پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۹
کد مطلب: 59337
۱

اضطراب جنسی و روش‌های درمان آن

اضطراب جنسی و روش‌های درمان آن
اضطراب جنسی یکی از معضلات شایع در روابط زناشویی است که فراِیند رابطه را از حالت لذت‌بخشی خارج کرده و سخت و دشوار می‌کند. این اختلال ارتباطی به جنسیت ندارد. وقتی یکی از زوجین دچار این نوع اضطراب رابطه جنسی به کلی پراسترس شده و جذابیتی نخواهد داشت. زیرا رابطه جنسی تنها یک واکنش جسمی و فیزیکی نیست و کاملا به احساسات طرفین رابطه وابسته است، اما زمانی که یکی از طرفین مدام در اینباره دچار اضطراب باشد تمرکز بر رابطه غیر ممکن شده و تحریک جنسی صورت نمی‌گیرد. در واقع اضطراب جنسی بیشتر در رابطه با عملکرد جنسی بوده و بر پایه اضطراب یکی از زوجین از رضایت طرف مقابل از عملکرد جنسی و رضایت او از شکل و ظاهر شخص شکل می‌گیرد.

این استرس اگر گاهی رخ دهد غیرطبیعی نیست، اما اگر همواره در زمان رابطه زناشویی این حس تکرار شود بر زندگی فرد تاثیر گذاشته و باید به فکر درمان بود. این نوع اضطراب در مواردی از سابقه تجربه تجاوز و سوءاستفاده جنسی ناشی می‌شود. همچنین اختلالات جنسی هم از دیگر عواملی است که می‌تواند اضطراب جنسی را در فرد رقم بزند. به هرروی مزمن شدن این اختلال می‌تواند به اجتناب فرد از رابطه جنسی و به خطر افتادن رابطه زوجین و زندگی خانوادگی فرد منجر شود.


کدام نگرانی‌ها باعث ایجاد اضطراب جنسی می‌شود
همانطور که گفته شد رابطه جنسی با احساسات فرد ارتباطی تنگاتنگ دارد. وقتی ذهن بیش از حد متمرکز بر رابطه جنسی باشد، بدن امکان هیجان‌زده شدن و تحریک را از دست می‌دهد.

در سطور زیر به نگرانی‌هایی پرداخته شده که می‌توانند منجر به بروز این مشکل شوند.
- ترس و افکار منفی در مورد ناتوانی در ارضاکردن شریک جنسی
- تصور بد از شکل بدن، مثل نگرانی در مورد وزن بدن
- عدم علاقه به همسر
- خشونت و ناسازگاری در رابطه
- ترس از صمیمیت
- نگرانی از اندازه آلت تناسلی مرد
- نگرانی در مورد زودانزالی یا طولانی شدن مدت زمان رسیدن به ارگاسم
- اضطراب ناشی از عدم امکان ارگاسم یا لذت بردن از تجربه جنسی
- تماشای کلیپ‌های پورن
- درگیری روانی ناشی از مسائل مالی، خانوادگی و استرس در کار
- اعتیاد به مواد مخدر و الکل


تفاوت اضطراب جنسی در زنان و مردان
اضطراب جنسی در زنان و مردان تفاوت‌هایی دارد به این معنا که این اختلال در زنان معمولا به صورت عدم علاقه به رابطه جنسی یا ترس از آن، مشکل در برانگیختگی یا مشکلاتی در رسیدن به ارگاسم ظاهر می‌شود، اما این اضطراب در مردان معمولا به صورت مشکل در نعوظ یا حفظ آن و زودانزالی همراه است.

چگونه اضطراب جنسی را درمان کنیم؟
راحت بودن با شریک جنسی: در مرحله اول درباره اضطراب جنسی خود با همسرتان صحبت کنید این کار کمک می‌کند که نگرانی شما کاهش یافته و ممکن است به کمک یکدیگر به یک راه‌حل مناسب برسید، همچنین به صمیمانه‌تر شدن رابطه شما کمک می‌کند که این موضوع نیز به تقویت رابطه جنسی منجر می‌شود.

ورزش کردن: استفاده از این روش به‌ویژه به افرادی توصیه می‌شود که علت اضطراب‌شان شکل ظاهری بدن است. ورزش باعث می‌شود که احساس بهتری نسبت به بدن خود پیدا کنید همچنین ورزش باعث می‌شود که استقامت شما در عمل جنسی افزایش یابد.

پرت کردن حواس خود: در این روش زوجین در زمان رابطه جنسی از موسیقی و فیلم‌های عاشقانه کمک می‌گیرند، درواقع پرت کردن حواس فرد مضطرب نگرانی‌های او را کاهش می‌دهد. اگر فرد یاد بگیرد که به جای سخت‌گیری نسبت به ظاهر و توانایی جنسی خود راحت باشد می‌تواند به زندگی جنسی سالم برگردد.


درمان اختلال نعوظ هنگام رابطه جنسی:
پیش‌تر هم گفته شد که این اختلال ترکیبی از علل جسمی و روانی است لذا مردانی که به اختلال نعوظ مبتلا هستند ممکن است به همین دلیل دچار اضطراب جنسی شده و از طرف دیگر به دلیل این اضطراب و بهم ریختگی عصبی ناشی از آن بار‌ها در حین ارتباط اختلال نعوظ را تجربه کنند، بنابراین بهتر است برای درمان اختلال خود اقدام کنند. درمان این اختلال اضطراب جنسی شامل موارد زیر است: - مشاوره روابط - روان ­درمانی - تجویز دارو‌های مخصوص - درمان بیماری‌های خاص مثل هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات - روی آوردن به سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی

درمان اختلال انزال زودرس هنگام رابطه جنسی:
این مورد مبتنی بر روان درمانی بوده و بر آموزش رفتاری متمرکز است این روش درمانی مبتنی بر تمرین بوده و زوجین در کنار یکدیگر استقامت در رابطه جنسی را تمرین می‌کنند. برای درمان اضطراب جنسی روش‌های دیگری نیز وجود دارد که معمولا به کمک پرشک و روان‌درمانگر ممکن است. روش زوج‌درمانی، این روش به افزایش میل جنسی، بهبود روابط و کاهش حس بدبینی فرد به نسبت به رابطه جنسی کمک می‌کند. روش تمرکز بر حواس به این معنا که در این روش به بیمار کمک می‌شود بدون توجه به هدف رابطه تنها بر احساسات جنسی متمرکز شود. روش دارودرمانی: این روش برای بیمارانی که استفاده می‌شود که دارای علائم فیزیکی هستند دارو درمانی ممکن است موقت یا طولانی‌مدت باشد. همچنین درمان غذایی، درمان‌های هورمونی، خودمراقبتی و مراجعه به روانشناس از دیگر مواردی هستند که می‌تواند به درمان استرس جنسی کمک کند.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک
یکی از سوالات رایج درباره اضطراب جنسی آن است که فرد مبتلا به این استرس چه زمانی باید به پزشک مراجعه کند. پاسخ به این سوال ساده است، اگر این استرس با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و روش‌های اگر علائم اضطرابی، با شیوه زندگی سالم و روش‌های آرام سازی رفع نشده و با هر روز بدتر از روز قبل شود حتما باید با یک متخصص مشورت کنید تا اختلال را ریشه‌یابی کند. مراجعه به متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا اورولوژیست به بیمار کمک می‌کند با استفاده از درمان مناسب بهبود یافته و علائمش درمان شود چنانچه بیماری شخص ناشی از بیماری‌های جسمی یا تاثیرات دارویی نباشد پزشک او را به روان‌درمانگر یا سکس‌تراپیست ارجاع می‌دهد. به صورت کلی می‌توان گفت پزشک بر اساس میزان سلامت روانی فرد، وضعیت اجتماعی وی و سلامت جسمی بیمار درمان مناسب را به او پیشنهاد می‌دهد. اما مهم‌ترین نکته در درمان این اختلال راحت بودن است، به این معنا که فرد نباید بابت ظاهر یا عملکرد جنسی خود نگران بوده و خود را ملامت کند، زیرا هیچ فردی کامل نبوده و مشکلاتی دارد. به این مساله توجه کنید که همسر شما نیز فردی کامل نیست، از طرف دیگر وجود برخی اختلالت طبیعی بوده و قابل درمان است، تنها کافیست به موقع درمان را آغاز و از تخصص پزشک و روانشناس بر حسب مورد بهره بگیرید.
مرجع : جامعه ۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت