جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۰
کد مطلب: 58570
۱
تحقیقات نشان داد؛

سبزیجات ارگانیک آلوده تر هستند

سبزیجات ارگانیک آلوده تر هستند
طی سال های گذشته مصرف سبزیجات و میوه های ارگانیک با استقبال زیادی مواجه شده است اما مطالعات جدید محققان نشان می دهد این محصولات به میزان قابل توجهی با باکتری های بیماری زا آلوده هستند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که سبزیجات ارگانیک اغلب حاوی سویه های مضر و بیماری زا از باکتری ها هستند. محققان اسپانیایی می گویند افرادی که محصولاتی را خریداری می کنند که با کودهای آلی مانند کودهای دامی تغذیه شده اند، ممکن است از انتخاب خود پشیمان شوند.

دانشمندان طی این مطالعات بیش از ۵۰ گونه از باکتری های بالقوه مضر را روی نمونه های اسفناج و کاهو ارگانیک کشف کردند. به گزارش سیناپرس،طی سال های اخیر میوه ها و سبزیجات ارگانیک به طور فزاینده ای محبوب شده اند زیرا افراد بیشتری برای اجتناب از آفت کش ها، کودها و علف کش ها به رژیم های غذایی کاملا ارگانیک روی می آورند.
متأسفانه، محققان در این مطالعات دریافتند که این غذاها می توانند به باکتری های مضری از منابع انسانی یا حیوانی آلوده شوند. این عوامل خطرناک و بیماری زا احتمالاً در طول رشد، برداشت، حمل و نقل، پردازش و جابجایی به سبزیجات منتقل می شوند.
لازم به توضیح است که سبزیجات به طور ویژه می توانند حاوی ارگانیسم های تک سلولی مانند آمیب های آزاد باشند که از باکتری ها تغذیه کرده و برخی از آنها می توانند به شدت برای انسان مضر باشند. این باکتری های بد، که به آنها اسب تروا می گویند، در برابر هضم مقاومت کرده و تهدیدی جدی برای هر کسی است که آنها را می خورد.
 دکتر یولاندا مورنو (Yolanda Moreno)  از دانشگاه والنسیا در این رابطه می ‌گوید: محیط‌ های مرتبط با غذا محل ملاقات ایده‌ آلی برای آمیب‌ های آزاد و باکتری ‌های بیماری‌ زا ایجاد می ‌کنند. با این حال، مطالعات نسبتاً کمی در مورد تنوع آمیب ‌های آزاد در سبزیجات ارگانیک و نقش آنها در انتقال پاتوژن‌های انسانی انجام شده است.

این تیم نمونه‌هایی از کاهو و اسفناج را از سوپرمارکت‌های محلی والنسیا بین نوامبر ۲۰۲۰ تا می ۲۰۲۱  جمع‌آوری کرده و سپس از یک تکنیک علمی ویژه برای شناسایی دی ان ای هر باکتری موجود در آمیب استفاده کردند. انواع اصلی باکتری های شناسایی شده در این محصولات، فلاووباکتریوم و سودوموناس بودند که معمولاً در انسان ایجاد بیماری نمی کنند.
با این حال، دانشمندان ۵۲ نوع باکتری مضر از جمله لژیونلا، سالمونلا و آرکوباکتر را در یک سوم نمونه ها پیدا کردند. به گزارش سیناپرس، این گونه ها می توانند باعث بیماری های جدی مانند ذات الریه و بیماری های دستگاه گوارش شوند.
باید توجه داشت که گونه دیگری به نام Vermamoeba vermiformis که اغلب باعث عفونت های شدید می شود در یک پنجم از نمونه های سبزیجات پنهان شده بود.
محققان دریافتند Acanthamoeba castellanii، یک باکتری که قادر به ایجاد کوری و آنسفالیت است، تقریباً در دو سوم نمونه ها (63٪) شناسایی شد.
دکتر مورنو در این رابطه می ‌گوید: وجود باکتری ‌های تهدید کننده سلامت عمومی در داخل آمیب‌ های آزاد نشان می ‌دهد که آن‌ ها وسایل نقلیه‌ ای هستند که می ‌توانند به راحتی عوامل بیماری‌ زا را منتقل کنند که قادر به آلوده کردن انسان و ایجاد مشکلات سلامتی از طریق سبزیجات ارگانیک آلوده هستند.
این آلودگی می تواند در نتیجه تغذیه خاک با کودهای آلی مانند کود دامی و لجن فاضلاب و آب ایجاد شود. دکتر مورنو در پایان توضیحات خود می ‌گوید:سبزیجات برگ‌ دار به دلیل نزدیکی به زمین و احتمال مصرف بدون پخت، به‌ طور ویژه در معرض آلودگی مدفوع هستند. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن به تازگی در سی و دومین کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونیECCMID  در لیسبون، پرتغال ارائه شد.
مترجم: نیروانا محمدحسینی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.