پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۱
کد مطلب: 57723
۱

حسادت مرا می کشد

سوال:
دختری هستم که به درس‌خواندن علاقه دارم اما متاسفانه شرایط‌اش برایم فراهم نیست. خودم تا ارشد خواندم اما چون مشغول به کارم و مجبور هم هستم که کار کنم، فرصت مطالعه برای دکترا را ندارم. از آن طرف، به تازگی دختردایی‌ام، فوق تخصص‌اش را گرفته و به دلیل حسادت تحمل دیدنش را ندارم. گاهی به ادامه تحصیل فکر می‌کنم هرچند برایم بسیار سخت است. چه کنم؟


پاسخ:
بعضی افراد فقط به این دلیل می‌خواهند ادامه تحصیل بدهند که در جامعه آن‌ها را دکتر صدا بزنند، بدون این که در نظر بگیرند آیا اضافه شدن یک پیشوند به نام آن‌ها، واقعا به 4 یا 5 سال درس خواندن و سختی و هزینه می‌ارزد یا نه. بعضی دیگر به این دلیل که همسر یا پدر و مادرشان از آن ها می‌خواهند دکتر شوند، بدون در نظر گرفتن این که ادامه تحصیل به این دلیل، یک تصمیم‌گیری احساسی است و در این زمینه به تصمیم‌گیری منطقی نیاز دارند، به کسب مدارج عالی‌تر دانشگاهی ترغیب می‌شوند. با این حال یکی از نکات مهمی که باید در نظر بگیرید این است که آیا با کسب مدرک بالاتر، گرهی از مشکلات کاری شما باز می‌شود؟

چیزی که در جامعه کنونی ما دیده می شود این است که مسابقه‌ای بین افراد در کسب مدرک بالاتر شکل گرفته تا از قافله عقب نمانند و به نوعی چشم‌و‌هم‌چشمی در بین افراد ایجاد شده است که اگر دیگری دکترا بگیرد و من عقب بمانم چه کنم؟ همچنین امکان دارد اندکی افزایش حقوق یا وجهه خاصی برای فرد داشته باشد که در مقابل انرژی و سرمایه‌ای که صرف آن می‌شود، ناچیز است.

البته بعضی افراد قصد ادامه تحصیل دارند به این دلیل که کار دیگری بلد نیستند. با توجه به موضوعاتی که گفته شد، ادامه تحصیل مزایایی هم دارد و افراد با توجه به علاقه‌ای که به تحقیق و پژوهش دارند به سمت آن جلب می‌شوند. بهترین راه این است که یک جدول دو ستونی بکشید و در بالای یک ستون، مزایای ادامه تحصیل را با توجه به شرایط‌تان بنویسید و در ستون دیگر، معایب آن را و با توجه به صحبت‌هایی که شد و دیگر نظرات خود، تصمیم نهایی را بگیرید.


حسادت را کنار بگذارید
اگر تصمیم گرفتید ادامه تحصیل بدهید، روی اهداف خود تمرکز کنید زیرا تنها با این دلیل که دوستانم یا دختردایی‌ام ادامه تحصیل می‌دهند پس من هم این کار را می‌کنم، راه به جایی نمی‌برید و زمانی متوجه اشتباه‌تان می‌شوید که کار از کار گذشته است. تصمیم‌گیری نهایی با شماست، این را بدانید که ما آزادیم هر تصمیمی بگیریم ولی در برابر آن مسئولیم
.


نویسنده : نجمه عابدی | روان‌شناسی‌بالینی
ساوالان خبر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد