جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۱
کد مطلب: 56615
۰

روانشناسی خیانت والدین

روانشناسی خیانت والدین
تجربه کشف موضوع خیانت از جمله مواردی است که علاوه بر ایجاد بحران های روحی و شخصیتی، ممکن است روابط فرد با اعضای خانواده خود را تحت الشعاع قرار دهد. کشف خیانت یکی از والدین یکی از بزرگ ترین چالش ها و درگیری هایی می باشد که افراد در نقش فرزند ممکن است با آن مواجه شوند.

این موضوع فارغ از سن، جنسیت تان و اینکه در جایگاه والد هستید یا با خیانت پدر و مادرتان مواجه شده اید، در هر حال موضوع آسیب زا و پیچیده ای می باشد.در ادامه ما ابعاد مختلف پدیده ی خیانت را با تمرکز بر تاثیر آن بر رابطه ی والد_فرزندی بررسی خواهیم کرد. مشاوره خیانت همدل مشاور از جمله مواردی است که می تواند در این مسیر دشوار به متعادل سازی شرایط روحی شما کمک کند.


تاثیر خیانت والدین بر فرزندان
برای زوج هایی که صاحب فرزند می باشند، نوع مواجهه با خیانت بسیار متفاوت از دیگران بوده و آسیب های این پدیده علاوه بر زن و مرد، دامن گیر فرزندان آنان نیز می باشد. معضلات و مشکلاتی که خیانت برای زوجین ایجاد می کند زمینه ساز بروز مشاجرات و چالش های روانی بسیاری برای آنان خواهد بود.

هنگامی که زن و مرد درگیر این چالش ها و دعواهای درون رابطه ای می شوند، تمرکز آنها از فرزند و آسیب هایی که در این میان بر او وارد می شود، برداشته می شود. چنین موقعیتی بسته به گروه سنی فرزند شما می تواند بحران های متفاوتی برای کودک و یا نوجوان تان ایجاد کند.
 
خیانت زوجین، احتمال بروز مشکلات روحی، عاطفی، شخصیتی و اجتماعی برای فرزندان را افزایش می دهد. خیانت پدر و مادر به یکدیگر می تواند مشکلاتی از قبیل پرخاشگری، افسردگی، بدبینی، ناتوانی در کنترل خشم، کمبود اعتماد به نفس، احساس کمبود محبت و... در فرزند یا فرزندان ایجاد کند.

هرچه سن فرزندی که در معرض خیانت والدینش است کمتر باشد، آسیب های وارده بر روح و روان او نیز عمیق تر، شدید تر و ماندگار تر خواهد بود. برای جلوگیری از مشکلات بیشتر بهتر است بدانیم که فرزندان در برابر خیانت والدین به طور معمول چه واکنش هایی از خود نشان می دهند.

واکنش و نوع مواجه فرزند در برابر خیانت پدر به مادر با خیانت مادر به پدر می تواند متفاوت باشد. همچنین سن و جنسیت فرزند در نوع برخورد او با خیانت پدر و مادرش موثر است؛ در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

هنگام آشکار شدن خیانت زوجینی که صاحب فرزند می باشند، دو حالت ممکن است رخ دهد. اول اینکه زوجین خود با کشف خیانت، درگیر معضلات پیرامون این موضوع شده باشند. در این حالت مشاجرات و اتفاقاتی که پس از آشکار شدن خیانت رخ می دهد، فضای خانه و زندگی را برای فرزندان بسیار متشنج و ناامن می سازد.

حالت دوم زمانی اتفاق می افتد که فرد در نقش فرزند متوجه خیانت مادر به پدر خود شده و یا بر عکس از خیانت پدر به مادر خود مطلع می شود. در این حالت نیز فرزند فشار بسیار زیادی را متحمل می شود و ممکن است دست به واکنش های غیرمنتظره ای بزند.

اکنون که از دو سناریو مختلف برای مواجهه فرزند با خیانت والدین سخن گفتیم، به بررسی واکنش های متفاوتی می پردازیم که فرزندان ممکن است در برابر این موقعیت از خود بروز دهند.

در حالت اول فرزندی که پیش از این خود را صاحب خانواده ای امن و دوست داشتنی می دید، یکباره با حجم عظیم دعوا و جنجال در خانه رو به رو می شود. در این حالت فرزند تحت تاثیر احساس گناه، ناامنی و اضطراب بسیار بالا قرار گرفته و ممکن است دست به رفتارهای هیجانی بزند.

در سنین نوجوانی فرزند در برابر خیانت والدین بسیار آسیب پذیر بوده و امکان دارد برای آشتی دادن والدین خود، با تهدید به خودکشی در جست و جوی بازگرداندن شرایط امن گذشته باشد.

در حالت دوم بحث کمی پیچیده تر می شود؛ فرزندی که متوجه خیانت یکی از والدینش شده ناگهان احساس خشم شدیدی نسبت به یکی از والدین خود می کند. در این وضعیت بسیار احتمال دارد که این فرد به جانبداری از والد خیانت دیده خود برآمده و آشفتگی به پا کند.

در هر دو حالت بروز رفتارهای هیجانی و نادرست در این مواقع چه برای زوجین و چه برای فرزندان آنان، بسیار طبیعی می باشد اما رفتار نادرست به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست. کمک گرفتن و صحبت کردن با مشاوری آگاه می تواند بار سنگین هیجانات منفی را از روی فرزند برداشته و راه صحیح برخورد با خیانت والدین را به آنها نشان دهد.چنانچه شما نیز در جایگاه والد خیانت دیده و یا فرزندی که شاهد خیانت مادر و پدرش است می باشید، می توانید در مشاوره خیانت همدل مشاور با افراد متخصص در این زمینه صحبت کرده، از چالش های این مسیر عبور کنید.

گفتیم هنگام آشکار شدن خیانت یکی از والدین برای فرزند، به طور قطع فراز و نشیب های روحی فراوانی برای فرد پیش می آید. اما باید توجه داشته باشید که شما در جایگاه فرزند بهتر است که مانند یک انسان بالغ رفتار کرده و با شناخت آسیب های ناشی از خیانت سلامت روان خود را بهبود بخشید.

در مواجهه با خیانت والدین توجه داشته باشید که شما تصمیم گیرنده ی رابطه ی بین پدر و مادرتان نمی باشید و نباید آنها را مجبور به گذشت و یا جدایی نمایید. پس بهترین کار این است که با مشورت گرفتن از یک مشاور ماهر درک بهتری از وضع موجود به دست آورید و شرایط روحی خود را کنترل کنید.

مهم ترین اقدامی که شما به عنوان فرزندی که شاهد خیانت پدر یا مادر خود است، می بایست انجام دهید، مراقبت از خودتان و کاهش آسیب های حاصله از کشف خیانت می باشد.طبیعی است که نسبت به والد خیانت کار خود احساس خشم بی حدی کنید اما به خاطر این خشم جانب داری نکنید. باید بتوانید درک کنید که رابطه ی والد_فرزندی جدای از رابطه ی بین همسران می باشد.

شاید نیاز باشد که بازتعریف جدیدی از رابطه ی خود با والد خیانت کارتان داشته باشید، صحبت کردن با والد خیانت کار ممکن است درک بهتری به شما بدهد. نهایتا فراموش نکنید که طرف هیچ یک از والدینتان را نگیرید، ممکن است آنها در شرایط پر تنش از شما سو استفاده کنند تا رفتار خود را توجیه کنند.

بر ضد والد خیانت کارتان مدرک جمع نکنید، از این که نسبت به موضوع آگاه هستید سو استفاده نکنید، اجازه ندهید خشم شما به نفرت بدل شود و به طور کلی در مواجهه با خیانت والدین سنجیده عمل کنید.


رابطه فرزند با والد خیانت دیده
اگر فکر می کنید والد خیانت دیده تان از خیانت همسرش با خبر نمی باشد، در گیر و دار خشم و هیجان آن را آشکار نکنید. ممکن است پدر یا مادر خیانت دیده شما خود از این موضوع آگاهی داشته باشد. از سکوت و بی تفاوتی والد خیانت دیده تان خشمگین نشوید، قبل تر هم گفتیم که این رابطه ی شما نیست و نمی توانید به جای آنها تصمیم بگیرید.

اجازه ندهید پدر یا مادر خیانت دیده شما برای تخریب، تهدید و تنبیه همسر خیانت کارش از شما و احساساتتان استفاده کند. به این فکر کنید که والد خیانت دیده تان خود در شرایط بی ثبات روانی قرار دارد و ممکن است رفتار و اعمال نادرستی از خود بروز بدهد. در مسیر نادرست با والد خیانت دیده تان همگام نشوید.

در عوض همانطور که با والد خیانت کارتان صحبت کرده و رابطه جدیدی با او آغاز کرده اید، با پدر یا مادر خیانت دیده تان نیز صحبت کنید. بهترین ماری که برای حفاظت از خانواده ی خود می توانید انجام دهید، این است که پدر و مادرتان را به یک مشاور خبره معرفی کنید تا بتوانند در شرایط سخت و پرفشاری که در آن قرار دارند، بر خود مسلط باشند.

پدیده ی خیانت حتما نیازمند ریشه یابی و بررسی عوامل دخیل در به وجود آمدن آن می باشد؛ بنابراین قضاوت کردن راجع به این موضوع در توان شما نیست. شما به عنوان فرزندی که به نوعی با هردوی این فرد رابطه ای عاطفی دارید، خود از خیانت والدین آسیب دیده اید؛ پس به دنبال یافتن مقصر نباشید.

رابطه والدین با فرزند در مواجه با پدیده خیانت
پدیده ی خیانت یکی از تجربه های تلخ زندگی مشترک برای هر زوجی می باشد. طبیعی است که افراد در مواجهه با خیانت شریک زندگی خود دچار فروپاشی روحی شوند. اثرات مخرب خیانت بر رابطه ای تحت عنوان ازدواج به قدری است که می تواند به طور کلی منجر به بر هم خوردن این پیوند شود.

رویارویی با خیانت برای زوج هایی که دارای فرزند می باشند حتی بسیار پیچیده تر می شود.

فرد خیانت دیده ممکن است خود را قربانی فرزند یا فرزندان خود کند و در حالی به زندگی با همسر خود ادامه بدهد که هیچ علاقه ای به او ندارد این کار بسیار اشتباه است، اگر دلسوز فرزند خود هستید حتما نیاز نیست که فدا کاری کنید و در رابطه ای سمی باقی بمانید. داشتن یک خانواده ی بدون عشق و پر از مشاجره برای فرزندتان همانقدر آسیب زا است که جدایی شما می باشد.به فرزندتان نگویید که به خاطر اوست که خیانت را تحمل کرده اید و یا بخشیده اید، این کار به قدری آسیب زننده است که حتی زندگی آینده ی او را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اگرچه مواجهه معقول در برابر خیانت بسیار دشوار است اما با پرخاشگری محیط خانه را متشنج نکنید. از یک مشاور کمک بخواهید و این را به فرزندتان نیز توصیه. در شرایط پر فشاری که تحت تاثیر خیانت خانواده تان را تهدید کرده است، این تنها شمایید که با کمک گرفتن از مشاوران می توانید از خودتان و فرزندانتان مراقبت کنید.


 
مرجع : سلام نو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند