پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۸
کد مطلب: 58265
۱

حتی یک ضربه ساده به سر کودک خطرناک است

حتی یک ضربه ساده به سر کودک خطرناک است
ضربه به سر نوزاد یکی از نگران‌کننده‌ترین اتفاقات برای والدین است که در صورت غفلت یا علت‌های دیگر ممکن است اتفاق بیفتد. با توجه به ضعیف بودن جمجمه نوزادان و آسیب‌پذیر بودن بسیار زیاد، هرگونه ضربه کوچک یا بزرگی می‌تواند به استخوان جمجمه آسیب برساند. در برخی مواقع ممکن است ضربه مشکلات بسیار جدی را با خود به همراه داشته باشد که در صورت عدم درمان به موقع، این مشکلات جدی‌تر نیز خواهند شد. به همین دلیل ضروری است که والدین از علائم ضربه به سر نوزاد آگاهی داشته باشند تا در صورت مشاهده، هرچه‌ سریع‌تر برای درمان اقدام نمایند.
 
بافت استخوانی نوزادان به ویژه در بخش جمجمه، نرم بوده و بسیار آسیب پذیر است. به طور کلی هر نوع ضربه به سر و به ویژه در سنین کودکی خطرناک بوده و می تواند آسیب هایی جدی در پی داشته باشد.

برای مثال اگر در هنگام رانندگی به کودک خود که در صندلی عقب نشسته است بستن کمربند ایمنی را آموزش نداده و آن را به یک فرهنگ برای کودک تبدیل نکنید، ممکن است یک ترمز ساده موجب برخورد سر فرزندتان با بدنه خودرو و یا صندلی های ماشین شود.

متاسفانه باید در نظر داشت این چنین ضرباتی مستقیما روی سر کودک تاثیر خواهد گذاشت و می تواند موجب اسیب هایی جدی در بلند مدت شود، این موضوع تنها به مواردی مانند رانندگی منتهی نمی شود و می توان آن را در ورزش های رقابتی و درگیرانه ای مانند فوتبال، کشتی و… که با تعامل فیزیکی همراه است نیز دید.

ضربات کوچکی که بر روی سر افراد بالغ تاثیری ندارد می تواند به راحتی بر لایه نازکتر استخوان جمجمه کودکان تاثیر گذاشته و موجب آسیب های هرچند خفیف مغزی شوند، از نشانه های آسیب مغزی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– حالت تهوع
– گیجی
– سرگیجه
– سردرد


الیته تمام موارد یاد شده در همان روز ضربه خود را نشان خواهند داد ولی عوارضی نیز وجود دارند که در بازه زمانی طولانی تر بروز خواهند یافت برای مثال ضربه به سر می تواند به سردرد مزمن و عدم امکان تمرکز روی مسایل منجر شود که در طول دو تا سه روز خود را نشان خواهند داد.

باید توجه داشت که در صورت برخورد احتمالی سر کودک با اشیا سخت، نیازی نیست تا برای وی محدودیت های سختگیرانه ایجاد کرده و او را از فعالیت های ورزشی محروم کنید بلکه در این شرایط کافیست تا نشانه های یاد شده را بشناسید تا در صورت بروز چنین موردی سریعا اقدام نموده و فرزند خود را به نزد پزشک ببرید تا از اسیب جدی جلوگیری شود.

در این میان راه‌کار های مفیدی وجود دارند که عبارتند از:
– ایجاد توجه کافی روی فرهنگ سازی مسائلی مانند بستن کمربند و رفتار های داخل ماشین که انجام این موارد موجب خواهد شد تا کودک شما استفاده از کمربند را یک امر برای جلوگیری از جریمه توسط پلیس ندانسته و آن را یک مورد مفید برای نجات جان خود محسوب کند.

از سوی دیگر، مواردی مانند عدم ایستادن در خودرو نیز برای حفظ سلامت کودک مفید خواهد بود و در تمامی این مراحل الگوی اصلی کودک خود شما و رفتارهای شما است.

-مورد دیگری که باید به آن توجه داشت این است که امکانات روزشی کودک خود را کمی حرفه ای تر کنید و برای مثال او را برای ورزش به مراکزی بفرستید که مربی های با دانش در محل ورزش حضور داشته باشند تا در صورت ایجاد چنین آسیب هایی سریعا به شما گزارش بدهند.

-در پایان باید به یاد داشته باشید که کودک همیشه از رفتار پدر و مادر خود تقلید خواهد نمود و به این ترتیب شما بهترین الگو برای امن بودن بدن کودک خود خواهید بود، البته احتیاط بیش از حد یادگیری کودک شما را به تاخیر خواهد انداخت و بی خیال بودن نیز می تواند خطرات بلند مدت فیزیکی برای کودک شما درپی داشته باشد. بهترین راه در این مسیر، ایجاد تعادل در رفتار والدین به عنوان الگوی اصلی کودکان است.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کرد؟
به طور کلی پس از وارد شدن یک ضربه سنگین و یا سبک به سر نوزاد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اما مواردی وجود دارد که مراجعه به بیمارستان یا پزشک را ضروری می‌کند؛ هنگامی که نوزاد دچار خونریزی، تشنج، حالت تهوع مکرر، شکستگی استخوان، عدم پاسخگویی به محرک‌ها و بیهوشی شد، بهتر است هرچه سریع‌تر به اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید.
 
 
منبع: سیناپرس با اندکی اضافات
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.