جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۶
کد مطلب: 56638
۰

برنامه ریزی موفق و راهکارهای آن

برنامه ریزی موفق و راهکارهای آن
چرا به برنامه‌ریزی‌های خود عمل نمی‌کنیم/ راهکار‌های داشتن یک برنامه ریزی موفق
یک روانشناس اجتماعی گفت: یک برنامه ریزی موفق، می‌تواند شما را در مسیر رسیدن به اهداف یاری کرده تا احساس بهتری از زندگی خود داشته باشید.
 برنامه ریزی و تدوین فهرست کار‌ها یکی از ساده‌ترین وظایف روزانه‌ای است که مورد استفاده همه قرار می‌گیرد. با این حال، گاهی در مسیر رسیدن به اهداف ناامید و دلسرد می‌شویم و برنامه‌ریزی خود را رها می‌کنیم. بنابر اهمیت این موضوع، با یک روانشناس اجتماعی در مورد دلایل عملی نشدن برنامه ریزی و راهکار‌های یک برنامه ریزی موفق، گفتگو کردیم.
محسن منصوبی فر روانشناس اجتماعی در مورد اهمیت برنامه ریزی در رسیدن به اهداف گفت: یکی از موضوعات حائز اهمیت در زندگی روزمره افراد، داشتن هدف است. منظور از هدف گذاری، موضوعات دور از دسترس و آرزو‌های دست نیافتنی نیست بلکه گاهی هدف، افزایش مهارت و ارتقا اجتماعی، فرهنگی و ... است. برنامه ریزی می‌تواند برای امور روزمره و ساده‌ای باشد تا کیفیت محیط زندگی افزایش یابد.

منصوبی فر در مورد راهکار‌های برنامه ریزی موفق بیان کرد: هدف باید قابل دسترس در بُعد زمان و توانمندی هر فرد تدوین شود و حداکثر توانایی خود را در رسیدن به هدف، درنظر بگیرید. مرحله بعد تبدیل هدف به گام‌های کوچک‌تر است تا بتوان در زمان کمتری به اهداف رسید.

منصوبی فر در ادامه به دلایل عمل نکردن به برنامه ریزی اشاره کرد و گفت: اولین عامل، ترس از شکست است. اضطراب ناشی از شکست خوردن و سرزنش خانواده و اطرافیان، مانع از اجرای برنامه ریزی می‌شود وی در ادامه به عواملی از جمله، کمال نگری و احساس ناتوانی اشاره کرد و گفت: اهداف را باید در قالب برنامه‌های کوچکتر درنظر گرفت تا بهترین نتیجه را نسبت به توانایی خود دریافت کنیم.

وی به اهمیت تعهد و احساس مسئولیت اشاره کرد و گفت: اگر خانواده و دوستان حمایتگری دارید، هدف گذاری خود و برداشتن گام اول را به آنان اطلاع دهید، زیرا حمایت و تشویق آنان، شما را به ادامه راه امیدوار می‌کند و نکته بسیار مهم در یک برنامه ریزی، توکل به خداوند است. استعانت از پروردگار سبب می‌شود تا مسیر صحیح را انتخاب کنیم. توکل و طلب کمک از خداوند که مافوق همه‌ی قدرت هاست به ما امیدواری و انگیزه‌ی حرکت در مسیر اهداف را می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.