جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۹
کد مطلب: 56542
۲

با باجگیران عاطفی چگونه رفتار کنیم؟

با باجگیران عاطفی چگونه رفتار کنیم؟
باج گیری عاطفی، درواقع یکی از موثرترین اشکال استثمار و بهره کشی است. باج گیران عاطفی چیزی قوی تر را هدف قرار می دهند و با تمرکز برآن تلاش می کنند تا به اهدافشان برسند. در باج گیری عاطفی شخص باجگیر، با احساسات ما بازی می کند. از فرزند بودن، از همسر بودن، از مادر بودن و از رفاقت خود سوء استفاده می کند و با دادن احساس گناه و عذاب وجدان به طرف دیگر رابطه به اشکال گوناگون از جمله سکوت،  سرزنش، تهدید، ابراز خشم و قهر، خواسته خود را طلب می کند.

باج گیران عاطفی تعادل ما را بر هم می زنند
باج گیران عاطفی دقیقا کسانی هستند که ما با تمام وجود می خواهیم پیوند آنها را حفظ کنیم؛ اما آنها به شدت ما را آشفته می کنند. رفتار و گفتار باجگیران، تعادل ما را بر هم می زند و ما بهای سنگینی را در ارتباط با آنها می پردازیم. روشن است که اگر ما به سبب رفتارهای شخصی بیرون از حریم عواطف خود پریشان شویم، در حریم امن خانواده آرام می گیریم؛ اما باجگیران عاطفی ما را مستاصل و درمانده و تصمیم گیری را برایمان پیچیده و  دشوار می کنند.

در واقع همه باج گیری ها، نوعی تهدید را در خود دارند؛ این تهدید در باج گیری عاطفی نیز نزدیکان و دلبستگان ما را به شکل مستقیم و غیرمستقیم نشانه می رود. پیام باج گیران عاطفی این است که« اگر مطابق میل من رفتار نکنی، از طریق عواطفت تنبیه می شوی.» 

باجگیران عاطفی نقاط ضعف ما را می شناسند
مشکل از آنجا آغاز می شود که در باجگیری عاطفی شخص باجگیر به سبب نزدیکی، از اسرار طرف دیگر رابطه آگاه است و نقاط حساس وی را می شناسد. با لمس این نقاط، ما احساس درد می کنیم؛ ترس ها، نگرانی ها، نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس، نداشتن احساس امنیت و ... از جمله نقاط حساس ما آدم هاست و باجگیران عاطفی، به وسیله این نقاط حساس موجب آزار ما می شوند.

با باجگیران عاطفی چگونه رفتار کنیم؟  
در برخورد با باجگیران عاطفی لازم است که هوشیارانه و با شکیبایی وارد تعامل شویم و به هیچ روی تصمیمات شتابزده و هیجان محور نگیریم.

با کنار آمدن، به باجگیران عاطفی پاداش ندهیم
کنار آمدن با این موضوعات، پاداشی است که به باجگیران عاطفی داده می شود و هر زمان که این پاداش را به آنها بدهیم، در واقع به آن ها مجوز داده ایم که رفتار باجگیرانه را بارها و بارها تکرار کنند؛ از این رو می بایست هوشیار باشیم و احساس عاطفی ای که نسبت به این افراد داریم، سبب ضعف و تسلیم و باج دهی ما نشود تا اینکه آنها نتوانند عادت زشت باجگیری را بر ما اعمال کنند.

در مسائل کم اهمیت هم عقب نشینی نکنیم
گاهی اوقات برخی از ما فداکارانه از حق خود می گذریم و فکر می کنیم اهمیتی ندارد؛ اما باجگیران عاطفی معیارهای ما را بر هم می زنند. عقب نشینی در برابر آنها گاهی حتی در مسائل کوچک هم سبب می شود که شما در نگاه آنها در موضع ضعف قرار بگیرید. در واقع گذشت های بی دریغ و متوالی، ماجرا را از قالب ایثار و لطف خارج می کند و تبدیل به یک وظیفه برای ما و یک طلبکاری برای طرف دیگر رابطه می گرداند. این افراد در پس فداکاری‌های ما گاهی گامی فراتر گذاشته و ما را وادار به کارهایی می کنند که احساسات منفی در ما به وجود می آورد و آرامش را از ما می گیرد. یک فرد جراتمند و قاطع، در برابر کوچکترین مسائل هم رفتار سالم دارد و رفتار سالم، رفتاری است که به هیچ روی به ما، به دیگری و به محیط آسیب وارد نکند؛ از این رو لازم است که در برابر این افراد مقاومت کنیم.

دچار انفعال نشویم
باجگیران عاطفی به شیوه های مختلف اعمال نفوذ می کنند. برخی از آنها با ابراز خشم، برخی از طریق ایجاد ترس و وحشت و گروهی با سرزنشگری و اعمالی از این دست تلاش می کنند که شخص مقابل را به ورطه باج‌دهی بکشانند؛ در چنین شرایطی باید بی‌آن که تحت تاثیر رفتار شخص باج‌گیر منفعل شویم، پس از سکوتی معنادار، با آرامش به او بگوییم:« وقتی آرام شدی، گفت و گو می کنیم.» این کار از ما چهره ای جراتمند و قاطع و با درایت به تصویر می کشد که با هیچ خواسته غیرمنطقی و ناروایی کنار نمی آید.

از تغییر نترسیم
برای پایان دادن به باج‌گیری عاطفی باید به استقبال تغییرات جدی بروید. این تغییر می تواند حتی تغییر در شیوه رفتار خود شما باشد و وقتی شخص باج گیر در تنگنای رفتار قاطعانه شما خلع سلاح شد، در حل مساله با او همگام شوید و با بارش فکری و دادن راهکارهای بسیار در صدد حل مشکل برآیید./ انتهای پیام



 
دکتر مینا نبئی- مربی مهارت های زندگی
مرجع : ایران آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد