پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۳
کد مطلب: 52325
۱
اختلال اضطراب فراگیر GAD

چند تکنیک روانشناسی برای کمک به درمان اختلال اضطراب فراگیر

generalized anxiety disorder
چند تکنیک روانشناسی برای کمک به درمان اختلال اضطراب فراگیر
اختلال اضطراب فراگیر چیست؟
افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نگرانی‏های آشفته ‏کننده و مداوم به‏ طور روزانه دارند.
افرادی که علائم اختلال اضطراب فراگیر را دارند معمولا همیشه منتظر رخ دادن فاجعه ای هستند و نمی توانند از نگرانی خود درباره مسایلی مثل سلامتی، پول، خانواده، کار یا مدرسه جلوگیری کنند.

میزان نگرانی این افراد معمولا غیر واقعی و یا نامتناسب با آن موقعیت است و شدت اضطراب آنها آنقدر زیاد است که در عملکرد روزانه، از جمله کار، مدرسه، فعالیت های اجتماعی و روابط آنها اختلال ایجاد می­کند. هم‏چنین آن‏ها علائم فیزیکی مانند بیقراری، تنگی نفس، تپش قلب، درد عضلانی، تعریق و بیخوابی دارند. اغلب افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطرابی دیگری نیز دارند؛ برای مثال، اکثر افراد مبتلا به این اختلال اضطراب اجتماعی و نگرانی درباره این که سایر افراد آن‏ها را مضطرب بدانند دارند. مبتلایان به این اختلال، حتی بدون هیچ نشانه ای، انتظار بدترین ها را دارند و نسبت به وضعیت اقتصادی، سلامتی، خانوداه یا کارشان شدیدا نگرانند. این اختلال گاهی با عوارض فیزیکی، مثل خستگی مفرط، لرزش، تنش ماهیچه ای، سردرد و تهوع همراه است.


چه چیزی باعث اختلالات اضطراب فراگیر می‏گردد؟
عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است منجر به اختلال اضطراب فراگیر شود. بین 30 تا 50 درصد علت ممکن است ژنتیک باشد اما تجارب اولیه کودکی (مانند از دست دادن والدین، طلاق/ جدایی والدین، بیش محافظتی والدین، یا اظهارات والدین که جهان مکان خطرناکی است)، عوامل استرس‏زای اخیر در زندگی، انتظارات غیرواقعی درباره خود و دیگران، مشکلات ارتباطی، مصرف الکل یا کافئین، مهارت‏های مقابله‏ای ضعیف، و سایر عوامل همگی برای تجربه اضطراب نقش دارند.
 

چگونه درمان می‏تواند سودمند باشد؟
درمان شناختی رفتاری به فرد کمک می کند افکار اضطراب زا و علایم جسمانی اضطراب خود را کنترل کند. این درمان با نگاه واقع بینانه­ تر به نگرانی­ها، به محدود کردن افکار نادرست کمک می­کند.

درمان شناختی ـ رفتاری یا دارو خصوصا در درمان اختلال اضطراب فراگیر مفید هستند. هم طی جلسات درمان و هم به‏عنوان قسمتی از تکلیف خودیاری به شما تعدادی تکنیک برای کاهش اضطراب آموزش داده می‏شود. اجازه دهید نگاه به برخی از این تکنیک‏ها داشته باشیم.

● برانگیختگی‏ تان را کاهش دهید: وقتی از نظر جسمی برانگیخته هستید بیشتر احتمال دارد که احساس اضطراب کنید. شما باید مقدار کافئین (قهوه، چایی، سودا) و الکلی که مصرف می‏کنید بررسی نمایید. درمانگر ممکن است به شما تمرینات آرمیدگی و تنفس کردن آموزش دهد تا بتواند به شما در تعدیل برانگیختگی کلی‏ تان کمک نماید. اغلب مراقبه و یوگا برای آرام‏ کردن بدن و ذهن شما سودمند هستند. علاوه بر این، تمرینات منظم ممکن است سودمند باشد. هم‏چنین داروها می‏توانند برانگیختگی‏تان را کاهش دهند.

●  ترس‏هایتان را شناسایی و با آن‏ها مقابله کنید: درمانگر به شما در تشخیص موقعیت‏ها، احساسات یا افکار خاصی که شما را آشفته می‏کند کمک می‏کند. از شما خواسته می‏شود این ترس‏ها را از حداقل تا حداکثر ترس درجه‏ بندی کنید و دقیقا آنچه که می‏ترسید رخ دهد مشخص کنید. از طریق رویارویی تدریجی و هدایت شده به این ترس‏ها، و با کمک درمانگرتان، شما ممکن است شیوه‏ای که این موقعیت‏ها را تجربه می‏کردید اصلاح کنید.
 

●  تفکر خود را اصلاح کنید: ممکن است درمانگر در شناسایی و اصلاح تفکر منفی به شما کمک کند. ممکن است شما همه چیز را خیلی شخصی در نظر بگیرید و به پیشگویی حوادثی که هرگز رخ نمی‏دهند بپردازند یا فجایعی را پیش ‏بینی کنید که به ناراحتی صرف منجر گردد. اکثر افراد نگران مجموعه ‏ای از قوانین درباره زندگی دارند مانند "اگر من کامل نباشم، شکست می‏خورم" یا "اگر کسی من را دوست ندارد، این یک فاجعه است". سایر قوانین ممکن است این باشد که "من باید مطمئن باشم" یا "من نباید هرگز احساس اضطراب کنم". شما می‏توانید تکنیک‏های درمان شناختی را برای شناسایی و اصلاح فکر به شیوه ‏ای که برای خودتان واقعی ‏تر هستند به‏کار ببرید.

●  یاد بگیرید چطور با نگرانی برخورد کنید: مانند بسیاری از افراد نگران، ممکن است باور داشته باشید که نگرانی شما را آماده می‏کند و از شما محافظت می‏کند. شما می‏توانید یاد بگیرید چطور بین نگرانی سازنده و غیرسازنده تمایز قائل شوید و این که چطور محدودیت‏ها را بپذیرید و با عدم قطعیت منطقی زندگی کنید، و چگونه از لحظه حاضر به شیوه غیرقضاوتی لذت ببرید. شما می‏توانید یاد بگیرید که چطور حس اضطراری که شما را دائما تحت فشار قرار می‏دهد خاموش کنید.

●  روابط خود را بهبود بخشید: اغلب ممکن است اضطرابتان با مشکلات و سوءتفاهم ‏هایی در روابط تان مرتبط باشد. درمان می‏تواند به شما در شناسایی این موضوعات مشکل‏ ساز، و ایجاد شیوه ‏های مؤثرتر تفکر درباره روابط تان، و مقابله فعالانه برای بهتر کردن اوضاع کمک نماید. روابط، گوش دادن، جرأت‏ مندی، حل مسئله متقابل، و افزایش تجارب مثبت می‏تواند قسمت‏های مهم درمانتان باشد.

● حل‏ کننده مشکل باشید: اغلب افراد نگران تعدادی زیادی مشکل ایجاد می‏کنند که وجود ندارد و اغلب از حل مشکلات اجتناب می‏کنند. دلیل این است که بیشتر اضطراب‏ شان مبتنی بر اجتناب کردن از تجاربی است که آن‏ها را مضطرب می‏سازد. درمانگر می‏تواند به شما کمک کند تا حل‏ کننده مشکل خود باشید.


داروها
در صورت استفاده مداوم از بنزودیازپین ها، امکان وابستگی به آنها وجود دارد. عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی که برای درمان اختلال اضطراب فراگیر استفاده می شوند، بسته به نوع دارو و شخصی که آنها را مصرف می کند متفاوت است. عوارض جانبی رایج آنها می تواند شامل خواب آلودگی، افزایش وزن، حالت تهوع و مشکلات جنسی باشد.

چگونه درمان مؤثراست؟
تا حدود 10 سال پیش، درمان‏های اختلال اضطراب فراگیر محدود بودند. بااین‏حال، امروزه نتایج برای اختلال اضطراب فراگیر و سایر اختلالات اضطرابی بسیار امیدوارکننده است. شکل‏ های جدیدتر درمان شناختی رفتاری کاملاً برای افراد نگران مزمن مؤثر بوده ‏اند.

میزان موفقیت در درمان چقدر است؟
معمولا اکثر افرادی که به درستی تحت درمان قرار گیرند تسکین قابل توجهی پیدا می کنند. اما در برخی از افراد دوره های عود هم دیده می شود.

از شما به‏ عنوان بیمار چه انتظاری می‏رود؟
درمان اختلال اضطراب فراگیر نیاز به حضور منظم شما در درمان و تمایل به انجام تکالیف خانگی خودیاری دارد و می‏تواند در کمک به مقابله‏کردن شما با اضطرابتان خیلی مؤثر باشد. هم‏چنین اکثر بیماران از دارویی که توسط پزشک تجویز شده باشد سود می‏برند.

توصیه:
پس از یک ضربه روحی یا تجربه آزاردهنده، قبل از مزمن شدن این مشکل از روانشناس و سپس روانپزشک کمک بگیرید.


تهیه کننده: میترا برجی -روانشناس- با اندکی اضافات
 
مرجع : انستیتو روانپزشکی تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد