جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۹
کد مطلب: 59122
۰
رفتاری که اگه از نامزدت دیدی باید نگران شی

اصلی‌ترین اختلافات در دوران عقد و نامزدی

اصلی‌ترین اختلافات در دوران عقد و نامزدی
داستان همیشه به آسانی طبق این روال پیش نخواهد رفت. در دوران عقد نگرانی‌ها و اختلافات جدیدی برای عروس و داماد ایجاد خواهد شد. اختلافاتی که ممکن است دعوا و درگیری زیادی ایجاد کند و مانعی برای ادامه ارتباط و حتی جدایی در دوران عقد شود. اگرچه باتوجه به هیجانات اولیه شروع دوران متاهلی، بسیاری از اختلافات در این دوران طبیعی و قابل حل است. درواقع زوج با فراگیری مهارت‌های ارتباطی و مشاوره می‌توانند بسیاری از سوتفاهم‌ها را برطرف کرده و از بروز دعوا و درگیری در دوران عقد جلوگیری کنند.

اصلی‌ترین اختلافات در دوران عقد و نامزدی
در دوران عقد، زوج رسما یکدیگر را به عنوان همسر پذیرفته‌اند و تعهد و قطعیت بیشتری نسبت به دوران آشنایی اولیه به هم دارند در این دوران افراد به مسئله ازدواج و زندگی مشترک جدی‌تر و عمیق‌تر فکر می‌کنند و با ارتباط عاطفی و زناشویی، شناخت جامع‌تر و واقعی‌تری می‌توانند از طرف مقابل کسب کنند. در دوران عقد و نامزدی مهارت تعامل مناسب زوج با یکدیگر، توانایی حل مشکلات، همکاری، تعهد و پذیرش آن‌ها به چالش کشیده می‌شود. در این دوره رابطه عاطفی زن و مرد در مرحله‌ای قرار دارد که انتظارات فرد از طرف مقابل بسیار بالاست. همین موضوع می‌تواند عاملی باشد که رابطه زن و مرد محکم‌تر شود و به سمت تشکیل زندگی مشترک پیش بروند و یا اینکه اختلافات بیشتری پیدا کنند و حتی به انتخاب خود شک کنند. تحقیقات آماری باورنکردنی از طلاق در دوران عقد ارائه می‌دهد. طبق آمار حدود ۵۰ درصد از طلاق‌ها در ایران، در دوران عقد اتفاق می‌افتند.

موضوعاتی که در دوران عقد و نامزدی می‌تواند باعث ایجاد اختلاف و دعوا شود، معمولا به یکی از مسائل زیر مربوط است:
از دست رفتن اعتماد به طرف مقابل: دروغ گویی، روابط نامشروع، خیانت، پنهان کاری و …
اختلافات در روابط زناشویی: اختلاف در حدود روابط در دوران عقد، تفاوت در مزاج جنسی و …
پی بردن به عادات خاص در طرف مقابل: فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی، انواع اعتیاد، عدم رعایت نظافت و …
شک کردن به درستی انتخاب خود: براورده نشدن انتظارات و معیارها
اختلاف در برنامه ریزی برای عروسی: زمان عروسی، هزینه مراسم، تعداد مهمان‌ها و …
اختلاف خانواده‌ها : اختلافات فرهنگی، آداب و رسوم، رفت و آمد و …

مشکلات مالی در دوران عقد: در دوران عقد و نامزدی ممکن است بدلیل توقعات و مراسمات مربوط به این دوران زوج با مشکلات مالی روبرو شوند که این مشکلات منجربه مشاجره و دعوا جدی شود.

دلایل زیادی ممکن است باعث بوجود آمدن مشکلات جدی در دوران عقد شود، رایج‌ترین دلایل در ادامه شرح داده شده‌اند:

آشنایی کوتاه مدت و عقد زود هنگام
عجله کردن در برگزاری مراسم عقد و عدم کسب شناخت کافی در نامزدی و قبل از دوران عقد یکی از اصلی‌ترین دلایل بوجود آمدن مشکلات در دوران عقد است. طبق تحقیقات انجام شده احتمال طلاق در دوران عقد برای زوج‌هایی که کمتر از ۶ ماه نسبت به هم شناخت داشته‌اند بسیار بالاست.

طولانی شدن دوران عقد
طولانی شدن دوران عقد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اصلی‌ترین علت را شاید بتوان وجود مشکلات مالی و اقتصادی برشمرد. بیکاری، عدم توانایی تامین زندگی مستقل، مسکن، هزینه مراسم عروسی، جهیزیه و … شروع زندگی مشترک را به تاخیر می‌‌اندازند و دوران عقد را طولانی‌تر می‌کنند. از نظر کارشناسان حداکثر زمان مناسب برای دوران عقد یکسال است و طولانی‌تر شدن آن احتمال بروز اختلافات، بالا گرفتن دعواها و یا سرد شدن روابط زوج را افزایش می‌دهد.

عدم صداقت، دروغ گویی و تظاهر قبل از عقد
بسیاری از افراد در زمان خواستگاری و در طی دوران نامزدی، برای جلب نظر طرف مقابل، اطلاعات مهمی از زندگی حال یا گذشته خود را مخفی نگه می‌دارند. این اطلاعات ممکن است شامل مسائلی همچون سابقه کیفری، وجود روابط جدی یا ازدواج ناموفق، اختلاف در دیدگاه مذهبی، وجود بیماری خاص، مصرف مواد و …. باشد. پنهان کاری یا دروغ گفتن در مورد این مسائل تنها در یک مدت زمان محدود امکان پذیر است، و با افشا شدن واقعیت در دوران عقد اعتماد طرف مقابل را برای شروع زندگی از بین می‌برد و چه بسا منجر به جدایی در این دوران شود.

فاصله و روابط دورادور در دوران عقد و نامزدی
دور بودن یکی از دو نفر و عدم حضور فیزیکی او در طولانی مدت باعث می‌شود شناخت کمتری از هم کسب کنند. همچنین ممکن است منجر به سرد شدن ارتباط عاطفی آن‌ها و در نتیجه بروز اختلافات و دعوا در دوران عقد و نامزدی شود.

بها دادن به رسم و رسومات غلط
متاسفانه در فرهنگ ما گاها آنقدر به رسم و رسومات ازدواج و برگزاری مراسم آن بها داده می‌شود که اهداف مهم‌تر و برنامه‌های بلند مدت برای زندگی مشترک زوج فراموش می‌گردد. دغدغه تدارک بهترین مراسم جشن ازدواج و مهمانی‌ها و … فشار اقتصادی و اضطراب روانی زیادی به زوج و خانواده‌هایشان وارد می‌کند. چه بسا این فشارهای روانی و یا عدم توافق بر رسوم خاص عاملی برای ایجاد درگیری و اختلافات جدی و بالاگرفتن دعوا در دوران عقد و نامزدی می‌شود.

عمل نکردن به تعهدات و انتظارات
در دوران آشنایی و نامزدی زوج برای ارتباطشان قول و قرارها و تعهداتی را قرار می‌دهند. در صورتی که در بعد از عقد یکی از طرفین به تعهدات خود پایبند نماند، انتظارات طرف مقابل تحقق نمی‌یابد، درنتیجه دلخوری و کدورت ایجاد شده و باعث دعوا می‌شود. این تعهدات ممکن است مربوط به موضوعاتی مانند مسائل ارتباطی، خانوادگی یا مالی باشد.

دخالت خانواده‌ها
یکی از مشکلاتی که ممکن است زوج در دوران عقد با آن مواجه شوند رفتار نامناسب خانواده‌هاست. نظارت و حساسیت خانواده بر عضو جدید که به جمع آن‌ها اضافه می‌شود ممکن است باعث ایجاد کدورت شود. همچنین دخالت خانواده‌ها در امور روابط زن و شوهر در دوران عقد ممکن است آن‌ها را با مشکلاتی مواجه کند.

راهکارهای حل اختلافات دوران عقد
روانشناسان و متخصصان حوزه خانواده و ازدواج راهکارهای زیر را برای حل اختلافات دوران عقد و نامزدی ارائه می‌دهند:
• سعی کنید انتظارات مالی و عاطفی خود را متناسب با شناختی که از روحیات و شرایط طرف مقابل خود بدست آورده‌اید واقع‌بینانه تنظیم کنید.
• صداقت داشته باشید. با داشتن صداقت می‌توانید برای طرف مقابل اعتماد و اطمینان خاطر ایجاد کنید.
• نقاط قوت طرف مقابل را با تشویق و تقدیر تقویت کنید و سعی در پذیرش نقاط ضعفی داشه باشید که وجود آن در هر شخصی طبیعی است.
• با روابط گرم و صمیمی، عشق و محبت را در یکدیگر تقویت کنید تا بتوانید رابطه عاطفی عمیقی ایجاد کنید.
• خانواده‌ها باید به فرزندان برای درک نیازها و توقعات همسر خود کمک کنند و مانع از بروز مشکلات شوند.
• بسیاری از اختلاف نظرها و دعواهای کلامی در بین زن و شوهر طبیعی است، به اختلافات با حساسیت‌های بی مورد دامن نزنید و سعی کنید با کسب مهارت‌های ارتباطی و مشاوره ازدواج آنها را حل کنید.

چکار کنم نامزدم دوباره برگرده و اختلاف‌هامون حل بشه؟
حل اختلافات و توانایی داشتن تعامل سازنده میان زن و شوهر بخصوص در دوره نامزدی که زیر بنای زندگی ساخته می‌شود بسیار مهم است، خوشبختانه این مهارت‌ها را می‌توان با آموزش در خود و طرف مقابل تقویت کرد. همیار عشق بخصوص برای خانم ‌هاکارگاهی ترتیب داده تا در آن به رشد و تقویت خود بعنوان یک زن ازرشمند و با اعتماد به نفس بپردازند تا بتوانند رابطه‌شان که نامزدشان که رو به نابودی است را دوباره نجات دهند. کارگاه بازگرداندن آموزش-محور عشق و ازدواج از دوبخش آموزش و مشاوره تشکیل شده است که در آن تکنیک‌های مورد نیازتان از طریق فایل‌های آموزشی در اختیارتان قرار می‌گیرد و یک مشاور اختصاصی هم در طول کارگاه شما را همراهی و پشتیبانی می‌کند.

این مشکلات را در دوران عقد و نامزدی جدی بگیرید
در صورتی که در دوران عقد و نامزدی با مشکلات زیر درگیر هستید، حتما قبل از شروع زندگی مشترک با یک مشاور مشورت کنید:

مشاجرات و دعواهای پی در پی
وجود اختلاف نظر در بعضی مسائل بین همسران امری طبیعی است. اختلاف نظر در همه مراحل از همان دوران نامزدی تا سال‌ها زندگی مشترک اجتناب‌ناپذیر است. اما اگر در هر بار ملاقات شما با یکدیگر دعوا و مشاجرات پی در پی اتفاق می‌افتد. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای وجود اختلافات جدی در ارزش‌ها یا روحیات شما باشد.

خیانت
خیانت در دوران عقد و نامزدی ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. ممکن است ازدواج تحمیلی بوده و یا فرد بعد از عقد از انتخاب خود پشیمان شده باشد. براورده نشدن نیازهای عاطفی و انتظارات نیز دلیل دیگری بر خیانت فرد در دوران عقد است. در بعضی از موارد خیانت عملی عادتی و به خاطر صرف تنوع طلبی فرد در رابطه با جنس مخالف است. به هرحال هیچ کدام از این موراد دلیل موجه و قانع کننده‌ای برای خیانت نیست و در صورت بروز چنین مسئله‌ای در دوران عقد نباید به سادگی از آن گذشت.

کتک کاری و خشونت فیزیکی
اگر دعواهای دوران عقد به برخورد فیزیکی و کتک کاری منجر شود، نباید به سادگی آن را نادیده گرفت. دوران نامزدی و عقد به شیرین‌ترین دوران زندگی مشترک معروف است. وقتی در این دوران نامزدتان در دعواها و درگیری‌ها با خشونت با شما رفتار می‌کند یعنی مهارت و توانایی کنترل خشم در مواقع تنش زا را ندارد. در این صورت مسلما در زندگی مشترک آینده نیز این خشونت از سوی او تکرار شده و هر بحث و جدل کوچکی به خشونت فیزیکی منجر خواهد شد. هیچ نوع بدرفتاری و خشونت را امر عادی در زندگی زناشویی تلقی نکنید و از این باور واهی که بعد از شروع زندگی مشترک رفتار طرف مقابل اصلاح خواهد شد دست بردارید.

پی بردن به اختلالات شخصیتی در طرف مقابل
اختلالات شخصیتی به مجموعه‌ای از مشکلات روانشناختی شامل الگوهای ثابت رفتاری، عاطفی و فکری گفته می‌شود . این اختلالات باعث ناسازگاری و اختلالات جدی در کارکرد و روابط فرد می‌شوند و همه جنبه‌های زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گفته می‌شود که از جمله نامناسب‌ترین افراد برای ازدواج کسانی هستند که مبتلا به یک یا چند اختلال شخصیتی می‌باشند. مخرب‌ترین اختلالات شخصیتی در ازدواج شامل اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت نمایشی، اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت مرزی می‌شود.

تمام کردن رابطه در دوران نامزدی و عقد
اگر اطمینان یافته‌اید که انتخاب شما اشتباه بوده است، باید بگوییم که بله تمام کردن رابطه در دران عقد و نامزدی مشکل است. ممکن است شما از بهم زدن مراسمی که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید و مهمان دعوت کرده‌اید احساس شرمساری داشته باشید، از حرف مردم بترسید و یا نگران باشید که مورد سرزنش خانواده‌ها و دوستان قرار بگیرید. اما شما نباید به دلایل سطحی و اشتباه برای ماندن در رابطه‌ای که درست نیست توجه کنید. در نهایت تصمیم درست، تصمیمی است که در بلند مدت سعادت و خوشبختی شما را در پی داشته باشد..

اصلی‌ترین اختلافات در دوران عقد و نامزدی شامل از دست رفتن اعتماد، شک به انتخاب، اختلافات خانواده‌ها و روابط زناشویی می‌شود. این اختلافات معمولا به دلیل شناخت کم در دوران آشنایی، دروغ گویی و تظاهر قبل از عقد و بها دادن به رسوم غلط در ازدواج است. نقش بزرگترها در حل و فصل این مشکلات و دعواها می‌تواند بسیار تاثیرگزار باشد. اگرچه گاهی دخالت و اختلافات خانواده‌ها خود عاملی برای دامن زدن به مشکلات و بالاگرفتن دعوا در این دوران می‌شود.

اصلی‌ترین توصیه روانشناسان به زوج‌های جوان برای مواجهه با مشکلات در دوران عقد و نامزدی این است که به یکدیگر گوش فرا دهید، طرفتان را در اولویت قرار دهید و به طرف مقابل توجه و محبت کافی داشته باشید. شما باید در این دوران مهارت ارتباط موثر و حل مشکلات را با یکدیگر تمرین کنید. اگر این توانایی را نتوانید در این دوران بدست آورید رابطه شما به زودی محکوم به شکست خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که همه مشکلات با عشق ورزیدن به همسرتان حل نمی‌شوند و شروع زندگی مشترک الزاما درمانی برای مشکلات، دعوا و اختلافات شما در دوران عقد و نامزدی نیست. برای مثال ترمیم یک رابطه بعد از خیانت یکی از طرفین آسان نیست و حتما نیاز به همکاری یک مشاور دارد، مشکلاتی مانند اختلالات شخصیتی تنها توسط متخصص روانشناس و یا با اجرای آزمون‌های روانی خاص قابل تشخیص است.
 
منبع: همیار عشق
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.