پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ / ۲۲:۱۲
کد مطلب: 45200
۵

تصاویر/ ادای احترام دانشجویان پزشکی به مقام پورسینا

میگنا: همزمان با زادروز پورسینا دانشمند نامی ایرانی و روز پزشک، آیین سوگند دانشجویان پزشکی و ادای احترام به مقام این طبیب فاخر جهانی امروز شنبه با حضور مقامات کشوری، استانی و فرهنگی برگزار شد.

 

 
 
پزشکی با «ابن‌سینا» در قلمرو جهش قرار گرفت

رئیس انجمن مفاخر ایران با تأکید بر اینکه نقش بوعلی‌سینا در پزشکی فوق‌العاده است، گفت: نقش ابن‌سینا در تاریخ پزشکی نقش تمدنی است و با ابن‌سینا پزشکی در قلمرو جهش قرار گرفت.

حسن بلخاری در آئین ادای احترام به مقام شامخ بوعلی‌سینا در آرامگاهش، با بیان اینکه کتاب «قانون» انجیل پزشکی قرن 14 و 15 میلادی است، افزود: نزدیک به 600 سال مرجع رسمی پزشکی اروپا کتاب قانون بوده است.

وی با اشاره به اینکه ابن‌سینا نشان عقلانیت و مولانا نشان عاشقی ایرانیان است، تصریح کرد: ابن‌سینا در عصر خود و در مسیر تکامل علم همان نقش را دارد که اینشتین در فیزیک داشته است.

بلخاری با بیان اینکه ابن‌سینا در میان رسائل مختلف خود رساله بسیار نابی به نام معراجیه دارد که به اندازه شفا و قانون شناخته شده نیست، ادامه داد: این رساله در قرن پنجم توسط یکی از شاگردان ابن‌سینا به فارسی ترجمه شده که در این رساله معراج حضرت رسول اکرم(ص) را در قلمرو عقل تأویل کرده است.

رئیس انجمن مفاخر ایران با تأکید بر اینکه اگر ابن‌سینا نبود وضعیت تمدنی ایران و اسلام معلوم نبود چه می‌شد، خاطرنشان کرد: ابن‌سینا فقط نقش تاریخ علمی ندارد بلکه نقش تمدنی هم دارد و با گرایش به عقل شیعه و ایران را نجات داد.

وی با بیان اینکه نقش ابن‌سینا در این تمدن نقش ظهور و پرورش عقلانیت است، خاطرنشان کرد: نقش ابن‌سینا در تمدن ایرانی- اسلامی با برجسته کردن عقل و عقلانیت را در امامان عاملی شد که جامعه اسلامی از برخی افراط و تفریط‌ها نجات پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: شیخ‌الرئیس زاده ۳۷۰ هجری قمری و علامه امور دینی و دنیوی است که کهن شهر همدان به وجود ارزشمندش می‌بالد.

دکتر حبیب‌اله موسوی‌بهار با بیان اینکه امروز در مراسم ادای احترام به بوعلی‌سینا به تقدیر از نابغه مشرق زمین مفتخر هستیم، گفت: مایه مباهات است که از جامعه پزشکی در چنین روزی تقدیر شود.

وی قرار گرفتن روز پزشک در میان اعیاد قربان و غدیر را به فال نیک گرفت و افزود: پزشکان به روش و منشأ ابن‌سینا و عاشقانه به انسان و انسانیت کمک می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به شعری از بوعلی‌سینا مبنی بر اینکه آخر به کمال ذره‌ای راه نیافت، بیان کرد: راه ابوعلی‌سینا همچنان ادامه دارد و ما امروز به یمن زادروز بوعلی گردهم آمدیم که به مقام او ادای احترام کنیم.

وی قرائت سوگندنامه فارغ‌التحصیلان پزشکی در جوار آرامگاه بوعلی سینا را ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: پزشکان فارغ‌التحصیل در محضر استاد قسم یاد می‌کنند که به وقف در جامعه و انسانیت خواهند پرداخت.
 

در پایان این مراسم از تصحیح انتقادی کتاب اول قانون در طب نوشته دکتر نجفعلی حبیبی رونمایی شد و همچنین دانشجویان پزشکی سوگند یاد کرده و به مقام شامخ حکیم ابوعلی‌سینا ادای احترام کردند.
مرجع : ایسنا-فارس-ایرنا-تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

باقری
Iran, Islamic Republic of
مراسم خوبی بود ولی کاشکی نام کتاب ابن سینا همون "قانون" بدون استفاده از الف و لام عربی بود نه القانون!!! تا عربها و قطری ها برنگردن بگن ابن سینا عرب است نه ایرانی. بهتر است حتی نام این دانشمند بزرگ ایران را به فارسی بگوییم پورسینا تا هویت ایرانی ایشان بیشتر به چشم آید
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!