ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 30 شهريور 1400 ساعت 7:54 https://www.migna.ir/news/55137/خطر-افتادن-رشد-اجتماعی-دانش-آموزان-پاندمی-کووید۱۹ -------------------------------------------------- عنوان : به خطر افتادن رشد اجتماعی دانش‌آموزان در پاندمی کووید۱۹ -------------------------------------------------- رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به بازگشایی تدریجی مدارس به صورت حضوری، گفت: در صورت بازگشایی حضوری مدارس توصیه می‌کنیم وزارت آموزش و پرورش از طریق تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای هر مدرسه یک الی دو روانشناس و مشاور قرار دهد چراکه دانش آموزان ۱.۵ سال تحت فشار روانی، اختلافات و فرسودگی زیادی در داخل خانواده بوده و تمام آنها نیازمند غربالگری و آموزش روانشناختی هستند تا در صورت وجود نقص روانی بتوان سریعا آن را بر طرف کرد. متن : به گزارش میگنا دکتر محمد حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم بازگشایی مدارس به دلیل کاهش آسیب‌زای مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان، اظهار کرد: با توجه به پاندمی کووید ۱۹ و حضور دائمی دانش آموزان در منزل، حضور در مدرسه که بستر اجتماعی رفتار ساز برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود حذف شده و در واقع نقش پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان به خطر افتاده است. از این رو لازم است با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شاهد بازگشایی حضوری مدارس باشیم.   حاتمی افزود: پیش بینی ما این است دانش آموزانی که یک سال و نیم به دلیل پاندمی کووید ۱۹ در قرنطینه بوده‌اند نیاز به برنامه های ویژه ای برای کسب مهارت‌های ارتباطی و زندگی دارند. باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هرچه سریع تر مدارس باز شوند در غیر این صورت باید هزینه های بیشتری برای کنترل آسیب های اجتماعی بدهیم. وی با بیان اینکه یک سال  نیم است که در شرایط بحران به سر می‌بریم و خانواده‌ها علاوه بر درگیری با کرونا تحت فشارهای اقتصادی و روانی قرار گرفته و بستر رشد اجتماعی کودکان و نوجوان از آنها گرفته شده است، یادآور شد: طی یک سال و نیم گذشته به دلیل پاندمی کووید ۱۹، مدارس تعطیل است، کودکان و نوجوانان در مراحل تحول رشدی جسمانی و روانی و آموختن نحوه تعامل با دیگران قرار دارند و از طریق تعامل اجتماعی می‌توانند هویت خود را به دست آورند. این در حالی است که در پاندمی کووید ۱۹ تنها در تعامل با خانواده بوده و نقش پذیری اجتماعی خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر برای هویت یابی نیازمند پرسش و پاسخ هستند و بستر پرسش و پاسخی که پیش‌تر در مدارس فراهم بود حذف و جای خود را به فضای مجازی داده است. این در حالی است که در حقیقت ما نمی‌دانیم دانش آموزان در فضای مجازی افسار گسیخته چگونه و از چه طریقی پاسخ پرسشهای خود را به دست می‌آوند و این امر نیز نگران کننده است. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر اینکه مدرسه باید "مدرسه زندگی" باشد، خاطر نشان کرد: علم آموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارت های زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم که این مهم نیز در ایام پاندمی کووید ۱۹ حذف شد و نهایتا منجر به این می‌شود که دانش آموزان نتوانند در آینده بهره وری لازم را داشته و در اجتماع سازنده باشند. حاتمی معتقد است که شرایط ایجاد شده به واسطه پاندمی کووید ۱۹ و در عین حال "حاکمیت مطلق" فضاهای مجازی و تکنولوژی منجر به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شده و از این رو باید وزارت آموزش و پرورش با توجه به شرایط جدید تحولاتی را در ساختار خود ایجاد کند. وی در خصوص لزوم تغییر در ساختار آموزش و پرورش، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید با توجه به شرایط ایجاد شده تحولاتی را در درون خود ایجاد کند تا بتوانیم مدرسه‌ای با کیفیت داشته و مهارت‌های لازم را متناسب با شرایط ایجاد شده به دانش آموزان بیاموزیم. هدف ما از مدرسه، "مدرسه زندگی" است به این معنا که دانش آموزان در مدرسه زندگی سبک زندگی و مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند. با ساختار سنتی آموزش و پرورش نمی توان به این اهداف رسید و لازمه این مهم تحول در ساختارهای درونی آموزش و پرورش است. باید ساختارهای جدیدی را در آموزش و پرورش با توجه به شرایط موجود ایجاد کنیم تا از قافله علم آموزی و دانش آموز سالم عقب نمانیم. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پایان سخنان خود آموزش معلمین، مربیان و کسانی که با دانش آموزان در ارتباط هستند را امری مهم دانست و این را هم گفت که با توجه به شرایط جدید ایجاد شده این افراد باید تحت آموزش ویژه‌ای برای برقراری ارتباط با دانش آموزان قرار گیرند.