سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۰
کد مطلب: 49781
۶
راهکار های افزایش ساعت مطالعه

چگونه ساعت مطالعه را زیاد کنیم

یکی از دغدغه های اکثر داوطلبان کنکور، پیدا کردن زمان مطالعه کافی است و شاید مهم ترین سوال آنها این است که چگونه می توان ساعت مطالعه خود را افزایش داد؟ چه روش هایی برای افزایش ساعت مطالعه وجود دارد؟ و چه مقدار ساعت برای مطالعه کافی و مناسب است؟

در جواب به این سوالات باید گفت که هیچ وقت پاسخ دقیق و کاملی برای این قبیل سوالات وجود ندارد؛ چرا که میزان مطالعه هر کس مخصوص به خود اوست و و از آنجاییکه هر کس با دیگری تفاوت دارد نمی توان زمان دقیق و مشخصی برای افراد تعیین کرد. زمان مطالعه مثلا  چهار یا پنج ساعت در روز می تواند برای کسی کافی و مناسب باشد و باعث موفقیت وی شود اما همین میزان مطالعه ممکن است برای شخصی دیگر اصلا کافی نباشد.

متاسفانه برخی افراد درگیر نوعی رقابت در افزایش ساعت مطالعه می شوند و احساس می کنند که هر چقدر ساعت درس خواندن آنها بیشتر باشد؛ شانس موفقیت آنها بیشتر خواهد بود!

اما .........
مهم نیست چند ساعت درس می خوانیم مهم این است که مفید بخوانیم. ادای درس خواندن را با درس خواندن اشتباه نگیریم. درس خواندن فرایندی کاملا پویا و متمرکز است. رفتن در اتاق تنها و نشستن پشت میز و ژست درس خواندن داشتن هیچ وقت باعث موفقیت کسی نمی شود.

اما به چه دلیل ساعت مطالعه افراد کم است؟
یکی از مهمترین دلایل کمبود ساعت مطالعه نداشتن برنامه ریزی مناسب است. افراد درس می خوانند ولی بدون نظم و برنامه خاص و صرفا هر درسی که دم دستشان بود را می خوانند؛ این بی نظمی در مطالعه باعث القای حس تلف شدن وقت شده و در نهایت منجر به کاهش ساعت مطالعه می شود.
همچنین بعضی افراد در هر روز یک درس خاص می خوانند و در نتیجه از ادامه دادن درس آن روز خسته می شوند و ساعت مطالعه آنها افت می کند.
همچنین بعضی افراد فکر می کنند که منابع مطالعاتی ای که در اختیار دارند کافی نیست و همواره کتاب ها و جزوه هایی وجود دارند که نخوانده اند و در نتیجه در حین مطالعه احساس تلف شدن وقت دارند و ساعت مطالعه شان کم می شود.

اما برای افزایش ساعت مطالعه چه باید کرد؟
یکی از بهترین راه های افزایش ساعت مطالعه این است که این افزایش به صورت گام به گام و آرام آرام اتفاق بیفتد. مثلا می توانیم با خودمان قرار بگذاریم که باید به مدت یک ماه هر روز 5 دقیقه به ساعت مطالعه خود اضافه کنیم و به این ترتیب ذهن ما خیلی آهسته آهسته ورزیده شده و آماده برای مطالعه بیشتر می شود.

علاوه بر این از دیگر راه های افزایش ساعت مطالعه این است که ساعت های غیر مفید و خنثی خودمان را کمتر کنیم و از این طریق به طور خودکار مدت زمان بیشتری برای مطالعه پیدا می کنیم.

همچنین از دیگر روش های افزایش ساعت مطالعه این است که ساعت هایی از شبانه روز را که زمان مناسبی برای درس خواندن ماست و احساس راحتی و بازدهی بیشتری در آن داریم؛ به مطالعه اختصاص دهیم.

همچنین داشتن تنوع درسی در طول روز باعث می شود که احساس خستگی به دلیل تکراری بودن مطلب به ما دست ندهد و بتوانیم ساعات بیشتری به مطالعه ادامه دهیم.

و اما نکته آخر و مهم تر قبل از هر چیزی...
مهمترین چیزی که باید از آن غافل شویم یعنی گوشی موبایل !!!! کافیه موقع درس خواندن گوشی را از خودمان دور نگه داریم و ببینیم که چقدر از زمان مطالعمون مفید واقع خواهد شد و به راحتی چقدر به ساعات مطالعمان اضافه خواهد شد.
منبع: سایت روانگام
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند