جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۹
کد مطلب: 59163
۹
سارینا سعادتی

تاب آوری کودکان اتیسم

باشگاه تاب آوری
تاب آوری کودکان اتیسم
 تاب آوری برای کودکان اتیسم بر قابل پیش بینی بودن شرایط تاکید دارد
سارینا سعادتی در باشگاه تاب آوری میگنا نوشت : تاب‌آوری توانایی «بازگشت» در طول یا بعد از زمان‌های سخت و بازگشت به احساس خوب قبلی است. همچنین توانایی انطباق با شرایط سختی است که نمی توانید تغییر دهید و به شکوفایی ادامه دهید. در واقع، وقتی انعطاف پذیر هستید، اغلب می توانید از موقعیت های دشوار درس بگیرید.

کودکان ممکن است در برخی موقعیت‌ها بهتر از دیگران انعطاف‌پذیری نشان دهند. انعطاف پذیری آنها می تواند در زمان های مختلف متفاوت باشد تاب آوری می تواند در یک موقعیت چالش برانگیز یا در پایان یک روز دشوار "استفاده" شود.

تاب آوری برای کودکان اوتیسم، می تواند تحت تأثیر محیط فیزیکی آنها قرار بگیرد. باید امیدوار باشیم که همه کودکان می توانند از قدرت جادویی تاب آوری برخوردارباشند.

شما هم می توانید به کودک خود کمک کنید تا تاب آوری و انعطاف پذیری خود را افزایش دهد:
 ایجاد محیطی که از انعطاف پذیری پشتیبانی می کند
کمک به فرزندتان در یادگیری مهارت‌های تاب‌آوری(مانند تفکر مثبت، حل مسئله، و مهارت‌های عاطفی، اجتماعی و سازمانی)
 
چرا کودکان و نوجوانان اوتیسم به تاب آوری نیاز دارند؟
همه نوجوانان و کودکان با چالش های روزمره مانند نتایج ناامید کننده آزمون یا شکست های ورزشی روبرو هستند برای کودکان و نوجوانان  طیف اوتیسم، چالش‌های روزمره می‌تواند شامل مواردی مانند دوستی و روابط با همسالان، تغییر در روال معمول زندگی ، صداهای بلند، لباس‌های ناراحت‌کننده و  حتی معلمان و مربیان ناآشنا باشد.
آنها همچنین بیشتر از سایر کودکان و نوجوانان با چالش‌های جدی مانند قلدری و مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب روبرو هستند کودکان اوتیستیک برای مدیریت و غلبه بر این چالش ها به تاب آوری نیاز دارند.
محیط های که از تاب آوری برای کودکان و نوجوانان اوتیستیک حمایت می کند:
یک محیط فیزیکی ایمن، پرورش دهنده و قابل پیش بینی می تواند سطح استرس کودکان اوتیسم را کاهش دهد، به آنها کمک کند آرام بمانند، و مدیریت چالش ها و نشان دادن انعطاف پذیری را برای آنها آسان تر کند در خانه، ممکن است بتوانید به روش های زیر یک محیط آرام برای کودک خود ایجاد کنید:

اتاق فرزندتان را با رنگ هایی که به نظر آنها آرامش بخش است رنگ آمیزی کنید.
نورپردازی راحت را در اتاق کودک خود قرار دهید.
به کودکتان هدفون بدهید و از صداهایی که باعث ناراحتی کودکتان می شود اجتناب کنید.
برنامه های بصری روز فرزندتان را روی دیوار قرار دهید.
در مدرسه، ممکن است راه هایی وجود داشته باشد که کارکنان بتوانند محیطی آرام ایجاد کنند.
مثلا:تعداد تصاویر روی دیوار کلاس را کاهش دهید.
به کودک خود یک صندلی مشخص بدهید تا بتواند هر روز در یک مکان بنشیند.

در صورتی که فرزندتان احساس ناراحتی کرد، مکانی امن برای او ایجاد کنید نور را کاهش دهید و در صورت امکان از نور طبیعی استفاده کنید.
 
فراهم آوردن چنین شرایطی می تواند به کودک شما کمک کند تا یاد بگیرد، اجتماعی شود و در فعالیت های تفریحی شرکت کند، که همگی می توانند به کودک شما در ایجاد انعطاف پذیری کمک کنند.

عادات مثبت اندیشی برای کمک به تاب آوری کودکان و نوجوانان اوتیسم :
توسعه تاب آوری  می‌تواند از عادات مثبت مانند واقع‌بین بودن، نگاه کردن به جنبه‌های مثبت، انتظار خوب پیش رفتن امور  و حرکت رو به جلو ناشی شود، حتی زمانی که اوضاع بد به نظر می‌رسد.

فرار از گرایشات و تفکرات منفی و توسعه نگرش های مثبت  میتواند بخشی از اقدامات روزانه کودکان باشد برای نمونه :
به طور منظم تمرینات مثبت اندیشی را با کودک خود انجام دهید.
یک تمرین مثبت اندیشی را به برنامه بصری کودکان اضافه کنید.
در وعده های غذایی خانواده، از هر یک از اعضای خانواده بخواهید که یک چیز مثبت از روز خود را به اشتراک بگذارند.
همچنین می توانید به فرزندتان کمک کنید تا دیدگاه خود را به رویداد های بد اصلاح کنند که یک چیز بد به این معنی نیست که همه چیز بد است. به عنوان مثال، نتیجه ضعیف امتحان فرزند شما را از انجام ورزش آخر هفته یا بیرون رفتن با دوستانش باز نمی دارد.
مهارت های حل مسئله برای کمک به کودکان و نوجوانان اوتیسم با تاب آوری:
وقتی کودکان مهارت‌هایی برای حل مشکلات روزمره داشته باشند، برای مقابله با موقعیت‌های دشوار و گذر از زمان‌های چالش برانگیز توانمندتر می‌شوند.
شما می توانید کودکان رابا چالش ها و فعالیت های کوچک حل مسئله روبه رو کرده و در جهت تقویت مهارت های حل مسئله آنها را تمرین داده و تقویت کنید مثلا: با کودک خود پازل انجام دهید. تمرینات منبت کاری و کار با چوب هم میتواند مفید باشد.

مهارت های عاطفی برای کمک به کودکان و نوجوانان اوتیسم با تاب آوری:
وقتی کودکان اوتیستم هیجاناتی عمیق را تجربه می کنند و  پس از آن می توانند آرام شوند، یاد می گیرند که این احساسات برای همیشه دوام نمی آورند هر چند هم تلخ که باشد اما پایدار نیست . این بدان معناست که شناخت و مدیریت احساسات بخش مهمی از تاب آوری است.
کودک برای تشخیص احساسات خود نیاز به حمایت دارد  شما می توانید با اشاره و برچسب زدن به احساسات فرزندتان به این امر کمک کنید. به عنوان مثال، "شما در حال لبخند زدن هستید". باید خوشحال باشی'. همچنین می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا بفهمد که وقتی احساس می‌کند، بدنش چه احساسی دارد. به عنوان مثال، "شما عصبی به نظر می رسید. آیا احساس خنده‌داری در شکم خود دارید؟
و هنگامی که کودک شما نیاز به استراحت یا آرامش در حین یا پس از احساسات شدید دارد، برخی از فعالیت های لذت بخش و آرامش بخش می تواند به شما کمک کند. بسته به علایق فرزندتان، این فعالیت ها ممکن است شامل خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی، لگد زدن به توپ یا بازی با یک اسباب بازی مورد علاقه باشد.

اعلان های دیداری می توانند به کودک شما کمک کنند تا از فعالیت های آرامش بخش خود استفاده کند. برای مثال، می‌توانید تصاویری از فعالیت‌ها را روی دیوار اتاق خواب فرزندتان قرار دهید یا فعالیت‌ها را در کارت یادآوری برای فرزندتان فهرست کنید.

 
مهارت های اجتماعی برای کمک به کودکان و نوجوانان اوتیستیک با تاب آوری :
مهارت های اجتماعی یک عنصر سازنده مهم برای تاب آوری است مهارت های اجتماعی به فرزند شما کمک می کند تا در مدرسه موفق باشد و دوستان ماندگاری را پیدا کند
این به کودک شما احساس تعلق می دهد و یک شبکه حمایتی برای کمک به او برای عبور از روزهای سخت می دهد.
برای کودکان کوچک‌تر، بازی راهی عالی برای یادگیری و تمرین مهارت‌های اجتماعی بشمار میاید
برای نوجوانان فعالیت‌ها و گروه‌های اجتماعی و تفریحی می‌توانند فرصت‌های خوبی برای توسعه مهارت‌های اجتماعی در نوجوانی باشند، مانند بررسی افکار دیگران، درک حالات چهره و گفتگو. این فعالیت‌ها همچنین می‌توانند به فرزندتان کمک کنند تا از طریق علایق مشترک و فعالیت‌های ساختارمند دوستانی پیدا کند.
 
مهارت های سازمانی برای کمک به کودکان و نوجوانان اوتیسم با تاب آوری:
مهارت‌های سازمانی شامل هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظم و انضباط، سخت‌کوشی و مدبر بودن است. این مهارت‌ها باعث ایجاد انعطاف‌پذیری می‌شوند، زیرا به کودکان کمک می‌کنند تا احساس اعتماد به نفس، توانایی و آمادگی داشته باشند.
شما و فرزندتان می‌توانید این مهارت‌ها  را تمرین کنید :
شناسایی نقاط قوت خاص فرزندتان.
تعیین اهدافی که از نقاط قوت آنها استفاده می کند.
برنامه ریزی برای رسیدن به این اهداف.

به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است در آواز خواندن یا موسیقی خوب باشد. شما و فرزندتان می‌توانید فهرستی از اهدافی که با نقاط قوت موسیقایی او مطابقت دارد ارائه دهید. اهداف ممکن است شامل مواردی مانند پیوستن به گروه موسیقی مدرسه، نوشتن یک آهنگ، راه اندازی گروه خود و غیره باشد.
یک برنامه برای دستیابی به این اهداف ممکن است شامل مواردی مانند صحبت با مدیر گروه موسیقی مدرسه یا تبلیغات برای هم گروه باشد یکی دیگر از راه‌های کمک به رشد مهارت‌ها و احساس توانایی فرزندتان این است که به مسئولیت هایی را محول کنید  مانند چیدن میز شام، بار کردن ماشین ظرفشویی، غذا دادن به حیوانات خانگی و غیره. وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، ممکن است بخواهند نقش رهبری در مدرسه، نقش داوطلبانه یا شغل پاره وقت را به عهده بگیرند.
 
 در خاتمه درمان با کمک حیوانات هم می تواند به کودکان اوتیسم کمک کند تا یاد بگیرند احساسات خود را مدیریت کنند، مهارت های ارتباطی را بیاموزند و معاشرت را تمرین کنندپرورش و نگهداری از حیوانات خانگی در بسیاری از یافته ها توصیه شده است 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.