پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۶
کد مطلب: 57890
۳
سبک زندگی سالم

درمان پرخوری عصبی / پریسا همایونپور

برگرفته از کتاب درمان پرخوری هیجانی
درمان پرخوری عصبی / پریسا همایونپور
دکتر پریسا همایونپور روانشناس سلامت در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت: هدف کلی برنامه‌های رژیم درمانی، ورزش و ... این است که شما را به وزن دلخواه‌تان که معمولا کمی از وزن طبیعی شما کمتر نیز هست برساند. گام اول برای رسیدن به این خواسته می‌تواند توقف پرخوری و سایر رفتارهای مشکل‌زای مرتبط با وزن باشد.

اما برای داشتن سبک زندگی سالم پیش نیازهایی لازم هست که رعایت نکردن و نبود آنها، هر عملکردی را به شکست منجر می‌نماید و شما را با کوله‌باری از سرزنش، ناامیدی و اعتماد به نفس له شده رها می‌کند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بارها و بارها رژیم‌ها، باشگاه‌ها حتی جراحی‌های متفاوتی را امتحان کرده‌اید و در نهایت به نتیجه دلخواه‌تان نرسیده‌اید شاید این مقاله بتواند همچون فانوس دریایی شما را در مسیر درست هدایت کند.

می‌دانیم و بارها در کتاب‌های انگیزشی و راهکارهای حل مساله خوانده‌ایم وقتی هدف بزرگی داشته باشیم، بهتر است آن را به هدف‌های کوچکتر تقسیم کنیم. کاهش وزن یکی از اهدافی است که بسیاری از افراد در صفحه آرزوهای خود در اول سال می‌نویسند و در پایان سال با حسرت به آن نگاه می‌کنند. واقعیت این است که کاهش وزن هدف بزرگ و بلندمدتی است. تبلیغات رسانه‌ها منجر به کوچک انگاشتن و قابل دسترس بودن ساده انگارانه این امر شده است. بنابراین برنامه‌ریزی درازمدت و پیش‌بینی سختی‌های مسیر کمک می‌کند بهتر در مسیر کاهش وزن قدم گذاریم.

برای رسیدن به این خواسته (کاهش وزن) مراحل را در چهار گزینه به شرح زیر توضیح داده‌ایم. مهم این است که طی کردن مراحل به ترتیب صورت گیرد، زیرا هر مرحله پایه‌ای برای دستیابی به مرحله بعدی است.

چهار گام برای رسیدن به سبک زندگی سالم
گام اول: متوقف کردن هر رفتاری که با این هدف تداخل ایجاد میکند.
گام دوم: توقف پرخوری عصبی.
گام سوم: کاهش سایر رفتارهای مرتبط با پرخوری.
گام چهارم: کاهش رفتارهای مشکل‌ساز غیرمرتبط با خوردن.

گام اول: متوقف کردن هر رفتاری که با این هدف تداخل ایجاد میکند.

اگر واقعا هدف شما کاهش وزن و تناسب اندام است باید تمام و کمال و فعالانه با این هدف درگیر شوید.  شترسواری دولا دولا نمی‌شود. ذهن و بدن شما باید هر دو در این مسیر هماهنگ شوند. مهارت‌های بسیاری در کتاب درمان پرخوری هیجانی آموزش داده شده است. لیکن تعهد، تمرین، پشتکار، همراهی و همکاری شما منجر به ملکه شدن این مهارت‌ها در ذهن می‌گردد. هر رفتاری که مانع شما در جهت رسیدن به هدف یا اجرا مهارت آموخته شده باشد، باید در اولویت اول قرار گیرد. به عنوان مثال اگر بیماری خاصی دارید مثل عدم تنظیم غده تیروئید، با آزمایش و چکاپ پزشک متخصص غدد ابتدا باید به درمان آن بپردازید. بنابراین هدف اولیه ما شناسایی موانع و حل آنها است.  

 گام دوم: توقف پرخوری عصبی (چه پرخوری‌های زیاد و چه لقمه‌های کوچک)
 گام بعدی برای رسیدن به وزن مطلوب و داشتن سبک زندگی سالم، توقف پرخوری عصبی است. پرخوری عصبی معمولاً با تجربة از دست دادن کنترل در برابر غذا (مخصوصا خوراکی مورد علاقه)، و خوردن حجم زیادی از آن در مدت زمان کم تعریف می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند احساسی که منجر به از دست دادن کنترل می‌شود، گاهی اوقات مهم‌تر از حجم غذای خورده شده است. بنابراین اولویت بعدی شناسایی و مدیریت هیجانات است.

گام سوم: کاهش سایر رفتارهای مرتبط با پرخوری
در این مقاله نمی‌خواهیم شما را با معانی و تعاریف پرخوری‌های مختلف درگیر کنیم، ولی شناسایی، تشخیص و تفکیک انواع ناهنجاریهای رفتاری در غذا خوردن می‌تواند برای فرد مفید باشد. تشخیص گرسنگی فیزیولوژیک یا گرسنگی واقعی از گرسنگی کاذب، ناآگاهانه غذا خوردن (ذهن آگاهانه)، قطع تکانشی رژیم غذایی، کم‌خوری‌های غیر اصولی، درگیری ذهنی با غذا نسبت به محرکهای محیطی و ... بیشتر افراد را درگیر اختلالات پرخوری می‌نماید. لذا لازم است با کمک درمانگر این رفتارها شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام شود.    

گام چهارم: کاهش رفتارهای مشکل‌ساز غیرمرتبط با خوردن
رفتارهای دردسرساز و مشکل ‌آفرین مانند بیش از حد وقت صرف چیزی کردن، ورزش کردن افراطی یا کار کردن زیاد از جمله رفتارهای مشکل‌ساز غیرمرتبط با خوردن است. هر رفتاری که خود را درگیر آن می‌کنید تا به واسطه آن از چیزی / کسی اجتناب کنید یا از هیجانات ناخوشایند فرار کنید، در نهایت می‌تواند آسیب‌پذیری شما را افزایش دهد و منجر به عود و بازگشت وزن شود..

درگیری با هر یک از چنین مشکلات رفتاری موجب ارتباط ناسالم و احساس فشار روانی و حرکت به سمت رفتارهای ناسالم می‌شود که به نوعی با هدف و ارزش‌های شما همسو نیستند.

با مرور این چهار گام با خود، تکلیف خود را یک بار برای همیشه معلوم کنید. آیا با توجه به مسیر سخت پیشِ رو واقعا می‌خواهید وزن خود را کم کنید؟ آیا زندگی آنقدر ارزش دارد که سلامتی را در اولویت قرار دهید؟ آیا کاهش وزن برایتان مهم است یا سلامتی؟ آیا کاهش وزن در ذهن شما محرومیت از همه خوراکی‌های مورد علاقه‌تان است؟ یا گرسنگی کشیدن‌های طولانی و تمام نشدنی؟

با اتخاذ رویکرد سالم‌خوری و استفاده از مهارت‌های روان‌درمانی، با پشتکار و حفظ انگیزه می‌توانید به تناسب اندام و حفظ آن برسید.

برگرفته از فصل سوم کتاب درمان پرخوری هیجانی
ترجمه: دکتر پریسا همایون‌پور/ متخصص روانشناس سلامت
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید