سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۴
کد مطلب: 53636
۴
۱
Raphanus sativus

چه کسانی نباید تربچه بخورند؟

چه کسانی نباید تربچه بخورند؟
تربچه قرمز یکی از سالم ترین سبزیجاتی است که نادیده گرفته می شود. این سبزی شگفت انگیز مملو از مواد مغذی است که به سلامتی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های را کاهش می دهد.
 
به گزارش خبرگزاری نووستی، میخائیل گینزبورگ یک پزشک متخصص تغذیه در روسیه، در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار کرد: تربچه یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سبزیجات است که طعم خاصی دارد و سرشار از ریزمواد معدنی و ویتامین‌هاست، علاوه بر این دارای خواص ضد التهابی و ضد توموری است. اما این بدان معنا نیست که وقتی مرحله پیشرفته سرطان وجود دارد، با خوردن تربچه می‌توان آن را معالجه کرد، بلکه در این حالت رشد تومور سرطانی را کند می‌کند. همچنین از آنجا که التهاب اساس تمام بیماری‌های مرتبط با کهنسالی است، خوردن تربچه روند پیری را کند می‌کند.

صرف نظر از فواید زیاد تربچه، افرادی که از زخم معده، ورم معده و سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، باید آن را با احتیاط بخورند. زیرا تربچه حاوی ترکیبات اتر و تلخ است که باعث تحریک غشای مخاطی معده می‌شود و ممکن است وضعیت سلامتی را بدتر کند.

این متخصص تغذیه می‌گوید: بهتر است تربچه را بعد از سرو غذا، بخورید نه قبل یا در حین غذا خوردن. همچنین بهتر است در صورت وجود مشکلات گوارشی آن را با روغن یا شیر بخورید تا اثر تحریک کننده آن را کاهش دهید.

او به همه افرادی که از اسید کم معده رنج می‌برند توصیه می‌کند که تربچه را با معده خالی بخورند تا ترشح آب معده و روند هضم غذا در آن‌ها بهبود یابد.

 
خواص تربچه باورنکردنی است
تربچه سرشار از آنتی اکسیدان ها، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، فسفر، مس و منگنز است. تربچه یکی از اعضای خانواده کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و شلغم است. تربچه، یکی از صیفی جات بدون چربی و کلسترول است. فیبر یکی از مهمترین ممواد موجود در تربچه است. همچنین تربچه دارای ویتامین c , k , B6 ، نیاسین و فولات است. برگ های این گیاه 6 برابر بیشتر از ریشه آن داری ویتامین C است. این برگها برای درمان زردی مفید هستند. علاه بر این ، تربچه حاوی کلسیم، پتاسیم ، مس، اسید فولیک و آنتوسیانین (Anthocyanin) نوعی آنتی اکسیدان قوی است. مصرف مداوم تربچه ، باعث حرکت آسان روده می شود ، در نتیجه منجر به بهبود تدریجی اشتها می شود.

 

تربچه از نظر طب سنتی
طبیعت و مزاج تربچه قرمز گرم و خشک می باشد. تربچه گیاهی ادرارآور است که موجب دفع سموم بدن می شود. این خاصیت ضد سمومی و ضدسرطانی برای درمان سرطان های مختلف مانند کلیه، روده، معده و ... موثر است.

تربچه با دارا بودن ویتامین c، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس، برای پوست مفید است. تربچه خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد که موجب رفع اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش های قرمز می شود. این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، بنابراین در کاهش وزن موثر است. تربچه علاوه بر مقابله با تب ، رفع اختلالات ادراری مانند التهاب و آلودگی قارچی ، سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد.
 
*فواید دارویی و درمانی تربچه برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها
تربچه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C است که به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک کرده و باعث جلوگیری از آسیب های سلولی ناشی از پیری، شیوه زندگی ناسالم و سموم محیطی می شود.
 
2. سرطان
تربچه قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد و همچنین ترکیباتی که در آب به ایزوتیوسیانات ها تجزیه می شوند به پاکسازی بدن از مواد سرطان زا و جلوگیری از پیشرفت تومور کمک می کند.

طبق گفته مؤسسه لینوس پائولینگ ، سبزیجات صلیبی حاوی ترکیباتی هستند که هنگام ترکیب با آب به داخل ایزوتیوسیاناتها تجزیه می شوند. ایزوتیوسیانات ها به پاکسازی بدن از مواد سرطان زا و جلوگیری از پیشرفت تومور کمک می کنند.

یک مطالعه در سال 2010 نشان داده که عصاره ریشه تربچه حاوی چندین نوع ایزوتیوسیانات است که باعث مرگ سلولی در برخی از سلول های سرطانی شده است.
 

3. سلامت دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در تربچه با بهبود حرکات روده به سم زدایی بدن و پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.
برگ های تربچه هم فواید زیادی برای سلامتی دستگاه گوارش دارند، نتایج یک مطالعه در سال 2008 روی موش های صحرایی نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در آن ها برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید هستند.
یک مطالعه جداگانه نشان داد که آب تربچه با محافظت از بافت معده و تقویت سد مخاطی می تواند به جلوگیری از زخم معده کمک کند. سد مخاطی به محافظت از معده و روده در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا و سموم مضر که می تواند باعث ایجاد زخم و التهاب شود، کمک می کند.

4. ضد قارچ طبیعی
تربچه یک ضد قارچ طبیعی است. آن ها حاوی پروتئین ضد قارچ RsAFP2 هستند، یک مطالعه نشان داده که این پروتئین باعث مرگ سلولی کاندیدا آلبیکنز می شود. کاندیدا آلبیکنز ممکن است باعث عفونت واژن، برفک دهان و کاندیدیازیس تهاجمی شود.

5. سلامت قلب
تربچه بر تولید اکسید نیتریک تاثیر می گذارد، این باعث می شود که رگ های خونی شل شده و در نهایت فشار خون بالا کاهش یابد.
اکسید نیتریک در آرامش بافت عضله ای صاف و افزایش جریان خون منطقه ای نقش دارد، همچنین چسبندگی پلاک به دیواره رگ های خونی را مهار کرده و خطر ابتلا به آترواسکلروزیس و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

6. قند خون و دیابت
تربچه قرمز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد کمک می کند، متابولیسم را تقویت کرده و جذب گلوکز در روده را کاهش می دهد و به این ترتیب باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود.
از آنجا که تربچه کربوهیدرات کمی دارد ممکن است بر میزان قند خون تاثیر منفی نداشته باشد.

7. لاغری و کاهش وزن
به نظر می رسد که مقادیر بالای فیبر موجود در تربچه به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
تربچه کالری کمی دارد به همین دلیل می تواند یک سبزی خوب برای اضافه کردن به رژیم های کاهش وزن باشد.
 
8. سنگ کلیه
گفته می شود که تربچه قرمز حاوی موادی است که باعث افزایش دفع اگزالات کلسیم از طریق ادرار شده و به این ترتیب احتمال تجمع مواد معدنی در مجاری ادراری و تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

9. آرتروز
سولفورافان موجود در تربچه قرمز می تواند با جلوگیری از تخریب غضروف ها برای پیشگیری و درمان آرتروز مفید باشد.
 

10. سلامت کبد و سم زدایی
تربچه قرمز یکی از بهترین سبزیجات برای سم زدایی کبد کمک می باشد.
مطالعات نشان داده که مقادیر بالای گلوکوزینولات های موجود در تربچه به سلامت کبد کمک می کنند.
در طب سنتی هند و یونان از تربچه به عنوان یک درمان خانگی برای زردی و سایر بیماری های کبدی استفاده می شود.
یک مطالعه دیگر نشان داده که یک ماده شیمیایی فعال در تربچه به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می کند.
بدن ما بیشتر توسط کبد و کلیه ها تمیز نگه داشته می شود. آنها به از بین بردن سموم و سایر ناخالصی های بدن ما ، که از سیستم خارج می شوند ، کمک می کنند. بدون آنها ، بدن ما تا جایی که دیگر نتوانیم زنده بمانیم ، سمی می شویم. تربچه حاوی ترکیباتی است که به حمایت از کبد و کلیه ها کمک می کند و خون را از ناخالصی ها تمیز می کند. بیشتر افراد می دانند که تربچه های سیاه به ویژه در تمیز کردن بدن موثر هستند.
در بیماری یرقان(زردی)، تربچه به طور شگفت آوری، خون را از وجود بیلیروبین پاکسازی می کند و همچنین تولید آن را نیز تنظیم می کند. تربچه علاوه بر موارد ذکر شده ،با افزایش اکسیژن در خون از تخریب سلول های قرمز جلوگیری می کند. البته برای درمان یرقان ،تربچه (ترب) سیاه مفیدتر است. برگ های تربچه نیز برای درمان یرقان بسیار مفید هستند.

همانطور که گفتیم تربچه به سم زدایی کمک می کند و دارای خاصیت ضد سرطانی است و این باعث می شود در درمان پیسی مفید باشد. در این روش از بذر تربچه استفاده می شود و پودر تربچه را باید در سرکه و آب زنجبیل خیس کرده و سپس روی لکه های سفید بمالید.

11. کاهش فشار خون
هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید ، یکی از اولین مواردی که اتفاق می افتد این است که پزشک ابتدا فشار خون شما را میگیرد. این امر به این دلیل است که می تواند در مورد سلامتی کلی شما چیزهای زیادی را بیان کند. اگر فشار خون شما خیلی زیاد باشد به این معنی است که شما در معرض بیماری قلبی و سایر شرایط بالقوه جدی هستید. تربچه منبع خوبی از پتاسیم است ، و این نشان داده شده است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین از نظر کالری و کلسترول کم است و این می تواند به کاهش چاقی و حفظ سلامت کلی سیستم قلبی عروقی ما کمک کند.

12. تسکین یبوست
مطالعه انجام شده توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، نشان داد که تربچه یک منبع بسیار بالایی از فیبر، به این معنی که آنها اضافه کردن حجم قابل توجهی به حرکات روده، ترویج الگوهای دفعی به طور منظم و کاهش علائم یبوست می شود.  

13. تقویت ایمنی
اگر سیستم ایمنی بدن تضعیف شود ، ما به احتمال زیاد برای مدت طولانی سالم نخواهیم ماند. اگر تضعیف شود ، احتمالاً عوامل بیماری زا حالت مهار می گیرند و در نتیجه بیمار می شویم. چنین بیماریهایی می تواند از خفیف بودن تا تهدید کننده زندگی متغیر باشد ، بنابراین همیشه توصیه می شود سیستم ایمنی بدن تا حد ممکن قوی باشد. تربچه منبع خوبی از ویتامین C است که به دلیل داشتن توانایی قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن به خوبی شناخته شده است. علاوه بر این، توانایی آن در سالم نگه داشتن دستگاه گوارش نیز تقویت سیستم ایمنی بدن در کل است.

14. تسکین اختلالات تنفسی
تربچه ضد احتقان است، به این معنی که احتقان سیستم تنفسی از جمله سوزش بینی، گلو، بادگیر و ریه ها را کاهش می دهد که می تواند از سرماخوردگی، عفونت ها، آلرژی ها و دلایل دیگر ناشی شود. آنها یک ماده ضد عفونی کننده عالی هستند و سرشار از ویتامین ها هستند که بیشتر از سیستم تنفسی محافظت می کند.

15. درمان گلودرد
تربچه دارای طعم بسیار تند است ، که برای جلوگیری از بیماری نیز مفید است، زیرا مخاط اضافی موجود در گلو را از بین می برد ، که به آرام کردن گلو درد و تسکین احتقان با تمیز کردن سینوس ها کمک می کند.

16. مفید برای پوست و مو
تربچه با انتقال جریان خون به سوی موها ، باعث تقویت پیاز مو می شود و از این رو برای تقویت و روییدن موهای ریخته شده، مفید می باشد. برای رویش مجدد موها ،عصاره ترب را بر موضعی که موی آن ریخته قرار دهید.

 

 
عوارض و مضرات تربچه
تیروئید
زیاده روی در مصرف تربچه ممکن است در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. یک مطالعه نشان داده که مصرف زیاد تربچه باعث افزایش وزن غده تیروئید و کاهش سطح هورمون تیروئید می شود.
 
سنگ کیسه صفرا
از آنجا که تربچه ممکن است تولید صفرا را افزایش دهد، توصیه می شود که افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک مشورت کنند.

طریقه مصرف تربچه
تربچه را به صورت خام به عنوان سبزی خوردن و یا برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، سس سالاد، ساندویچ و ترشی استفاده می کنند.
برگ های تربچه را به صورت خام می توان به عنوان سبزی خوردن یا برای تهیه سالاد به کار برد.

*زیاده روی در مصرف ترب موجب دل پیچه شده و برای دندان و گلو مضر است.


ارزش غذایی تربچه (1/2 فنجان تربچه خام)
کالری : 12 کالری
کربوهیدرات : 2 گرم
پروتئین : 0.35 گرم
فیبر غذایی : 1 گرم
 
منابع:
کوکا به نقل از: healthlinestylecraze
نمناک
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
عالی
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند