جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ / ۲۱:۰۰
کد مطلب: 49091
۲

دختر 4 ساله‌ام بدون یک سری وسایل‌اش، هیچ جا نمی‌آید!

دختر 4 ساله‌ام بدون یک سری وسایل‌اش، هیچ جا نمی‌آید!
میگنا: دختری چهار ساله دارم و زندگی آرامی داریم. با شوهرم خوب هستم و مشکلی نداریم. مشکل ما این است که دخترم عاشق یک سری از وسایل‌اش است و باید همیشه آن‌ها را با خودش همراه کند! یک سری دفتر و عروسک و ... که همه را در یک پلاستیک می‌گذارد و حتی موقع خواب، باید کنارش باشد. وقتی مهمانی هم برویم، باید آن‌ها را با خودش ببرد. بدون یک سری از وسایل‌اش، هیچ‌جا نمی‌آید! چه کنیم؟
 
از این‌که زندگی زیبایی دارید و در کنار همسر و دختر خود روزگار خوشی را می‌گذرانید، بسیار خوشحالم. داشتن فرزندی سالم که مطابق با سیر رشد خود پیش می‌رود و در کانون گرم پدر و مادر، بزرگ می‌شود، یکی از مواهب بی نظیر زندگی است.
 
این رفتار یک نیاز را در او بر آورده می کند
از دیدگاه تئوری انتخاب، همه انسان‌ها چه بزرگ و چه کوچک، پنج نیاز ژنتیک دارند که برآورده کردن این نیازها، موتور محرکه رفتارهای آنان است؛ یعنی هر عملی از فرد سر می‌زند، یک رفتار کلی است و هر رفتار، معطوف به هدفی است و هدف آن برآورده کردن یک یا چند نیاز از نیازهای فرد است. این‌که فرزند شما علاقه دارد تا وسایلی را که دوست‌شان دارد، همواره نزدیک خودش نگه دارد، یک رفتار است که از طریق آن یک یا چند نیاز خود را برآورده می‌سازد و تا زمانی که فکر کند، این رفتار نیاز او را برآورده می کند، به آن ادامه خواهد داد.
 
بدون هیچ سرزنشی، گفت‌وگو کنید
می‌توانید از کودک‌تان بدون هیچ فشار یا سرزنشی  علت رفتارش را  بپرسید. مراقب باشید به این رفتار او هیچ برچسب ارزشی مثل کار خوب یا بد نزنید. صرفا یک سوال کننده باشید. به دلایلش گوش دهید و به آن‌ها احترام بگذارید. می‌توانید از این فرصت برای آموزش فرزندتان استفاده کنید. به این صورت که از او بپرسید اگر شب موقع خواب وسایلش را پایین تخت یا روی میز بگذارد، چه حسی پیدا می‌کند و بعد سعی کنید روی حس او نام بگذارید. می‌توانید به او پیشنهاد دهید اگر دوست دارد، برای وسایلش کیف یا کوله کوچکی تهیه کنید تا هم جای آن‌ها امن‌تر باشد و هم حمل‌شان ساده‌تر و از این طریق به او این پیام را بدهید که متوجه اهمیت آن وسایل برای او هستید.
 
اصرار نکنید آن‌ها را کنار بگذارد
تا زمانی که شما اصرار داشته باشید دخترتان وسایل مورد علاقه‌اش را کنار بگذارد، احتمال این کار بسیار کم خواهد بود اما اگر حساسیت خود را از روی این موضوع بردارید و اصراری به او نکنید، کم‌کم خودش دست از این کار برخواهد داشت. اما این نکته را به یاد داشته باشید که همه ما ممکن است دوست داشته باشیم چیزهایی را همیشه نزدیک خود نگه داریم.

نویسنده: ریحانه نوذریان
کارشناس ارشد روان شناسی و واقعیت درمانگر
مرجع : روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .