پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۴
کد مطلب: 58365
۳

جسمانی سازی در روانشناسی چیست؟

جسمانی سازی در روانشناسی چیست؟
جسمانی سازی زمانی اتفاق می افتد که نگرانی های روانشناختی به علائم جسمی تبدیل شود. به عنوان مثال، شخصی که به تازگی یکی از عزیزان خود را از دست داده است، ممکن است غم و اندوه خود را از طریق خستگی شدید جبران کند. پیشوند "soma" از کلمه یونانی بدن گرفته شده است.

علائم جسمی می تواند از درد مفصل گرفته تا از بین رفتن موقتی بینایی باشد. علایم بدنی اگرچه هیچ دلیل جسمی اساسی ندارند، اما بسیار واقعی هستند. عدم وجود مشکلات گوارشی این واقعیت را تغییر نمی دهد که حالت تهوع کسی باعث استفراغ وی می شود.

Somatization یک علامت است، نه یک تشخیص به خودی خود. این غالباً بخشی از اختلال علائم جسمی و اختلال تبدیل است، اگرچه ممکن است در موارد دیگر ظاهر شود. افرادی که بدنسازی را تجربه می کنند می توانند از طریق یک متخصص بهداشت روان درمان شوند.

سوماتیزه سازی چیست؟
بیماری های سوماتیزه، به گروهی از بیماری ها گفته می شود که با وجود استفاده کامل از فن آوری پزشکی، هیچگونه علت اندامی، برای آنها مشخص نمی شود. برخی از سردردها و یا دیگر دردهای مزمن، مانند بیماری های معده، قلب و اعصاب، جزء این گروه از بیماریها طبقه بندی شده اند.

اشخاصی که دستخوش این نوع اختلال هستند در وارسی تمرکز، نشانه های جسمی نظیر درد، ضعف یا تنگی نفس بیش از اندازه وسواس هستند. این نوع بیماری به اختلال سوماتیسم هم معروف است. این باور در شخص بیمار وجود دارد که اگر نشانه هایی برای او تشخیص داده نشده است بدین مفهوم است که دارای یک مریضی جدی است با اینکه پزشک به او این اطمینان را بدهد که هیچ مشکلی ندارد باز هم نگران بیماری است. زمانی که پزشک و نزدیکان شما قبول نکنند که نشانه های شما حقیقی هستند، این مسئله می تواند منتهی به استرس عاطفی شود.

بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود بدن سازی را تجربه می کنند. پریدن از اضطراب، سردرد به دلیل استرس، یا احساس ضعف جسمی پس از ضربه ، همگی نمونه هایی از جسمی سازی هستند. اما این نمونه ها معمولاً موقعیتی و موقتی هستند. Somatization زمانی به یک مسئله بالینی تبدیل می شود که باعث پریشانی طولانی مدت و شدید شود.
 
 
ممکن است فردی علائم خود را به عنوان یک بیماری بدنی تفسیر کند و به پزشک مراجعه کند. اما به ندرت پزشک توضیحات فیزیکی در مورد علائم فرد پیدا خواهد کرد. اگر آنها یک مشکل جسمی پیدا کنند، علائم احتمالاً ارتباطی ندارند یا با وضعیت فرد متناسب نیستند. (به عنوان مثال، کسی که در یک بازی ورزشی مچ پا شکسته است ممکن است مشکلات تنفسی را گزارش کند).

علائم بدنی ساختگی و خیالی نیستند. افرادی که تجربه جسمی سازی دارند ، تظاهر نمی کنند که برای منافع شخصی بیمار هستند که به آن سوinger نیت گفته می شود. علائم جسمی ممکن است دلیل قابل مشاهده ای نداشته باشد ، اما درد و پریشانی واقعی است. افرادی که این مسئله را دارند به همان اندازه که تشخیص طبیعی دارند ، سزاوار دلسوزی هستند.

اگر این بیماری ها، نتیجه ی پندار بیماران است، طبعا هر اندامی از بدن، ممکن است دچار شود. هرقدر فن آوری، گسترش می یابد و علت بیماریها آشکار می شود، از شماره ی این گروه از بیماریها نیز کاسته می شود. برای نمونه، بسیاری از بیماری های آلرژیک دستگاه گوارش و یا بیماری های ناشی از رگ های قلبی و مغزی، نخست به عنوان بیماری های تخیلی تشخیص داده می شدند، زیرا دانش پزشکی، محدود بود و ابزار تشخیص، هم چون اسکن، ام. آر. آی وپ.است، در دسترس نبودند. بنابراین، شاید آنچه را که ما امروز، سوماتیزاسیون می نامیم. در آینده ثابت شود که چیزی جز نارسایی ابزار تشخیص پزشکی نبوده است.


حقیقت این است که هم اکنون، بسیاری از بیماران را می توان مشاهده کرد که سالیان دراز، از بیماری هایی که ظاهرا هیچ علت جسمی نداشته نالان هستند، و با رفتن به نزد پزشک های متفاوت و پذیرش هزینه های سنگین در اندیشه آن هستند که سرانجام، علتی برای بیماریشان یافته شود. ولی هنگامی که پزشک، پس از انجام آزمایش های بسیار، هیچ دلیلی برای شکایت های بیمار نمی یابد، به تدریج از ادامه شکایت های او خسته شده و ممکن است ناگزیر به بیمار بگوید: «هیچ مشکلی ندارید. درباره این ناراحتیتان، خیلی فکر می کنید. به نظر می رسد که همه  آنها خیال باشد!» بیمار درمانده که بارها اینگونه سفارش ها را شنیده است، مایوس می شود که این امر، به شدت به بیماری وی می افزاید.


متداول ترین انواع جسمی سازی
اونها متفاوتن انواع اختلالات جسمی سازی شامل DSM-5:
اختلال علائم جسمی.
اختلال اضطراب ناشی از بیماری یا هیپوکندری.
اختلال تبدیلی
اختلال در عوامل روانشناختی تأثیرگذار بر سایر شرایط پزشکی.
بی نظمی


اختلال جسمی سازی در DSM-5
اختلال سوماتیزه سازی مطابق با DSM-5 (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی) به عنوان اختلال علائم جسمی و اختلالات مرتبط ، که عمدتا با وجود علائم جسمی مکرر باعث درد و ناراحتی مشخص می شود، که توسط پرسنل مراقبت های بهداشتی قابل شناسایی است یا ممکن است نباشد و اغلب با افکار، احساسات و نگرانی بیش از حد در رابطه با با سلامتی بیمار توام است.

ویژگی های اصلی اختلال علائم جسمی می تواند داشتن باشد درد ، تنگی نفس ، ضعف جسمی ، خستگی و از نظر شدت و بروز می توانند متفاوت باشند.

درد معمولاً شایع ترین علامت است و می تواند با افکار و رفتارهایی مانند موارد زیر همراه باشد:
- نگرانی بیش از حد در مورد احتمال ابتلا به یک یا چند بیماری
- علائم جسمی را به عنوان نشانه های بیماری جدی همراه کنید.
- مشکل در به دست آوردن تشخیص پزشکی روشن به دلیل کمبود شواهد و شواهد.
- بررسی مداوم بدن که بدنبال ناهنجاری است.
درک شدید علائم حتی از اینکه به یک بیماری پزشکی مبتلا نیستید.

این واقعیت که این علائم به طور معمول منشأ ارگانیک ندارند، باعث می شود بیماران برای یافتن یک تشخیص و درمان قطعی، به خدمات درمانی مختلف مراجعه کنند.

به عنوان یک نتیجه ، هنگامی که علامت گذاری و علل آن مشخص نیست، متفاوت است. آسیب شناسی های روانشناختی مرتبط مانند اضطراب، استرس و افسردگی است. بیماری جسمی یا اختلال جسمی سازی معمولاً از اوایل بزرگسالی ، حدود 30 سالگی آغاز می شود و شیوع آن در جمعیت عمومی 5 تا 7 درصد جمعیت عمومی است.


اختلال علامت سوماتیک
Somatization یک علامت اصلی اختلال علائم سوماتیک (SSD) است. SSD شامل تشخیص های قدیمی اختلال somatization، هیپوکندری و اختلال درد است. در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری (DSM-5) حدود 75درصد از افرادی که هیپوکندری تشخیص داده شده اند، اکنون واجد شرایط SSD هستند.
 
 
DSM-5 برآورد می کند 5-7 of از جمعیت عمومی SSD دارند. فردی با SSD حداقل یک علامت بدنی به مدت 6 ماه یا بیشتر خواهد داشت. ممکن است فردی دچار اسهال مداوم ، تپش قلب ، تنگی نفس و ... باشد. درد یک علامت شایع است.

با این حال، صرف داشتن یک مسئله پزشکی غیر قابل توضیح برای واجد شرایط بودن SSD کافی نیست. همچنین یک فرد باید مسائل روانشناختی را به نمایش بگذارد. فرد ممکن است در مورد علائم وسواس داشته باشد و زمان و انرژی بیش از حد را به مسئله سلامتی اختصاص دهد. اضطراب آنها اغلب با خطر ناشی از علائم متناسب نیست. ممکن است فرد حتی پس از اطمینان پزشک از عدم خطرناک بودن وضعیت خود همچنان احساس اضطراب کند.

در موارد شدید SSD ، فرد ممکن است زندگی روزمره خود را حول علائم بدنی تنظیم کند. این مسئله ممکن است به یک قسمت اصلی از هویت و روابط آنها تبدیل شود. ممکن است فردی تمایل نداشته باشد که باور کند علائم جسمی خود ریشه روانشناختی دارد.

SSD گاهی اوقات می تواند یک تشخیص بحث برانگیز باشد. پیش از این تصور می شد که بسیاری از شرایط عصبی، از جمله فیبرومیالژیا ، علائم جسمی هستند زیرا پزشکان نمی توانند دلیلی برای درد مردم پیدا کنند. آخرین معیارها به دنبال جلوگیری از اشتباهات بعدی با نیاز به پریشانی روانشناختی هستند. صرف داشتن یک بیماری نامشخص دیگر کافی نیست که واجد شرایط اختلال علامت جسمی شوید.
 

اختلال در تبدیل
Somatization همچنین مشخصه اختلال تبدیل است. به نظر می رسد شخصی با مشکلات تبدیل شده دارای سیستم عصبی سو (عملکرد (مغز ، ستون فقرات ، نورون ها و غیره) باشد. آنها ممکن است در حرکت ارادی مشکل داشته باشند یا در حواس بدنی خود تغییراتی را تجربه کنند.

علائم متداول تبدیل عبارتند از:
ضعف یا فلج عضله
حرکات غیر عادی مانند لرزش
تشنج غیر صرعی
از دست دادن حواس: نابینایی، ناشنوایی یا بی حسی جسمی
مشکلات گفتاری
برای تشخیص تشخیص تبدیل، یک پزشک بالینی باید بتواند ثابت کند که علائم با مسئله عصبی مرتبط ناسازگار است. ناسازگاری اغلب با صدور چندین آزمایش ثابت می شود. به عنوان مثال، فردی که دچار حملات غیر صرعی است ممکن است اندام خود را لرزاند و به نظر می رسد از هوش می رود. اما هنگامی که پزشک از الکترو انسفالوگرام برای دیدن فعالیت مغز آنها استفاده می کند، الگوهای مغز با الگوهای صرع مطابقت ندارد و یا سایر ناهنجاری ها را نشان نمی دهد. این بدان معنا نیست که گفته می شود فرد در حال تشنج است فقط به این دلیل که تشنج ناشی از تغییرات فیزیکی مغز نیست.

چه عواملی باعث سوماتی سازی می شود؟
نظریه های زیادی در مورد چرایی سوماتیک شدن وجود دارد. این نظریه ها شامل موارد زیر است:
حساسیت بیولوژیکی: ممکن است فرد نسبت به احساسات خاصی مانند درد یا حالت تهوع حساسیت بیشتری داشته باشد. احتمال دارد این احساسات را به بیماری نسبت دهند. همچنین ممکن است فرد علائم روانشناختی مانند تعریق مضطرب را به علت جسمی سو تفسیر کند.

ضربه / استرس: تحقیقات نشان می دهد بازماندگان تروما به ویژه مستعد سازی هستند. ضربه می تواند منجر به سطوح بالای کورتیزول و سایر هورمون ها شود. این مواد شیمیایی می توانند سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف کرده و علائم جسمی مانند سرگیجه ایجاد کنند.

ناخودآگاه: شبیه سازی می تواند یک مکانیسم دفاعی باشد و فرد را از فشارهای عاطفی محافظت کند. برخی علائم روانشناختی ممکن است چنان طاقت فرسا باشد که فرد نتواند آگاهانه با آنها روبرو شود. پریشانی فرد ممکن است از طریق بدن یک خروجی پیدا کند و به یک علامت جسمی تبدیل شود.

نگرشهای فرهنگی: برخی از افراد ممکن است در فرهنگی زندگی کنند که باعث ایجاد انگ و لکه در پریشانی عاطفی شود. یک فرد ممکن است در هنگام بروز علائم جسمی بیش از زمانی که مسائل روانی را گزارش کند مورد توجه و همدردی قرار گیرد. ذهن و بدن یک شخص ممکن است برای کمک گرفتن از پوسیدگی را "یاد بگیرد".
سوماتیسم ممکن است توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. همچنین ممکن است هیچ دلیل قابل درکی نداشته باشد. صرف نظر از اینکه چرا جسم سازی اتفاق می افتد ، علائم واقعی هستند و باعث پریشانی می شوند. افرادی که بدنسازی را تجربه می کنند می توانند با یافتن یک درمانگر درمان کنند.



منابع:
  1. - انجمن روانپزشکی آمریکا. (2013) راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (ویرایش پنجم.) آرلینگتون ، VA: نشر روانپزشکی آمریکا.
    - انجمن روانشناسی آمریکا. (2009). فرهنگ لغت روانشناسی APA مختصر. واشنگتن دی سی: انجمن روانشناسی آمریکا.
    - اختلالات عصبی عملکردی / اختلال تبدیل. (n.d.) کلینیک مایو. برگرفته از https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/conversion-disorder/diagnosis-treatment/drc-20355202
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .