جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ / ۲۲:۲۵
کد مطلب: 60991
۲

بازتاب خبری خودکشی موجب افزایش این پدیده در بین افراد در معرض خطر می‌شود

بازتاب خبری  خودکشی موجب افزایش این پدیده در بین افراد در معرض خطر می‌شود
متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: انتشار اخبار و گزارش های مربوط به پدیده خودکشی باید با رویکرد مسوولانه و حرفه ای باشد چون انتشار غیرمسوولانه این اخبار ،افراد در معرض خطر را نیز تحریک به انجام این عمل کند.
 
دکتر محبوبه برنا، روز سه شنبه در نشست "مدیریت اخبار خودکشی"، افزود: انتشار خبر خودکشی این عقیده را که خودکشی روش طبیعی برای برطرف کردن مشکلات است، گسترش می‌دهد و همچنین انتشار مکرر و مداوم خبرهای مرتبط با این پدیده، اشتغال فکری در مورد خودکشی به ویژه در نوجوانان و جوانان را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها با طیف وسیعی از اطلاعات نقش مهمی در اجتماع برعهده دارند، چون تاثیر جدی بر نگرش، اعتقاد و رفتار مردم داشته و نقش حیاتی در عملکرد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارند.

متخصص روانپزشکی بیمارستان کارگرنژاد کاشان تصریح کرد: رسانه‌ها باید در تهیه و انتشار اخبار سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه، توصیه‌ها و شواهد علمی در خصوص چگونگی درج اخبار را رعایت کنند.

برنا گفت: شواهد و تجربیات گذشته موارد زیادی از بروز همه‌گیری خودکشی به دنبال انتشار نامناسب اخبار مربوط به خودکشی افراد خاص و شناخته شده در سطح جهان و ایران را نشان می‌‍‌دهد، به همین دلیل رسانه‌ها با درج و انتشار اخبار صحیح می‌توانند در پیشگیری از خودکشی نقش فعالی داشته باشد.

وی افزود: هرچه میزان انتشار و تبلیغ در مورد خودکشی بیشتر باشد، همبستگی بیشتری بین میزان تبلیغات و بروز خودکشی در دیگران مشاهده می‌شود و بخش گزارش در شبکه‌های متعدد و برنامه‌های مختلف تلویزیون تاثیر بیشتری در میزان خودکشی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: پرهیز از انعکاس خبرهای خودکشی می‌تواند در پیشگیری از رفتارهای تقلیدگرانه خودکشی کمک کننده باشد.

وی در خصوص چگونگی ارایه گزارش خودکشی بیان کرد: در بین آمار خودکشی نباید صرفا به عددها و رقم‌ها تکیه کرد بلکه باید آمارهای خودکشی با دقت و به درستی و با نظر یک متخصص و با مقایسه آمار سایر نقاط دنیا تفسیر شود.

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: از تعمیم موارد معدود خودکشی در یک منطقه با اعلام عبارت‌هایی مانند همه‌گیری خودکشی یا منطقه با بالاترین شیوع خودکشی در دنیا پرهیز شود.

برنا با بیان اینکه از گزارش رفتار خودکشی به عنوان پاسخی قابل درک به تغییرهای اجتماعی، فرهنگی یا تنزل رتبه اجتماعی باید ممانعت شود، گفت: هنگام انتشار خبر خودکشی باید به اثرهای خودکشی بر خانواده و بازماندگان فرد اقدام‌ کننده، رنج وارده برخانواده در اثر انتشار خبر خودکشی توجه شود.

وی افزود: در خصوص بایدها و نبایدهای خودکشی باید ضمن پرهیز از بزرگنمایی و هیجان‌انگیز جلوه دادن اقدام به خودکشی، دلایل ساده‌انگارانه برای اقدام به خودکشی ارائه نکرد و همچنین جزئیات روش اقدام به خودکشی نباید چاپ و منتشر شود.

وی اضافه کرد: رسانه‌ها باید اختلالات روانی و بحران‌ها را توسط متخصصان و کارشناسان تعریف و از مردم بخواهند در صورت وجود چنین مشکلاتی به مرکزهای مشاوره مراجعه کنند.

متخصص روانپزشکی بیمارستان کارگرنژاد کاشان بیان کرد: خودکشی اقدامی است که بیشتر جوامع آن را منع کرده و بسیاری از مذهب‌ها آن را گناه می دانند.

به گفته وی، خودکشی، حیرت، گناه ، شرم و لکه ننگی را از خود به جای می‌گذارد که ممکن است خویشاوندان آن را تا دم مرگ با خود همراه داشته باشند.

برنا گفت: بیکاری و مشکلات مالی و روابط اجتماعی یا از دست دادن جایگاه اجتماعی، شکست در روابط عاطفی، دسترسی آسان به وسایل مرگ‌بار و بروز خودکشی‌های محلی و منطقه‌ای که اثر سرایتی دارند، از "عوامل خطرساز محیطی" این پدیده می باشد.

وی همچنین کمبود حمایت اجتماعی و احساس انزوا، باورهای نادرست در باره رفتار کمک خواهی، موانع دسترسی به مرکزهای خدمات بهداشتی روانی، باورهای نادرست درباره خودکشی و قرارگرفتن درمعرض اخبار خودکشی را نیز از "عوامل خطرساز فرهنگی اجتماعی" برای خودکشی برشمرد.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارند.

منبع: ایرنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت