جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۲
کد مطلب: 57362
۰
سواد سلامت و محیط زیست

برای داشتن محیط زیستی سالم در مدارس چه باید کرد؟

برای داشتن محیط زیستی سالم در مدارس  چه باید کرد؟
دکتربرهان ولد بیگی
 ✅«آموزش»،اولین گام برای داشتن «محیط زیستی سالم» می باشد. معلمان و دانش آموزان میتوانند نقش مهمی در حفاظت و حمایت از محیط زیست داشته باشند.  
۴-۱ دانش آموزان
دانش آموزان با رعایت اخلاق زیست محیطی می توانند الگوی خوبی برای همه و خصوصا سایر اعضای خانواده باشند.
☑️دانش آموزان می توانند فعالانه در نمایشگاههای زیست محیطی، تورهای زیست محیطی،ارائه پوستر و مقالات در مورد حفظ سلامت محیط زیست و اجرای برنامه های موسیقی و تأتر در رابطه با محیط زیست مشارکت کنند.
☑️دانش آموزان می توانند در برنامه های پاکسازی محیط مدرسه یا محله خود و یا پروژه هایی نظیر پاکسازی کنار جاده ها،معابر عمومی،اطراف رودخانه ها، تالاب ها و کوههای محل سکونت خود از «زباله های پرتابی»،مشارکت کرده  یا اساسا این برنامه ها را سازماندهی نمایند.
☑️بعنوان یک برنامه و طرح درون مدرسه ای می توان برای پرندگان تعدادی لانه درست کرد.در صورتی که پرندگان در این لانه ها مستقر بشوند، می توان از آنها محافظت نمود و از نزدیک با عادات زندگی آنها آشنا شد.
☑️دانش آموزان میتوانند با راهنمایی مدیران و معلمان خود در مدرسه پروژه هایی مانند«تفکیک کاغذ، شیشه،فلز و پلاستیک» را اجرایی کرده  و از محل درآمد این پروژه ها وضع مدرسه را بهتر سازند.
☑️می توان «این کتابچه» را به عنوان راهنما برای ارزیابی فعالیت های زیست محیطی به والدین،دوستان و همسایه گان بکار برد و به آنها پیشنهاد رفتارهای معطوف به حفظ سلامت محیط زیست را داد.
☑️دانش آموزان میتوانند طبق برنامه و با هماهنگی،از مناطق حفاظت شده محلی،استانی و ملی دیدار کرده  و از نزدیک با آنها آشنا شوند.
☑️می توان با سازمان ها،گروهها و شرکت های فعال در حوزه حفاظت از سلامت محیط زیست ارتباط برقرار نموده و رأی و نظر آنها را راجع به  وضع محوطه مدرسه و داخل آن جویا شود. آیا می توان مدرسه و محوطه بهتر و سرسبزتری داشت؟
۴-۲ آموزگاران
✅آموزگاران فرصت خوبی در اختیار دارند تا موازین و اصول«سواد زیست محیطی» را به نسل آینده آموزش داده و آنها را طوری تربیت کنند تا«اخلاق زیست محیطی»در ذهن و فکر و رفتارشان منعکس شود.
☑️ آموزگاران می توانند برای  دریافت اطلاعات مرتبط به حفظ و احیاء محیط زیست با سازمان های دولتی و غیر دولتی محلی و ملی  فعال در این حوزه تماس بگیرند.
☑️ آموزگاران می توانند از کتابچه ها و جزوات منتشر شده و یا پکیج های تهیه شده توسط نهادها و سازمان های مسئول دولتی و غیر دولتی( ازجمله سازمان حفاظت محیط زیست)که احتمالا به مدارس نیز فرستاده می شوند ، جهت آموزش دانش آموزان استفاده نمایند.
☑️آموزگاران می توانند برنامه ای جهت کاشت نهال و بذر در فصل و زمان مناسب تدارک ببینند.
☑️آموزگاران می توانند در «هفته محیط زیست» (۱۱  الی ۱۸ خرداد) برنامه های مختلف زیست محیطی را با همکاری دانش آموزان به اجرا بگذارند.
☑️آموزگاران می توانند در«روز جهانی آب»(اول فروردین)، سیستم آب و فاضلاب مدرسه را  بررسی کرده  و اهمیت آب، استفاده بهینه از آن و جلوگیری از آلودگی آنرا برای دانش آموزان توضیح بدهند. در ایران (باتوجه به تعطیلی مدارس) این کار را می توان در ۲۲ فروردین هر سال انجام داد.
☑️ آموزگاران می توانند برنامه هائی جهت پاکسازی محلات و محوطه مدارس از زباله ها را  با همکاری شهروندان و دانش آموزان سازماندهی و اجرا کنند.
☑️آموزگاران  می توانند تورهایی برای دانش آموزان ترتیب دهند، طوریکه بتوانند از باغ پرندگان، پارک های ملی، باغ های وحش و سایر مناطق مخصوص حیوانات وحشی دیدن کنند.
☑️آموزگاران  می توانند برخی موضوعات درسی را در پارک های محلی یا در مزرعه و یا سایر فضاهای سبز به طور تجربی به دانش آموزان آموزش بدهند.
☑️آموزگاران می توانند هر ساله در مدرسه نمایشگاهی زیست محیطی  برپا کنند.
☑️آموزگاران می توانند در «روز جهانی معلم و آموزش محیط زیست» (۱۳ مهرماه)،دانش آموزان را ترغیب نمایند تا در رابطه با حفظ محیط زیست، پوستر و مقاله تهیه نموده یا برنامه های موسیقی و تأتر اجرا کنند.
۵- در هنگام رانندگی
✅حفظ محیط زیست با  تمایل ما برای داشتن اتومبیل میانه خوبی ندارد. آنچه از اگزوز ماشین ها خارج می گردد، موجب مشکلات زیست محیطی متعددی از جمله «آلودگی هوا» و «تغییرات جوّی» می شود. «دی اکسید کربن» مهمترین گاز گلخانه ای  است که   مقدار تولید آن تابع مقدار سوخت مصرفی هنگام رانندگی است.رانندگی کمتر و محتاطانه تر مقدار تولید CO۲،مواد سمی آلوده کننده هوا و سایر مواد مضر به حال محیط زیست و سلامتی جامعه را کاهش می دهد.باید طوری رفتار کرد تا همزمان اثرات بد استفاده از اتومبیل به حداقل برسد و از مزایای آن نیز کماکان بهره جست.(ادامه دارد).
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ