ميگنا : پایگاه خبری روانشناسی و سلامت 4 اسفند 1399 ساعت 7:25 https://www.migna.ir/news/52437/شرایط-بحرانی-کرونا-درپی-خوشحال-کردن-خود-باشیم -------------------------------------------------- عنوان : در شرایط بحرانی کرونا، درپی خوشحال کردن خود باشیم! ابراهیم علی آبادی -------------------------------------------------- متاسفانه سالی‌که پشت‌سر گذاشتیم، سرشار از ناراحتی و اتفاقات ناخوشایند بود. اما حالا که در ماه‌های پایانی این سال خاکستری هستیم، خوب است کمی هم به روش های خوشحال کردن و امید دادن به خود فکر کنیم. متن : احساس خوشحالی و خوشبختی، حسی است که تمام انسان ها برای داشتن حال خوب و یک زندگی سالم نیاز دارند. امسال، سالی بود پراز درد و رنج ، اما زندگی جریان دارد و قرار نیست این اتفاقات تلخ بر زندگی ما سایه بیندازد؛ پس چه طورمی توانیم کمی شادی و خوشحالی به زندگی خود وارد کنیم؟ این که بعضی وقت ها نسبت به اوقات دیگر احساس شادی بیشتری کنیم، عادی است، اما به این معنا نیست که نمی توانیم الگوی ثابتی از رضایتمندی، خشنودی و قدردانی در زندگی مان داشته باشیم. در گام اول باید یاد بگیریم چه طور می توانیم همیشه شاد باشیم و خودمان به تنهایی، خوشحال و خشنود و در زندگی روزمره تان مثبت باشیم. برای ادامه دادن به این کار های نشاط آور، باید به سوی عادت هایی برویم که بتواند در ایجاد حال خوب و اعتماد به نفس به کمک مان بیاید. متاسفانه سالی که پشت سر گذاشتیم، سرشار از ناراحتی و اتفاقات ناخوشایند بود. اما حالا که در ماه های پایانی این سال خاکستری هستیم، خوب است کمی هم به روش های خوشحال کردن و امید دادن به خود فکر کنیم. احساس خوشحالی و خوشبختی، حسی است که تمام انسان ها برای داشتن حال خوب و یک زندگی سالم نیاز دارند. امسال، سالی بود پراز درد و رنج ، اما زندگی جریان دارد و قرار نیست این اتفاقات تلخ بر زندگی ما سایه بیندازد؛ پس چه طورمی توانیم کمی شادی و خوشحالی به زندگی خود وارد کنیم؟ این که بعضی وقت ها نسبت به اوقات دیگر احساس شادی بیشتری کنیم، عادی است، اما به این معنا نیست که نمی توانیم الگوی ثابتی از رضایتمندی، خشنودی و قدردانی در زندگی مان داشته باشیم. در گام اول باید یاد بگیریم چه طور می توانیم همیشه شاد باشیم و خودمان به تنهایی، خوشحال و خشنود و در زندگی روزمره تان مثبت باشیم. برای ادامه دادن به این کار های نشاط آور، باید به سوی عادت هایی برویم که بتواند در ایجاد حال خوب و اعتماد به نفس به کمک مان بیاید. مثبت فکر کنیم: همه ما می دانیم که تفکر مثبت می تواند تا ۱۰ درصد عوامل استرس زا، نگرانی ها، شرایط اقتصادی و روابط را بهبود بخشد، ۹۰ درصد باقی مانده به این بستگی دارد که ما چگونه جهان اطراف خود را پردازش می کنیم. تفکر مثبت سطح انرژی، خلاقیت و بهره وری را تا ۳۰درصد افزایش می دهد. تفکر مثبت عامل طول عمر، درمان بیماری ها، سلامت جسمانی و تحمل شرایط دشوار است. مهربان باشیم: ما هیچ وقت نمی دانیم آدم های دوروبرمان در حال گذراندن چه شرایطی اند. حتی اگر آن ها با ما بی ادب بودند، سعی کنیم با مهربانی با آن ها رفتار کنیم. عصبانی شدن در نهایت به خود ما آسیب می زند. بعد از چند بار مهار خشم ، مغز ما به طور خودکار روند انجام این کار را یاد می گیرد و به ما در شرایط عصبانیت کمک می کند. البته انجام این کار اصلاً آسان نیست، اما کم کم آن را یاد می گیریم و در زندگی رضایت بیشتری به دست می آوریم.. گوش بدهیم: سعی کنیم بیشتر از صحبت کردن، گوش بدهیم. به آن هایی که واقعاً دوست شان داریم محبت نشان بدهیم و توجه ویژه ای به آن ها داشته باشیم. در زمان صحبت با هم، تلفن را کنار بگذاریم و به چشم هایشان نگاه کنیم. از آن ها بپرسیم در چه حالی هستند و چه اتفاقاتی در زندگی شان در حال رخ دادن است. به سؤال های شان پاسخ بدهیم. این حس را در آن ها به وجود بیاوریم که برای شان ارزش قائل هستیم. خودمان را ببخشیم: وقتی اشتباه می کنیم، خود را ببخشیم و طوری با خودمان رفتار کنیم که در چنین شرایطی با دوستمان رفتار می کنیم. روی اشتباه توقف نکنیم، اما متعهد باشیم که در آینده، بهتر عمل کنیم. به ندای درون مان گوش دهیم: زندگی یا سفری پرمخاطره است یا هیچ چیز نیست. هیچ وقت نمی توانیم با ادامه کار هایی که همیشه می کنیم، به چیزی تبدیل شویم که می خواهیم. تصمیم بگیریم که به ندای درونی مان گوش دهیم نه نقطه نظرات بقیه آدم ها. همان کاری را بکنیم که ته قلب مان مطمئن هستیم درست است. راه، راه خودمان است. یادمان نرود که قدردان همه روز های زندگی مان باشید.