جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۰
کد مطلب: 17249
۵۳
۱۶۳

ويژگي هاي کودکان تيزهوش

ويژگي هاي کودکان تيزهوش
کودکان تيز هوش از جمله نعمت هايي هستند که در جامعه ما متولد مي شوند، رشد مي کنند و نقش مهمي در توسعه کشور دارند. براي آشنايي بيشتر با ويژگي هاي اين کودکان و نحوه تربيت آنها، خواندن مطالب زير مي تواند سودمند باشد.
 
در اینجا به بعضی از ویژگی هایی كه در غالب كودكان تیزهوش در سنین قبل از مدرسه قابل مشاهده است و می تواند برای پدران و مادران تا حدودی ملاك ارزیابی قرار بگیرد به شرح زیر اشاره می شود:
1 – استفاده از خزانه لغات وسیع و بكارگیری صحیح كلمات در سنین كودكی
2 – مهارت زبان و بكاربردن جملات كامل و توانایی ساختن و گفتن داستان در سنین كم
3 – علاقه در مشاهده دقیق و كنجكاوانه و زیركانه و به خاطر سپردن مشاهدات و اطلاعات و موضوعات مورد مشاهده
4 – علاقه مندی به كتاب و اطلس ها و دایرةالمعارف و مجلات مختلف و ...
5 – توجه و علاقه به ساعت ها و تقویم ها در سنین كم
6 –توانایی تمركز فكری روی موضوع خاصی به مدت طولانی تر از دیگر همسالان خود
7 – علاقه و توانایی و مهارت فوق العاده در نقاشی ، موسیقی و دیگر كارهای هنری
8 – توجه و كشف رابطه علت و معلولی در سنین كودكی
9 – رشد توانایی خواندن در سنین كودكی (قبل از مدرسه)
10 – رشد و توسعه علایق متنوع


تعريف هوش از نظر علمي
 بيشتر صاحب نظران در تعريف هوش مي گويند:« توانايي در مسايل و انطباق آن با شرايط تغيير يابنده ي محيطي». افراد باهوش کساني هستند که مي توانند مسايل و مشکلات جاري را به راحتي حل و فصل کنند و خود را با محيط به گونه يي انطباق دهند که کارها را به خوبي پيش ببرند.

حدود 90 درصد مردم جامعه داراي ضريب هوشي بين 90 تا 110 هستند که به آن «هوش طبيعي» گفته مي شود.

به هوش بين هفتاد تا نود درصد نيز «هوش مرزي» مي گويند؛ يعني مرز بين هوش طبيعي و عقب ماندگي ذهني، پايين تر از آن نيز «عقب ماندگي ذهني» است که درجه هاي خفيف، متوسط و شديد دارد.

افراد داراي هوش مرزي مي توانند دوره ي ابتدايي را در مدارس عادي با سختي سپري کنند، اما گذر آنها از دوره ي ابتدايي به دوره ي متوسط کار دشواري است.

کودکان داراي عقب ماندگي خفيف ذهني که داراي هوش بهر بين 50 تا 70 هستند، مي توانند در مدارس استثنايي دوران ابتدايي را با زحمت پشت سر بگذارند، اما بيشتر از آن قادر به پيشرفت نيستند. البته به تعداد افراد داراي هوش مرزي و عقب مانده ي ذهني، افراد باهوش، هوشمند و نابغه هم هستند، يعني کساني که ضريب هوشي شان بين 110تا 120 است.

افراد با هوش کساني هستند که ضريب هوشي شان از حد عادي مقداري بالاتر است. هوش بهر بين 120 تا 130 را «سرآمد» و از 130 به بالا را «باهوش» مي گويند.

ویژگی های عمومی كودكان و دانش آموزان تیزهوش مطالعات انجام شده پیرامون ویژگی های عمومی كودكان تیزهوش حاكی از آن است كه خصیصه های رفتاری زیر عموماً در نزد كودكان تیزهوش قابل ملاحظه است .البته باید توجه داشت كه تمامی این ویژگی ها در گروه كودكان تیزهوش مشاهده می شود، اما ممكن است همه ویژگی ها نزد تك تك كودكان تیزهوش دیده نشود.

به عبارت دیگر برخی از ویژگی هایی كه بدان اشاره می كنیم در نزد عده ای از كودكان بسادگی مشهود نباشد .

با توجه به توضیحات فوق در اینجا اهم ویژگی های كودكان و دانش آموزان تیزهوش را بیان می كنیم:
1- برخورداری از بهره هوشی بالاتر از متوسط كودكان تیزهوش از نظر بهره هوشی به طور قابل ملاحظه ای یا معنی داری بالاتر از همسالان خود قرار دارند. به همین دلیل كودكان تیزهوش عموماً زودتر از همسالان خود قادر می شوند راه بروند، حرف بزنند، یاد بگیرند، بخوانند و بنویسند و ...

2 – برجستگی خاص در یادگیری مطالب كوكان تیزهوش خیلی سریع یاد می گیرند، از قدرت ادراك بسیار خوبی برخوردارند و برخلاف كودكان عقب مانده ذهنی، به جای اینكه موضوعی را مرحله به مرحله بیاموزند، با سرعت قابل توجهی مساله مورد نظر را درك می كنند. به عبارت دیگر مطالب را سریعتر از دیگران می آموزند و مسائل ارائه شده را با سرعت حل می كنند.

3 – حافظه قوی كودكان تیزهوش از قدرت فوق العاده حافظه بهره مند هستند. این كودكان مطالب یا موضوعاتی را كه مورد توجه شان قرار می گیرد با سرعت و دقت خارق العاده ای به ذهن می سپارند.

4 – پرانرژی بودن كودكان تیزهوش از انرژی فوق العاده ای برخوردار هستند و غالباً نسبت به سایر كودكان و والدینشان نیاز كمتری به خواب دارند .

5 – قدرت تخیل این كودكان از تخیلات بسیار روشنی برخوردارند و ممكن است همبازیهای متعدد خیالی داشته باشند.

6 – كنجكاوی بچه های تیزهوش فوق العاده كنجكاو هستند و دوست دارند مرتباً پرسشهایفراوان و پیچیده ای را مطرح كنند.

7 – ارائه پاسخهای پیچیده وقتی كه از كودكان تیزهوش سئوالی می شود، غالباً پاسخهای پیچیده ای را مطرح می كنند و توضیحات آنان درباره جزئیات یك مساله حاكی از درك عمیق ایشان از موضوعات گوناگون است.

8 – درك سریع روابط بین عناصر و پدیده های مختلف كودكان تیزهوش درمقایسه باسایر كودكان، خیلی سریع روابط بین اجزاء یا عناصر مختلف یك موضوع یا پدیده را تشخیص می دهند و حتی روابطی را كه بعضاً دیگران متوجه آنها نیستند ، بخوبی در می یابند.

9 – سازماندهی تازه از اطلاعات دریافتی یكی دیگر از ویژگی های جالب توجه كودكان تیزهوش ، قدرت آنان در سازماندهی اطلاعات دریافتی به شیوه ای بدیع و جدید است. این كودكان با بهره گیری از اطلاعات موجود چشم اندازهای جدیدی را خلق می كنند و غالباً راه حلهای متعددی را برای یك مساله ارائه میدهند.

10 – گستردگی خزانه لغات از دیگر ویژگی های برجسته كودكات تیزهوش برخورداری آنها از خزانه لغات و واژگان متنوع است.
11 – سلاست كلامی غالباً كودكان تیزهوش نسبت به همسالان خود ازقدرت، سلاست و روانی كلامی فوق العاده ای برخوردارند.

12 – خوش خلقی اكثر كودكان تیزهوش از خلق و خوی خوش بهره مند بوده ، از نظردیگرانافرادی فوق العاده هستند.

در اینجا ذكر این نكته نیز حائز اهمیت است كه مشاهده این صفت نزد كودكان تیزهوش منوط برآن است كه آنها فرصت یا فرصت های لازم را برای ظهور استعدادهای خود در محیط خانواده داشته باشند . بدیهی است هرگونه تهدید، تنبیه و یا تحقیر و سرزنش این كودكان می تواند خلق بالقوه نیكوی آنها را به تند خویی و بی قراری و یا احیاناً پرخاشگری و كمرویی مبدل سازد.

13 – گستردگی دامنه علایق كودكان تیزهوش نسبت به بسیاری از چیزها از خود علاقه نشان می دهند. گستردگی و تنوع دامنه علایق آنها فوق العاده مشهود است .migna.irبه عبارت دیگر دوست دارند بسیاری از چیزها و امور مختلف را تجربه كنند.

14 – گستردگی دامنه توجه كودكان و دانش آموزان تیزهوش از دامنه توجه بیشتری برخوردارند و در زمینه های مورد علاقه خود پشتكارو پایداری فوق العاده چشمگیری نشان می دهند.
15 – قدرت تفكر انتزاعی این كودكان نسبت به همسالان خود از قدرت تفكر انتزاعی بیشتری بهره مندند و همواره « به جای آنچه كه هست » در اندیشه « آنچه كه می تواند باشد » هستند.

16 – حساسیت فوق العاده همان طوری كه پیش تر اشاره شد كودكان تیزهوش در عین اینكه نسبت به دیگران بسیار مهربان و با شفقت هسند ، از حساسیت فوق العاده نیز برخوردارند.

17 – كمال جویی غالباً كودكان و دانش آموزان تیزهوش افرادكمال جو هستند. لذا بعضاً دیده می شود كه وقتی كارها مطابق میل و بر وفق مرادشان پیش نمی رود ، زود آزرده و ناراحت می شوند .

18 – علاقه مندی نسبت به بزرگسالان از آنجا كه كودكان تیزهوش نسبت به خودشان ( سن تقویمی ) از رشد و بلوغ بیشتری برخوردارند ، ممكن است در بسیاری از مواقع تمایل جدی داشته باشند كه با بچه های بزرگتر یا افراد بزرگسال در ارتباط بوده ، با آنان معاشرت داشته باشند .

19 – قدرت رهبری و یا تمایل به نظارت ازجمله ویژگی های رفتاری قابل توجه در كودكان تیزهوش كه از نظر اجتماعی فوق العاده حائز اهمیت است ، تمایل آنان به رهبری گروه است، چه در زمانی كه خود فعالانه در انجام كاری شركت دارند و چه هنگامی كه در كناری ایستاده ، بر فعالیتهای دیگران نظارت می كنند.

به عبارت دیگر غالباً زمانی كه كودكان تیزهوش به دلایلی ترجیح می دهند تنها باشند و یا به تنهایی مشغول انجام كاری باشند، مایلند كه قبل از پیوستن به گروه مورد نظر، رفتار اعضای آن را بدقت مورد مشاهده و ارزیابی قرار دهند. لذا هر دو ویژگی، یعنی مشاركت و رهبری گروه و یا تنها مشغول بودن و مشاهده رفتار اعضای گروه از ارزش برابری برخوردار است.

 

رابطه بين هوش و نبوغ
براي تعريف واژه تيزهوش يا نخبه اتفاق نظر اندكي وجود دارد. تيزهوشي به صورت هوش عمومي بالا، استعداد در حوزه تحصيلي خاص و تعامل بين توانايي و خلاقيت بالا تعريف شده است.

كودكان تيزهوش در بسياري موارد شناخته نمي‌شوند. براي داشتن نبوغ، درجه حداقلي از هوش بالا ضروري است و آن درجه ي 130 است، اما نه به اين مفهوم که همه ي افراد «باهوش» نابغه اند. ممکن است فردي با هوش بهر 160، نابغه نباشد.

بالاترين هوش بهري که در بين افراد نابغه و نام آور جهان حدس زده شده است، بالاتر از 180 است و آن متعلق به شاعر، نويسنده و طبيعيدان آلماني به نام «يوهان ولفگانگ گوته» است.

«لئونادو داوينچي» نيز هوش بهري در حدود 140 داشته که البته نابغه نيز به شمار مي رفته است.

در بين هنرمندان ايراني بر اساس ارزيابي هاي انجام شده، هوش بهر حافظ و سعدي نيز بيش از 140 تخمين زده شده است.در واقع هوش افراد بطور مستقيم از حدود چهار سالگي به بعد قابل سنجش است.

در سنين پيش از مدرسه كارشناسان معمولا استفاده از خزانه لغات وسيع، مهارت كلامي و به كار بردن جملات كامل، علاقه در مشاهده دقيق و كنجكاوانه، علاقه‌مندي به كتاب، توجه به ساعت‌ها و تقويم‌ها در سنين كم، تمركز روي موضوعاتي خاص، مهارت‌ فوق‌العاده در نقاشي، توجه و كشف رابطه علت و معلولي، رشد توانايي خواندن در سنين كودكي، توانايي رهبري جمع همسن و سال، مهارت‌هاي حركتي و... را از صفات بارز تيزهوشي مي‌دانند كه البته شدت اين معيارها با توجه به محل زندگي افراد متفاوت است.


يک متخصص با انجام پرسش ها و کارهاي عملي در مي يابد که کودک، متناسب با گروه سني خودش يادگيري و کارايي فکري دارد يا نه. اگر سن عقلي و سن تقويمي يکي باشد، در اين صورت هوش بهر طبيعي است.



فرمول خاصي براي اين کار وجود دارد:
هوش بهر= 100× (سن تقويمي تقسيم بر سن عقلي)
به اين ترتيب کودک شش ساله ای که قادر به انجام کارهاي يک کودک هشت ساله است، بر اساس فرمول بالا داراي سن عقلي هشت ساله است و هوش بهرش در رده ي افرد باهوش قرار مي گيرد: 125=100 تقسيم بر 8) بعضي از محققان مي گويند، داشتن هوش بالا براي فرد مطلقاً به اين معني نيست که او در جامعه
از موفقيت برخوردار باشد.

آنان معتقدند که همراه با ضريب هوشي و «هوش بهر» که به آن «آي کيو» گفته مي شود، بهره عاطفي- «آي کيو» نيز بايد در نظر گرفته شود.
منظور آنان اين است که يک کودک يا يک فرد بزرگسال قادر باشد در برابر دشواري ها مقاومت کند و با صبوري بتواند منافع آينده ي خودش را به منافع کوتاه مدت برتري بدهد.

به عقيده محققان، کساني که از چنين ويژگي هايي برخوردارند، در جامعه و در زندگي موفق ترند، هر چند ممکن است در کارهاي عملي پيشرفت زيادي نداشته باشند.
 

شناسايي کودکان با هوش
پدر و مادر اولين کساني هستند که متوجه رشد حرکتي، رشد کلامي و کارهاي ذهني فرزند خود مي شوند. رشد زودرس حرکتي، کلامي و ذهني از ويژگي هاي کودکان داراي هوش بالاست. اين کودکان، مستقل تر از ساير بچه ها هم سن خود هستند و کنجکاوي هاي بيشتري نسبت به محيط اطراف شان نشان مي دهند. البته سن هوش انسان تا پانزده سالگي افزايش پيدا مي کند، بنابراين آزمون هوشي افراد پانزده ساله و بالاتر يکسان است.

کودکان تيز هوش کنجکاوترند و مرتب راجع به مسايل مختلف سوال مي کنند. يک کودک تيز هوش وقتي در مورد مورچه سوال مي کند، از والدين خود توضيح کاملي درباره نحوه زندگي آنان مي خواهد. آنان مي خواهند به عمق مسايل فرو بروند.

کودکان تيز هوش با توجه به اين که قدرت فراگيري بالايي دارند، ممکن است با کودکان عادي هم سال خود خيلي احساس هماهنگي نکنند، بنابراين مايلند که با افراد بزرگتر نشست و برخاست کنند. افراد بزرگتر هم آنها را کمتر مي پذيرند.

بنابراين، اين خطر وجود دارد که کودکان هوشمند تا اندازه يي احساس سرخوردگي و عدم رضايت کرده و منزوي بشوند. اما اينها کاملاً موقتي اند. به اين ترتيب که اين بچه ها با توجه به هوش بالايي که دارند، به زودي مي آموزند راه هايي براي برقراري ارتباط بهتري با ديگران پيدا کنند.

آنان در مسايلي که از نظر ديگران ساده، بديهي و عادي است مي توانند ساعت ها بررسي و تفحص کنند و در واقع گفته مي شود که دانشمندان و هنرمندان، کودکان با هوشي هستند که توانمندي هاي دوران کودکي شان يعني «کنجکاوي» خود را حفظ کرده اند.


کنترل کمال طلبي در کودکان تيز هوش
کودکان تيز هوش دل شان مي خواهد بيشتر بدانند و چون از مسايل آگاهي بيشتري دارند، از اين رو توقعات و خواسته هاي شان نيز به همان نسبت بيشتر است. آنان به علت هوش بالاي شان محدوديت ها را بهتر مي پذيرند.

بطور کلي بايد گفت، معمولاً والدين داراي فرزند تيز هوش، در کنار آمدن با آنان دشواري زيادي ندارند. براي تربيت اين کودکان بايد توجه کرد که آنها به خاطر هوش بالاي شان در يک محيط مصنوعي قرار نگيرند.

ديدگاه امروزي در مورد تعليم و تربيت کودکان، ديدگاه يکپارچه سازي و انسجام است. اين ديدگاه مي گويد، تمامي کودکان بايد در جامعه با يکديگر منسجم شوند. بنابراين بهتر است از همان دوران مدرسه کودکان داراي ضرايب هوشي پايين تر در کنار کودکان عادي تحصيل کنند که البته اين شامل کودکان کم بينا و کم شنوا نيز مي شود. و همين طور کودکاني که هوش بالاتري دارند بهتر است در کنار کودکان عادي درس بخوانند.

ديدگاه جداسازي کودکان مدت هاست که از نظر علمي، اخلاقي و انساني مردود شناخته شده است. در واقع ما حق نداريم با آنان شبيه به ابزار رفتار کنيم و بگوييم که اينها به علت داشتن هوش بالاتر مستحق تربيت بهتري هستند تا در آينده از تربيت آنان بهره بيشتري ببريم.

 

راهکارهايي براي پرورش استعداد اوليه کودک
 مغز انسان در اثر محرک هاي محيطي رشد مي کند، بنابراين هر چقدر که پدر و مادر محيط غني تر از جهت آموزش و پرورش براي فرزندشان به وجود بياورند، کودک احتمال رشد هوشي بيشتري خواهد داشت. براي نمونه با او حرف بزنند، به سوالات او پاسخ دهند، برايش کتاب بخوانند، او را به گردش ببرند و جانوران مختلف را به او نشان بدهند، از کودک بخواهند که با آنها صحبت کند و... موسيقي کلاسيک نيز تأثير زيادي در رشد هوشي افراد دارد.

تمامي اين موارد در پرورش استعداد اوليه کودک نقش زيادي دارد. خوشبختانه کشور ما از جمله کشورهايي است که در آن به کتاب هاي کودکان توجه زيادي مي شود.

در واقع حتي گروه هاي سني مختلف هم براي خودشان کتاب دارند و اين طبقه بندي ها کاملاً علمي است. پس والدين مي توانند با توجه به طبقه بندي سني، کتاب ها را انتخاب کنند، اما مهمتر از هر کتابي، ارتباط با والدين و با همسالان ديگر است.

پدر و مادر نبايد فرزندشان را به امان خدا و جلو تلويزيون رها کنند، بلکه بايد با آنها گفت و شنود داشته باشند. گفت و شنود، يک ارتباط دو جانبه است که موجب رشد بيشتر فکري مي شود.
 

ویژگی های افراد باهوش
متخصصان روانشناسی کودک معتقدند افراد تیز هوش دارا ی توانایی ؛
اکتساب سریع
نگهداری و کاربرد وسیع اطلاعات
پیشرفت تحصیلی
توانایی برقراری ارتباط میان پدیده ها
توانایی قضاوت درست
توانایی حل مسئله
حس کنجکاوی شدید
کمال گرایی
دقت صراحت
یادگیری به صورت جهش های شهودی
نیاز شدید به تحریک ذهنی
مشکل در تایید تفکر دیگران
علاقه زود هنگام به مسائل اخلاقی و فلسفی
گرایش به درون گرایی
علاقه به ایده ها و نظرات متفاوت
مهارت کلامی و ارتباطی قوی و سالم بودن از لحاظ جسمی
شوخ طبعی و عزت نفس بالا
سازگاری با بزرگسال
توانایی رهبری در گروه و... هستند .
 


 
وقتي كودكان با هوش نمره هاي كم مي گيرند
امروزه در جامعه ما والدين نقش ويژه اي در آموزش فرزندان خود به عهده گرفته اند، اين امر از يك سو به احساس مسئوليت و نگراني آنها نسبت به آينده فرزندانشان مربوط مي شود و از سوي ديگر ناشي از سهمي است كه نظام آموزش كشور و مدارس به عهده آنها گذاشته اند.

يكي از موارد رايج در آموزش و پرورش كشور كسب نمرات كم يا متوسط توسط دانش آموزان است. اين نمرات لزوماً به معناي كم هوشي دانش آموزان نيست بلكه در موارد زيادي كودكان باهوش نيز با كسب نمرات كم يا متوسط خانواده خود را دچار تعارض و ناراحتي مي كنند.

خانم دكتر «سيلويا ريم» به عنوان متخصص برجسته كه از تجربيات وسيعي در زمينه چگونگي رفتار با كودكان باهوش و تيزهوش برخوردار است، در كتابي راهكارهاي حل اين معضل اساسي يعني مقابله با عدم توفيق كودكان باهوش را ارائه كرده است. در اين كتاب كه با عنوان «وقتي كه فرزندان باهوش نمره هاي كم مي گيرند» با ترجمه ناهيد آزادمنش توسط انتشارات صابرين به دست چاپ سپرده شده است، تأكيد اصلي نويسنده بر «سندرم كم آموزي» است.

«سندرم» در علوم پزشكي به مجموعه اي از علائم ،مشخصه ها و علل مختلف گفته مي شود كه در ايجاد و بروز يك اختلال نقش دارند و نمي توان به وضوح مشخص كرد كه كدام يك از اين مشخصه ها به صورت خاص و يا به صورت تركيبي از آنها عامل ايجاد اين اختلال هستند.

دكتر سيلوياريم در كتاب خود تأكيد كرده است كه كم آموزي در كودكان باهوش و تيزهوش علل بسيار زياد و ناشناخته اي دارد كه خود تنها به برخي از آنها پرداخته است. دكتر سيلويا ريم كتاب خود را براي دو گروه مشخص از مخاطبين يعني معلمان و والدين به رشته تحرير درآورده و به تفصيل راهنمايي هايي براي هر دو گروه ارائه داده است. سندرم كم آموزشي مشكلي همه گير است، اين مشكل در هر خانه و كلاس وجود دارد و تنها با كمك والدين و معلمان حل مي شود.

عدم موفقيت ،مشكلي است كه زندگي خانواده ها را آشفته مي كند، بازدهي كلاس را به حداقل مي رساند و انگيزه و احساس كنترل فردي را از كودك مي گيرد. فعاليت هاي هر سال تحصيلي جديد، با سؤال ها، موفقيت ها، نااميدي ها و مشاركت معلمان در راهنمايي دانش آموزان، آغاز مي شود. معلمان مي خواهند تمام دانش آموزان، خوب كار كنند و درس بخوانند. آنها مي دانند كه بچه هاي زيادي نيز هستند كه اشتياق چنداني براي درس خواندن ندارند. آنها نمي دانند كه اين بچه هاي درس نخوان را چگونه به طرف موفقيت سوق دهند.

در كتاب سيلويا ريم مدل سه وجهي براي كاهش و معكوس كردن روند كم آموزي دانش آموزان ارائه شده است. اين مدل بر اساس مشكلات واقعي زندگي در خانه و مدرسه شكل گرفته است. اگر بعضي از طرح هاي مطرح شده حس نگراني يا گناه را در شما ايجاد مي كند، به خاطر بسپاريد كه حتي بهترين والدين جهان نيز ممكن است اشتباه كنند. همانطوري كه مشغول بررسي روش هايي براي حل مشكلاتتان با بچه ها هستيد، به كارهاي خوب و درستي كه تاكنون انجام داده ايد فكر كنيد.
 

راهبردهایی برای آموزش و پرورش کودکان تیز هوش در خانه و مدرسه
_ فشرده سازی برنامه های آموزش در حیطه های مرتبط با علاقه کودکان.
_ ایجاد زمینه برای کسب دانش و تجارب بیشتر در خانه و مدرسه
_ فراهم کردن فرصت برای تمرکز و مطالعه عمیق دانش آموز در حوزه های مرتبط با علاقه آنان .
_ ایجاد زمینه برای سرعت بخشیدن به یادگیری و رشد مهارتهای مرتبط با یادگیری .
_ تسریع و غنی سازی برنامه های آموزشی در خانه و مدرسه برای علاقه و نیاز کودک .
_ رشد خلاقیت و مهارت حل مسئله به وسیله فراهم نمودن شرایط لازم در خانه و مدرسه .
_ تشویق کودکان به مباحثه، طرح پرسش وارائه راه حل های مختلف برای یک مسئله.
_ آموزش مهارت های اجتماعی متناسب با سن کودکان و تشویق آنان به مشارکت در فعالیت های گروهی .
_ آموزش مهارت های زندگی به کودکان و رفتار مناسب اولیا با یکدیگر در حضور کودک .
_ بهره گیری از معلمان و مربیان مجرب و بازخورد مناسب مربیان باعث ارتقای دو چندان توانایی این کودکان خواهد شد.
_ توجه به برنامه های تفریحی مناسب و استفاده از اوقات فراغت مانند ورزش و...
_ نداشتن توقعات بیش از حد در آموزش مهارتهای مختلف زبان ، موسیقی و .. به صورت همزمان.
_ بهره گرفتن از تکنولوژی هایی همچون، رایانه، فیلم های آموزشی مناسب ، اینترنت و...

 
توصیه برای برخورد با کودکان تیزهوش
کودکان تیزهوش از لحاظ رفتار و کردار با سایر کودکان هم سن و سال خود تفاوت دارند. این کودکان برعکس سایر کودکان سعی می کنند بدون در نظر گرفتن هیچ گونه آسیبی برای رسیدن به هدف خود و آنچه که در ذهنشان می گذرد، تلاش کنند. البته این موضوع اگر با برنامه زیری والدین پیش رود، موجب رشد دو چندان کودک خواهد شد.

کوکان تیز هوش ضمینه خوبی دارند تا نخبه شوند و حتی در مواردی دیده شده که اگر این کودکان را در مسیر صحیح هدایت کنند، به اختراعاتی دست می زنند، که بشریت تا به حال به عمر خود ندیده است.
 

*کتابخانه تاسیس کنید
 یکی از راه های که والدین می توانند فرزندان تیزهوش خود را به سمت درست هدایت کنند، تاسیس کتابخانه است، چراکه آمار و اطلاعات نشان داده کودکان تیز هوش علاقه وافری به خواندن مطالب غیر درسی دارند و چناچنچه این مطالب غیر درسی در فضای آموزشی سرمایه گذاری شود، بازده بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سحر فتحی
سلام .من یه پسر 18 ماهه دارم که از سن 8 ماهگی علاقه شدیدی به وسایل و اسباببازیهایی که به شکل گرد باشه و انها رو بچرخونه از سر قابلمه و امثال اون گرفته تا اسبازیهاش برام سئواله که همچین بچه هایی که عاشق وسیله های گرد هستن چه تاثیری روی هوش شون داره . یعنی ممکنه باهوشباشن.و یه اخلاق دیگه یی هم داره اینه که از بچه هایی که همسن خودشن زیاد خوشش نمیاد ودوست داره با بالاتر از سن خودش همبازی شه.بعد چطوری میشه از بچه های سن زیر 2 سال تست هوش بگیریم.مرسی خواهشا جواب سئوالم رو بدید خیلی برام مهمه.

-----------------
سلام . دو عامل مهم در هوش وراثت و محيط هست . بقول شما الان اين بچه از نظر وارثتي به ظاهر باهوش است شما بايد شرايط محيطي را آماده كنيد ايشالله از 5سالگي به بعد با انجام تست هاي گوناگون در مراكز معتبر روان شناسي پي به هوش واقعي ايشان ببريد. خدا رو شكر كنيد يك بچه سالمي داريد
Iran, Islamic Republic of
باسلام شرایط محیطی رو چگونه فراهم کنیم
شایان
خیلی خوب بود
zohre
سلام دختری 4.8 ماهه دارم بسیار نقاشی های بسیار جالبی می کشد که از 3.8 ماه شروع به نقاشی کرده و از کلمات بسیار پیچیچده که در سی دی کارتون ها می بیند استفاده می کند از سه سالگی الفبا را آموخته و اکنون پازل های 80 تکه را حل می کند . آیا این نشانه هوش وی است ؟
Iran, Islamic Republic of
بله این کودک تیز هوش است
رقیه
من 15 سالمه وتمام این ویزگی هارو دارم ول انگار دچار سندرم کم آموزی ام!درسته هیچ وقت یک دانش آموز عالی نبودم ولی اکثرا معلما من رو جزء دانش آموزان زرنگ وباهوش می زاشتن.
حسین رحیم زاده
سلام استاد خوبم.مواردی که اشاره کرده بودبن واقعا بجا بود خیلی خوب و کامل بودند .مسئول مرکز مشاوره عصمت خوزستان.شادگان
فاطمه
خوب بود
نسیم
Serbia
من یه پسر 3.5 ساله دارم در این سن خیلی از کتابها رو میتونه بخونه اعداد رو تا24 میشماره و اعداد زیر 10 رو میتونه از هم کم یا باهم جمع کنه رنگها رو به طور کامل میشناسه و تمام شکلهای هندسی به جز متساوی الاضلاع رو میشناسه سوالهای خیلی پیچیده ای نسبت به سنش میپرسه وجوابهای کاملی میخواد خیلی زودتر از همسالانش کارهاش رو انجام داد مثلا" در 4 ماهگی خیلی راحت و بدون کمک میتونست بشینه و حتی یک بار سعی به ایستادن کرد
آیا اینها میتونه نشانه هوش بالا باشه
درضمن یه بار ازش تست گرفتم سن عقلیش رو 6 سال اعلام کردند ولی ضریب هوشیش بین 90 تا 110 بود مگه سن عقلی با ضریب هوشی در ارتباط نیست پس چه جوریه که پسر من با سن عقلی 6 سال ضریب هوشی معمولی داره البته من هیچکدوم از کارهایی که میتونست انجام بده رو به مشاور نگفتم
لطفا" جواب سوالم رو حتما" بدید خیلی مهمه
ممنون

-----------------
سلام . باید ازش تست بگیرن بعدش گفت . به یک مرکز مشاوره معتبر مراجعه کنید
نظری
Iran, Islamic Republic of
سلام- خدا براتون حفظش کنه .ببخشید بایدبرای تست به کجا مراجعه شود؟
حسین
سلام.من تازه تست هوش دادم.16 ساله هستم.ضریب هوشی من 140 هست یعنی من جز افراد نابغه هستم؟در استان کرمان شهرستان جیرفت به دنیا اومدم و همون جا بزرگ شدم.اما در مدرسه عادی درس میخونم به نظر شما با عقل جور در میاد؟ممنون از سایت خوبتون.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
حتما یه اشتباهی شده
ماریه
Germany
مطمئن باش اشتباه نشده منم توی شهر محرومی زندگی میکنم ولی تو اون ازمون مدرسه بالاترین رتبه شهرو اوردم145شدم
مهتاب
سلام من یه پسر 7ساله دارم کلاس اول دبستان .تا قبل از دبستان خواندن و نوشتن را خود به خود یاد گرفته وعملیات ریاضی جمعو تفریق با ضرب وتقسیم در حد بچه های سوم دبستان هم یاد گرفته است . به زور به مدرسه می رود همیشه می گوید مدرسه خوب نیست در مدرسه خسته می شوم .نمی دانم چه رفتاری با او داشته باشم لطفا راهنمایی فرمایید.
با تشکر
وقتي كودك زودتر از سن مدرسه خواندن نوشتن و رياضيات ياد بگيره ديگه نميتونه مدرسه رو تحمل كنه!
بهار آزادی
سلام , امروز از پسر 5/5 ساله ی من تست هوش گرفتن که ضریبش شده 137 , میخواستم بدونم آیا داشتن این ضریب تو این سن ممکنه یا نه ?
شادی
Iran, Islamic Republic of
سلام رادین من 2 سال و یک ماهش احساس می کنم که تیز هوشه هرچی شعررابراش می خونم حفظش می شه خیلی از بچه های هم سن خودش بیشتر می داند من چطور می توانم تیز هوشی اون را مطمئن شوم

--------
بعد از 5سالگی می تونید در یک مرکز مشاوره با کمک روانسنج اقدام نمائید . الان غیر علمیه
Iran, Islamic Republic of
دختر خواهر شوهرم دو سال و دوماهشه،تمام كتاب شعرهاشو حفظه،،دختر منم شش ماه ازش كوچكتره همينطوره تقريبا فكر نكنم مسئله خارق العاده اي باشه
sh
سلام پسرمن 2سال و3ماهشه واقعا کنجکاوه و عاشق یادگیری به موزیک ونقاشی خیلی علاقه داره دامنه لغاتش بسیارکسترده هست به جزییات خیلی توجه میکنه تمام اشکال هندسی رو حتی ذوزنقه وشش ضلعی رو میگه ومیشناسه تا20 میشمره الفبای انگلیسی رو کاملا درست بلده راهنمایی کنید لطفا بدونم آیا باهوش هست یا برای این سن باید همین طور باشه؟
ش
Romania
چه خبره کلهم نابغه هستند این بچه های شما، آقا نمیشه که، نه اصلا ممکن نیست؟ لوس بازی هم حدی داره .
حسنا
فووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووق العاده بود.خواهر كوچولوي من از تمام اين مهارت هابرخردداراست. او الان 16ماهه است.وخيلي زياد علاقه مند تبليغات تبرك است.
مادر
با سلام وتشکر فراون بابت مطالب مفید وپر محتوا ا
نازنین
با سلام پسر من یک و نیم سالشه 5 سوره همه کتاباشو کامل از حفظه ، از یکسالگی اعداد را تا ده و حروف الفبا را نه کامل اما تشخیص می ده میشه بهم کمک کنید چکار کنم
لاله
سلام
من یک دختر 7 ساله دارم که طبق آزمونهای هوشی بهره ی هوشی وی 148 برآورد شده . با توجه به استرس زیادی که دختر من از کودکی داره چطور میتونم به موفقیت وی کمک کنم؟ لطفا راهنماییم کنید.
ارسلان
سلام به همه عزیزانی که یک نابغه کوچولو دارند. از نطر تمام والدین فرزندشان نابغه است. ولی عجله نکنید. اجازه دهید فرزندتان دنیای کودکیش را داشته باشد. از نظر من بزرگترین ظلمی که می توان در حق یک کودک نوپا کرد این است که به او زبان نوشتاری آموزش داده شود. زیرا در این سن کودک همه چیز را واقعی می پندارد. او حتی با شخصیت های تلویزیون نیز مانند دنیای واقعی رفتار می کند. پس لیوان یا هر واژه نوشتاری که او یاد می گیرد تنها او را شرطی می کند. البته لازم به ذکر است که این مواردی که مادران عزیز یاد کردند برای کودک این دوره خیلی هم هنر نیست. حساسیت ما والدین بخاطر مقایسه است. كودکتان را با کسی مقایسه نکنید.
فاطمه
حتما تیز هوشه با این علام
mahsa
Iran, Islamic Republic of
سلام. سايت فوق‌العاده اي دارين. درضمن من دختري دارم ده ساله درسن پنج سالگي براي تعيين مدرسه اش به مشاور مراجعه کردی م وازش تست گرفتن ضريب هوشش را148 گفت ازالان به فکرمدرسه راهنمايي اوهستم نميدانم تيزهوشان ثبت نامج کنم ياامام صادق يامدارس ديگرلطفأکمکم کنيد ممنون

-----------------------
سلام . براي ورود به مدرسه تيزهوشان بايد در كلاس ششم ابتدايي در آزمون تيزهوشان شركت كنن و در صورت پذيرش كلاس هفتم را در مدرسه تيزهوشان درس بخوانن. البته ثبت نام در مدرسه تيزهوشان دليل بر تيزهوش بودن نيست .چون آزمون هوش و يا آزمون استعدادي از دانش آموز گرفته نميشه و بايست يكسري محفوظات را فرد به روي كاغذ بيارن . اما آموزش و پرورش طرحي اماده كرده بنام طرح شهاب . كه طي آن در بعضي مدارس به استعدايابي بچه هاي باهوش در شهر و روستا مي پردازند و از همون اول اينگونه بچه ها را كارشناسان از بقيه جدا مي كنن و تحت آموزش جداگانه قرار ميدن كه براي اطلاعات بيشتر ازاداره آموزش و پرورش استان محل زندگي خود نه منطقه تماس بگيريد
سلنا
جالب بود
شیما
با سلام. اول تشکر می کمن از این مطلب جالب. من یک برادر زاده دارم که شش ساله هست و تقریبا تمام وبژگی های کودکان تیز هوش را داره. و امسال باید کلاس اول دبستان بره. این خانواده در چالوس - استان مازندران زندگی می نند. آیا در این استان مرکز معتبری برای گرفتن تست و راهنمایی برای پرورش صحیح تر این بچه ها وجود داره؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنونم.
وفق باشید
فرزانه
United States
سلام پسر من 15 ساله است و ضريب هوشي اش را مشاور مدرسه 129 تعيين كرده است ولي معدل درسي اش 17.5 بيش تر نيست تازه اين هم با اصرار وسخت گيري فراوان .اگر رهايش كنم زير 10 هم مي شود. درس خواندن برايش هيجان ندارد دوست دارد كارهايي را بكند كه هيچ كس قادر به انجام آن نيست مثلا الان مي گويد مي خواهم هك كردن كامپيوتر را ياد بگيرم.هر وقت تلاشش را متمركز مي كند در زماني كم به رتبه هاي يك كشوري مثلا ازمون ها دست پيدا ميكند ؛ايا نگران باشم يا رهايش كنم تا تجربه كند. هميشه تمايل دارد مخالف نظر من عمل كند.
تینا
Iran, Islamic Republic of
بزار تجربه کند
راهله
United States
بسری دارم 5ساله علاقه بسیری به جانوران وکاردستی دارد اما علاقه ای برای انجام بازی های فکری به تنهایی ندارد خواهش میکنم باسخ بدید خیلی برام مهم چون باعث درگیری با فرزندم میشه
ملینا
باسلام کودک من یک سال وهشت ماه داره.علاقه ی زیادی به خودکاروبرگه سفیدداره که نقاشی بکشه وهمه ی خطوطش به شکل گردگرد هست.میخواستم نظرتون رودرموردنقاشی که میکشه بدونم ممنون.
خیلی باهوشه
الینا
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی عالی بود
مژده
Iran, Islamic Republic of
دختر من نه سالشه هوش بهره اش 132 هست ، خیلی علاقه به کتاب خوندن و نقاشی داره و یکسالی که کلاس ریاضی هن میره ، امسال کلاس سوم میره، معلمش همیشه ازش راضیه ، میتونم به جرات بگم نودو نه درصد خصوصیات ذکر شده رو داره ،خیلی مایلم بدونم که حتما باید تا کلاس ششم صبر کنه تا بعدش به مدارس خاص بره ،، یا الان هم میشه به اینجور مدارس راه پیدا کنه.، ممنون میشه راهنمایی بفرمایید،
افسانه سادات غمخواری
Iran, Islamic Republic of
سلام من خواهر زاده ای 14 ماهه دارم میخواستم ببینم چطور میتونم متوجه بشم که اون باهوشه? ممنون
سمیه مرادی
Iran, Islamic Republic of
سلام .مطالب خوبی بود. ممنون.
من یه پسر 6 ساله دارم .که از اواخر پیش دبستانی تغییرات رفتاری زیادی داشته و نمی دونم چطور باید برخورد کنم .خیلی بلند حرف میزنه .یا اشتباهاتش و خیلی تکرار میکنه و بیش از حد پر جنب وجوش شده .میشه راهنمایی کنید؟؟؟
ماهور
Iran, Islamic Republic of
میخواستم بدونم که چطوری میشه تست هوش بچه هارو تشخیص داد؟
آواخر
Iran, Islamic Republic of
سلام
هـوش براي من خيلي مهمه
اما بعضي وقتا يه چيز هاي خيلي آسون كه همه بلدند را نميدونم اما گاهي جواب هايي ميدهم و مسائل رياضي و غيره را حل ميكنم كه هبچ كس نميتواند حل كند
چطور بدانم ضريب هوشي ام چقدر است؟؟؟؟
لطفاااااااا راهنمايي بفرماييد
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
کجا ضریب هوشی بچهارامیگیرن
ليلا رحمتي
Iran, Islamic Republic of
اين سوال منم هست
پارمیدا کاکایی
United States
من یک بچه ی 10 ساله ام و عاشق کتاب خوندنم انم فارسی و مو قعیی که مدرسه طعطیل میشه و تابستون میاد خیلی حوسله ام سر میره.
ترانه
Iran, Islamic Republic of
بهتره توی تابستون روی املا بیشتر کار کنی چون واقعا ضعیفه
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام پسری 9 ماهه دارم توپ واب و لامپ واعضای خانواده و حمام ومیشناسه.بهش میگیم وای وای وای سرشو به طرفین با قدرت تکون میده میگیم بدبخت شدیم میزنه تو سر خودش. میگیم بچه بد صدایی بد با دهنش در میاره.دسدستی ونانای هم خوب اجرا میکنه 3ماهه بود تو حموم به اب خیره میشد و کنجکاو بود اب از کجا میاد الانم عاشق اب وحمام هست از تخت به راحتی بالا وپایین میره اصلا گریه نمیکنه به سیم علاقه شدیدی داره سوکت تلفنو میکشه میذاره سر جاش در کل عاشق بازی کردنه به نظر شما گل پسر ما باهوش هست؟ با تشکر
Iran, Islamic Republic of
جمع کنید این مسخره بازیو تو رو خدا
Iran, Islamic Republic of
سلام بانو اینکارها برای یک کودک ۹ ماهه چیز عجیبی نیست
در ۸ ماهگی بعضی ازکودکان راه می رود ،بعضی از کودکان شروع به صحبت می کنند ،از ۶ ماهگی خط خطی کردن را شروع می کنند
بهتر است کتاب رشد کودک را تهیه و مطالعه بفرمایید یا سرچی در اینترنت کرده ،مراحل رشد کودک از نوزادی تا ۳ سالگی را مطالعه بفرمایید
در ابن دوره زمانه واقع زشت اینقدر بچگانه رفتار کودک را ارزیابی کنید
علم وپیشرفت کرده صدها سال است تکنولوژی براحتی در اختیار بشر است
چگونه می خواهید فرزندان فرهیخته تربیت کنید
مهم :حواب برای همه مادران عزیزی که این سبک سوال کردند
Iran, Islamic Republic of
اکراین کاراموانحام نده باید به سالم بودنش شک کنید همه ی بچه ها همینجوری هستن دراین سن
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام کودکی 9 ماهه دارم موسیقی رو درک میکنه با اهنگ شاد دست میزنه با مداحی سینه میزنه.از 6 ماهگی احساس دیگرانو درک میکرد یعنی گریه میکردیم گریه میکرد چند تا کلمه ادا میکنه معنی کلمات رو میفهمه بگم توپ رو بیار میاره ولامپ رو میشناسه با حرکات لبش میفهمونه اب وشیر خورده یا نه خداحافظی هم میکنه با کمک مبل راه میره وسایل رو که قایم کردیم پیدا میکنه نظرتون چیه؟ با تشکر
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید پسر هفت ساله ای دارم که امسال کلاس اول میره از پنج سالگی بدون آموزش خاصی خواندن نوشتن جمع و تفریق و شمردن اعداد تا بالای هزارو یاد گرفته الن که مدرسه میره متاسفانه تو شهرمون اردبیل به این جور بچه ها توجه نمیکنن که هیچ سرکوب هم میکنن میترسم استعدادش کور بشه چطور میتونم کمکش کنم تا پیشرفت کنه لطفا راهنماییم کنم در ضمن 90%از علایمی که برای کودکان تیزهوش ذکر کردینو داره.
ریما آرمانمهر
Iran, Islamic Republic of
سلام. پسری 2 ساله دارم که علاقه ی شدیدی به کتاب و پازل دارد تا جایی که اگر بخواهم دست از کاری که نباید ادامه دهد بکشد به او می گویم : می خوام برات کتاب بخونم خدا نکند یکی از شخصیتهای کتابش را به زبان بیاورم فورا می گوید :تتاد بیارم مشکل اینجاست که از من می خواهد تمام وقتم را به بازی با او صرف کنم با بزرگسالان رابطه ی خیلی خوبی دارد او به تنهایی نمی تواند خودش را سرگرم کند من چه کار کنم؟
مونا
Iran, Islamic Republic of
12 سالم خیلی اهل مطالعه هستم با هم سن های خودم یکی نیستم باید برای موفقیت چه کنم
amirhossein
Iran, Islamic Republic of
پس اینشتین چی؟

تازه اینشتین خیلی هم دیر حرف زده.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره عزیزم دختر خاله منم هنوز یه سالش نشده شروع کرد حرف زدن ولی خیلییییی خنگه
ایدا
Romania
سلام من 13 سال و 3 ماه دارم به ریاضی خیلی علاقه دارم خیلی سریع مطالبو درک می کنم و تقریبا توی خونه هیچ مطالعه ایی روی درسام ندارم البته به مطالعه ی مطالب غیر درسی خیلی علاقه دارم ولی وقتی می خوام کتاب هایی درسیمو بخونم همش برام تکراری و خسته کنندس توی مدرسه جز رطبه اول کلاس حساب می شم ولی هم کلاسی هام خیلی تلاش می کنن همیشه سرشون تو درسشونه می خواستم بدونم این ربطی هم به ظریب هوشیم داره یا خیلی وقتا از خیلی ها شنیدم که اگه نتونم تو خونه درسامو دوره کنم توی دبیرستان پس می یفتم و این منو خیلی نگران کرده می شه کمکم کنین ممنون می شم
Romania
عالیه
مطهره
Iran, Islamic Republic of
سلام من یک نوجوان 14 ساله هستم .تعدادی از همکلاسیهایم مرا مسخره میکنند و به دنبال عیب های من میگردند آنها به شدت مرا تحت فشار میگذارند در این بین یکی از آنها قبلا دوست من بوده است من به شدت وابسته ی او هستم و 3 ماه وقت خود را برای آشتی با او گذاشتم و او با من آشتی نکرد و گفت که خسته شده است من هم ا را رها کردم ولی او را به شدت دوست دارم لطفا به 2 سوال من پاسخ دهید
1-چه کار کنم که از مسخره کردن همکلاسی هایم در امان باشم
2-چه کار کنم تا دوستم با من آشتی کند؟
((((((((( در ضمن من برای آشتی با دوستم دیگران را واسطه قرار دارم اما نشد نامه نوشتم اما پاره کرد حضوری صحبت کردم نشد من باید چه بکنم ))))))))
زهره
Iran, Islamic Republic of
براي خودت ارزش قائل باش ، ديگه اصلا به دوستت اهميت نده ،مثل كسي كه ازش خوشت نمياد باهاش رفتار كن ، خودش كم كم باهات آشتي مي كنه.
يکتا شاه محمدي
Iran, Islamic Republic of
سلام من دختري دارم که کلاس اول است و دوساله پيش بردمش تسته هوش هوش بين ١٣۵تا140است ولي جداديکته هايش يکم بي دقتي ميکند ولي رياضيش عاليه به نظرتون چطوري باهاش حرف بزنم کلاس زبانم ميره از سه سالگي ممنون مرسي
اسیه
Iran, Islamic Republic of
سلام پسر من الان 16 ماهشه، پسر آروم و فوق العاده احساسی هست، از 6 ماهگی علاقه زیادی به موسیقی داشت و هر شب با نگاه کردن به ویدیو ها و کلیپ موسیقی خواب میره، با دست و دهن صدای موزیک ها رو درمیاره، خاستم ببینم از نظر هوشی ربطی به باهوشی داره یا نه.؟ لطفا جواب من رو بدین، نقاشی خیلی دوست داره و مدام روی دیوار و دفترش خطوطی میکشه، هر چیز بهش بگم رو میفهمه و انجام میده و در کل پسر خیلی مودب میشناسن اش.
احمد
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود
نابغه
Iran, Islamic Republic of
من شانزده ماهگیم رو یادمه.
مثل بلبل هم حرف میزدم اون موقع.
از چهار ماهگی هم مبلها رو میخواستم بگیرم راه برم.
الانم دکتر ریاضی ام.
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
منم مامانم میگه از 8 ماهگی راه می رفتم حرف می زدم 2 سالگیمم یادمه شش سالگیمم خودم کشف کردم زمین شکل توپه بزرگه .... 15 سالگیم ازدواج کردم ...هیچ کاره هم نشدم...
شادي
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخ خيلي قشنگ بود از صب مطالبو خوندم از شدت حسوديم گريه كردم اين منم با بيماري بيش فعالي شديده18ساله اينم بچه هاي مردم! ولي ممنون بابت پستت باعث شد كلي بخندم:)
آرى
Iran, Islamic Republic of
با سلام. شايد سوالم تكرارى باشه ولى من هم يك پسر دو سال ونيمه دارم كه ميتونم بگم بغير از مورد نقاشى و زيادى زوم كردن روى يك موضوع داراى باقى موارد هست. بايد بگم كه زود حوصلش سر ميره و انگار كه ازش سر در مياره زود ميره سراغ ى چيز ديگه.
تا حالا نشده كلمه اى رو اشتباه بگه حتى سخت ترين كلمات انگليسى رو.
آيا ميتونم ازش تست بگيرم؟
Iran, Islamic Republic of
فرزند شما اوتیسم داره
بهار
Iran, Islamic Republic of
سلام، من دختری 20مازیادشه، به راحتی و بدون اشتباه صحبت میکنه، رو به کار بردن جملات دقت داره فقط افعال بعضی وقتا اشتباه میگه تو جملاتش، شعرهای کودکانه بعد یک بار خوندن به راحتی حفظ میکنه، عاشق نقاشیه، رنگها روبلده، و اعداد رو تا 10، عاشق موسیقیه. جالب بود واسم پدرش هم ضریب هوشیه بالایی داره، و پزشک هستن، توانایی های دخترم از نظرم به علت هوش زیادشه،
آرمان ریحانی
Iran, Islamic Republic of
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییی!؟.
m
Iran, Islamic Republic of
با سلام.دربچگی از من تست نگرفتن دوران مدرسه در حد متوسط بودم ولی الان بشدت علاقه مند به مطلب خواندن شدم ودر رشته تخصصی خودم به مهارتی رسیدم که افراد با تجربه وحتی تحصیل کرده های این رشته توانایی انجام برخی ازکارها ی انجام شده را ندارن در بچه های هم سن سال خودم تا بحال در شهری که سکونت دارم شبیه خودم ندیدم تست هوش خیلی سخت 2014 رو شرکت کردم امتیازم 180شد بنظر شما باهوشم...؟؟
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
سلام من يه پسر دارم درحال حاضر٣سال و ٨ ماهه است خواندن و كاملا ياد گرفته حدودا ٢٠٠كلمه انگليسي مسلط به خواندن شون هست اعداد هم تا ١٠٠بلده رنگها ،شكلهاي هندسي،پرچم كشورها،علايم رانندگي و....بلد هستش لطفا مراكزمعتبر كه ميتونن تشخيص بدن ضريب هوشي پسرمو معرفي كنين ممنون ميشم
ن
Romania
مادرای عزیز خیلی خوبه که اینقدر کودکانتان را قبول دارید ولی باید بدونید که به زور چیزی رو تو مغز بچه کردن که مثلا 200 کلمه 300 حرف انگلیسی فارسی یا امثالهم رو میخونه یا بلده، که هنر نیست اون بچه ای تیزهوش که بدون هیچ آموزشی ... تفاوتهای زیادی داشته باشه نه اینکه از یکسالگی باهاش کار کنید و بگید مثلا تو 2 سالگی اینقدر بلده ....!!!
مليحه
Iran, Islamic Republic of
من يه كودك 6 ساله دارم كه از 4 سالگي خوندن و نوشتن اعداد را از روي ساعت خودش ياد گرفته بود و درباره اعداد با لاتر از 12 مرتب سوال مي برسيد . بعد اعداد را با برسيدن از ما تا ميليارد يا بعد از آن مي شماره و جمع و تفريق را تا ميليارد انجام مي دهد . يه عدد چهار رقمي را كه ميگيم اگه يه رقمي بگيم به يكان اضافه ميكنه دو رقمي را به دهگان اضافه مي كنه و سه رقمي را به صدگان اضافه مي گنه . خلاصه جمع و تفريق را تا ميليارد ذهني انجام مي ده .معادلات داراي x و y را درك مي كنه و حل ميكنه از درك رياضي فوق العاده اي بر خوردار است.
امسال تازه مي ره كلاس اول . ايا يك بچه نابغه است? و من با اين بچه چكار كنم تو دبستان معمولي ثبت نامش كنم يا جايي براي ااموزش اين بچه ها است.لطفا مرا راهنمايي كنيد.
محبوبهد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا پسر من هم همینطور هست چیکار کنم
Iran, Islamic Republic of
سلام من پسرم هنوز سه ساله نشده ولی تمام مطالب فوق در مورد تیز هوشی در موردش صادقه. لطفاً راهنمایی کنید مراکز واسعه استعدادهای درخشان؟؟؟ اصلا همچین مراکزی واسه این سن و سال هست؟؟؟؟ یا مادرش باید کار کنه همینقدر بگم تا سن 2/5 سالگی 60 لغت انگلیسی به همراه معنی فارسی بلده...خواهشا، لطفا به من ایمیل بزنید.
m.behradfar@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
سلام.من یک پسر سه ساله دارم که حافظه بسیار قوی در به یاداوری خاطرات و مسایل گذشته دارد همچنین در تشخیص چهره افراد نیز بسیار درست عمل می کند حرف زدن را سریع اموخت و کلمات و جملات را به راحتی و بدون غلط بیان می کند بسیار اکتیو است و به کتاب نیز علاقه مند است لطفا مرا راهنمای کنید.
سمانه
Iran, Islamic Republic of
سلام من يك دختر 15 ساله هستم و طبق گفته ديگران از سن هشت ماهگي هم راه ميرفتم و صحبت ميكردم و حتي شعر ميخواندم و تا الان معدلم بيست بوده و در مدرسه تيزهوشان تحصيل ميكنم.ايا جزو افراد با هوش هستم؟
بنفشه لطفی
Iran, Islamic Republic of
سلام، دختری دارم که یک ماه دیگه 6 ساله میشه،او بدون این که باهاش خواندن و نوشتن کار کنیم خودش تمرین کرد و از ما سوال میکرد، بعد از مدتی کوتاه،دیدم شروع به خواندن و نوشتن کرد، و در حال حاضر به راحتی کتاب داستان میخواند،و پیامک میفرستد و ازین قبیل.. امسال پیش دبستانی هست و میدونم وقتی سال دیگر کلاس اول میره یراش کسل کننده میشه و این که اگر بخواهیم پیشرفت بیشتری بکنه چه کاری میتونم براش انجام بدم که پیشرفت خاص تری داشته باشه، چون این تواتایی رو در اون میبینم..ممنون میشم راهنماییم کنید
سجاد
Iran, Islamic Republic of
ببخشیدمن ۱۵ سالمه ودر حفظ کردن جمله ها وشعر ها خیلی توان دارم ریاضی من هم کمی ضعیف است ایامن. تیز هوشم
معصومه
Spain
سلام پسر من ۱۰ ساله هست از نظر هوشی طبق ارزشیابی هایی که انجام شده بالا است و معلم ها هم همین را تایید می کنند از ۵ ماهگی شروع به حرف زدن کرد در ۱ سالگی جمله گویی می کرد و در ۱ سال و ۶ماهگی بدون اجبار و با میل خودش دیگه دستشویی ر اگفت و از پوشک گرفتم خیلی بزرگتر از سنش می فهیمه و همیشه همینطور بوده عمل می گیرد اصلا درس را جدی نمی گیرد و اگر به زور بالا سرش بایستم درس را گوش بدهد با همان بار اول یاد میگیرد اما کوچکترین چیزی در کلاس حواسش پرت میشود نمره های امتحانی خیلی پایین می آورد لطفا بگویید چکار کنم?
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
با سلام پسر من پنج سال و هشت ماهشه ضریب هوشیش متوسط اومده ۱۰۸شده در حالی که مال خواهرش ۱۳۶شده بود.میخوام بهره هوشیشو بالا ببرم چی کار کنم؟
nakisa
Romania
ah ah ah ah ah ah ah
نیکا
Iran, Islamic Republic of
سلام ، من نیکا هستم من ششم دبستان هستم ‌ . من خیلی برام مهمه که تیزهوشان قبول شم چون که میخوام بزرگ شدم نابغه شعر و فلسفه ی شیرین ریاضی شم من کجا باید تست هوش بدم ؟ ضمنا باید بگم من خیلی ریاضیم فوق العاده اس و توی ی کتابی مخصوص ریاضی تست هوش دادم و نابغه ی ریاضی شدم ‌. ممنون میشم در رابطه با نابغه شدن کمکم کنید با تشکر .
Iran, Islamic Republic of
سلام من يه پسر۱۱ساله دارم که خیلی کنجکاو کل ماشينهاي اسباب بازیش باز میکنم بعد میبنده ولی دل به درس خوندن نمیده حدود سه سال ونيم هم کلاس ویولون و زبان رفته ولی الان دو ماهیه که اينارو هم گذاشته کنار ميشه لطفا منو راهنماييم کنین
ریحانه مهروی
Romania
سلام
عالی بود خیلی استفاده کردم از مطالبتون.
من دختر 22 ماهه دارم بعضی وقتها از سوالهایی که میپرسه شاخ در میارم.تو خونواده و فامیل همه دوست دارن باهاش صحبت کنن و ازش سوال میپرسن.مثلا ازم میپرسه چرا فامیلیه بابام و من مثل همه ولی فامیلیه تو مثل ما نیست؟
چرا بابا ارایش نمیکنه؟اگه بابا بابای منه پس چیه تواِ؟به طور اتفاقی کارتن سفید برفی رو خونه یکی از اقوام دید با دقت از اول تا اخر نگاه کرد وقتی امدیم خونه همش سوال در مورد کارتن و شخصیتهاش پرسید.ازم پرسید چرا سفید برفی سیب خورد حالش بد شد؟ گفتم سیب نشسته خورد و مریض شد پس باید سیب و میوه نشسته نخوریم.گفت اما من میخوام سیب نشسته بخورم.پرسیدم چرا دخترم؟ اخه مریض میشی!؟گفت منم میخوام مریض بشم! پرسیدم چرا؟ گفت تا شاهزاده بیاد و بغلم کنه بوسم کنه.
من دیگه ندونستم چی بگم.
واقعا اینطور سوالها و حرفهایی که واقعا میمونم بهش چی بگم پیش میاد.نمیدونم چیکار کنم.با سن کمش یکم برام غیر عادی هستش.
دوست داره از همه چی سردربیاره.همه کارهاش رو خودش باید انجام بده بینهایت بدش میاد من کارهاش رو انجام بدم.
آیا هر سوالی که ازم میپرسه باید درست و کامل جوابش رو بدم؟
rozita
Romania
سلام دخترم 2 سالو یک ماهشه اما فقط در حد 20 کلمه میتونه بگه همه چیز رو متوجه میشه و هر کاری بگم میفهمه و انجام میده با بچه ها بازی نمیکنه فقط نگاهشون میکنه دوس داره همش راه بره اصلا از بازی تو پارک خسته نمیشه اما داخل خونه خیلی کم با وسایلاش بازی میکنه از نظر هوشی چطوره؟واقعا نگرانم
Iran, Islamic Republic of
باسلام ممنون واقعا مطالبتون عالی ومفیدوبه روز هستن.من خیلی دوست دارم روهوش بچم کارکنم.دختر7ماه دارم الان سینه خیزمیره وروی چهاردست وپاچندلحظه میایسته به اوا وصداهای بلندودادوفریادونازکردن همه واکنشای مخصوص میده وبانگاهاش به ماحالی میکنه چه خواسته ای داره کلا حرکاتش وتمرکزودقتش بنظرمیادازسنش بیشتره.صداش کنیم برمیگرده.ایامیتونه تیزهوش ویاهوش بالاداشته باشه؟ممنون
قیاسی
Turkey
پسری دارم 11 ساله .از مدرسه به هوش بالای اون پی بردن و برای تست هوش به مرکزی فرستادن میزان هوسش 140 بود و حتی مشاور به پاسخ های داده پسرم به سوالات تعجب کرده بود .اما ما نمیدونیم چطور پسرمو در این مورد میتونیم کمک کنیم توان فرستادن به کلاس های خصوصی هم نداریم ایا اموزش پرورش در این مورد اموزش های خاصی داره
میترا
Iran, Islamic Republic of
سلام،من یک کودک ۱ سال و ۴ ماهه دارم که از ۵ ماهگی بالک رفتن را یاد گرفت و ۷ ماهگی راه رفتن,از ۸ ماهگی هم به خوبی صحبت میکند قبل از آن فقط آوای چیز هایی که می شنید را تکرار میکرد .اسباب بازی هایش را باز میکند و دوباره آن هارا به درستی می بندد و نقاشی های عجیبی میکشد و اصلا خط خطی نمیکند .حتی پازل های ۱۶ تکه را به خوبی میچیند..آیا پسرم نابغه است؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام من یک کودک 5 ساله دارم که بدون آموزش جمع سه رقمی ودو رقمی و...رو انجام میده به طور ذهنی واکثرا هم درسته ومسائل رو حل میکنه وتحلیلشم خوبه و از 100 وحتی بیشتر هم رو برعکس تا 0 مبشماره و5 تا 5تا و2 تا 2تا عددها رو میگه ودر کال در حد کلاس دوم ابتدایی بلده بدون آموزش ازش تست هوش گرفتم گفتن در حد کلاس دوم بلده وباهوشه اما نمیدونم باید چه کارهایی واسش انجام بدم که این استعدادش بیشتر شکوفا بشه ممنون میشم راهنماییم کنید .
رویا
Romania
با سلام پسر من دارای ضریب هوشی بالای است ودر تست مشخص شد که باهوش هستش و دکتر روانشناس گفتش که در اینده نخبه خواهد شد ولی مننمیدونم چه جوری امادش کنم برای اینده .
میم
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیزان من تو بچگی خیلی به خوندن و مطالعه و کلا کتاب علاقه داشتم 6سالگی یادمه تمام کتابای برادرم که یه سال بزرگتربود رو میخوندم همیشه دم کتابفروشی بودم اما تو محیط خفقان و به شدت سنتی بزرگ شدم بادمه همش سرکوفت میخوردم چون از بقیه خواهربرادرم سر بودم به قول مامانم باید به اونامیرسید و من نیازی به توجه نداشتم خلاصه الان احساس میکنم دارم حافظمو از دست میدم به شدت افسرده و عصبی شدم چون رفتارهای مادرم هنوز ادامه داره خلاصه اطرافیان و محیط در پرورش کودک خیلی نقش داره هیچوقت استرس و کم بینی رو به بچه القا نکنین خیلی هم بزرگش نکنین هر دوش به یه اندازه زیان آوره
علی
من نمیدونم ایران با این همه نابغه خخخخخخ چرا .............اآی خداا موردم ازخنده خخخخخخ ....آی خدااااا رودل کردم خخخخ
س
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشیدپسر من 5/5 داره 2 ساله بود وزن رو تشخیص میداد اشکال هندسی رو بلد بود یه کلمه رو میگفتی مترداف اون کلمه چندتا کلمه رو میگفت بعضی وقتا حدود یکماه پشت سرهم در مورد دایناسورا میپرسه یکماه دیگه در مورد هواپیما و چیزای دیگه ولی تو یادگیری ریاضی دقت نمیکنه از دو سالگی رنگا رو میشناخت تست هوش از ش گرفتم 108بود ولی خیلی از سوالای هوش رو بلده و جواب میده بیشتر با افراد بزرگتر از خودش ارتباط برقرار میکنه ایا پسر من باهوشه؟
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
من. تست هوش انجام دادم خودش دکتر مبین فکر می کنم باهوشم ولی اشتباه من این بود که ازش نپرسیدم که هوش من چقدر ططط
معلم
Iran, Islamic Republic of
با سلام. من معلم زبان مدرسه تیزهوشان و همچنین مدرس کانون زبان هستم. تعجب میکنم واقعا از این طرز تفکر بعضی از خانوادها. بسیار زبادی از دانش اموزان ما اصلا تیز هوش نیستن بهتره بگم باهوش یا دارای هوش معمولی هستن. اگر انقدر فرزندانتون رو نابغه میدونید پس این دانش اموزان مثلا تیزهوش ما از کجا میان. کمی واقع بین باشین. تجربه من بهم نشون داده زود حرف امدن بچها و صرفا حفظ کردن شعر هیچ دلیلی بر تیزهوش بودن کودک نیست. و بخاطر فرزندتون اتیکت تیزهوش بهش نزنین چون بیشتر از ههمه خودتون اذیت میشید.
Iran, Islamic Republic of
عالي.
بسيار مفيد.
دنیا
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا این معلم راست میگه دخترم در ۶ سالگی نمره ی تست هوشش شد ۱۳۹ منم طبق نمره ی تست هوشش بعد کلاس اول شروع کردم بهش درس دادن تا جهشی بخونه و بره سوم ولی توی تست هوش مخصوص آموزش و پرورش نمره نیاورد باید نمره ی ۱۲۰ می گرفت من خودمم موندم به نظرم این تست وکسلر که روانشناسها می گیرن نمره اش خیلی هم معتبر نیست وگرنه چطور میشه با هوش ۱۳۹ نتونست نمره ی هوش ۱۲۰ رو بگیره
عاطفه
Romania
سلام من دختر ۷ ساله دارم که هنوز ۲سالش نشده بود شعر حفظ میکرد واز ۲ سالگی اشکال هندسی را یاد گرفت خیلی زود به حرف اومد وقتی ۲ سالش بود روان وسلیس حرف میزد هنوز ۳سالش نشده بود ۲۰تا شعرحفظ بود والان که ۷ سالش هست خیلی بیشتر از سنش میفهمه وکاملا همه مشکلات را درک میکنه به نظر شما دختر من تیز هوشه?
عاطفه
Germany
واینم اضافه کنم که دخترمن ۱۰ کلمه رو در ۲ سالگی بلد بود بخونه وهمچنین اسمش رو وعااقه زیادی به خوندن کتاب در ۲و۳ سالگی داشت وهمچنان است
یحیی
Iran, Islamic Republic of
سلام من یه پسر4ساله دارم که اگه یه شماره طولانی مثلآ15رقمیویه بارببینه حفظش میکنه.میخوام ببینم درچه سطحیه وواسه پیشرفتش چیکارکنم
ندا
Iran, Islamic Republic of
بچت استعداد خاصی داره باید استعداد شو تقویت کنه بازیای تقویتی مثل مکعب روبیک و ..براش تهیه کنین
Farima.Noboghi Por
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت مدیریت محترم سایت.کودک من در حال حاضر چهار سال و شش ماه بیشتر ندارد.ولیکن از 17 ماهگی قادر است که قصه هایی که هر شب برایش نقل می‌کنم،را باز گو کند و علاوه بر آن،تمامی سیاره های منظومه ی شمسی و استان ها و مرکز استان های ایران را حفظ نموده است و قادر است اعداد طبیعی یک رقمی را جمع و تفریق کند. کودکم هنوز قادر به نوشتن نیست،ولیکن از 3 سالگی می‌تواند برخی از کلمات ساده را بخواند و صدا کشی کند.ضریب هوشی وی 152 می باشد.می‌توانید راهنمایی کنید و بفرمایید که آیا این کودک می‌ تواند بدون آنکه برخی پایه های تحصیلی را پشت سر بگذارد به مقاطع تحصیلی بالا تر،نائل گردد؟
خواشمندم که فقط مدیریت محترم سایت پاسخگوی پرسشم باشد.
مینا
Romania
سلام من یک دخترسه سال ودوماهه دارم نسبت به سنش خیلی خوب حرف میزنه خیلی قشنگ میفهمه درک میکنه وحافظه بسیارعالیی داره.یعنی هیچ مسئله ای ازیادش نمیره.چطوری تست بگیرم که تیزهوشه
آرش
Netherlands
سلام. پسر من 4.سالشه و از سه سالگی میتونه به چهار زبون فارسی و انگلیسی و عربی و فرانسه بخونه و بنویسه. همینطور چهار عمل اصلی ریاضی و توان و کسر را انجام میده. الانم داره فیزیک میخونه و بیشتر به انرژی اتمی علاقه داره. جدول ضرب و جدول تناوبی مندلیف رو هم کامل بلده حتا دانشگاه تهران گفته که لازم نیست دوره دبستان رو بگذرونه ولی اموزش و پرورش قبول نمیکنه با اینکه ازش امتحان کلاس ششم رو گرفتن و نابغه بودنش براشون محرض شده کاری نمیکنن . دانشگاه تهران هم ازش تست هوش گرفته ولی هنوز جواب قطعی نداده. هرجا هم بردیمش مسئولین به غیر از عکس گزفتن باهاش کار دیکه ای انجام نمیدن. تو فکر رفتن از ایرانیم. دنبال یه مدرسه خوب تو خارج از ایران میگردم که واقعا ساپورتش کنن. امیدوارم بالاخره ایران هم قدر این نوابغ رو بدونه. . به امید اون روز
ندا
Iran, Islamic Republic of
همچین چیزی غیر ممکنه بیخودی حرف در نیارید😐😐😐😐
آتنا
Iran, Islamic Republic of
سلام دختر من 3سال و4ماهشه نمره ی هوشش 150 بود وسن عقلیش5سال و4ماه گفتن تیزهوشه من برای پیشرفت وموفقیتش چیکارباید انجام بدم
اتنا
Iran, Islamic Republic of
من دخترم الان دقیقا دوسالشه ولی هنوز قادر نیست به خوبی صحبت کنه.در واقع خوب نمیتونه حروف رو ادا کنه.اما در نقاشی مهارت خوبی داره از یک سالوچهار ماهگی دایره میکشه واز یک سال و هشت ماهگی قشنگ ادم میکشه یعنی حتی مو و گردن وابرو و گوش رو هم میکشه فقط بینی رو نمیکشه.مربع ومثلث رو هم میکشه.خیلی دوست دارم بدونم ایا مثل پدرش که رتبه یک کنکور سراری بوده باهوش هست یانه
بارانا
Iran, Islamic Republic of
سلام من فوق لیسانس امنیت اطلاعاتم.ضریب هوشیم ۱۲۸ هس .زمانی که مدرسه میرفتم مرتب توی امتحانات ریاضی رتبه استانی و کشوری می اوردم .توی دانشگاهم درسای ریاضی که داشتم و بقیه به زور ۱۰ میشدن من ۲۰ میشدم .ولی شوهرم هوشش پایینه.حدود ۸۰ هس .به نظرتون بچه مون چطور میشه؟خیلی نگرانم میترسم کم هوش بشه.
ندا
Iran, Islamic Republic of
تو اگه عقل داشتی آبروی شوهرتو نمی بردی😐😐
سارا
Satellite Provider
سلام دختری ۱۸ ساله ام که در کودکی بیش فعالی داشتم ولی طبغ گفته پزشکان تیز هوش بودم چون قبل از مدرسه میتونستم بخونم و بنویسم ولی از دوره متوسطه نتونستم از هوشم استفاده کنم نمیدونستم ولی الآن دانشجو ام ✖یادتون باشه بچه های تیز هوش هم کاستی هایی هم دارند ولی میتونن زبان های خارجه رو خوب یادبگیرند .
تیزهوشی صرفا به معنای توانستن یادگیری دروس نیست .
بهتون میگم بیش فعالان انسانهایی تیزهوش هستند .
فائزه سادات
United States
سلام من همه این مشخصات رو در کودکی داشتم منتها چون از لحاظ جسمی مرتبا ضعیف و بیمار بودم مخصوصا در درس ریاضی از هم ردیفانم عقب افتادم و کلا اینکه مدرسه ها در فصل سرماست و من همیشه رنجور و بیمار بودم یادم نمیره ضربه ای که از این طریق فرصتهای منو از من گرفت خصوصا اینکه ما بچه های دهه شصت مثل بچه های الان ، فرصت جبران زیادی از لحاظ معلم خصوصی و سی دی ها و فیلم های متعدد آموزشی رو نداشتیم ؛ دهه ما زیاد هوش کاری نمی کرد! ممکن بود بتونن به یه بچه بهره هوشی پایین تر فشار بیارن و دکتر مهندسش کنن چون از لحاظ جسمی سالم بود! اما من رو اجبارا در امر درس بهم سختگیری نکردن چون طاقت نداشتم!
Iran, Islamic Republic of
با سلام آیا درست است که میگویند کودکان تیز هوش در کتاب فارسی قوی تر هستند ودر ریاضی کمی ضعیفی دارند.
Iran, Islamic Republic of
😐😐هر دو مدلی پیدا میشه یکی نبمه مغزیش که مربوط به حافظس بیشتر کار می کنی که ریاضیات😐😐😐من خودم بچم این علائم که گفته شد رو داشت اما ریاضیاتش محشره و حفضیاتش متوسط😐😐😐😐
شیوا
Iran, Islamic Republic of
با درود، ممنون از مطلب جالبتون. بنظرم هوش زیاد به تنهایی کمکی به بچه های ما برای خوشبخت شدن و یک شهروند خوب و انسان والا شدن نمیکند. عقل و خرد است که میتونه بهشون کمک کنه. متاسفانه بسیاری از افراد باهوش ، عاقل و خردمند نیستند. دانشمند بیتفاوت یا بی اخلاق یا حتی ضدبشر کم نداریم. آنچه نیاز داریم افرادی هستند که با پشتکار و پایبندی به اصول تبدیل به انسانهایی بشن که بتونن از زمین جای بهتری برای زندگی همه بسازن. تا حالا شنیدین کسی از ضریب هوشی بالای گاندی حرفی بزنه؟ ولی او قهرمان جهانی شد. توصیه میکنم کارتن Zootopia رو هم حتما ببینید.
ندا
Iran, Islamic Republic of
بله درسته و اخلاق اهمیت بیشتری داره اما هوش هم باعث میشه تا انسان مدریت بحران داشته باشه💖💖
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان برادری دارم هشت ساله و درک خیلی بالایی داره و بخاطر همین مشکلات زندگی رو خیلی درک میکنه و فکری شده اونقدر این مسله شدت گرفته که خیلی گرفته به نظر میاد و به نوعی مظلوم شده و هرکسی هرنوع برخوردی کنه باهاش سکوت میکنه حتی اگر کسی کتکش بزنه .....خواهشمندنم اگر میدونید بگید که چجوری برخورد کنیم تا از این حالت دربیاد؟؟
ندا
Iran, Islamic Republic of
😐😐😐😐حتما موضوعی ناراحتش کرده باید با هاش صمیمی بشین و یه جوری که خیلی دوتش دارید و براتون مهمه تا بتونه مشکلشو با شما مطرح کنه بعدش اروم باشین مثلا که براش ناراحتین و بعد ببینین چه باید کرد و مشکلشو حل کنین🌹🌹🌹
Afghanistan
پسر7سال دارم که به خواندن مکتب ومسجد علاقه ندارد
جواد
Iran, Islamic Republic of
سلام.من یه پسر دارم که الان دوسالشه.از 16ماهگی حروف الفبا رو میخونه با مثال .مثلا وقتی حرف د رو میبینه میگه د درخت .و اعداد رو تا 10به فارسی و رنگها و میوه هارو کامل میشناسه وجدیدا هم اعداد انگلیسی رو تا ده میشمره و بعضی از حروف انگلیسی رو هم بلده.به نظر شما باهوشه چه کار میشه کرد واسه تشخیص و ارتقا هوش بچه .ممنون
Iran, Islamic Republic of
بله تیزهوشه باید براش بازی های فکری و کتاب ها و مجله های تقویت ذهن و تمر‌کز بگیرید یا کلاس هایی مثل چرتکه ، زبان ،نقاشی و موسیقی بفرستیدش البته الان سن کمی داره و در این کن همون بازی های فکر خوبه💖💖
Russian Federation
سلام. دختری دارم در سن 3 سالگی بادیدن کلمات آنرا یاد میگیرد اگر در جای دیگری این کلمه راببیند میخواند روانشناس جلوی این کاررا بگیرید آیا کودک من باهوش است چه کنم
ندا
Iran, Islamic Republic of
تا حالا بهش یاد ندادید که تلفظ مثلا حرف س چگونه است؟؟
F.m
Iran, Islamic Republic of
با سلام من پسر هجده ماهه ای دارم که میتونه کلمات فارسی رو با یکبار نوشتن بخونه می تونه ح رو بنویسه و کلمه د و ه دوچشم این برای بچه تو این ماه عادیه؟؟البته در شانزده ماهگی کلمه ی مو رو خوند ولی ما توجه نکردیم و فکر کردیم اتفاقیه، به نظرتون نیاز هست کار خاصی براش انجام بدیم ،در ضمن تا ده یکی در میون میشموره و چند تا کار دیگه
Iran, Islamic Republic of
ببخشید دقیقا پسر پانزده ماهه من هم اینطوریه یعنی بلافاصله بعد از نوشتن هر کلمه آن را حفظ شده میخواند و الان حدود 60 کلمه که میتواند حرف بزند را میتواند روی بگه بخواند مرا هم راهنمایی کنید چه کنم
Iran, Islamic Republic of
در حد باهوش علائم دیگری پاره تا بتونم مطمئن تر بگم؟
ندا
Iran, Islamic Republic of
اگه یادش نداده باشین غیر ممکنه😶😶
نفیسه
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید دختر من 4 سال و 8 ماهشه خیلی به نقاشی علاقه داره و نسبت به سنش نقاشیهاش فوق العاده هست (نسبت به نقاشی همسن هاش که توی شبکه پویا پخش میشه، خواهرم هم که کار شناس ارشده رشته هنره و در نقاشی مهارت داره تایید میکنه) حروف الفبا را خواندنش را بلده و خیلی دوس داره بنویسه ولی من چون هنوز مدرسه نرفته مانعش میشم، هوش شنیداریش فوق العادس ولی تمرکز دیداریش کمه، فوق العاده مهربون و دلسوزه ولی اشناها میگن نمیتونه مقابل همسناش از خودش دفاع کنه دوست دارم بدونم چیکار کنم که موفق باشه و چطور همراه و راهنمای خوبی براش باشم چون خودم هم عجولم هم یکم زود عصبانی میشم میترسم نتونم درمسیر پیشرفت استعدهاش کمکش کنم راهنماییم کنید چکارهایی باید براش انجام بدم، ممنون
ندا
Iran, Islamic Republic of
اینکه گفتید مانعش میشید بنویسه کاملا اشتباهه، گفتید تمر‌کز دیداریش کمه باید براش بازی های تمرکزی تهیه کنید و بهتره بر روی اعتماد بنفسش هم کار بشه💖💖
شایان پسر گلم
Iran, Islamic Republic of
سلام من خودم فکر می کنم خیلی باهوشم، فکر می کنم بچه هامم خیلی باهوشن، فکر می کنم هیچ کس تو دنیا باهوش تر از خودم و بچه هام نیست ، البته متأسفانه همسر جانم بر عکس خیلی هوش ضعیفی دارد، حالا من باید به کجا مراجعه کنم ببینم هوش خودم و بچه هام در چه حدی هست ، دخترم کلاس اول دبستانه اینقدر باهوشه که بهش میگم دو دوتا میگه چهار تا بهش میگم دو سه تا میگه شش تا، پسر کوچیکم هنوز یک سالش نشده تا چند ثانیه می تونه سر پا بایسته ، اگر دستم خالی نبود حتما یه تست هوش می گرفتم ولی ...لطفا کمکم کنید بگید هوشم چقده؟ هوش بچه هام چقده؟ هوش همسرم را نگید چون مطمئنم ایشون هوش درستی متأسفانه ندارد.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزم دختر من در اول ابتدایی جدول ضرب را می داند تمام درس های پایه ی بعدی را چون دو پایه هستن کاملا بلده این که نشد هوش شما می گید فرزندان من با هوشن
ندا
Iran, Islamic Republic of
بچه ی منم همین جور بوده این عادیع خیلی ها این جوری هستن و این که شما می گین تیز هوش کامل نیست در حد باهوشه💖😐
Iran, Islamic Republic of
چقدر ما باهوش داریم .پس چرا دوران مدرسه و بعدش اینا ناپدید میشن .نگین بابا بچه هاتونو میدزدن
Iran, Islamic Republic of
واقعا
ندا
Iran, Islamic Republic of
و اینم بگه بعضی ها از ۸ ماهگی که خودم هم هستم می تونن چند ثانیه بایستند و راه بروند و از ۱۱ سالگی به طور کامل راه رفتن رو انجام بدن و گفتار شما نشانه ی غرورتون هست بهتره سعی کنین این اخلاقات رو به کار نبرید چون به بچتون منتقل میشه و ناپسند است و من خودم از کلاس اول ضرب های سخت تر رو انجام می دادم مثال:۹×7یا ۷×۷
Iran, Islamic Republic of
و اگه شما هوش داشتید مطمینن آبروی همسرتان را نمی بردید😐😐
کوثر
Iran, Islamic Republic of
آخه تو خیلیییی غرور داری داداش من 6 سالشه جدول ضرب بو حفظه بعد دختر شما با دو تا دو دو تا گفتن شده نابغه کم دروغ بگو کسی که باهوشه میگه من الان چیز های زیادی برای یاد گرفتن پارم
F
Iran, Islamic Republic of
با این حساب که شما میگیید منم انیشتینم بابا دیگه کم لاف بیهوده بزنید
Iran, Islamic Republic of
😐😐😐تیز هوشی چیزی کمیابی نیست فقط در بیشتر مواقع بهش پر بال داده نمیشه💖💖
الناز فرجی
Iran, Islamic Republic of
من کودک دو سال وسه ماه دارم که فقط به اطرافش خیلی توجه می کنه کم ترین تغییر رو می فهمه در نگاه کردن بسیار دفیق تر از افراد بزرگ سال است ایا کودک من تیز هوش حساب میشه در ضمن کاملا جمله بندی خوبی هم داره ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
ندا
Iran, Islamic Republic of
بله💖💖
فائزه حسینی
Iran, Islamic Republic of
با سلام دختر 25 ماهه ای دارم که فوق العاده به کتاب علاقه داره اسم درست همه کتابهاش رو میدونه و وقتی کتابها رو روق میزنه شعر یا قصه مربوط به همون صفحه رو میخونه (حتی کتابهایی که من و پدرش زیاد براش نخوندیم ) چند شعر طولانی و 10 تا شعر کوتاه بلده دایره لغاتش خیلی خوبه چند مدل بازی فکری (از قبیل هوش چین و دومینو) براش خریدیم کامل بلده میخواستم بدونم برای سنجش هوش دخترم به کجا مراجعه کنیم؟؟ و اینکه چطور میتونم هوشش رو در جهت مطلوب هدایت کنم
ندا
Iran, Islamic Republic of
باید براش کتاب ها بازی های فکری و .. بیشتری تهیه کنین
و بله بچتون تیز هوشه💖💖
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی ممنون خیلی بهم کمک کرد
راضیه
United States
هوش مطلقا هیچ ربطی به مهربونی نداره، همچنین ربطی به اخلاق خوب نداره
ندا
Iran, Islamic Republic of
قطعا داره اما باید دونست که انسان ها همشون احساس دارند💖💖
Romania
ایا پسرم ضریب هوشی هشتاد تا هشتاد پنج باشد خوب یا بد
ندا
Iran, Islamic Republic of
به صورت خلاصه بد ولی به نظرم خودم معمولی باید بهش گفت ولی این نباید باعث بشه علاقتون بهش رو از دست بدید💖💖کودکتون چند ساله است؟؟
ساجده
Iran, Islamic Republic of
نقاشی درباره عقل دانش
خزان احمدی
Iran, Islamic Republic of
من هم کودکی دارم که الفبا رو یاد گرفته و کلمات زیادی بلده خیلی هم کنجکاوه و چند داستان هم نوشته و نقاشی های جالب در سن ۱۲سالگی میکشه البته اون در سن کم همه این ویژگی ها رو داشت آیا اون تیزهوش است؟!
ندا
Iran, Islamic Republic of
در حد باهوش💖
خزان
Iran, Islamic Republic of
من ی دختر دارم که دوست داره رهبری بر همه داشته باشه آیا او تیزهوش است؟!
ندا
Iran, Islamic Republic of
خیر مغرور است و این نشانه تیز هوشی نیست😐💖
Iran, Islamic Republic of
سلام من 13 ساله هستم من یه تست هوش معتبر دادم و 200گرفتم من درسن شش ماهگی کامل حرف میزدم ودر 3 ماهگی راه میرفتم و دراولین روزی که به دنیا اومدم رنگ لباس خانوادم یادم هست در 4 سالگی از یه بازیه شطرنج کامپیوتری برنده شدم درماه 3 ساعت درس میخونم تاالعان 25 تا رشته درسیو حفظ کردم کتاب اطلس هم میخونم به مطالعه کردن خیلی علاقه دارم و تمام رفتارهای هم که گفته بودید رو دارم به نظرشما من هم تیز هوش هستم؟؟؟
ندا
Iran, Islamic Republic of
به نظرم دروغ یا بزرگ نمایی است😐💖
Iran, Islamic Republic of
با سلام وخسته نباشید دختر م کلاس دوم دبستان است بدون اینکه با او کار کرده باشم تمام چهار عمل اصلی را ذهنی انجام می دهد حتی جذر گرفتن و تا جایی که خودم چند سوالات ریاضی از پایه های هفتم را پرسیدم بدون اشتباه جواب می دهد مساحت و محیط شکلهای مختلف را به دست می آورد یک هفته است که متوجه شده ام خواهشها راهنمایی کنید چگونه می توانم به پیشرفتش کمک کنم اصلا چرتکه هم نرفته ولی تمام چهار عمل اصلی را حتی در اعداد بزرگ به خوبی انجام می دهد در دیگر درس ها نیز بسیار راحت یاد می گیرد
Iran, Islamic Republic of
بهتر است در مدرسه تیز هوشان درس. بخواند چون مدرسه های معمولی برایش مناسب نیست و برایش بازی های فکری ،مجله و کتاب و.. بخیرد💖💖💖
Iran, Islamic Republic of
سلام پس جواب سوال من را ندادید منظورم منم نظر ی داشتم ۲۴ ساعت هم از روش گذشته پس چی شد
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر من ۵سالشه تفریق و جمع اعداد رو تا ۲۰۰ بلده و حافظه خیلی خوبی هم داره وقتی ی چیزی یادمون رفته میگه حتی مال ۳ تا۲ سال پیش رو وقتی براش داستان می خونم همش رو با یک بار خوندن حفظ می کنه به نظرتون برادر من باهوش هست
Iran, Islamic Republic of
بله 💖💖
کیاوش
Iran, Islamic Republic of
سلام روز خوش
پسر 7 ساله ای دارم که از 3 سالگی کامل اعداد را به فارسی و لاتین می‌شناخت در 5 سالگی جدول ضرب رو حفظ بود در زمان سنجش ورود به مدرسه مشاوران به ما گفتن که پسرمون نابغه هست و باید حتما پیگیر باشیم با پیگیری ها و دریافت آزمون وکسلر و گاردنر هوش بهرش رو 135 تشخیص دادن و هوش ریاضیش رو درسن 7 سالگی متناسب با نوجوان 15 ساله تخمین زدن بسیار علاقه به نجوم داره. دوست دارم راهنماییم کنین که برای پیشرفتش چکار کنم
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان . زیاد به هیجان نیایید که بچه مون باهوشه مهم اینه که چه جوری هدایتش کنین و استعدادش رو پرورش بدین‌. یادمه خواهرم قاری قرآن بود و همیشه با صوت قرآن می خوند . من هم سه ساله بودم و به تاثیر از خواهرم سوره ضحی رو عینا با همون لحن و همون آهنگ حفظ کرده بودم و پیش مهمونامون به درخواست مادر و خواهرام هنرنمایی میکردم. خوندن و نوشتنم بنا به علاقه ای که از کودکی داشتم قبل مدرسه یاد گرفته بودم. الان ۳۲ سالمه و خانه داری بیش نیستم. چی شدم مثلا؟ زیاد به اینجور چیزا دل نبندین . و اینکه احساس میکنم بعضیاتون توهم زدین . اگر اینطوره که ایران پره از علامه دهر!!!!
زهرا
Romania
با سلام آیا هر فرد تیزهوشی نابغه محسوب میشود و اینکه هر نبوغی با اختراع باید همراه باشه
Iran, Islamic Republic of
سلام مشکل ایرانی ها اینه که همه فکر میکنن بچه هاشون نابغه هستش و بهش برچسب نابغه میزنن وبعد شروع می کنن به اذیت کردن بچه با کلاسهای مختلف
نیازی با تست هوش نیست بچه اگر باهوش باشه خودش راهش رو پیدا می کنه اونوقت کمکش کنید
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.