دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۵ - 15 Jun 2026
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۴ / ۰۹:۴۲
کد مطلب: 66951
۱

تشخیص بیماری و اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان

عفت حیدری نویسنده و مترجم خانه تاب آوری
تشخیص بیماری و اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان
بحث درباره برچسب‌گذاری بیماری روانی بر اختلالات روانی نوجوانان زیر ۱۸ سال، یکی از موضوعات مهم و چالش‌برانگیز در روان‌شناسی و روان‌پزشکی کودک و نوجوان است. بسیاری از متخصصان معتقدند که تشخیص و نام‌گذاری بیماری‌های روانی در این سنین می‌تواند پیامدهای جدی و گاه جبران‌ناپذیری برای فرد، خانواده و جامعه داشته باشد. از سوی دیگر، برخی نیز بر ضرورت شناسایی و مداخله زودهنگام تأکید می‌کنند.
به گزارش میگنا دوران نوجوانی با تغییرات گسترده زیستی، روانی و اجتماعی همراه است. مغز انسان تا حدود ۲۵ سالگی به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد و بسیاری از عملکردهای اجرایی، کنترل هیجانی و تصمیم‌گیری در این دوران به بلوغ می‌رسند. بنابراین، بسیاری از رفتارها و واکنش‌های نوجوانان ممکن است ناشی از این تغییرات طبیعی باشد و نه الزاماً نشانه بیماری روانی. اگر در این سنین برچسب بیماری زده شود، ممکن است رشد طبیعی فرد مختل گردد و فرصت تجربه و یادگیری سالم از او گرفته شود. برچسب‌گذاری بیماری روانی می‌تواند منجر به انگ اجتماعی، تبعیض و کاهش عزت نفس نوجوان شود. نوجوانان به شدت نسبت به برداشت دیگران حساس هستند و داشتن یک برچسب روان‌پزشکی می‌تواند احساس طردشدگی، شرم و انزوا را در آن‌ها تقویت کند. این موضوع ممکن است بر روابط اجتماعی، تحصیلی و حتی آینده شغلی فرد تأثیر منفی بگذارد و او را از جستجوی کمک و حمایت بازدارد.

تشخیص بیماری‌های روانی در کودکان و نوجوانان با چالش‌های جدی همراه است. بسیاری از نشانه‌ها و علائم روانی در این سنین گذرا، وابسته به موقعیت یا واکنشی به استرس‌های محیطی هستند و الزاماً به معنای وجود یک اختلال پایدار نیستند. همچنین، ابزارهای تشخیصی عمدتاً برای بزرگسالان تدوین شده‌اند و ممکن است برای نوجوانان اعتبار کافی نداشته باشند. در نتیجه، احتمال تشخیص نادرست و درمان نامناسب افزایش می‌یابد.

در صورت برچسب‌گذاری بیماری روانی، احتمالاً نوجوان وارد فرایند درمانی دارویی یا روان‌درمانی می‌شود. مصرف داروهای روان‌پزشکی در سنین پایین می‌تواند با عوارض جانبی متعدد همراه باشد و حتی بر رشد مغز و جسم تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر، نوجوان ممکن است به دلیل برچسب بیماری، هویت خود را بر اساس این تشخیص شکل دهد و احساس ناتوانی یا وابستگی به درمان پیدا کند.

به جای برچسب‌گذاری قطعی بیماری روانی، می‌توان از رویکردهای حمایتی، آموزش مهارت‌های زندگی، مشاوره خانوادگی و مداخلات پیشگیرانه استفاده کرد. این رویکردها کمک می‌کنند تا نوجوانان مهارت‌های مقابله‌ای و اجتماعی را بیاموزند و بدون احساس انگ یا شرم، از حمایت لازم برخوردار شوند. همچنین، این روش‌ها انعطاف بیشتری دارند و با رشد و تغییرات فردی نوجوان سازگارترند.

عفت حیدری دارنده نشان فرهنگ یار تاب آوری ایران در پایان آورده است شتاب‌زدگی در نام‌گذاری بیماری روانی برای نوجوانان زیر ۱۸ سال می‌تواند پیامدهای منفی متعددی داشته باشد؛ از جمله اختلال در رشد طبیعی، افزایش انگ اجتماعی، تشخیص نادرست و درمان نامناسب. توصیه می‌شود متخصصان، خانواده‌ها و سیاست‌گذاران به جای تمرکز بر برچسب‌گذاری، بر حمایت، آموزش و تقویت تاب آوری تأکید کنند تا نوجوانان بتوانند با سلامت روانی به دوران بزرگسالی وارد شوند و ظرفیت‌های خود را به‌درستی شکوفا سازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا بچه‌ها کتاب نمی‌خوانند؟ شاید مقصر ما هستیم!
چرا نسل زد از تراپی خوشش نمی‌آید؟
شناخت (Cognition) چیست ؟
افرادی که شادترین روابط را دارند، اغلب به جای «دوستت دارم» این جمله را می‌گویند
هنر ماندگاری در عشق: چگونه یک رابطه پایدار بسازیم؟
چرا برخی افراد هیجانات خود را بهتر مدیریت می‌کنند؟
آیا تفاوت مذهبی باعث ایجاد اختلاف در روابط می‌شود؟
دکتر حسین شکرکن چهره ماندگار روان‌شناسی ایران درگذشت+عکس
چرا خیانت می‌کنیم، طبق پژوهش‌های ۲۰۲۵
چگونه با فرزندمان در مورد رسانه‌های اجتماعی صحبت کنیم؟
پرحرفی چیست و چه دلایلی دارد؟
۷ نشانه والدین هلیکوپتری
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!