جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۸
کد مطلب: 61002
۰
عفت حیدری

تاب آوری بزرگسالان مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش

باشگاه تاب آوری
تاب آوری بزرگسالان مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش
 تاب آوری بزرگسالان به این دلیل که تقریبا تمام تحقیقات تاب آوری تا این تاریخ روی بچه ها و نوجوانان متمرکز بوده است  کمتر مورد توجه بوده است درک این که چطور بزرگسالان در استرس های شخصی و کاری تاب آور می شوند، مقوله نوظهوری است.
به گزارش میگنا عفت حیدری در یادداشتی نوشت : از بررسی های ما و از مرور کار محققانی که مطالعات خود را گسترش می دهند ؛ به نظر می رسد که فرایند ایجاد تاب آوری برای کودکان و بزرگسالان روندی مشابه است.این فرایند در الگوی تاب آوری به صورت نمودار آورده شده است ( ریچاردسون و دیگران ، 1990 میلادی ) .
 
بر اساس الگوی تاب آوری وقتی فردی از هر رده سنی با سختی و مشکلات مواجه می شود؛ او بصورت ایده آل شاخص های فردی و محیطی و عوامل محافظتی را تجربه می کند که این سختی را با حمایت کافی تعدیل می کند و فرد خود را با سختی سازگار می کند بدون اینکه لطمه چندانی به زندگی اش وارد شود.
فرد در ناحیه امن خود باقی می ماند یا به یک سطح تاب آوری افزایشی به دلیل توان احساسی و مکانیسم های سالم سازگاری در فرایند غلبه بر سختی حرکت می کنند.
فرد بدون حمایت ضروری ازفرایند اختلال روانی  عبور می کند و بعد به مرور زمان  از این لطمه بهبود می یابد.
مجددا فراهم بودن عوامل حمایتی شخصی و محیطی بر نوع بهبود اثر می گذارند. این بهبودی و برگشت به جامعه  ممکن است از طریق رفتارهای معیوبی مثل مصرف مشروبات الکلی یا استفاده از مواد مخدر یا اقدام به خودکشی یا فقدان ارزشمندی یا نداشتن ظرفیت برای سازگاری سالم صورت گیرد. بهبودی و برگشت به جامعه ممکن است منجر به برگشت فرد به منطقه امن یا افزایش تاب آوری شود.
 
الگوی تاب آوری دو پیام مهم را می دهد : این که سختی ها بطور اتوماتیک منجر به بدکارکردی و رفتار ناسالم نمی شود ، اما می تواند منجر به پیامدهایی برای شخصی که آنرا تجربه می کند شود و حتی یک واکنش اولیه به سختی می تواند به مرور زمان بهبود یابد.
ریچاردسون و همکارانش ( 1990 میلادی ) پیشنهاد می کنند که فرایندی که در الگوی تاب آوری بصورت نمودار آورده شده است ، برای هر فرد زنده قابل کاربرد است  ، به این دلیل که در واقع فرایند زندگی است.
 
محیط  برای تاب آوری فرد به دو شیوه  حیاتی است. اولا عوامل محافظتی درونی است که به فرد کمک می کند در مواجهه با چالش یا عامل استرس آور تاب آور بمانند و اغلب نتیجه شرایط محیطی است که توسعه این شاخص ها  را مورد حمایت قرار می دهد. دوما شرایط فوری محیطی علاوه بر چالش ها به تغییر بالانس واکنش یک فرد از بد کارکردی به تاب آوری می انجامد.

این یادداشت بر گرفته از کتاب تاب آوری در مدارس اثر خانم نان هندرسون ( مددکاری اجتماعی ) است که توسط محمدرضا مقدسی و عفت حیدری ترجمه و به همت انتشارات ورجاند و در اختیار علاقه مندان به تعلیم و تربیت و تاب آوری قرار گرفته است .


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید