جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۲
کد مطلب: 58125
۰
یافته های روان شناسان ثابت کرد

شام را با کودکتان صرف کنید

زهرا همراز
شام را با کودکتان صرف کنید
شاید باور این موضوع دشوار باشد ولی عادت صرف شام در کنار همه اعضای خانواده تاثیر عمیقی بر رشد تحصیلی دانش آموزان دارد.
یافته های روان شناسان نشان می دهد عادت مستمر و همیشگی آماده کردن و صرف غذا در خانه به ویژه در وعده شام به کودکان احساس همبستگی با دیگر اعضای خانواده می دهد. متاسفانه زندگی های امروزی و نوع اشتغال والدین سبب شده است تا مواردی مانند رستوران و هتل جایگزین سفره ها و میزهای شام خانوادگی باشد که اگرچه داشتن این برنامه ها گاهگاهی برای تغییر روحیه افراد خانواده بد نیست ولی اگر تبدیل به یک عادت دائمی شده و در طول هفته و ماه ، بارها تکرار شود؛ برای افراد خانواده و به ویژه کودکان چندان مناسب نیست. 
بررسی های روانشناسان نشان می دهد که دانش آموزانی که شام خود را در محیط خانواده و در کنار یکدیگر صرف می کنند ، موفقیت های بیشتر تحصیلی را کسب خواهند کرد .

این موفقیت ها شامل مواردی متعدد و طیفی وسیع می شوند که  برخی از مهمترین آن ها عبارتند از :
•  به دست آوردن نمره های درسی بالاتر : در مطالعات انجام شده توسط دانشگاه ایلینویز روی بیست دختر و پسر هفت تا یازده ساله اثبات شد کودکانی که ساعاتی را در کنار خانواده برای صرف شام دسته جمعی سپری کرده بودند ، نتایج بهتری در امتحانات مشابه با آن هائی که از این موهبت محروم بودند ، کسب کردند . 
•  بهبود یادگیری لغات و مهارت روخوانی :  تحقیقات دکتر کاترین اسنوو در مدرسه عالی هاروارد نشان دهنده تاثیر مثبت حضور کودک در فضای خانواده و صرف شام بر روی سطح یادگیری لغات جدید و مهارت روخوانی آن ها بود . در این پژوهش ، 65 خانواده به مدت پانزده سال از نظر ارتباطات میان اعضا بررسی شدند و نتایج حاصله نشان داد که کودکانی که در محیط خانواده حداقل یک وعده غذائی را با آرامش و در کنار هم صرف کرده اند به نسبت دیگر کودکان ، قابلیت بیشتری برای یادگیری لغات جدید دارند . 
بالا رفتن درصد موفقیت های دانشگاهی در آینده :  مطالعات مقایسه ای چند ساله ای که بر روی وضعیت تغذیه و الگوی غذائی دو هزار نفر از والدین کودکان انجام شد ، نتایج شگفت انگیزی به ارمغان آورد . به گزارش سیناپرس،کودکانی که به صورت مستمر و دستکم چند بار در هفته  در محیط خانوادگی به همراه سایر اعضای خانواده از قبیل اقوام و بستگان به صرف غذا پرداخته اند در کسب موفقیت های دانشگاهی موفق تر بودند . 
کسب نمرات سالانه بهتر :  مطالعات دانشگاه کلمبیا نشان دهنده ارتباط قوی میان نوع و نحوه تغذیه کودکان و کسب معدل های بالاتر بود . نوجوانانی که کمتر از دوبار در هفته در کنار سایر اعضای خانواده غذایشان را صرف می کردند ، در کسب نتایج درسی ، ضعیفتر از سایر دانش آموزان بودند . بیست درصد نوجوانانی که در این مطالعه به ندرت در کنار خانواده خود فرصت صرف غذا را داشتند ، ضعیفترین عملکرد درسی را در بین سایرین ارائه دادند . 

تاثیر محیط خانواده  و آرامش روانی صرف غذا در کنار سایر اعضای خانواده تاثیری عمیق و ژرف بر رفتار و شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان دارد ، به همین دلیل به خانواده ها توصیه اکید می کنیم که تحت هر شرایطی به نوعی برنامه ریزی کنید که حداقل یک وعده از غذاهای شبانه روز را با حضور کلیه اعضای خانواده صرف نمایند .
در این حالت بهتر است تلوزیون را خاموش کرده و وقت خود را به لذت بردن از حضور یکدیگر و گفتگو های دوستانه اختصاص دهید . در هنگام صرف غذا و زمانی که به همراه همسر و سایر فرزندانتان به دور میز نشسته اید به کودکانتان بگوئید که چقدر برای شما اهمیت دارند ، به موارد مثبت در زندگی خانواده اشاره کرده و بر آن ها تاکید کنید .
پس از صرف غذا به سرعت سفره را ترک نکنید و دقایقی را به گفتگو با عزیزانتان بپردازید . برخی از تصمیم گیری های خانه را به مشورت گذاشته و نظر کودکان را جویا شوید . به حرف ها و نظرات یکدیگر با دقت گوش کرده و از غذای خود لذت برده و هیچگاه فراموش نکنید که محیط خانواده بهترین و موثرترین محل برای رفع مشکلات کودکان و کمک به بهبود رشد تحصیلی و اجتماعی آن هاست.     

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود