پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۳
کد مطلب: 59121
۸
برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان

تاب آوری و تجربه های تازه

نیلوفر نوری
تاب آوری و تجربه های تازه
به گزارش میگنا نیلوفر نوری در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت: شما تاکنون درباره اینکه فرد تاب آوری باشید زیاد خواندید اکنون وقت آن است که یاد بگیریم چگونه افراد تاب آور از مهارت مقابله‌ای برای گذراندن تجربه های پر استرس استفاده می کنند روش های یادگیری برای تصمیم گیری مواجهه با ناامیدی و سازگاری با موقعیت های جدید به شما اعتماد به نفس میدهد و به شما کمک می کند باز گردید!

تصمیم گیری خلاقانه
آیا می دانستید که تصمیم گیری می تواند دلیل احساس ناکامی ناامیدی عصبانیت و اضطراب باشد. گاهی بچه ها و حتی نوجوانان برای تصمیم گیری تلاش میکنند و سردرگم می شوند. برخی هم زمانی که نیازمند انتخاب هستند نمی توانند تصمیم بگیرند در حالی که افراد زیادی اگر به طور خلاقانه فکر کنند می توانند راه حلی پیدا کنند به جای اینکه به آسانی به انتخاب‌های متفاوت "آری" یا "نه" بگویند. یک نمونه ممکن است به شما کمک کند که بفهمید چگونه تصمیمی خلاقانه برای کارها بگیرید.

 روبرو شدن با ناامیدی
بیشتر مردم می توانند زمانی را به یاد بیاورند که ناامید بودند. ناامیدی معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که برای دست آوردی منتظر یا امیدوار بودید و آن چیزی نشده است که شما می خواستید. برخی افراد ممکن است فقط بگویند:" آه، خب!" در حالی که برخی دیگر ممکن است ناراحت یا عصبانی بشوند.
تاکنون ناامید شده اید؟ آیا راهی برای روبرو شدن با آن داشته‌اید؟
زمانی که پروژه نسبتاً خوب علوم برنت برنده نشد او به طور باورنکردنی ناامید شد. به هر حال او زمان زیادی برای این پروژه گذاشته بود و فکر می کرد باید برنده بشود. او هم از برنده برای گرفتن جایزه و هم از داور برای اینکه پروژه اش را به عنوان استثنا تشخیص نداده، عصبانی بود و تمام روزهای بعدش را با عصبانیت گذراند. تاکنون موردی مشابه این برای شما اتفاق افتاده است؟

اینجا چند راهنمایی برای مقابله با ناامیدی است:
به خودتان یادآوری کنید که دلخوری و ناامیدی درست است
راهبرد آرام سازی را برای آرام شدن استفاده کنید به طوری که بتوانید شفاف فکر کنید.
خودگویی را استفاده کنید تا به خودتان یا آوری کنید که این فاجعه نیست و شما میتوانید از عهده اش بر آیید.
به خود اطمینان بدهید که بعضی ها قصد نا امید کردن و رنجاندن شما را ندارند.
اگر هدف مشخص دارید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید.
درباره ناامیدی تان با دیگران صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا راهی برای مواجهه با آن پیدا کنید.
به خود ببالید که از عهده استرس ناشی از ناامیدی برآمده اید.
 اکنون شما میدانید که راهبردهایی برای روبرو شدن با ناامیدی هست. راه رفتن، ناراحتی یا خشم را از بین نمی برد. در حالی که آرام سازی، تغییر خودگویی و تعریف کردن از خود، همه این موارد به شما کمک می کند از شرایط استرس زا برآیید.

راه حل سریع در برابر راه حل درست
ممکن است پیدا کردن راه حل برای تضادها یا مشکلات وقت زیادی از فرد بگیرد و می توانند خیلی ناکام کننده و ناامید کننده باشد. با این حال زمان گذاشتن برای با دقت فکر کردن در مورد موقعیت و شیوه تصمیم گرفتن شما بر هدفتان اثر می‌گذارد و واقعاً به شما کمک می‌کند که به هدفتان برسید. بنابراین زمان بگذارید! راه حل های سریع ممکن است همیشه درست نباشند!
بهتر است که همین حالا زمانی را برای فکر کردن درباره چگونگی رویارویی با موانع بگذارید، در غیر این صورت ممکن است سرانجام برای روبرو شدن با مشکل و ناراحتی و واکنش تکانشی زمان بیشتری صرف کنید.

به جنگ چالش های تازه رفتن
شما همیشه با چالش هایی روبرو می شوید. زندگی همین است! برخی چالش‌ها ناکام کننده یا ناامید کننده هستند. مثل آزمون درسی که دوست ندارید. گرچه چالش های دیگر می توانند هیجان انگیز باشند. مانند یاد گرفتن رانندگی، آموزش شنا یا دوچرخه سواری را یادتان هست؟ آیا همیشه در آن عالی بودید؟ احتمالاً نه.

بیشتر افراد زمانی که میخواهند برای اولین بار کار جدیدی را یاد بگیرند اشتباهاتی می کنند. این خطاها یا اشتباه ها وابسته به اینکه چگونه در موردشان فکر کنید می توانند مانند سنگریزه یا سنگ یا تخت سنگ به نظر برسند. اگر فکر می‌کنید باید در کاری سریع استاد شوید یا در هر کاری که انجام می دهید خوب باشید اینگونه فکر کردن منجر به ناامیدی تان می شود. اگر هر اشتباهی ناراحتتان کند هیجان تجربه جدید از بین می‌رود.

ناراحت شدن به سبب اشتباهات می‌تواند منجر به این می‌شود که شما از یادگیری تجربه جدید ناامید شوید. اجتناب از تجربه های جدید شاید شما را از توانایی مدیریت های چالش های زندگی و استرس ها دور کند و از سوی دیگر پذیرفتن تجربه های جدید فرصت های آموزنده هستند و اشتباهات بخش مهم این فرصت های آموزنده هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا از اشتباهاتتان بازگردید و تاب آور شوید.

در مورد تجربه هایی که دوست دارید داشته باشید چند دقیقه فکر کنید. در مورد امتحان کردنشان چه فکری میکنید؟ اگر تجربه های جدید برایتان سرگرم کننده و مهیج هستند از هم اکنون می دانید که از تجربه های جدید می توانید درس بگیرید، از طریق اشتباهاتتان بازگردید و مطمئن باشید که می‌توانید از تجربه تازه لذت ببرید. اگر ترس شما از شکست یا نگرانی درباره کنترل کردن اوضاع شما را از لذت بردن محروم می‌کند شما به چالش ها مانند مانع نگاه می کنید.

ممکن است از بزرگترها یا دوستانتان مشورت بگیرید که چگونه با فرصت های جدید بدون احساس شکست و بدون استرس رو به رو شوید. شما همچنین می توانید از ابزارهایی که پیش از این در موردشان خواندید مانند راهبرد آرام سازی و خودگویی سودمند استفاده کنید. (برای نمونه: می توانم خوش بگذرانم حتی اگر کاری بی نقص انجام ندهم.)


عادت های استرسی شما
شاید بچه‌هایی را بشناسید که موهایشان را می کنند، ناخن هایشان را می جوند و پاهایشان را  زیر میز تکان می دهند. خیلی عادت ها به دلیل مشخصی انجام نمی شود. برای مثال کندن موها تلاشی برای رهایی از موهای صاف نیست. جویدن ناخن ها تلاشی برای زیبا کردن شان نیست.

افرادی که پایشان را زیرمیز تکان می‌دهند معمولا برای سوزاندن کالری تلاش نمی‌کنند! چنین افرادی در واکنش به استرس امتحان نیز عادت مشابهی دارند.

آیا شما هیچ عادتی برای روبرو شدن با موانع و استرس در زندگی تان دارید؟ چه عادتی است؟ آیا آنها کمکتان می‌کنند که احساس قابلیت و توانایی بیشتری در رویارویی با اوضاع داشته باشید؟ آیا آنها به دیگران این فرصت را می‌دهد که بفهمد شما چه چیزی نیاز دارید؟ اگر چنین است، عالی است! اگر نه، اینجا راهکار هایی هستند که می توانید امتحان کنید:
با استفاده از خودگویی به خودتان یادآوری کنید که می توانید با برخی استرس‌ها روبرو شوید.
اگر شما واقعاً ناراحت هستید با استفاده از خود گویی به خودتان یادآوری کنید که می توانید با دیگران صحبت کنید و از آنها درخواست کمک کنید.

برای سنجش موقعیت ناراحت کننده، تمرین سنگریزه، سنگ یا تخت سنگ را استفاده کنید.
زمانی که واقعاً ناراحت هستید راهکارهای آرام سازی را برای آرام شدن استفاده کنید.
معمولاً داشتن یک راه برای پاسخ به استرس خوب است تا زمانی که یگانه راهبرد شما نباشد!  داشتن راهبردهای بیشتر برای واکنش به موقعیت‌های استرس‌زا انتخاب های بیشتری به شما می دهد. زمانی که استرس دارید نفس عمیقی بکشید. سعی کنید راهکار آرام‌سازی را استفاده کنید. سپس می توانید به موثرترین راه مورد استفاده فکر کنید حتی اگر راه این نباشد که معمولا از آن استفاده می کنید.

نکته های کلیدی
ناامیدی نباید شما را شکست بدهد.
شما می توانید راه حل های خلاقانه برای مشکلات پیدا کنید.
شیوه نگرش شما به تجربه‌های تازه می تواند مشخص کند که سرانجام آنها برایتان خوشایند یا ناخوشایند هستند.
 

https://static3.borna.news/thumbnail/ffijWac5MUXE/c-5e-GrpQoxvSUuTA98NsxM4nZ53FJIggXpYEUp0nCCjyBuBSsxSVdOFHbqWJYS5/IMG-20220521-WA0011.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...