پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۵
کد مطلب: 45154
۲

آن چه پس از ترک ورزش برای بدن رخ می‌دهد

آن چه پس از ترک ورزش برای بدن رخ می‌دهد
میگنا: ترک ورزش اثرات منفی بیشماری بر سلامت انسان دارد و تغییرات خلقی ممکن است نخستین مواردی باشند که خود را نشان می‌دهند.
«ریدرز دایجست» نوشت:‌ «ورزش از ارکان اصلی یک زندگی سالم و حفظ سلامت بدن محسوب می شود. انجام ورزش به حفظ تناسب اندام و وزن سالم کمک می کند. زمانی که ورزش را کنار می گذارید عضلات، مغز، خلق و خو و خواب شما تحت تاثیر قرار بگیرند.
در ادامه با آن چه به واسطه ترک ورزش رخ می دهد بیشتر آشنا می شویم.

در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار می گیرید
ترک ورزش اثرات منفی بیشماری بر سلامت انسان دارد و تغییرات خلقی ممکن است نخستین مواردی باشند که خود را نشان می دهند. با توقف ورزش مغز شروع به تغییر خواهد کرد و فرد ممکن است با مغز مه آلود یا عدم احساس شادی و نشاط همانند گذشته مواجه شود. این شرایط به دلیل آن رخ می دهد که هیپوکامپ مغز به اندازه گذشته خون دریافت نمی کند. مطالعه ای در دانشگاه آدلاید، استرالیا نشان داد که ترک ورزش می تواند علائم افسردگی را تنها پس از گذشت سه روز افزایش دهد.

فشار خون شما افزایش می یابد
پژوهشگران در آفریقای جنوبی متوجه شدند که پس از گذشت دو هفته از ترک ورزش، رگ های خونی شروع به سفت شدن می کنند و فشار خون انسان افزایش می یابد. طی مطالعه ای دیگر در ژاپن، پژوهشگران کشف کرند که پس از سه ماه کم تحرکی، ورزشکاران استقامتی با افزایش سفتی در شریان های خود مواجه شده اند که به افزایش فشار خون منجر شده است. پس از گذشت ۱۲ ماه، سفتی رگ های خونی در این افراد هرچه بیشتر افزایش یافته بود.

کنترل بر قند خون خود را از دست می دهید
اگر بتوانید سطوح قند خون خود را پایدار نگه دارید، خطر افزایش وزن، خستگی، و بیماری های مزمن، مانند دیابت و بیماری قلبی کاهش می یابد. مطالعه ای که در نشریه Journal of Applied Physiology منتشر شد، نشان داد سطوح قند خون در شرکت کنندگانی که رژیم هشت ماهه تمرینات قدرتی و هوازی را دنبال کرده بودند، بهبود یافته، اما نیمی از آنها تنها پس از گذشت ۱۴ روز از ترک ورزش این فواید را از دست دادند.

عضلات شما تحلیل می روند
از دست رفتن توده عضلانی و سلامت استخوان پس از ترک ورزش به راحتی برگشت پذیر نیست و می تواند افزایش خطر آسیب دیدگی جدی را به همراه داشته باشد. خطر درد مفصلی یا کمر نیز افزایش می یابد. محل از دست دادن عضله به نوع ورزشی که کنار گذاشته اید، بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک دونده هستید، عضلات پا می توانند با کاهش قدرت و اندازه خود مواجه شوند. برای افرادی که با وزنه کار می کنند هر عضله ای که به طور مرتب از آن استفاده می کردند، پس از ترک ورزش تحلیل خواهد رفت.

استقامت خود را از دست می دهید
پس از ترک دائمی ورزش، شما تبدیل به یک اسکلت نمی شوید، اما استقامت خود را از دست خواهید داد. قلب شما حساسیت بیشتری به مقاومت یافته و در معرض خطر بزرگتری برای مشکلات سلامت قرار می گیرید. ظرفیت ریه های شما نیز در برابر جریان اکسیژن کارآمدی کمتری از خود نشان خواهد داد.

وزن اضافه می کنید
ترک ورزش به طور خودکار موجب افزایش وزن نمی شود، اما باید به دقت وزن خود را زیر نظر داشته باشید. پس از کنار گذاشتن ورزش نیاز بدن به انرژی کمتر خواهد شد از این رو باید کمتر غذا بخورید. فعالیت متابولیک در نبود فعالیت جمسانی کاهش می یابد که در صورت عدم سازگاری با غذای مصرفی به طور معمول به افزایش وزن منجر می شود.

استخوان های شما شکننده‌تر می شوند
ورزش منطم به ویژه تمرینات تحمل وزن مانند تمرینات قدرتی، پیاده‌روی و دویدن برای حفظ قدرت استخوان ها و کاهش خطر پوکی استخوان ضروری هستند. زمانی که بیشتر طول روز را بی تحرک باقی می مانید، تراکم استخوانی نیز سریع‌تر کاهش می یابد.

شرایط خواب شما بدتر می شود
با کنار گذاشتن ورزش احتمالا درمی‌یابید که شرایط خواب شما همانند گذشته خوب نیست. پژوهش ها نشان داده اند که ورزش منظم زمان کلی خواب را افزایش می دهد و این می تواند به احساس هوشیاری بیشتر در طول روز بعد کمک کند. چندین مطالعه از جمله نمونه ای که در نشریه Journal of Behavioral Medicine منتشر شد، نشان داده اند که ورزش منظم عاملی کلیدی برای بهبود کیفیت خواب محسوب می شود.

آغاز مجدد روتین ورزشی چالش برانگیز خواهد بود
سطح دشواری آغاز مجدد روتین ورزشی تا حد زیادی به سطح تناسب اندام پیشین شما بستگی دارد. هر چه تناسب اندام بیشتری داشته باشید به زمان کمتری برای بازگشت به سطوح آمادگی گذشته خود نیاز خواهید داشت. حدود دو ماه طول می کشد تا سطح قدرت شما به حالت عادی بازگردد، اما برای کسب مجدد استقامت باید اندکی زمان بیشتر را صرف کنید.
 
مرجع : عصرايران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!