افزایش است .
این وضعیت طی چند دهه اخیر تبدیل به موضوع حساسی در بحث های سیاسی کشور ها به خصوص کشور های با در آمد بالا گردیده و دارای اهمیت ویژه ای برای مسئولان این کشور هاست .  از سوی دیگر ، مهاجرت های بین المللی در کشور های توسعه یافته ، در حال توسعه و توسعه نیافته وضعیت متفاوتی دارد .

اختلاف تعداد مهاجرین بین المللی در کشور های توسعه یافته نسبت به کشور های در حال توسعه و توسعه نیافته بسیار قابل توجه است . چنانکه در سال 2010 اختلاف این دو گروه از کشور ها ده برابر بوده و در حالی که 10.3 درصد از جمعیت کشور های توسعه یافته را مهاجرین بین المللی تشکیل می دهند ، این رقم در دو گروه دیگر از کشور ها برابر با 1.3 درصد است . بدیهی است تاثیرات این نوع مهاجرت ها بر کشور های در حال توسعه و توسعه یافته نیز متفاوت باشد . در واقع ، در این زمنیه سوالاتی نظیر این سوال مطرح می شود که چرا مهاجرت های بین المللی در برخی کشور ها به پیشرفت کمک می کنند و در برخی دیگر ، عکس آن اتفاق می افتد ؟

ادوارد تیلور به این سوال اینگونه می پردازد که در کشور های در حال توسعه ، مهاجرت شامل خروج سرمایه انسانی و به خصوص خروج مغز ها و از طرفی ، ورود مهاجرانی است که مهارت و آموزش نسبتا پایینی دارند و از لحاظ اقتصادی نیز به قشر فقیر جامعه می پیوندند .
به عبارت دقیق تر ، مناطق و کشور های توسعه یافته جهان ، اولا دارای بیشترین تعداد مهاجرین بین المللی هستند و ثانیا در بیشتر موارد این کشور ها با ایجاد فیلتر های متعدد پذیرای مهاجرینی هستند که دارای سرمایه انسانی و یا مادی می باشند ( برای نمونه ، گرین کارت به صاحبان سرمایه و یا متخصصین و صاحب نظران تعلق می گیرد ) این در حالی است که کشور های کمتر توسعه یافته اگر چه تعداد کمتری مهاجر بین المللی را پذیرا هستند ، اما همین تعداد اندک هم از نظر مادی و معنوی در سطح پایینی قرار دارند .
پیشنهاد میشود اگر قصد مهاجرت دارید حتما
 در خصوص جرایم و تبعات مهاجرت غیر قانونی مطالعه بفرمایید.
 
ارتباط میان مهاجرت و امنیت 
.
در گذشته اکثر مطالعات بر روی نقش و تاثیر مهاجرت بر روی سرمایه فیزیکی و مسائلی چون باز توزیع در آمد ، باز توزیع نیروی کار و سرمایه انسانی و مهارت هایی که ذخیره ملی محسوب می گردند ، صورت می گرفت .

اما از دهه 1960 به بعد ، با وسیع تر شدن مقیاس مهاجرت و افزایش در تنوع و گوناگونی الگو های آن ، افزایش در تعداد موسسات جهانی و همچنین ، تعداد کشور هایی که درگیر پیامد های مهاجرت های بین المللی شده اند ، مفهوم مهاجرت بسیار پیچیده گردیده و دیگر دیدگاه های اقتصادی به تنهایی نمی توانند برای درک و تحلیل آن کافی باشند . بنابراین مهاجرت را می توان از نظر سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی در رابطه با مسائلی نظیر ثبات سیاسی ، ایدئولوژی های تلفیق مهاجرین ، خشونت های ناشی از احساسات بیگانه ستیزی ، هویت فرهنگی ، فقدان یکپارچگی ، تضاد ها و نزاع های قومی – نژادی ، جمعیت شناسی و … مورد بررسی قرار داد .

همگی این فاکتور ها با تاثیر گذاری مستقیم و غیر مستقیم بر روی امنیت ملی کشور ها ، تحلیل مفهوم مهاجرت را به سمت دیدگاه های امنیتی سوق می دهند . در عین حال ، مورد تهدید قرار گرفتن امنیت ملی در هر کدام از ابعاد فوق توسط پدیده مهاجرت ، خود می تواند به مهاجرت های جدید بیانجامد .

.
پیامد های امنیتی مهاجرت بین المللی 
.
مهاجرت غیرقانونی
.
از نظر امنیتی در رابطه با مفهوم مهاجرت های بین المللی ، 5 حوزه شامل حوزه های میلیتاریستی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و محیطی را می توان در نظر گرفت .
این بخش ها آن قدر به یکدیگر وابسته اند که روی یکدیگر تاثیر می گذارند و حتی می توان آن ها را در قالب یک بخش در نظر گرفت . این بدین معنی است که تاثیر مهاجرت های بین المللی روی یکی از حوزه های فوق ، سایر بخش ها نیز تحت تاثیر قرار می دهد . در ادامه تاثیر منفی مهاجرت بر وجوه پنجگانه امنیت به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد .
.
الف ) پیامد های مهاجرت بر امنیت نظامی 
.
این بخش اشاره به فعالیت هایی دارد که امنیت کشور را در ارتباط با کشور های دیگر مورد تهدید قرار می دهد و مهاجران ممکن است امنیت نظامی کشور را حداقل از سه منظر مورد تهدید قرار دهند . اول هنگامی است که آن ها از قلمرو کشور میزبان برای فعالیت های نظامی و مسلحانه علیه کشورشان استفاده کنند . در این مورد ، این کشور میزبان است که باید برای این فعالیت ها پاسخگو باشد . دوم ، آوارگان و پناهندگان سیاسی ممکن است کشور میزبان را برای برعهده گرفتن هدایت و رهبری چنین فعالیت هایی علیه کشورشان متقاعد سازند و نهایتا کشور میزبان ممکن است در رابطه با این فعالیت ها ذی نفع باشد . این هنگامی است که کشور میزبان با رژیم سیاسی کشور مهاجران در چالش باشد . در این صورت می تواند از مهاجران به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده نماید .
.
ب ) پیامد های مهاجرت بر امنیت سیاسی 
.
تهدید های سیاسی ، ثبات کشور را از پایه به خطر می اندازند . در این حوزه ، کشور ممکن است مورد تهدیدات خارجی و یا داخلی واقع شود . تهدیدات داخلی می توانند ناشی از محدودیت هایی باشد که توسط حکومت برای اشخاص و گروه ها در نظر گرفته شده است . تداوم این محدودیت ها ، تلاش برای تغییر این سیاست ها را به دنبال دارد که ممکن است منجر به جنبش هایی در جهت ایجاد خود مختاری و استقلال گردد و ثبات سیاسی کشور را به مخاطره اندازد . از نظر خارجی ، کشور می تواند به وسیله ایدئولوژی های کشور های دیگر تهدید شود . ایدئولوژی هایی نظیر ناسیونالیسم ، بنیاد گرایی ، لیبرال دموکراسی ، کمونیسم و … . از این جهت ، هنگامی که مهاجران و کشور میزبان ایدئولوژی مشابهی دارند ، کشور میزبان می تواند آن را به عنوان تهدید سیاسی برای ایدئولوژیِ کشور فرستنده مطرح نماید . از طرف دیگر ، ایدئولوژی متفاوت مهاجران با کشور میزبان می تواند تهدید سیاسی برای کشور میزبان تلقی گردد . ضمن اینکه ، تهدید خارجی به راحتی می تواند به تهدید داخلی تبدیل گردد .
.
ج ) پیامد های مهاجرت بر امنیت اجتماعی – فرهنگی
.
در این حوزه ، امنیت غالبا به هویت های اجتماعی نظیر دین و ملیت اشاره دارد که می توانند در استقلال کشور موثر باشند . در روابط بین کشور ها ، تهدید های خارجی بر روی سطوح اجتماعی اغلب از تهدیدات نظامی و سیاسی خطرناک ترند . حتی برخورد ایدئولوژی ها در حوزه سیاسی نیز می توانند تهدیدات اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی را ایجاد نمایند و مانند برخورد متقابل حکومت های غربی و بنیاد گرایان اسلامی . اغلب اینگونه استنباط می شود که مهاجران گروه هایی هستند که در مقابل همانند سازی با کشور میزبان مقاومت می کنند و بیشتر به اتصال به کشور مادری تمایل دارند این امر می تواند در وفاداری آن ها به کشور میزبان شک و سو ظن ایجاد نماید .
 
پیامد های مهاجرت بر امنیت اقتصادی 
.
تهدیدات اقتصادی نیز می توانند خارجی ، داخلی ، منطقه ای و بین المللی باشند . به هر روی از هر نوعی که باشند ، می توانند زیربناهای اقتصاد کشور را به مخاطره اندازند و سطح رفاه و قدرت اقتصادی کشور را هدف قرار دهند . مهاجران محدودیت هایی برای کشور میزبان به وجود می آورند آن ها معمولا از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند و هزینه های قابل توجهی را در رابطه با مسکن ، آموزش ، بهداشت ، تاسیسات حمل و نقل و ارتباطات و نظایر آن بر کشور میزبان تحمیل می کنند . برای رسیدگی به موارد فوق ، حکومت میزبان ممکن است مالیات شهروندان خود را افزایش دهد و این از طرف برخی از گروه های اجتماعی ، به خصوص گروه های ملی گرا ، واکنش هایی را به دنبال دارد . این طبیعی است که مردم نخواهند مالیات بیشتری ، به خصوص برای مهاجران غیر فعال از نظر اقتصادی و پناهندگان سیاسی پرداخت کنند . همچنین ، اغلب مهاجران به قشر کم در آمد جامعه افزوده می شوند و این بر روی محروم سازی ساختار جامعه تاثیر مستقیم دارد . در تحقیقی که بر روی 71 کشور در حال توسعه انجام گرفته است ، نشان داده شده که مهاجرت های بین المللی فقر را در کشور های در حال توسعه شدت می بخشد . اندازه گیری ها نشان می دهد به طور متوسط 10% افزایش مهاجران بین المللی در جمعیت هر کشور منجر به کاهش 2.1 درصدی سهم معیشت مردم ، یعنی روزانه 1 دلار برای هر فرد خواهد شد . از طرف دیگر مهاجران به دلیل داشتن دستمزد پایین تر ، جایگزین مردم محلی در استخدام می شوند و با اینکه کارگران غیر قانونی کارهایی را انجام می دهند که مردم کشور میزبان تمایلی به انجام آن ندارند ، ولی در خیلی از موارد فرصت های اشتغال را از شهروندان کشور می گیرند . ایجاد هزینه های اقتصادی ، افزایش مالیات و کاهش فرصت های شغلی توسط مهاجران ، علاوه بر به خطر انداختن امنیت اقتصادی ، خشم مردم کشور میزبان را بر می انگیزاند و در نتیجه ، ایجاد فشار های اقتصادی و خصومت های اجتماعی ، پیوستگی و یکپارچگی جامعه و در نتیجه امنیت ملی را به خطر می اندازد .
.
پیامد های مهاجرت بر امنیت زیست محیطی 
.
در این حوزه ، دامنه مسائل امنیتی کمی وسیع تر از دیگر موارد است . نگرانی اساسی در مورد افزایش مصرف آب و منابع محیطی از طرف مهاجران ، به خصوص آوارگان است . در خیلی از موارد ، مهاجران از استاندارد های مصرف کشور میزبان اطلاع درستی ندارند و یا در رابطه با عدم اتلاف منابع با کشور میزبان مساعدت نمی کنند با وجود اهمیت زیاد رابطه بین مهاجرت و امنیت محیطی ، این موضوع کمتر از سایر حوزه ها مورد توجه قرار گرفته است .

این در حالی است که به عنوان مثال در آفریقای جنوبی پس از آپارتاید ، در اثر ورود مهاجران ، افت و تنزل منابع انرژی و تخریب های زیست محیطی تا آنجا افزایش یافت که منجر به خشونت های اجتماعی جدی گردید ؛ تا جایی که بار ها توصیه گردید نه تنها ورود مهاجران کمتر گردد که حتی مرز در مقابل مهاجران به طور کلی بسته شود .
از موارد بسیار مهم دیگر در این حوزه ، مسئله ورود بیماری های مسری توسط مهاجران است . در بسیاری از کشور ها ، مهاجران قانونی ملزم به داشتن تاییدیه پزشکی هستند که تضمین کند فرد بیماری واگیر دار با خود وارد کشور نمی نماید . با این حال ، در مهاجرت های غیر قانونی ، این اتفاق بسیار محتمل است .

گسترش این بیماری ها بیشتر در مدارس ، رستوران ها و نیرو های پلیس رخ می دهد . برای مثال ، تب استخوان تنها در آسیا شناخته شده بود و در دهه 1950 عامل مرگ و میر در میان کودکان به حساب می آمد و در آمریکا ناشناخته بود اما هم اکنون این بیماری در آمریکا نیز دیده می شود . بیماری های دیگری نیز چون مالاریا ، جذام ، ایدز و هپاتیت از ان دسته بیماری هایی هستند که اغلب توسط مهاجران غیر قانونی میان کشور ها جا به جا می شوند .
.
مهاجرت را می توان مجموعه ای از فرآیند ها با ابعاد مختلف دانست که در تفکیک کلی به دو صورت داخلی و خارجی یا بین المللی رخ می دهد . اگر چه هر دو بعد داخلی و بین المللی مهاجرت دارای نتایج مثبت و پیامد های منفی هستند ، اما بعد امنیتی مهاجرت های بین المللی برای کشور ها ، کاملا برجسته تر از مهاجرت های داخلی است .

این موضوع باعث گردیده مهاجرت تبدیل به موضوع حساسی در بحث های سیاسی کشور ها شود و اهمیت ویژه ای برای مسئولان کشور ها داشته باشد . از طرفی نگاهی به روند مهاجرت های بین المللی نشان می دهد این نوع مهاجرت ها به خصوص از مبدا کشور های توسعه نیافته و در حال توسعه به کشور های توسعه یافته در حال افزایش است .

چنانکه درصد مهاجرین بین المللی از کل جمعیت کشور های توسعه یافته از حدود 7 درصد در سال 1990 به حدود 10.5 درصد در سال 2010 رسیده است ، حال آنکه در کشور های توسعه نیافته این رقم رو به کاهش است . واقعیت این است که مهاجرت هم برای کشور های مبدا و هم مقصد دارای پیامد ها و نتایج مثبت و منفی متفاوتی است . چنانکه اگر پیشرفت علمی و توسعه اقتصادی برخی کشور های توسعه یافته جهان را تا حد زیادی مدیون ورود مهاجرین بین المللی به این کشور ها بدانیم ، سخنی به گزاف نگفته ایم . در مقابل ، همچنانکه ذکر شد مهاجرت های بین المللی می تواند امنیت ملی کشور ها را در ابعاد مختلف اقتصادی ، سیاسی ، نظامی ، اجتماعی و زیست محیطی مورد تهدید قرار دهد .

صرف نظر از برخی تاثیرات مثبت و منفی مهاجرت های بین المللی که در همه کشور ها کم و بیش قابل مشاهده است ، به نظر می رسد ، رابطه مهاجرت و امنیت ملی ، رابطه متناقض نمایی باشد به عبارت دقیق تر ؛ مهاجرین بین المللی را می توان برای کشور های مبدا و مقصد ، هم تهدید دانست و هم فرصت . در این میان برنامه ها و استراتژی های کشور هاست که تهدید یا فرصت بودن این پدیده اجتماعی را تفسیر می کند .

همچنانکه کارشناسان و صاحب نظران بحث مهاجرت نیز اذعان داشته اند ، کشور های توسعه یافته همانند ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، استرالیا و برخی کشور های اروپایی با تدوین سیاست های مهاجرتی به نفع کشور میزبان تلاش کرده اند با کمترین هزینه ، حداکثر سود را از این تحرک انسانی ببرند . به عنوان نمونه ، کارت اقامت در این گونه کشور ها به مهاجرینی داده می شود که یا دارای حد مشخص سرمایه مالی بوده و یا در زمینه علمی و فناوری شخصیت برجسته ای محسوب می شوند .

بدیهی است با این فیلتر اکثر مهاجرین بین المللی را سرمایه داران و نخبگان علمی و صنعتی تشکیل می دهند ، که در این صورت کشور مبدا بسیار متضرر خواهد شد ، اما این ظرفیت سازی زمینه را برای توسعه روز افزون کشور میزبان فراهم تر می کند . در مقابل ، کشور های در حال توسعه و توسعه نیافته قرار می گیرند که از یک سو سرمایه های مالی و نخبگان علمی خود را با مهاجرت به کشور های توسعه یافته از دست داده اند و از سوی دیگر با ورود قانونی و غیر قانونی مهاجرینی به کشور خود رو به رو هستند که عمدتا از نظر اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، علمی و مانند آن ها در سطح پایین تری از جمعیت بومی قرار دارند .
ورود جمعیت های مهاجرین افغان ، پاکستانی ، عراقی و … به ایران نمونه ای از این وضعیت است بدیهی است در چنین وضعیتی ، امنیت ملی کشور میزبان ، از نظر اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و زیست محیطی به طور جدی مورد تهدید واقع می شود و برای اینگونه کشور ها دیگر مهاجرت های بین المللی نه فرصت بلکه کابوس و تهدید محسوب می شود . این شاید پاسخی به معمای افزایش روز افزون سهم مهاجرین بین المللی در جمعیت کشور های توسعه یافته باشد .

 
 
مرجع : وبگاه علی محسن زاده
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...