پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۹:۰۴
کد مطلب: 49233
۱

دلایل بی اشتهایی در سنین پیری

میگنا: بعضی از افراد با پیر شدن به کاهش شدید اشتها یا بیماری «آنورکسی پیری» دچار می‌شوند که این بیماری می‌تواند در سلامت جسمانی افراد مشکل ایجاد کند و وزن آنها را حتی تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

بیماری «آنورکسی پیری» با عادت های بدغذایی در ارتباط است، برای مثال افراد مسن با جایگزین کردن نان و چای به جای انواع دیگر مواد غذایی مغذی مانند  فیبر، کلسیم، آهن و منیزیم با جان خود بازی می‌کنند و زودتر به کام مرگ می‌روند و به سمت بسیاری از بیماری‌های گوناگون می روند. البته باید به یاد داشته باشید که کاهش وزن و لاغری در بسیاری از افراد کاملاً ژنتیکی است و با مصرف غذاهای پرکالری می توان  کمبودهای تغذیه ای را جبران کرد.

کاهش حواس
با افزایش سن در افراد کاهش در حس چشایی و بویایی به خوبی دیده می شود که این دو حس می توانند تاثیر زیادی روی اشتها، سلامت جسمانی و وزن داشته باشند. بد طعم شدن مزه دهان افراد با افزایش سن آنها رابطه مستقیمی دارد که می‌تواند نشان دهنده بروز بیماری‌های دیابت، قند و برگشت اسید معده به بدن آنها باشد و در این صورت مراجعه به پزشک و تحت کنترل او بودن از ملزومات زندگی افراد میانسال است.

معضل جویدن
یکی از مهم ترین علت های موثر در کاهش اشتها در افراد میانسال اختلالات جویدن در آنهاست، برای مثال وجود دندان های مصنوعی در دهان افراد و نامناسب بودن آنها، زخم‌ها و عفونت‌های دهانی، ترشح نکردن غده بزاق در دهان، مشکلات عضله‌های فکی، تبخال، آفت و ایجاد زخم‌هایی روی زبان آنها می‌تواند جویدنشان را دچار اختلال کند.

تاثیر بیماری های گوارشی بر کاهش اشتها
یکی دیگر از مهم ترین دلایل بی میلی در مصرف مواد غذایی در برخی افراد مسن ناشی از مشکلات دستگاه گوارش آنهاست که در این صورت مواردی از جمله قورت دادن ناگهانی غذا بدون جویدن، هضم نکردن مواد غذایی، سوزش معده، حالت تهوع، رفلاکس معده، نفخ معده و اسهال در کاهش اشتهای افراد میانسال تاثیر بسزایی دارد.


ترشح هورمون قدرت
بسیاری از افراد میانسال به علت عادات بدغذایی و مصرف بی‌رویه شیرینی‌جات دچار بیماری دیابت می‌شوند که این بیماری به عنوان یک اختلال شایع در جهان شناخته شده است و افراد برای رفع دیابت با مصرف داروی مدفورمین باعث فلج معده خود و بی اشتهایی می شوند که در این صورت با مشورت پزشک و رعایت الگوی غذایی مناسب می‌توانند سلامت جسمانی خود را تضمین کنند.

نبود فعالیت های فیزیکی
بسیاری از متخصصان ارتوپدی به منظور جلوگیری از گرفتگی عضلات و مفاصل اندام افراد پیر پیاده‌روی‌های روزانه را به مدت سی دقیقه الی یک ساعت توصیه می‌کنند چراکه کم تحرکی و نداشتن فعالیت های ورزشی از عوامل مهم کاهش اشتها در افراد مسن است.
 

اختلالات روحی روانی
از مهم ترین مشکلات ذهنی در افراد میانسال که می‌تواند منجر به بی‌اشتهایی و کاهش وزن در آنها شود افسردگی نام دارد. اعتیاد به دخانیاتی مانند الکل، سیگار، قلیان و مصرف مواد مخدر در دوران جوانی می‌تواند منجر به ایجاد آلزایمر و گوشه گیری در سنین بالاتر شود که در نهایت مشکلات ذهنی فراوان و بی اشتهایی را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

مصرف بیش از حد دارو
بسیاری از افراد مسن در دوران پیری به علت بروز بیماری‌های فراوان مربوط به این دوره ناچار به استفاده بیش از حد داروهای شیمیایی می شوند که این عوامل می‌تواند شانس ابتلا به بی اشتهایی را در آنها بالا ببرد.

اسهال مزمن
تغذیه نامناسب و پیروی از یک الگوی غذایی نامناسب باعث بروز یک بیماری ویروسی به نام اسهال در افراد می‌شود که  این بیماری به صورت مداوم و مزمن می تواند کاهش وزن شدید در افراد میانسال را در پی داشته باشد و در این صورت مراجعه به پزشک و مصرف آنتی بیوتیک ها می‌تواند در جلوگیری از بی اشتهایی میانسالان تاثیرگذار باشد. 

بیماریی هایی که منجر به کاهش وزن ناگهانی در افراد میانسال می شود
بیماری‌های گوناگونی مانند ایدز، پرکاری تیروئید، بیماری های زوال عقل، افزایش کلسیم در بدن، سل، ورم معده، مشکلات ریوی و نارسایی کلیه در بی اشتهایی و کاهش وزن افراد تاثیر زیادی با خود به همراه خواهند داشت. 
 

چگونه لاغری ناگهانی خود را درمان کنیم؟ 
کاهش وزن ناگهانی و بی اشتهایی در افراد پیر اگر بدون بروز بیماری، رژیم یا هر دلایل گوناگون دیگری بود می‌توان با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات گوناگون بی اشتهایی در افراد مسن را رفع کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!