جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 47846
۱

جایزه‌ استاد داویدیان؛ جایزه‌ ای برای روان‌پزشکان جوان

جایزه‌ استاد داویدیان؛ جایزه‌ ای برای روان‌پزشکان جوان
میگنا:دکتر هاراطون «هارمیک» داویدیان (۲ اسفند ۱۳۰۳ تهران – ۲۱ آبان ۱۳۸۸ تهران) از بنیان‌گذاران روانپزشکی در ایران است. وی استاد روانپزشکی دانشگاه تهران است.
 

تعریف
جایزه‌ داویدیان (جایزه‌ انجمن علمی روان‌پزشکان ایران برای روان‌پزشکان جوان) جایزه‌ای نقدی است که ازیک سو برای ارتباط میان دستیاران و روان‌پزشکان داخلی با دیگر روان پزشکان، و حمایت از ایده‌‌های نو و توانمندی‌های همکاران داخلی و ‌از دیگر سو برای ایجاد امکان برای حضور روان‌پزشکان جوان خارجی در ایران و شرکت در همایش‌های سالیانه و آشنایی با روان‌پزشکی در ایران پرداخت می‌شود.
میزان جایزه و تعداد جوایز در هر دوره با پیش‌نهاد کمیته‌ همایش‌ها و با تایید هیات مدیره تعیین می‌گردد.  
در دور اول داخلی بود و بخش بین‌‌المللی برگزار نشد. میزان جایزه برای 5 نفر شرکت کننده داخلی و هر نفر 15 میلیون ریال در نظر گرفته شده و اهدا گردید.   

دور دوم جایزه همانند دور اول داخلی بود و بخش بین‌‌المللی برگزار نشد. میزان جایزه برای شرکت‌کنندگان داخلی به تعداد پنج نفر و هر یک  20-15 میلیون ریال در نظر گرفته شد.   


شرایط شرکت‌کنندگان
تمام دستیاران روان‌پزشکی، و روان‌پزشکانی که کمتر از 5 سال از آغاز فعالیت حرفه‌ای آنان گذشته باشد می‌توانند از این جایزه بهره‌مند شوند.

شرکت‌کنندگان در دور دوم  در دو گروه دستیاران و روان‌پزشکان جوان به شکل جداگانه مورد داوری قرار گرفتند.  در دور دوم هیات داوران به 2 روان‌پزشک جوان و 3 دستیار جایزه اهدا نمود. در دور اول سهمیه‌بندی لحاظ نگردید و تمام داوطلبان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

شیوه‌ انتخاب برندگان
در بازه‌ زمانی اعلام شده افراد علاقه‌مند می‌توانند  چکیده‌ سخنرانی خود را در موضوع اعلام شده ارسال نمایند. رزومه‌ی فرد، و چکیده‌ ارسال شده مبنای داوری خواهد بود. از میان ارسال کنندگان مقاله، به میزانی بیش از تعداد حداکثر برندگان، نامزد معرفی خواهد شد تا در زمان همایش سالانه در جلسه‌ای مشخص به ایراد سخنرانی بپردازند. هیات داوران، داوری نهایی را انجام می‌دهد. کیفیت سخنرانی نامزدها در تعیین برندگان نهایی تعیین کننده خواهد بود.

کمیته‌ برگزار کننده‌ جایزه
هیات داوران جایزه شامل رییس همایش سالانه، به عنوان رییس، دبیر علمی همایش به عنوان نایب رییس، و 7-5 تن از روان‌پزشکان شاخص کشور است.

هیات داوران جایزه، داوری نهایی و انتخاب برندگان جایزه را جهت حضور در برنامه های مربوط به این بخش به عهده دارد.


پرسش هر دور جایزه
دور اول u
قرار است پاسخ های شما به پرسش‌های زیر وضعیت همکاری تیمی و کار گروهی را در کشور شما مشخص کنید. از این رو با این دیدگاه به سوالات پاسخ دهید.
 
آیا در کشور شما مقررات، دستورالعمل یا شیوه نامه‌ مشخصی برای تیم سلامت روان وجود دارد؟ آیا اصولا ارائه‌ خدمات به بیماران به شیوه تیمی صورت می‌گیرد؟
اگر تیم وجود دارد ساختار تیم، شرح وظایف اجزا و شیوه ارتباط و هماهنگی اجزا را شرح دهید.
اگر به صورت رسمی فعالیت گروهی و ساختار تیمی در کشور شما وجود دارد به باور شما چه عواملی در ایجاد آن سهم داشته اند؟ چه سودمندی هایی دارد؟ چه موانعی وجود دارد؟
اگر به صورت رسمی فعالیت گروهی و ساختار تیمی در کشور ما وجود ندارد به باور شما چه عواملی در عدم شکل گیری  آن سهم داشته اند؟ ایجاد آن چه سودمندی‌هایی می تواند داشته باشد؟ چه موانع یا مشکلاتی ممکن است به وجود آورد؟
آیا تجربه ای از کار تیمی یا تلاش برای کار تیمی داشته اید، یا شاهد آن بوده اید؟ آن را توصیف کنید.

دور دومu
دستیاران
ضمن توصیف یک نابسامانی، مشکل یا کمبود در بیمارستان محل آموزش، شهر محل خدمت، یا جامعه‌ پیرامونتان ( درحوزه‌ سلامت و بهداشت روان) راه‌حل خود را در قالب یک پروژه جهت بهبود یا رفع مشکل پیشنهاد دهید.
تبصره: رعایت اصول متعارف نگارش طرح پروژه‌های اجرایی ضروری است.


روان‌پزشکان جوان
هر گونه فعالیتی که در محل خدمت خود برای بهبود وضعیت ارایه‌ خدمات سلامت روان به مراجعه‌کنندگان و یا بهبود بهداشت روان یا آگاهی جامعه انجام داده‌اید با شرح دقیق شرایط محیطی، مشخصات مداخله، تاثیر مداخله و شیوه‌ سنجش اثربخشی آن به رشته‌ تحریر در آوردید.

تبصره: نیاز نیست پروژه‌ پژوهشی انجام داده باشید. هر گونه فعالیت اجرایی با رعایت مختصات فوق قابل قبول است.

برگزیدگان
دور اول
بیانیه‌ هیات داوران جایزه‌ی داویدیان
به نام آن‌که جان را فکرت آموخت
هیأت داوران نخستین دوره‌ جایزه داویدیان، به‌عنوان جایزه‌ رسمی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران برای روان‌پزشکان جوان، به یاد استاد برجسته‌ روان‌پزشکی، مرحوم دکتر هاراطون داویدیان و با نکوداشت سایر بزرگان این علم، مفتخرند گزارش نهایی داوری این رقابت را اعلام دارند.

خوشبختانه، در مرحله‌ نخست، به‌رغم محدودیت زمانی، ۱۵ نفر از روان‌پزشکان جوان و دستیاران روان‌پزشکی کشورمان از آشنایی خود با کار گروهی و تجارب ارزشمندشان در این باره نوشتند. از این میان، با در نظر داشتن معیارهایی شامل رعایت اصول علمی نگارش، خلاقیت در نوشتار، حضور و مشارکت فرد در تجربه‌ ارائه‌شده، جمع‌بندی مناسب و کارایی پیشنهادهای ارائه‌شده، ۹ مقاله شایسته‌ حضور در ارزیابی نهایی شناخته شدند.

با کناره‌گیری دو نفر از دستیاران، به‌سبب حضور در کنگره‌ جهانی روان‌پزشکان جوان در آتن، هفت نفر از برگزیدگان مرحله نخست، در نخستین روز سی‌ و سومین کنگره‌ سالیانه انجمن علمی روان‌پزشکان ایران آثار خود را ارائه کردند.

ضمن تقدیر و تشکر از تمام عزیزانی که در این رقابت حضور یافتند، هیأت داوران با در نظر گرفتن عواملی چون شیوایی بیان، شیوه‌‌ ارائه، بهره‌ بردن بهینه از امکانات دیداری-شنیداری و مدیریت زمان، پنج نفر را، به‌ترتیب الفبا، به‌عنوان برگزیدگان نهایی نخستین دوره این جایزه معرفی می‌کنند.

برگزیدگان نهایی این دوره به ترتیب الفبا عبارتند از:
 🔻دکتر مسعود احمدزاد اصل
 🔻دکتر حمیدرضا توفیقی
🔻دکتر نغمه صبا
🔻دکتر المیرا لایق
 🔻دکتر فاطمه‌‌السادات میرفاضلی.

همچنین هیأت داوران نخستین دوره جایزه داویدیان از سرکار خانم دکتر المیرا لایق، به‌سبب فعالیت ارزشمند و دست‌آورد چشمگیرشان و همچنین ارائه ی مناسب و خلاقانه این تجربه به‌طور ویژه تقدیر می‌کنند.

دور دوم
🔻روان‌پزشکان جوان
دکتر سارا فرهنگ
دکتر شهاب شیر خدا
🔻دستیاران
دکتر مهتاب معتمد و دکتر فریناز آقاجان نشتایی ( پروژه‌ مشترک)
دکتر ونوس وطنخواه
دکتر ریحانه حاجی‌زاده ذاکر


در مورد نام جایزه
شادروان هاراطون داویدیان دوم اسفندماه سال ۱۳۰۲ در تهران به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به ترتیب در دبستان کوشش و کالج البرز، وارد دانشکده‌ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

وی در سال ۱۳۲۷ از این دانشکده فارغ التحصیل شد. دکتر داویدیان پس از طی دوره‌ دکتری پزشکی در یازدهم مرداد ماه سال ۱۳۲۹ به دستیاری بخش جدید التأسیس بیماری‌های روانی، وابسته به دانشکده‌ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شد و خدمات دانشگاهی خود را از آن تاریخ آغاز کرد.

دانشگاه تهران، یعنی تنها دانشگاه ایران تا سال ۱۳۲۹ فاقد بخش بیماری‌های روانی بود. اما در همان سال به کوشش شادروان مرحوم دکتر حسین رضاعی یگانه استاد این رشته، در بیمارستان 1000 تختخوابی (امام خمینی (ره) کنونی) این بخش تأسیس و در سال بعد بخش بیماری‌های روانی به محل دیگری انتقال یافت و به نام بیمارستان روزبه نام‌گذاری شد.

دکتر داویدیان به عنوان نخستین دستیار رشته بیماری‌های روانی در این بیمارستان زیر نظر اساتیدی چون دکتر حسین رضاعی و دکتر عبدالحسین میرسپاسی مشغول به فعالیت شد. از آن‌جا که کاردرمانی از شیوه‌های مؤثر در درمان بیماری‌های روانی است، دکتر داویدیان با جلب موافقت و حمایت رییس دانشکده‌ پزشکی وقت، شادروان مرحوم دکتر محمد علی حفیظی، موفق به تأسیس بخش کاردرمانی در بیمارستان روزبه شد و سرپرستی آن را به عهده گرفت.

دکتر داویدیان  در سال ۱۳۳۴ به منظور ادامه تحصیل عازم لندن شد و در سال ۱۳۳۷دیپلم تخصصی بیماری‌های روانی را از دانشگاه لندن دریافت کرد.

وی پس از بازگشت به میهن و شروع خدمات دانشگاهی، مدارج مختلف آموزش، دانشیاری، تصدی بخش و ریاست بخش روانی را یکی پس از دیگری طی کرد و در سال ۱۳۴۷ مقام استادی رشته بیماری‌های روانی دانشکده‌ پزشکی دانشگاه تهران را کسب نمود.

دکتر داویدیان در سال ۱۳۷۰ پس از ۴۲ سال خدمت دانشگاهی به افتخار بازنشستگی نائل آمد. در مدت خدمت وی بارها سمت ریاست بیمارستان روزبه و مدیر گروهی را عهده‌دار بوده است.

 دکتر هاراطون داویدیان در سال ۱۳۵۰ به مناسبت تأسیس کالج سلطنتی روان‌پزشکان انگلستان به عضویت افتخاری هیات مؤسس کالج مزبور برگزیده شد. همچنین وی در سال‌های ۱۳۷۰-۱۳۴۹ سمت کارشناس بهداشت روانی در سازمان جهانی بهداشت را داشت. از سال ۱۳۵۰ الی ۱۳۶۲ نیز به عضویت کمیته بین‌المللی انجمن جهانی روان‌پزشکی و از سال 1356 الی 1364 به عضویت کمیته‌ی اخلاق انجمن مزبور انتخاب شد.

دکتر داویدیان به عنوان یک دانش‌پژوه برجسته‌ ایرانی به واسطه دستاوردهای علمی و پژوهشی فراوان و خدمات شایسته‌اش به جامعه پزشکی به ویژه روان‌پزشکی و نیز حضور فعالش در تأسیس و گسترش نهادهای آموزشی و علمی کشور و کسب امتیازات چشمگیر در سطح بین المللی، بنا به پیشنهاد شورای علمی و تصویب مجمع عمومی در سال ۱۳۷۷ به مقام عضویت افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران نایل شد.

وی در سال ۱۳۷۸ از سوی انجمن جهانی روان‌پزشکی جزو پنج تنی قرار گرفت که طی مراسمی عنوان «پیشگام در روان‌پزشکی» به آنان اعطا گردید. 

دکتر داویدیان همچنین از اعضای مؤسس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران است و از بدو تأسیس انجمن از سال ۱۳۷۵ ریاست آن را هم برای دو دوره عهده‌دار بوده است.

استاد دکتر هاراطون داویدیان پس از سال‌ها تلاش و فعالیت در آبان ماه سال ۱۳۸۸ درگذشت.

زنده یاد دکتر داویدیان در سمینارها و کنگره های علمی متعدد داخلی و خارجی شرکت و همچنین کنگره‌های متعددی را برگزار نموده و خود با ایراد سخنرانی در آنها سعی داشته است تا روان پزشکی ایران را چه در داخل و چه در خارج از کشور به جامعه پزشکی معرفی نماید.
 
تحصیلات
تحصیلات متوسطه: دبیرستان البرز
تحصیلات پزشکی: دانشگاه تهران
دیپلم عالی روانپزشکی (دیپلم تخصصی بیماری‌های روانی): دانشگاه لندن (D.P.M)
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.