کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تصاویر/ ادای احترام دانشجویان پزشکی به مقام پورسینا

ایسنا-فارس-ایرنا-تسنیم , 3 شهريور 1397 ساعت 22:12

آئین ادای احترام دانشجویان پزشکی به مقام حکیم بوعلی‌سینا صبح شنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ همزمان با ایام میلاد حکیم هزاره‌ها و روز پزشک همراه با قرائت سوگندنامه فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی و رونمایی از تصحیح کتاب قانون در طب برگزار شد.


میگنا: همزمان با زادروز پورسینا دانشمند نامی ایرانی و روز پزشک، آیین سوگند دانشجویان پزشکی و ادای احترام به مقام این طبیب فاخر جهانی امروز شنبه با حضور مقامات کشوری، استانی و فرهنگی برگزار شد.

 

 
 
پزشکی با «ابن‌سینا» در قلمرو جهش قرار گرفت

رئیس انجمن مفاخر ایران با تأکید بر اینکه نقش بوعلی‌سینا در پزشکی فوق‌العاده است، گفت: نقش ابن‌سینا در تاریخ پزشکی نقش تمدنی است و با ابن‌سینا پزشکی در قلمرو جهش قرار گرفت.

حسن بلخاری در آئین ادای احترام به مقام شامخ بوعلی‌سینا در آرامگاهش، با بیان اینکه کتاب «قانون» انجیل پزشکی قرن 14 و 15 میلادی است، افزود: نزدیک به 600 سال مرجع رسمی پزشکی اروپا کتاب قانون بوده است.

وی با اشاره به اینکه ابن‌سینا نشان عقلانیت و مولانا نشان عاشقی ایرانیان است، تصریح کرد: ابن‌سینا در عصر خود و در مسیر تکامل علم همان نقش را دارد که اینشتین در فیزیک داشته است.

بلخاری با بیان اینکه ابن‌سینا در میان رسائل مختلف خود رساله بسیار نابی به نام معراجیه دارد که به اندازه شفا و قانون شناخته شده نیست، ادامه داد: این رساله در قرن پنجم توسط یکی از شاگردان ابن‌سینا به فارسی ترجمه شده که در این رساله معراج حضرت رسول اکرم(ص) را در قلمرو عقل تأویل کرده است.

رئیس انجمن مفاخر ایران با تأکید بر اینکه اگر ابن‌سینا نبود وضعیت تمدنی ایران و اسلام معلوم نبود چه می‌شد، خاطرنشان کرد: ابن‌سینا فقط نقش تاریخ علمی ندارد بلکه نقش تمدنی هم دارد و با گرایش به عقل شیعه و ایران را نجات داد.

وی با بیان اینکه نقش ابن‌سینا در این تمدن نقش ظهور و پرورش عقلانیت است، خاطرنشان کرد: نقش ابن‌سینا در تمدن ایرانی- اسلامی با برجسته کردن عقل و عقلانیت را در امامان عاملی شد که جامعه اسلامی از برخی افراط و تفریط‌ها نجات پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: شیخ‌الرئیس زاده ۳۷۰ هجری قمری و علامه امور دینی و دنیوی است که کهن شهر همدان به وجود ارزشمندش می‌بالد.

دکتر حبیب‌اله موسوی‌بهار با بیان اینکه امروز در مراسم ادای احترام به بوعلی‌سینا به تقدیر از نابغه مشرق زمین مفتخر هستیم، گفت: مایه مباهات است که از جامعه پزشکی در چنین روزی تقدیر شود.

وی قرار گرفتن روز پزشک در میان اعیاد قربان و غدیر را به فال نیک گرفت و افزود: پزشکان به روش و منشأ ابن‌سینا و عاشقانه به انسان و انسانیت کمک می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به شعری از بوعلی‌سینا مبنی بر اینکه آخر به کمال ذره‌ای راه نیافت، بیان کرد: راه ابوعلی‌سینا همچنان ادامه دارد و ما امروز به یمن زادروز بوعلی گردهم آمدیم که به مقام او ادای احترام کنیم.

وی قرائت سوگندنامه فارغ‌التحصیلان پزشکی در جوار آرامگاه بوعلی سینا را ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: پزشکان فارغ‌التحصیل در محضر استاد قسم یاد می‌کنند که به وقف در جامعه و انسانیت خواهند پرداخت.
 

در پایان این مراسم از تصحیح انتقادی کتاب اول قانون در طب نوشته دکتر نجفعلی حبیبی رونمایی شد و همچنین دانشجویان پزشکی سوگند یاد کرده و به مقام شامخ حکیم ابوعلی‌سینا ادای احترام کردند.


کد مطلب: 45200

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/gallery/45200/1/تصاویر-ادای-احترام-دانشجویان-پزشکی-مقام-پورسینا

میگنا
  https://www.migna.ir