پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ / ۲۲:۴۵
کد مطلب: 47740
۵

تصاویر/ مراسم افتتاحیه دوره آموزشی توجیهی مجریان طرح نماد

حسینی: سرنوشت فرزندان‌مان با 300 سؤال تست تعیین می‌شود!

میگنا: سرپرست وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه سرنوشت فرزندان‌مان با 300 سؤال تست تعیین می‌شود، گفت: تعلیم و تربیت تک ساحتی جلوی نشاط جمعی را می‌گیرد.

دکتر سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دوره آموزشی- توجیهی طرح ملی نماد( نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: طرح نماد، طرحی است که در چند کلمه به دنبال آن است که کنترل و کاهش آسیب‌ها و رفتارهای پرخطر و توانمندسازی با رویکرد درونی در مقابل آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد؛ این پیشگیری از نوع رشد مدار بوده و بسیار میمون و مبارک است .

وی ادامه داد: به عنوان یک معلم وقتی مواجهه جمهوری اسلامی را با آسیب‌های اجتماعی بررسی می‌کنیم با سه نوع برخورد مواجه می شویم؛ در دهه اول مواجهه اخلاق محوری و آخرت گرایانه بود؛ وقتی با آسیب‌ها و مسائلی از این دست مواجه می‌شدیم، با نگاه اخلاق گرایانه بسیاری از مسائل آسیب‌زا، غیر ارزشی تلقی می‌شد.

حسینی اضافه کرد: آن دوره مثلا سرمایه‌داری و رفاه، ضد ارزش تلقی می‌شد؛ با همین نگاه مربیان امور تربیتی انتخاب شدند که اخلاق را به دانش‌آموزان نشان دهند و به‌حق که مربیان تربیتی از عهده آن بر آمدند؛ امر به معروف، تذکر و نگاه فرهنگی با نگاه اخلاق مدارانه و ثواب آخرت، آسیب‌ها را کنترل می‌کرد.

وی افزود: پس از یک دهه دیدیم به شاخص مورد نظر نرسیدیم و در دهه دوم نگاه به این مسائل به کنترل‌های بیرونی تغییر یافت؛ نگاه کنترل بیرونی، پلیس است؛ نگاه خیرخواهانه بود یعنی حراست ها، گزینش‌ها و مراقبت‌های بیرونی افزایش یابند تا جامعه مصون شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پس از یک دهه، مشاهده شد که این نگاه هم ما را به شاخص مد نظر نرساند؛ در دهه سوم، نگاه علمی و اجتماعی در کنترل مسائل اجتماعی حادث شد.

وی با بیان اینکه جوهره اصلی سند تحول بنیادین، تعادل‌های هویتی است، گفت: اگر جنس موضوعی اجتماعی است باید با دید اجتماعی به آن بپردازیم و الا موفق نخواهیم بود یا با رویکرد امنیتی نمی‌توان به مسأله اجتماعی پرداخت؛ رویکرد ساختاری می‌گوید وقتی سیل آمد کاری کنیم که آسیب کم‌تری برساند اما در حال کم‌انگاری دستاوردهای جامعه هستیم. در سیل 12 سد داشتیم که 10 سد پس از انقلاب ساخته شده بود و بسیاری از آبها را نگه داشت ولی هیچ توجهی به آن نشد.

حسینی با بیان اینکه رویکرد نماد یک رویکرد پیشگیرانه رشد مدار است، اظهار کرد: مدرسه، جعبه سیاه جامعه است؛ هر چه در امروز جامعه می گذرد از دیروز مدارس ماست و هرچه فردا خواهد شد از امروز مدارس است و حد هیچ جامعه‌ای از حد معلمانش بالاتر نخواهد رفت.

وی ادامه داد: امروز آسیب‌های اجتماعی مسأله مهمی است که کل نظام و مراکز تصمیم‌گیر باید پای آن بایستند و مدرسه جایی است که باید به آن بپردازد.
 

 
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج غربالگری روی 3 میلیون دانش‌آموز نشان می‌دهد که از نظر امید و نشاط، یک سوم دانش‌آموزان دارای مشکل هستند و اگر دقیق‌تر کار کنیم این رقم بالاتر خواهد رفت؛ از حلقه‌های مفقوده جامعه امروز، نشاط جمعی است که از دو آسیب افراط و تفریط رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه از کارهای پرورشی تقویت هیأت مذهبی و قرآنی است، افزود: در بروز هیجانات شادمانه مشکل داریم یا به شکلی که می‌خواهیم بروز دهیم برای جوانان جذاب نیست و در نتیجه جوانان به شکل ساختار شکنانه و زیر زمینی آن را بروز می‌دهند و آسیب‌زاست.

حسینی با بیان اینکه بیش از 30 هزار پایگاه اوقات فراغت با رویکرد هنری، تربیت بدنی و آموزشی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: 12 هزار و 900 ساعت آموزش، تست و آزمون تا آزمون کبیر که کنکور است برای دانش‌آموز برگزار می‌شود و تمام سرنوشت فرزندان‌مان با 300 سؤال تست سنجیده می‌شود.

وی تصریح کرد: همه خلاقیت‌ها، آزمون‌زده، تست‌زده، کنکورزده، نمره‌مدار و غیرخلاق است که جلوی اینها باید گرفته شود یعنی تحول بنیادین اینهاست که باید اتفاق بیفتد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت تک ساحتی جلوی نشاط جمعی را می‌گیرد، گفت: باید تحولات را مبتنی بر سند تحول بنیادین ایجاد کنیم و اینها شدنی است.

وی تأکید کرد: با رویکرد پیشگیرانه باید خانواده‌ها را از حالت پر آشوب و خاموش به خانواده متعادل نزدیک کنیم و رمز ما در آموزش و پرورش «یا علی مدد» است.

 
کاظمی: 500 هزار دانش‌آموز همیارمشاور می‌شوند
 
دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم، با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید در خصوص الگوهای تربیتی، اظهار کرد: بهترین راه نمازخوان کردن فرزندان، تقید والدین به اقامه نماز است و این بهترین روش است یعنی اگر می‌خواهی تربیت شکل بگیرد، خودت عامل باش.

وی اضافه کرد: فضای مجازی به نقش و رده اول تربیتی تبدیل شده و مدرسه و خانواده در رده‌های بعدی است؛ اگر می‌خواهیم جامعه درست شود اول باید خودمان را بسازیم.

کاظمی با تأکید بر این مطلب که طرح ملی نماد باید نظام مراقبت اجتماعی کشور ما را شکل دهد اما الان به صورت پایلوت در آموزش و پرورش اجرا می شود، ادامه داد: طرح نماد محوری‌ترین طرح آموزش و پرورش برای توانمندسازی و ارتقای مهارت دانش‌آموزان و همچنین درمان و پییشگیری است لذا اگر می‌خواهیم آسیب‌ها را درمان کنیم باید به ریشه‌ها و نشاط اجتماعی بپردازیم.
 
وی گفت: اولین انتظار ما تحلیل دقیق آسیب‌های روانی است لذا باید اطلاعات دقیق داشته باشیم و بر اساس این اطلاعات، اقدامات لازم را صورت دهیم و بعد گزارش دهیم که چه برنامه‌هایی را در این راستا اجرا کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های روانی و اجتماعی باید این نماد را داخلی اجرا کنیم و بعد به بیرون ببریم یعنی اگر یک معاون پرورشی نتواند این طرح را در مدرسه خود اجرا کند، نمی تواند آن را به مدارس دیگری ببرد و در آنجا اجرا کند.
 
وی با بیان اینکه باید رئیس اداره مشاوره و رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی مثل دو برادر این کار را پیش ببرند، گفت: باید شورای سیاست‌گذاری در طرح نماد را به صورت داخلی شکل دهیم؛ وقتی 2 اداره کنار هم قرار نگیرند چطور می‌خواهیم بقیه دستگاه‌ها و ادارات را کنار هم جمع کنیم؟!

کاظمی افزود: طرح نماد یک طرح بسیار پرافتخار است اما فکر می کنم نیاز به یک آسیب شناسی دارد و باید ببینیم تیرهایی که از کمان رها کردیم چقدر به هدف برخورد کرده است؛ تمام هدف طرح نماد این است که دست این آدم‌هایی که آسیب زا هستند را در دست مسؤول مورد نظر قرار دهیم و بعداً از آن مسؤول درباره روند کارهای انجام شده بر روی آن فرد سؤال و پیگیری شود و آن فرد، صحیح و سالم به جامعه تحویل داده شود.
 
وی بیان کرد: در سال تحصیلی جدید 21 طرح را در دست اجرا داریم که یکی از این طرح‌ها، ایجاد میز خدمت طرح نماد است؛ یک ساختمانی را تجهیز کردیم که 14 دستگاه حضور دارند و برای هرکدام از این دستگاه ها یک میز و یک کامپیوتر می‌گذاریم که پیگیری کنیم فلان فرد که مثلاً به نیروی انتظامی معرفی شد تکلیفش چه شد و برای دستیابی به سرانجام رسیدن هدف، تلاش کنیم.
 
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: برنامه بعدی این است که اگر خواسته باشیم طرح نماد را به 100 هزار مدرسه ببریم باید 100 هزار مشاور تربیت کنیم و میلیاردها تومان پول و سال ها زمان خواهد برد؛ بعد از 4 سال یک میلیون دانش آموز و 6587 مدرسه را در این طرح (نماد) گنجاندیم و گفتیم هر مرکز مشاوره در 750 منطقه را آموزش دهیم تا به طرح نماد وصل شوند.

وی با اشاره به فعالیت تشکل همیار مشاور، افزود: باید تلاش کنیم به 500 هزار همیار مشاور برسیم؛ یک شبکه جدید با کمک سردار مومنی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و کانون یاری‌گران زندگی تشکیل دادیم که از نماینده همه تشکل‌ها در مدارس استفاده می‌کنیم و این کانون می‌تواند عمق فعالیت‌های پیشگیری ما در حوزه اعتیاد را حداقل به 10 برابر افزایش دهد.

کاظمی اضافه کرد: کانون این طرح در سطح منطقه، کانون‌های فرهنگی و تربیتی هستند که تعطیلی هم ندارند ضمن اینکه در تلاش هستیم تا این کانون را به ثبت برسانیم چرا که این کانون ظرفیت کار ما را چند برابر خواهد کرد.
در ابتدای این دوره، محمد صیدلو مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه جای طرح نماد در نظام آموزش و پرورش ما خالی بود، اظهار کرد: در شهرستان‌های استان تهران تعداد یک میلیون دانش‌آموز تخصیل می‌کنند.
 
وی با بیان این مطلب که از ۴۷۰ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی در کشور ۱۱۲ هزار نفر آنها در شهرستان‌های استان تهران مشغول تحصیل هستند، ادامه داد: میانگین تراکم دانش‌آموزان در شهرستان‌های استان تهران عدد ۳۲ است که میانگین این آمار در کل کشور ۲۴ است.
 
دکتر مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش در این مراسم، اظهار کرد: از زحمات و حمایت‌های معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین تمام دستگاه‌ها و نهادهایی که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به دانش‌آموزان فعال هستند و مشارکت می‌کنند، کمال تشکر را دارم؛ طرح نماد یک کار مشترک در یک برنامه بسیار مهم است و از هرکسی که در این طرح قدمی برداشته است، بی نهایت سپاسگزار هستم.
وی افزود: در این دوره آموزشی ۲ روزه به دنبال تبیین سیاست‌ها و اهداف طرح نماد هستیم و از برخی دستگاه ها که بیشترین همکاری را داشتند، دعوت کردیم تا با یک تعامل بیشتر بتوانیم راهکارهای اجرایی شدن برنامه‌ها را حل کنیم.

شکوهی ادامه داد: بخش مراقبت از آسیب‌های اجتماعی از حوزه تربیت‌بدنی به حوزه پرورشی منتقل شد و با استقبال آقای حمیدی معاون تربیت‌بدنی آموزش و پرورش این کار در یک فضای کاملا صمیمی اتفاق افتاد.
 
وی خطاب به مجریان طرح نماد در استان‌ها، گفت: در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که به یک دانش‌آموز کامل دست پیدا کنیم که برای انجام این کار بسیار حساس، مهم و ظریف نیاز به همکاری شما همکاران در استان‌ها هستیم.
 
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش، دانش‌آموزان باهوش زیادی داریم اما باید به دانش‌آموزی که سلامت روان ندارد با حساسیت بیشتری نگاه کنیم لذا مسوولیت بسیار مهمی است که شما همکاران از این به بعد به دوش خواهید کشید.

وی گفت: کار ائتلافی در فرهنگ ما معمولا جواب نمی‌دهد اما در این طرح به خصوص قوه قضائیه، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه واقعا به ما در اجرای آن کمک کردند که از آنها بی نهایت سپاسگزارم.

علی محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری فرهنگی ـ اجتماعی قوه قضائیه نیز در این مراسم، گفت: با چالش بزرگی در کشور مواجه هستیم اگر بخواهم بگویم ابرچالش، اغراق نکردم و آن آسیب‌های اجتماعی است.
 
وی با بیان اینکه پیشگیری اجتماعی دنبال این است که اساساً انگیزه مجرمانه شکل نگیرد، گفت: اگر ما تربیت درست داشته باشیم، فرد دنبال درگیری و توهین نیست؛ اگر خانواده درست تربیت شده باشد نگاه فردگرایانه به فرزند ندارد؛ پیشگیری اجتماعی این است که فرصت ارتکاب جرم را از بین می‌برد.
 
زنگانه بیان داشت: اگر ما ساختار شفاف گردش مالی داشته باشیم، اختلاس کم می‌شود؛ ذیل پیشگیری اجتماعی، پیشگیری رشدمدار بر پایه خانواده‌مدار، مدرسه‌محور و اجتماع‌محور است. دادستان دانمارک می‌گفت ما از 10 سال پیش پیشگیری رشدمدار را شروع کردیم و میزان بزه و آسیب برای دانش‌آموزانی که برنامه برایشان وجود داشته 50 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: امروز شاهدیم نرخ رشد آسیب و جرم در دنیا 2 برابر نرخ جمعیت است و فلسفه ورود قوه قضائیه در کشور ما این است که نقش پیشگیری‌کننده داشته باشد.

مدیرکل پیشگیری‌ فرهنگی ـ اجتماعی قوه قضائیه تصریح کرد: شورای سیاست‌گذاری راهبری کار را در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، اهواز، کرمانشاه، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی تصویب کرده و پس از بازخورد پایلوت اولیه، پایلوت ثانویه شکل گرفته و طرح پایلوت جامع را در شهرستان نظرآباد اجرا کرد.

وی افزود: ما وارد پایلوت جامع 35‌گانه در 31 استان کشور که البته در تهران 4 منطقه است، شدیم و وقتی این گزارشات جمع‌آوری شود، ما وارد مرحله اول که 30 هزار مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهد، می‌شویم و در مرحله دوم کل‌مدارس کشور را دربرمی‌گیرد.

زنگانه گفت: نماد خیلی عزیز است اما مدلی که به نظام آموزشی کشور می‌دهد خیلی عزیزتر است، ما باید صابر باشیم و صبوری کنیم و یکدیگر را به صبوری دعوت کنیم و همچنین باید سازِ من را کنار بگذاریم.

 
عکاسان: حسین پاریاس و امیر غلامی- حبرگزاری پانا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!